Gå til innhold

[Løst] Ebay, må man tolle?


Anbefalte innlegg

Først... jeg vet ikke om jeg har postet dette riktig sted, men til saken...

 

JEg lurer på om man må tolle for det man kjøper fra Ebay (F. eks utstyr til fotokamera)

 

Viss prisen f. eks er 10.- frakten er 30,- SUM TOTALT er 40.- da blir dette summen all the time? Eller må man betale for toll og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et spørsmål om varer bestilt på nettet fra utlandet, toll osv. Er det ulovlig å bestille noe man vet ikke er originalmerke, altså fake? Si at tollerne sjekker en pakke med et innhold med betydelig verdi 5000+ men det står ikke oppgitt noe pris eller noe på pakken. Kan tollerne kreve inn penger på anslått verdi på disse varene uten at de vet hvor mye som har blitt betalt? Om en pakke med fake varer av stor verdi blir stoppet, kan det bli straffeforfulgt? Eller kan man si at man ikke visste det var fake?

Lenke til kommentar

Har et spørsmål om varer bestilt på nettet fra utlandet, toll osv. Er det ulovlig å bestille noe man vet ikke er originalmerke, altså fake? Si at tollerne sjekker en pakke med et innhold med betydelig verdi 5000+ men det står ikke oppgitt noe pris eller noe på pakken. Kan tollerne kreve inn penger på anslått verdi på disse varene uten at de vet hvor mye som har blitt betalt? Om en pakke med fake varer av stor verdi blir stoppet, kan det bli straffeforfulgt? Eller kan man si at man ikke visste det var fake?

 

Jeg tviler på at de blir å bruke så mye tid på å finne ut om pakken er ekte, eller ikke. Det er uansett ikke lov å sende varer fra utlandet uten å oppgi pris på tollskjemaet.

Lenke til kommentar

Det betales ikke merverdiavgift på frakt. Hvis varen koster 200 og frakt koster 150, så betales ingen avgifter. Hvis varen koster 250 og frakt på 150 kroner må du betale mva av 250 kroner + posten fortollingsavgifter i tillegg + moms.

Jeg får alt sendt til Sverige og henter tollfritt derfra og frakten mellom Eu-land er billigere.

Lenke til kommentar

Det betales ikke merverdiavgift på frakt. Hvis varen koster 200 og frakt koster 150, så betales ingen avgifter. Hvis varen koster 250 og frakt på 150 kroner må du betale mva av 250 kroner + posten fortollingsavgifter i tillegg + moms.

 

Det er feil, hvis verdien er over 200 så inngår frakten i mva-grunnlaget. - Er verdien under 200,- inngår det ikke.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244983&epslanguage=no

Lenke til kommentar

Har et spørsmål om varer bestilt på nettet fra utlandet, toll osv. Er det ulovlig å bestille noe man vet ikke er originalmerke, altså fake? Si at tollerne sjekker en pakke med et innhold med betydelig verdi 5000+ men det står ikke oppgitt noe pris eller noe på pakken. Kan tollerne kreve inn penger på anslått verdi på disse varene uten at de vet hvor mye som har blitt betalt? Om en pakke med fake varer av stor verdi blir stoppet, kan det bli straffeforfulgt? Eller kan man si at man ikke visste det var fake?

De kan spørre etter kviteringen fra deg. Om du ikke har dette får du heller ikke pakken utlevert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...