Gå til innhold

Jesu død og hva den betyr


lenge5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, den gamle himmel er Guds gamle bosted (det gamle Jeusalem), den nye himmel er Guds nye bosted (det nye Jerusalem)

Nei, den gamle himmel er Guds gamle bosted (det gamle Jeusalem), den nye himmel er Guds nye bosted (det nye Jerusalem)

 

 

Mennesker av alle raser og nasjonaliteter som kommer til å bli en del av den ( nye jord ) blir nå samlet inn i den kristne menighet. Den fred og enhet som rår blant dem, viser bare i liten målestokk hva som vil gjøre livet på en paradisisk jord etter Harmageddon så glederikt. Ja, Guds rike ( Himmelriket ) skal gjennomføre det som ingen menneskelig regjering noen gang har kunnet håpe på å gjøre.

 

Fred mellom mennesker og dyr. Da skal ulven bo sammen med lammet og leoparden legge seg hos kjeet. Kalv og ungløve beiter sammen, mens en smågutt gjeter dem . ( Jes 11: 6 ) og Jes 65; 25 )

Lenke til kommentar

Fred mellom mennesker og dyr. Da skal ulven bo sammen med lammet og leoparden legge seg hos kjeet. Kalv og ungløve beiter sammen, mens en smågutt gjeter dem. ( Jes 11: 6 ) og Jes 65; 25 )

 

1. Skal bl.a. løver og leoparder spise gress da? Løver er rovgriske rovdyr som vanligvis jakter i grupper og disse skal nå spise gress og vegetabilsk mat? Lammet, løven og andre dyrearter skal de jo "leke" sammen med, så de kan jo ikke spises hverandre, eller hva?

 

2. Hvorfor i all verden trenger mennesker å gjete dyrene? Det er jo "fred mellom mennesker og dyr". Hvorfor gjeter vi dem da og ikke minst, hvorfor gjeter mennesker en ungløve?!?

 

3. Hva spiser vi mennesker og hva spiser dyrene? Er vi alle vegetarianere?

 

Forklar meg gjerne hvordan dette skal foregå og ikke minst logikken i dette.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi ser fram til det Gud har lovt: En ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor. ( 2.Peter 3:13 )

 

Hva er den nye himmel. Det er ikke en bokstavelig ny himmel. ....

Det er heller ikke en bokstavelig ny jord !

Da skal ulven bo sammen med lammet og leoparden legge seg hos kjeet. Kalv og ungløve beiter sammen, mens en smågutt gjeter dem . ( Jes 11: 6 ) og Jes 65; 25 )

Heller ikke dette er bokstavelig, Sorry Du skjønner ganske enkelt ikke de bibelske forfatteres bruk av bilder.

 

Her er et fint eksempel,

 

Joh 7:38 "Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de som trodde på ham, skulle få."

 

Joh 4:14 "den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv".

 

Åp 21:6 "Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave."

 

Åp 22:1 "Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone."

 

Åp 22:17 "Den som tørster, skal komme, og den som vil, skal få livets vann som gave."

 

Mao: Heller Ikke bokstavelig vann !

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Interessant at Jehovas vitners falske bibel også har med det nye Jerusalem

 

Åp 21:2-4 "Jeg så også den hellige by, Det nye Jerusalem, komme ned fra himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er pyntet for sin ektemann. Da hørte jeg en høy røst fra tronen si: «Se, Guds telt er hos menneskene, og han skal bo hos dem, og de skal være hans folk. Og Gud selv skal være hos dem. Og han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet."

Nei, det interessante er at du kun ser dette som en diskusjon mellom to ytterparter... Les og lær IHS - kanskje hverken du eller jeg har skjønt "Sannheten" fullstendig fordi vi henger oss opp i ord og ikke sammenhengen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det interessante er at du kun ser dette som en diskusjon mellom to ytterparter... Les og lær IHS - kanskje hverken du eller jeg har skjønt "Sannheten" fullstendig fordi vi henger oss opp i ord og ikke sammenhengen...

Heller ikke det nye Jerusalem er en bokstavelig by, det Jehovas vitner sier er ikke "Sannheten" sofiemyr (som du ser i innlegget over)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

IHS - kan du ikke gjøre meg den tjeste og i all respekt lese det jeg skriver. Du driver og uthever enkeltfraser fra DIN oversettelse - det finnes hundrevis. Bibelselskapet i Norge er IKKE de eneste som har gitt ut en Bibel - og pr nå ligger deres oversettelse relativt fjernt fra grunnteksten siden den er mer eller mindre basert på King James oversettelsen.

 

Sjekk dine skriftsted på www.bible.com - hvis du da kan engelsk... (er flere norske der også vel og merke)

 

Les og lær IHS - kanskje hverken du eller jeg har skjønt "Sannheten" fullstendig fordi vi henger oss opp i ord og ikke sammenhengen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når de store ørkenene og de tørkerammede område blir forvandlet, vil det innebære at menneskene får mye mer fruktbart land til rådighet. Under skaperens tilsyn vil de lykkes i sine bestrebelser for å gjøre jorden mer fruktbar enn noensinne. Da gir Jehova det som godt er og landet vår gir sin grøde. ( Salme 85:13 ) Det skal være overflod av korn i landet, det skal bølge over åsene. ( Salme 72:16 ) Det kommer aldri mer til å skje at millioner sulter. ( Jes 25:6 )

 

Arbeidsledighet er også noe som vil høre fortiden til. Alle kommer til å nyte frukten av sitt eget arbeid. De skal plante vingårder og spise frukten selv. De skal ikke plante så andre får spise. ( Jes 65:21-22 ) Dette vil resultere i den form for økonomisk sikkerhet som ble beskrevet i Esekiel 34: 27: Trærne på marken skal bære frukt, jorden skal gi sin grøde og folk skal bo trygt i landet. Men menneskene har også et medfødt ønske om å ha et pent hjem og et jordstykke hvor de kan ha blomster og trær og dyrke frukt og grønnsaker.

 

Kan man tale om skikkelig boligforhold når millioner av mennesker er stuet sammen i svære leiegårder eller i slumstrøk eller bor på gaten. Slike forhold vil ikke eksistere i det kommende paradiset for Gud har lovt: De skal bygge hus som de selv får bo i. De skal ikke bygge så andre får bo. Dette verdensomfattende byggeprogrammet kommer til å bli hundre prosent vellykket. De som jeg har utvalgt, skal få nyte frukten av sitt arbeid. De skal ikke streve til ingen nytte. ( Jes 65:21-23 ) Det kommer følgelig ikke bare til å bli et mindretall av velstående mennesker som bor godt. Alle som underordner seg Guds styre ( himmelriket ) vil få del i dette.

Lenke til kommentar

Når de store ørkenene og de tørkerammede område blir forvandlet, vil det innebære at menneskene får mye mer fruktbart land til rådighet. Under skaperens tilsyn vil de lykkes i sine bestrebelser for å gjøre jorden mer fruktbar enn noensinne. Da gir Jehova det som godt er og landet vår gir sin grøde. ( Salme 85:13 ) Det skal være overflod av korn i landet, det skal bølge over åsene. ( Salme 72:16 ) Det kommer aldri mer til å skje at millioner sulter. ( Jes 25:6 )

 

Arbeidsledighet er også noe som vil høre fortiden til. Alle kommer til å nyte frukten av sitt eget arbeid. De skal plante vingårder og spise frukten selv. De skal ikke plante så andre får spise. ( Jes 65:21-22 ) Dette vil resultere i den form for økonomisk sikkerhet som ble beskrevet i Esekiel 34: 27: Trærne på marken skal bære frukt, jorden skal gi sin grøde og folk skal bo trygt i landet. Men menneskene har også et medfødt ønske om å ha et pent hjem og et jordstykke hvor de kan ha blomster og trær og dyrke frukt og grønnsaker.

 

Kan man tale om skikkelig boligforhold når millioner av mennesker er stuet sammen i svære leiegårder eller i slumstrøk eller bor på gaten. Slike forhold vil ikke eksistere i det kommende paradiset for Gud har lovt: De skal bygge hus som de selv får bo i. De skal ikke bygge så andre får bo. Dette verdensomfattende byggeprogrammet kommer til å bli hundre prosent vellykket. De som jeg har utvalgt, skal få nyte frukten av sitt arbeid. De skal ikke streve til ingen nytte. ( Jes 65:21-23 ) Det kommer følgelig ikke bare til å bli et mindretall av velstående mennesker som bor godt. Alle som underordner seg Guds styre ( himmelriket ) vil få del i dette.

 

Var det svar til meg?

Lenke til kommentar

Sammenhengen i en hvilken som helst oversettelse viser at det Jehovas vitner sier er bokstavelig, ikke er bokstavelig, sofiemyr

Er DET din respons? At fordi DEN oversettelsen er feil i dine øyne så er DIN riktig? Du lever i en boble IHS... (og nei - jeg lever IKKE i en boble lenger)

 

Kan du svare på mine spørsmål? Hvis nei, hvorfor hopper du over dem?

Jeg har lest hele Bibelen inkl GT og som jeg prøver å forklare IHS så må ting sees i en sammenheng, da bruker man Bibelen til å forklare Bibelen. Du har sikkert liggende ett eller annet paradoks som du har lyst til å fyre løs - fyr løs :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar
...da bruker man Bibelen til å forklare Bibelen. Du har sikkert liggende ett eller annet paradoks som du har lyst til å fyre løs - fyr løs :p

 

Sant og si så fyrte du vel i vei det paradokset selv med den kommentaren, det som er rart er at du ikke ser det selv faktisk ... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest hele Bibelen inkl GT og som jeg prøver å forklare IHS så må ting sees i en sammenheng, da bruker man Bibelen til å forklare Bibelen. Du har sikkert liggende ett eller annet paradoks som du har lyst til å fyre løs - fyr løs :p

 

Eh... for det første var spørsmålene til Lenge5 og for det andre, så var spørsmålene:

 

1. Skal bl.a. løver og leoparder spise gress da? Løver er rovgriske rovdyr som vanligvis jakter i grupper og disse skal nå spise gress og vegetabilsk mat? Lammet, løven og andre dyrearter skal de jo "leke" sammen med, så de kan jo ikke spises hverandre, eller hva?

 

2. Hvorfor i all verden trenger mennesker å gjete dyrene? Det er jo "fred mellom mennesker og dyr". Hvorfor gjeter vi dem da og ikke minst, hvorfor gjeter mennesker en ungløve?!?

 

3. Hva spiser vi mennesker og hva spiser dyrene? Er vi alle vegetarianere?

 

Forklar meg gjerne hvordan dette skal foregå og ikke minst logikken i dette.

 

Utover dette, så har jeg ikke noe "paradoks" mot det du har sagt, rett og slett fordi jeg ikke har fulgt med i debatten du har hatt her inne.

 

Edit: Du har, etter at jeg har lest litt, faktisk min støtte i denne sammenhengen og jeg kan bare ønske deg lykke til med IHS. Du vil ikke komme noen vei med denne brukeren. Med en gang han ser at diskusjonen ikke går i hans favør, så forsvinner han som dugg for solen eller så skifter han tema, kombinert med Bibel-sitater. Han er en fanatiker og er ikke her for å diskutere. Han er her for å belære og forkynne sitt livssyn, og han grenser til å ha storhetstanker om relevansen og validiteten til sine egne teorier og påstander.

 

Diskuter med han for moro skyld, men ikke forvent noe resultat ut av det og ikke la deg irritere av ham. Bare ta han for det han er og trekk på smilbåndet når det blir for dumt. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

For at freden i paradiset skal bli fullkommen, må de harmoniske forhold som gjorde seg gjeldende mellom mennesker og dyr i Eden, gjenopprettet. I dag er menneskene redd mange dyr og menneskene utgjør på sin side en trusel mot dyrene. Men slik kommer det ikke til å bli i paradiset. Gud kommer til å sørge for at det rår harmoniske forhold mellom mennesker og dyr der, akkurat som han gjorde i Eden. På den måten kommer menneskenes kjærlige herredømme over dyrene igjen til å bli en realitet.

 

Skaperen sier i denne forbindelse: På den dagen vil jeg slutte en pakt for dem med dyrene på marken, fuglene under himmelen og krypet på jorden. ( Hosea 2:18 ) Så slutter jeg en fredspakt med dem. Jeg rydder ut villdyrene i landet, så folk kan bo trygt i ødemarken og sove i skogene. ( Esekiel 34: 25 )

 

Den freden som kommer til å råde blant menneskene og mellom mennesker og dyr, kommer også til å råde blant dyrene: Da skal ulven bo sammen med lammet og leoparden legge seg hos kjeet. Kalv ogungløve beiter sammen, mens en smågutt gjeter dem. Ku og bjørn går og beiter, deres unger roer seg i lag, og løven eter halm som oksen. Spebarnet leker ved hoggormens hule og veslebarnet rekker hånden ut mot hulen der giftslangen holder til. Ingen skader og ødelegger noe på mitt hellige fjell. ( Jes 11: 6-9 )

Lenke til kommentar

For at freden i paradiset skal bli fullkommen, må de harmoniske forhold som gjorde seg gjeldende mellom mennesker og dyr i Eden, gjenopprettet. I dag er menneskene redd mange dyr og menneskene utgjør på sin side en trusel mot dyrene. Men slik kommer det ikke til å bli i paradiset. Gud kommer til å sørge for at det rår harmoniske forhold mellom mennesker og dyr der, akkurat som han gjorde i Eden. På den måten kommer menneskenes kjærlige herredømme over dyrene igjen til å bli en realitet.

 

Skaperen sier i denne forbindelse: På den dagen vil jeg slutte en pakt for dem med dyrene på marken, fuglene under himmelen og krypet på jorden. ( Hosea 2:18 ) Så slutter jeg en fredspakt med dem. Jeg rydder ut villdyrene i landet, så folk kan bo trygt i ødemarken og sove i skogene. ( Esekiel 34: 25 )

 

Den freden som kommer til å råde blant menneskene og mellom mennesker og dyr, kommer også til å råde blant dyrene: Da skal ulven bo sammen med lammet og leoparden legge seg hos kjeet. Kalv ogungløve beiter sammen, mens en smågutt gjeter dem. Ku og bjørn går og beiter, deres unger roer seg i lag, og løven eter halm som oksen. Spebarnet leker ved hoggormens hule og veslebarnet rekker hånden ut mot hulen der giftslangen holder til. Ingen skader og ødelegger noe på mitt hellige fjell. ( Jes 11: 6-9 )

Ai au og ouch...

 

lenge5 - alle kan klippe og lime fra Vakttårnets litteratur - men det sier lite om hva DINE tanker er :)

Lenke til kommentar

For at freden i paradiset skal bli fullkommen, må de harmoniske forhold som gjorde seg gjeldende mellom mennesker og dyr i Eden, gjenopprettet. I dag er menneskene redd mange dyr og menneskene utgjør på sin side en trusel mot dyrene. Men slik kommer det ikke til å bli i paradiset. Gud kommer til å sørge for at det rår harmoniske forhold mellom mennesker og dyr der, akkurat som han gjorde i Eden. På den måten kommer menneskenes kjærlige herredømme over dyrene igjen til å bli en realitet.

 

Skaperen sier i denne forbindelse: På den dagen vil jeg slutte en pakt for dem med dyrene på marken, fuglene under himmelen og krypet på jorden. ( Hosea 2:18 ) Så slutter jeg en fredspakt med dem. Jeg rydder ut villdyrene i landet, så folk kan bo trygt i ødemarken og sove i skogene. ( Esekiel 34: 25 )

 

Den freden som kommer til å råde blant menneskene og mellom mennesker og dyr, kommer også til å råde blant dyrene: Da skal ulven bo sammen med lammet og leoparden legge seg hos kjeet. Kalv ogungløve beiter sammen, mens en smågutt gjeter dem. Ku og bjørn går og beiter, deres unger roer seg i lag, og løven eter halm som oksen. Spebarnet leker ved hoggormens hule og veslebarnet rekker hånden ut mot hulen der giftslangen holder til. Ingen skader og ødelegger noe på mitt hellige fjell. ( Jes 11: 6-9 )

For at freden i paradiset skal bli fullkommen, må de harmoniske forhold som gjorde seg gjeldende mellom mennesker og dyr i Eden, gjenopprettet. I dag er menneskene redd mange dyr og menneskene utgjør på sin side en trusel mot dyrene. Men slik kommer det ikke til å bli i paradiset. Gud kommer til å sørge for at det rår harmoniske forhold mellom mennesker og dyr der, akkurat som han gjorde i Eden. På den måten kommer menneskenes kjærlige herredømme over dyrene igjen til å bli en realitet.

 

Skaperen sier i denne forbindelse: På den dagen vil jeg slutte en pakt for dem med dyrene på marken, fuglene under himmelen og krypet på jorden. ( Hosea 2:18 ) Så slutter jeg en fredspakt med dem. Jeg rydder ut villdyrene i landet, så folk kan bo trygt i ødemarken og sove i skogene. ( Esekiel 34: 25 )

 

Den freden som kommer til å råde blant menneskene og mellom mennesker og dyr, kommer også til å råde blant dyrene: Da skal ulven bo sammen med lammet og leoparden legge seg hos kjeet. Kalv ogungløve beiter sammen, mens en smågutt gjeter dem. Ku og bjørn går og beiter, deres unger roer seg i lag, og løven eter halm som oksen. Spebarnet leker ved hoggormens hule og veslebarnet rekker hånden ut mot hulen der giftslangen holder til. Ingen skader og ødelegger noe på mitt hellige fjell. ( Jes 11: 6-9 )

 

 

For en vakker beskrivelse Bibelen gir av den fullstendige fred som kommer til å råde i paradiset. ( sal 37:11)

Lenke til kommentar

For en vakker beskrivelse Bibelen gir av den fullstendige fred som kommer til å råde i paradiset. ( sal 37:11)

 

For å kunne komme inn i Guds paradis (Guds by) og spise av livets tre må du være ren.

 

Åp 2:7 "Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis."

 

Åp 22:14 "Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen."

 

Åp 22:2 "Midt mellom byens gate og elven står livets tre"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...