Gå til innhold

Jesu død og hva den betyr


lenge5

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål til dere "over-middels" troende, spesielt Lenge5 og IHS:

 

Hvordan klarer hjernen deres å bare peise på med Bibel-sitater og forkynninger, mens dere hopper over det ene spørsmålet etter det andre som setter et kritisk lys på troen deres, uten at det ringer en bjelle i hodet på dere? Ser dere virkelig ikke selv den livsløgnen dere lager og vedlikeholder ved å utvise denne adferden? Tror dere ikke at andre ser og skjønner hvorfor dere gjør det? Tror dere at dere "lurer" noen ved å alltid hoppe over spørsmål og at dere dermed er bedre forkynnere ved å gjøre dette, slik at andre skal bite på deres "sannheter" ved at dere "alltid har ryggen fri"?

 

Har det falt dere inn at dere ville klart å omvende flere ved å svare på spørsmål og følge diskusjoner på en åpen og ærlig måte? Dere mister derimot totalt troverdighet ved å drive på slik dere gjør nå, så det motvirker sin hensikt hvis dere prøver å rekruttere, i allefall på et diskusjonsforum proppet full av Ateister.

 

Hvis troen deres hadde stått nogenlunde stødig, så hadde dere tålt spørsmål og dere hadde kunnet følge diskusjoner, men det klarer dere ikke, gang på gang. Dere må hele tiden ignorere og neglisjere spørsmål, mens dere panisk gulper opp det ene sitatet etter det andre fra deres "hellige skrifter" for å få forkynnet deres livssyn.

 

Hvordan er det å leve livet med å holde så mye for ører, øyne og munn, og på samme tid skal fremstå som "opplyst"? Er det frykt som styrer dere? Vet dere virkelig ikke innerst inne at det er noe som skurrer her?

 

Jeg mener ikke å gjøre narr av dere, jeg er helt seriøs. Hjelp meg å forstå dette med EGNE tanker, noe jeg mistenker vil være svært vanskelig for dere. Bibel-sitater har vi uansett nok av her og de vil uansett ikke forklare denne adferden.

 

For å gjøre en lang histore kort:

 

Hvorfor hopper dere over så mange spørsmål? Vet dere det innerst inne selv?

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammenhengen i en hvilken som helst oversettelse viser at det Jehovas vitner sier er bokstavelig, ikke er bokstavelig, sofiemyr

Er DET din respons? At fordi DEN oversettelsen er feil i dine øyne så er DIN riktig? Du lever i en boble IHS... (og nei - jeg lever IKKE i en boble lenger)

Du forstod vist ikke svaret du fikk, selv i Jehovas vitners falske bibel, viser sammenhengen at det Jehovas vitner sier er bokstavelig, i virkelighten ikke er det.

Lenke til kommentar

En del spørsmål som du selv oppfatter veldig seriøse og inteligente oppleves som det motsatte, LiamH

 

Jeg er ikke bare henrykt over at du, nok en gang, ikke svarer på spørsmålet, men jeg gleder meg selvfølgelig også til at du IKKE skal forklare meg hvorfor du opplever det motsatte, IHS.

 

Jeg er uansett ikke overrasket over at du finner et innlegg, der det etterspørres om hvorfor bl.a. du hopper over spørsmål, for lite seriøst og intelligent, samtidig som du hopper over spørsmålet.

 

Det virker til å samsvare med både din oppfatning og praktisering av seriøsitet og intelligens...

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle de som får en oppstandelse kommer til å bli opplært i Guds rettferdige normer i et paradisisk miljø. Ondskap, lidelser eller urettferdighet kommer ikke til å legge hindringer i veien for dem, slik tilfellet var i deres tidligere liv. Hvis de erkjenner Guds styre og innretter seg i samsvar med hans normer, vil de bli dømt verdige til å fortsette å leve. Hvis den tyven som ble pælfestet ved siden av Jesus, skal få fortsette å leve i paradiset, kan han ikke fortsette å være en tyv. Han må forandre seg og bli hederlig.. Men de som gjør opprør mot Guds rettferdige styre, vil ikke få fortsette å leve og ødelegge freden og gleden for andre. De vil få en ugunstig dom. Alle mennesker vil således få full anledning til å vise om de virkelig verdsetter livet på en paradisisk jord.

 

De som er blitt oppreist fra de døde, vil kunne glede seg over evig liv i lykke sammen med dem som har overlevd Harmageddon. Den fullkomme menneskehjernen vil ha en enorm kapasitet og den vil kunne tilegne seg opplysninger i all evighet. Tenk på hva vi kommer til å lære om jorden og om det storslagne universet med dets milliarder av galakser. Tenk på det utfordrende og tilfredstillende arbeid vi kommer til å utføre når det gjelder husbygging, hagekunst og hagebruk, undervisning, kunst og musikk og på mange andre felter. Livet kommer ikke til å bli kjedelig eller ørkesløst. Nei, som bibelen forutsier kommer menneskene til å oppnå den dypeste glede hver eneste dag i paradiset.

Lenke til kommentar

.... Hvis den tyven som ble pælfestet ved siden av Jesus, skal få fortsette å leve i paradiset, kan han ikke fortsette å være en tyv. Han må forandre seg og bli hederlig....

Du er fullstendig feilinnformert, årsaken til at forbryteren kom til paradiset var at Jesus Kristus gjorde ham ren (tilgitt) Blir han værendes ren, blir han værendes i paradiset (Guds by, Guds rike) i motsatt fall havner han utenfor, med hundene i ildsjøen (Helvete)

 

For å kunne komme inn i Guds paradis (Guds by) og spise av livets tre må du være ren (angre din synd og få tilgivelse)

 

Åp 2:7 "Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis."

 

Åp 2:11 "Den som seirer, skal ikke rammes av den annen død"

 

Åp 22:14 "Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen."

 

Åp 22:2 "Midt mellom byens gate og elven står livets tre"

 

Åp 22:15 utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

 

Åp 21:8 "de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død."

 

1 Joh 1:8 "Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner"

 

Løgnerne er utenfor, mens de som snakker sant er i paradiset, lenge5

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Når det da er slutt med all krig, vil det bli frihet i ordets fulle betydning. Det blir frihet fra frykt for aldri mer skal atombomben eller de djevelske, demoniske himler henge som en truende sky over menneskehetene. Det blir ikke bruk for en hær til å sikre internasjonale fred, Ja, ikke engang lokale politistyrker trengs for å hindre forbrytelser og holde orden for lovløshet og laster, dødsulykker, ildebranner og flom blir ting som hører den forsvunne, gamle verden til. ( Jes 11:9 )

 

Da vil det heller ikke være millioner av arbeidsløse og flyktninger som vandrer planløst fra by til by for, Jehova har gitt løfte: De skal sitte hver under sitt vintre og sitt fikentre og ingen skal skremme dem. ( Mika 4:4 )Hungersnød og tørke, rasjonering og svartebørs er da borte for all tid for det vil bli en verden med frihet fra nød. Jehova forsikret at jorden skal gi sin grøde. ( Es 34: 27-29 ) Jordkloden er blitt fri fra for den forbannelsen som engang ble uttalt over den og får et nytt utseende. den vil blir som Edens hage og utfolde seg i en skjønnhet og prakt som ikke noe menneske nå kan forestille seg. Rettferdige mennesker blir igjen bemyndighet til å underlegge seg jorden og råde over de lavere dyreskapningene for da skal også dyrene på marken leve i fred med hverandre og med sin beskytter, mennesket.

 

Det er ikke noen drøm og heller ikke propaganda for å be om støtte for en bedre verden skapt av mennesker, men det er sannheten. Det er helt sikkert at det blir slike forhold for herren sa videre til Johannes: Skriv for disse ord er troverdige og sanne.

Endret av lenge5
Lenke til kommentar

Jehovas vitner, skriftlærde og fariseere kommer ikke inn i Guds paradis (Guds by) de blir værendes utenfor og gråte og jamre seg i det helvete du beskriver, fordi de lyver og ikke snakker sant.

 

Matt 23:13 "Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn."

 

Menneskeheten er fra og med Jesus Kristus delt i to, de som er i hans rike og de som er utenfor hans rike. Slik vil det være i all evighet, lenge5

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9qGJlz

Nei, IHS. Du vet ingenting om hvem som skal slippes inn i Guds paradis etter de dødes oppstandelse. Det får Gud avgjøre eller Jesus. Og hva får deg til å bry deg om det?

 

Min mening er at alle kommer inn i Guds paradis, uansett hva de er eller hva de har gjort. Du sier at de som myrder, driver med avgudsdyrkelse, driver med hor, de som er vantro og vanhellige eller løgnere skal bli utslettet i denne ildsjøen. Men det blir bare absurd. Og Gud som er kjærlig og god gjør vel ikke slikt med sine barn, eller hva? Hva med heller en mulighet for de som gjør urett om å lære seg moral etter oppstandelsen?

 

Dessuten vet man aldri. Oppstandelsen av de døde kan skje eller ikke. Og hva så - om denne oppstandelsen ikke skjer i hele tatt? Ingen betydning for meg. Det eneste jeg bryr meg om er at jeg lever. Jeg tror på Gud, men jeg tar ikke Bibelen helt bokstavelig som du gjør. Jeg syntes Jehovas vitner er mer troverdig.

Lenke til kommentar

Du er fullstendig feilinnformert, årsaken til at forbryteren kom til paradiset var at Jesus Kristus gjorde ham ren (tilgitt) Blir han værendes ren, blir han værendes i paradiset (Guds by, Guds rike) i motsatt fall havner han utenfor, med hundene i ildsjøen (Helvete)

 

For å kunne komme inn i Guds paradis (Guds by) og spise av livets tre må du være ren (angre din synd og få tilgivelse)

 

Åp 2:7 "Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis."

 

Åp 2:11 "Den som seirer, skal ikke rammes av den annen død"

 

Åp 22:14 "Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen."

 

Åp 22:2 "Midt mellom byens gate og elven står livets tre"

 

Åp 22:15 utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

 

Åp 21:8 "de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død."

 

1 Joh 1:8 "Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner"

 

Løgnerne er utenfor, mens de som snakker sant er i paradiset, lenge5

Nei, IHS. Du vet ingenting om hvem som skal slippes inn i Guds paradis etter de dødes oppstandelse. Det får Gud avgjøre eller Jesus. .....

Joda, det er som Gud gjennom Jesus Kristus har sagt kun de rene (tilgitte) som slipper inn i Guds paradis (Gud by) Det er forøvrig Jesu Kristi etterfølgere som tilgir synder og vekker opp døde med Jesus Kristi ord og slik slipper folk inn i Guds paradis (Gud by)

 

Joh 20:23 "Dersom dere tilgir noen syndene deres, da er de tilgitt. Dersom dere fastholder syndene for noen, er de fastholdt."

 

Joh 5:25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

 

Ef 2:1 "Dere var en gang døde på grunn av misgjerningene og syndene deres."

Lenke til kommentar

..Min mening er at alle kommer inn i Guds paradis, uansett hva de er eller hva de har gjort. Du sier at de som myrder, driver med avgudsdyrkelse, driver med hor, de som er vantro og vanhellige eller løgnere skal bli utslettet i denne ildsjøen. Men det blir bare absurd. Og Gud som er kjærlig og god gjør vel ikke slikt med sine barn, eller hva? ....

Djevelens barn (ikke Guds barn) pines evig i djevelens helvete (ildsjøen) fordi de selv ikke vender om og går inn i Guds paradis (Gud by), ingen utslettes.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9qGJlz

Pines evig i helvete? Hvor står det hen i Bibelen?

 

Jeg har lest litt i Bibelen. Det står om Djevelens og hans onde demonenes tilintetgjørelse. Ikke evig pine men de vil bli utslettet i ildsjøen. Ingenting av dem blir igjen, de blir til aske.

 

Hvorfor kan ikke de som gjør urett, som du forbinder som Djevelens barn, bli ren og tilgitt etter oppstandelsen?

Lenke til kommentar

.... jeg tar ikke Bibelen helt bokstavelig som du gjør....

Guds paradis er ikke et bokstavelig paradis, Guds by er ikke en bokstavelig by, livets tre er ikke et bokstavelig tre, livets elv er ikke en bokstavelig elv, ildsjøen er ikke en bokstavelig sjø osv. Alt dette er bare en biledlig fremstiling av den nye ordningen som inntrådte rett etter Jesu Kristi død og oppstandelse.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9qGJlz

Når man først kastes i denne ildsjøen, så brennes man opp og ja man kan kjenne denne smerten. Men man dør av det. Ingenting blir i igjen da. Og da er det ingen evig pine. Men evig tilintetgjørelse.

 

Og hvorfor, som du har sagt i annet innlegg, skal Jehovas vitner ikke slippes inn i Guds paradis? Hvorfor tror du at de lyver? Hvordan type "kristne" folk skal komme inn i denne Guds paradis etter oppstandelsen?

 

Jeg er kristen, men Jehovas vitner er mer troverdig for meg.

Lenke til kommentar

Når man først kastes i denne ildsjøen, så brennes man opp og ja man kan kjenne denne smerten. Men man dør av det. Ingenting blir i igjen da. Og da er det ingen evig pine. Men evig tilintetgjørelse.

Nei, det er som det står en "evig pine" Selve ildsjøen (helvete) er et bilde, men pinen er en evig realitet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Og hvorfor, som du har sagt i annet innlegg, skal Jehovas vitner ikke slippes inn i Guds paradis? Hvorfor tror du at de lyver? Hvordan type "kristne" folk skal komme inn i denne Guds paradis etter oppstandelsen?

I Guds paradis (Guds by) bor Gud

 

Åp 21:3 "jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, .... Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk"

 

Gud er kjærlighet, for å kunne oppleve kjærlighet kreves ærlighet (oppriktighet). Ekte kristne er oppriktige, de sier det som det er (de snakker sant om seg selv), de innrømmer at de har syndet og synder hver dag. Jehovas vitner gjør ikke det, de sier at de ikke synder (noe som er en løgn), derfor har de ikke adgang til Gud og blir værendes utenfor sammen med alle de andre løgnerne.

 

Når det gjelder oppstandelsen, så har den forlengst begynt

 

Ef 2;6 "Av nåde er dere frelst. I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

 

De kristnes oppstandelse begynnte med Jesus Kristus

 

Joh 11:25 "Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Gud er kjærlighet, for å kunne oppleve kjærlighet kreves ærlighet (oppriktighet). Ekte kristne er oppriktige, de sier det som det er (de snakker sant om seg selv)..

 

Da anbefaler jeg deg å slutte med å komme med påstander og "sannheter" du ikke har bevis for. Det er å lyge eller å ikke prate sant, alt etter hvor mye du vil vri på det.

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg å slutte med å komme med påstander og "sannheter" du ikke har bevis for. Det er å lyge eller å ikke prate sant, alt etter hvor mye du vil vri på det.

Som vanlig missforstår du fullstendig LiamH, tema er ikke "du skal ikke lyve" Poenget her er at skyld (synd) ikke går sammen med kjærlighet, noe du burde vite.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...