Gå til innhold

Superzoom eller telezoom for 650D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge denne artikkelen på akam.no blir følgende sagt:

 

Hvis ikke anbefaler vi at du i stedet kjøper 650D, før det forsvinner fra markedet og blir erstattet av 700D.

 

Er det noen fare for at 650D forsvinner fra markedet akkurat nå? Vil det være fåfengt av meg å vente på et eventuelt tilbud eller nedgang i prisen på 650D?

Lenke til kommentar

I følge denne artikkelen på akam.no blir følgende sagt:

 

 

 

Er det noen fare for at 650D forsvinner fra markedet akkurat nå? Vil det være fåfengt av meg å vente på et eventuelt tilbud eller nedgang i prisen på 650D?

 

Er ikke sikker på hvordan det ligger an med en eventuell utfasing av 650D, men her er i alle fall en mulighet for et som er moderat nedsatt:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=770540

Lenke til kommentar

Jeg tror det er lurt å begynne der - den stabiliserte utgaven av Tamron 70-300mm er et trivelig objektiv.

 

Er du sikker på at det er mangler å utstyret du har i dag (utover manglende brennviddeomfang)? Det at bilder er soft kan ha mange årsaker; det er ikke alltid objektivet.

 

Og det er aldri lurt å vurdere blidekvalitet når du har zoomet inn på 100% ...

Lenke til kommentar

Jeg tror det er lurt å begynne der - den stabiliserte utgaven av Tamron 70-300mm er et trivelig objektiv.

 

Er du sikker på at det er mangler å utstyret du har i dag (utover manglende brennviddeomfang)? Det at bilder er soft kan ha mange årsaker; det er ikke alltid objektivet.

 

Og det er aldri lurt å vurdere blidekvalitet når du har zoomet inn på 100% ...

 

Regner meg det var meg du svarte til.. :)

 

Her er man ikke sikker på noe. Er blodfersk i gamet. Tror ikke jeg har hatt bilder på 100% zoom noe særlig, i allefall ikke mens jeg etterbehandler. Jeg har som regel på noe i nærheten av 35% i PS/cameraRAW, da jeg kjører 2560x1440 oppløsning.

 

Jeg har fremdeles alt å lære, selv om noe av det grunnleggende har begynt å få fotfeste. ;)

Lenke til kommentar

Et sted må man jo begynne; og det er flott at du spør.

 

Når vi, som har holdt på en stund, sier 100%, så tenker vi at man zoomer inn til 100% visning (1px på skjermen er en 1px i bildet) i programmet mens man editerer (noen går også opp til 200% av en eller annen grunn). Alle bilder er soft da.

 

Noen kommentarer rundt skarphet:

RAW filene er "ubehandlet" og skal skarpes opp i ettertid. Har du en JPEG fra kamera, så vil du se at de filene virker mer skarpe.

For lang lukkertid kan gi bevegelsesuskarphet som ser ut som uskarphet.

Fokuserer du på riktig sted?

 

Jeg har sikkert glemt et par ting ...

Lenke til kommentar

Sendte en e-post til FotoVideo og fikk følgende svar:

 

Hvordan prisbilde fremover kommer til å være, er det vanskelig å si mye om. Men det kommer nok en prisnedgang. Canon har valgt å fortsette med EOS 600D, men at EOS 650D blir faset ut.

 

Da kommer jeg nok ikke til å sitte på gjerdet ut sommeren i håp om et tilbud, i tilfelle kameraet plutselig forsvinner, og jeg blir stående med skjegget i postkassa.

Lenke til kommentar

Et sted må man jo begynne; og det er flott at du spør.

 

Når vi, som har holdt på en stund, sier 100%, så tenker vi at man zoomer inn til 100% visning (1px på skjermen er en 1px i bildet) i programmet mens man editerer (noen går også opp til 200% av en eller annen grunn). Alle bilder er soft da.

 

Noen kommentarer rundt skarphet:

RAW filene er "ubehandlet" og skal skarpes opp i ettertid. Har du en JPEG fra kamera, så vil du se at de filene virker mer skarpe.

For lang lukkertid kan gi bevegelsesuskarphet som ser ut som uskarphet.

Fokuserer du på riktig sted?

 

Jeg har sikkert glemt et par ting ...

 

Ja, jeg har sett at jpeg'ene er noe skarpere. Jeg har satt kameraet til å både lagre RAW og JPEG, sånn at jeg kan smekke noe online fort og gæli hvis jeg vil.

 

Tror jeg fukuserer riktig, da jeg bruker kun midterste punkt for AF som jeg først retter på målet jeg ønsker skal være i fokus, holder knappen halvveis nede og justerer i søkeren til jeg får komposisjonen slik jeg vil. Jeg antar at det er tilnærmelsesvis det samme som å endre fokuspunkt til det som er nærmest målet for fokus, bortsett fra spot metering'en som da vil måle et helt annet sted enn fokus målet. Så langt føler jeg at jeg får gjennomsnittlig bedre balanse i bildet ved å kjøre både fokus og metering i midten og bruke metoden som nevnt over.

 

Nytt objektiv kommer jeg uansett til å få, og da kan jeg muligens få endelig svar. Kanskje jeg også må se på muligheten for å kompensere litt i kamerainstillingene, men det blir egentlig greit nok når jeg får behandlet bildene. I allefall nå i oppvarmingsfasen. Er kanskje en mulighet for at man muligens kan være en smule lettere perfekjsonistisk, sånn rent hypotetisk mener jeg :p

Lenke til kommentar

Du kan bruke den medfølgende programvaren DPP til og "fremkalle" raw-filene, da blir de omtrent like skarpe som JPG-filene men du har endel flere parametere og jobbe med som gir deg mye større handlefrihet.

 

Bruker du PS eller lightroom kan det være greit og lage en presets så alle bildene du importerer blir automatisk oppskarpet til riktig nivå.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er blodfersk i gamet. Tror ikke jeg har hatt bilder på 100% zoom noe særlig, i allefall ikke mens jeg etterbehandler.

 

Kan absolutt anbefale å sjekke bildene i 100% på skjermen, først på kamerahusets skjerm mens du er i gang med fotograferingen og i etterkant når du redigerer. For mange virker det som pirk... :hmm:, men det er lettere å lære mer om "bevegelsesuskarphet" og "objektivstabilisering" på den måten...

 

Håndholdt - 70mm - 100% crop

 

post-226353-0-15274500-1365461096_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Setter alltid opp senterknapp på navigeringen til å vise 100% ved et enkelt tastetrykk; et trykk til så går man tilbake til å vise hele bilde. Kun satt opp til å ha effekt når man er i preview-mode. En av de tingene jeg alltid gjør på hvert kamerahus når jeg får det i hus. Bedre å vite skarphet og om fokus sitter når man tar bilder i stedenfor når man kommer hjem; da er det litt seint å gjøre noen endringer.

Lenke til kommentar

Kan absolutt anbefale å sjekke bildene i 100% på skjermen, først på kamerahusets skjerm mens du er i gang med fotograferingen og i etterkant når du redigerer. For mange virker det som pirk... :hmm:, men det er lettere å lære mer om "bevegelsesuskarphet" og "objektivstabilisering" på den måten...

 

Håndholdt - 70mm - 100% crop

 

post-226353-0-15274500-1365461096_thumb.jpg

 

Noted.

 

Setter alltid opp senterknapp på navigeringen til å vise 100% ved et enkelt tastetrykk; et trykk til så går man tilbake til å vise hele bilde. Kun satt opp til å ha effekt når man er i preview-mode. En av de tingene jeg alltid gjør på hvert kamerahus når jeg får det i hus. Bedre å vite skarphet og om fokus sitter når man tar bilder i stedenfor når man kommer hjem; da er det litt seint å gjøre noen endringer.

 

Jeg er visst ikke i stand til å finne den muligheten på mitt kamera. Finner SET-button assignment, men under der ser det ikke ut for at denne snarveien finnes.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+123412

Setter alltid opp senterknapp på navigeringen til å vise 100% ved et enkelt tastetrykk; et trykk til så går man tilbake til å vise hele bilde. Kun satt opp til å ha effekt når man er i preview-mode. En av de tingene jeg alltid gjør på hvert kamerahus når jeg får det i hus. Bedre å vite skarphet og om fokus sitter når man tar bilder i stedenfor når man kommer hjem; da er det litt seint å gjøre noen endringer.

Høres veldig praktisk ut, men som han over kan jeg ikke finne denne snarveien. Vet noen om det skal være mulig på Canon 700D, eller er det en Nikon-greie?

 

Kanskje det ikke er nødvendig allikevel? Tar bare 3 trykk på zoom-knappen for å få x10 digital zoom (på skjermen), og enda et trykk for å komme tilbake til x0.

Endret av Slettet+123412
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...