Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på taushetsplikt i henhold til helsepersonelloven


Zoega

Anbefalte innlegg

Ved nærmere ettertanke:

 

Det er nok lurt å få i vei klagen til Statena Helsetilsyn så hurtig som mulig, enten nå "innleveringsstedet" er fylkeslegen eller hva det er. Det vil nok ta en del tid før klagen der er ferdigbehandlet. Legen vil vel i den forbindelse måtte forklare seg. Hvis man skulle gjette så vil en slik klagebehandling ta noe slikt som 6-12 måneder eller noe der omkring.

 

Avhengig av hva som kommer ut av den klagen så vil man så kunne vurdere om det kan finnes noe grunnlag for å følge opp andre sider av saken også, dvs det som går på tap av stilling og inntekt.

 

Du får legge en liten beskjed i dette forumet hvordan det gikk med klagebehandlingen. Det ville jo sån sett uansett være interessant å vite.

 

Edit:

 

Det kan se ut som om antakelsene om innleveringssted og det meste annet faktisk var rett.

 

http://www.helsetilsynet.no/no/Rettigheter-klagemuligheter/Helse-og-omsorgstjenester-og-helsepersonell/

 

Jeg kan se at man som hovedprinsipp arbeider med en "praktisk foreldelsesfrist" på 3 år. Det gjelder som hovedprinsipp også en foreldelsesfrist på 3 år for økonomiske krav. Det vil såldes være lurt å få unna "den dørste klagen" så hurtig som mulig.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4, jfr. Helsepersonelloven § 55 er de bestemmelsene som skal ta i bruk, hvis du vil klage på din fastlege. Klagen sendes til Fylkesmannen i det fylke der legen jobber. http://www.helsetilsynet.no/no/Rettigheter-klagemuligheter/Helse-og-omsorgstjenester-og-helsepersonell/

 

Dette er f.ø. en interessant tråd der etiske spørsmålstillinger stiller seg i kø. Fra tid til annen vil lovens bestemmelser oppleves å ikke rime med rådende kulturs etikk. Da vil vi føle en svekket sammenheng mellom sundt fornuft og norsk lov. Men som Herr Brun sier, "Lev med det".

 

Til TS: Du gir uttrykk for å ha en forståelse mellom hva som er rett, og galt. Herunder gir du utrykk for å forstå at pedofili ikke er en ønsket adferd i vårt samfunn. Det fremgår ikke helt klart for meg om du synes at det å være pedofil, er en byrde, men hvis; ja, burde du jo tenke over hvorfor du velger å jobbe på en arena der fristelsene står på rekke. Det må jo være tortur å bare kunne "se, men ikke røre". Hvis du tror at du gjennom å utsette deg for disse fristelsene, vil oppnå en form for kontroll som vil kunne hjelpe deg til "selvhelbredelse", er min erfaring: Nei, det vil du ikke klare. Om ikke annet, er det jo et fryktelig ulykkelig liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis en gjeng med helt "normale" gutter får valget mellom å dra på en badestrand med mange lekre lettkledde damer eller en badestand med bare menn, hvor tror du at de vil dra ?

 

Utsetter da disse guttene seg selv for tortur ved å se på de pene damene, og ville de bli mye lykkeligere av å gå på en "mannestrand" ?

 

Bør man da si til dem: Her kan dere bare se men ikke røre, se nå å gå på en mannestrand der dere kan slippe å se disse fryktelige fristelsene.

 

Vil man ikke som hetroseksuell også kunne oppleve en verden der fristelsene står på rekke og rad ?

 

Er det slik at dersom man besøker en badestand så må man først besøke og samtale med prest og psykiater om hvordan man skal klare å gjennomføre sitt besøk på badestranden ?

 

Man skulle tro at uten hensyn til legning så kan det være godt mulig, faktisk for de fleste å ha en full kontroll over ens atferd.

 

Hovedprinsippet i norsk rett er at det er ulovlig å diskriminere på grunn av seksuell legning, og at det er den eventuelt utførte handling som kan være ulovlig, ikke tanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bør med andre ord ikke ha gynekologer som tiltrekkes av kvinner. Eller jordmødre som tiltrekkes av kvinner.

 

Synes litt synd på lærere i VGS, det yrket må jo bli fullt ut forbudt for alle som ikke er aseksuelle.

 

(Vennlig hilsen livet i universet der man styres 100 % av primitive seksuelle drifter.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

TOMpsy ->

 

Når det gjelder hvem som representerer en risikofaktor i forhold til å arbeide med barn, så har vel erfaring og rettspraksis vist at det er en del personer med tilknytning til religiøse miljøer som er dømt for overgrep mot barn.

 

Det har jo også vært en del skriverier i avisene om de overgrepene som har skjedd innenfor den katolske kirke.

 

Vi kan allikevel ikke "skjære alle over en kam" og si at fordi du hever å ha et religiøst livssyn eller å stå for en slik moral, så vil vi forvente at du vil gjennomføre overgrep mot barn.

 

Man må vurdere den enkeltes atferd og den enkelte individuelt. Overgrepene finner man ofte bak den moralske korrekte og korrekte fasade. Det betyr ikke at alle moralister er overgripere eller bør misstenkes for å være det.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Til TS: Du gir uttrykk for å ha en forståelse mellom hva som er rett, og galt. Herunder gir du utrykk for å forstå at pedofili ikke er en ønsket adferd i vårt samfunn. Det fremgår ikke helt klart for meg om du synes at det å være pedofil, er en byrde, men hvis; ja, burde du jo tenke over hvorfor du velger å jobbe på en arena der fristelsene står på rekke. Det må jo være tortur å bare kunne "se, men ikke røre". Hvis du tror at du gjennom å utsette deg for disse fristelsene, vil oppnå en form for kontroll som vil kunne hjelpe deg til "selvhelbredelse", er min erfaring: Nei, det vil du ikke klare. Om ikke annet, er det jo et fryktelig ulykkelig liv.

På samme måte som det på jobben min er en tortor for meg å jobbe med så mange unge, tiltrekkende og pent kledde damer? Enkelte av dem med både korte skjørt og dyp utringning, til og med. Det er et mirakel at jeg holder ut uten å gjøre tilnærminger...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til TS: Du gir uttrykk for å ha en forståelse mellom hva som er rett, og galt. Herunder gir du utrykk for å forstå at pedofili ikke er en ønsket adferd i vårt samfunn. Det fremgår ikke helt klart for meg om du synes at det å være pedofil, er en byrde, men hvis; ja, burde du jo tenke over hvorfor du velger å jobbe på en arena der fristelsene står på rekke. Det må jo være tortur å bare kunne "se, men ikke røre". Hvis du tror at du gjennom å utsette deg for disse fristelsene, vil oppnå en form for kontroll som vil kunne hjelpe deg til "selvhelbredelse", er min erfaring: Nei, det vil du ikke klare. Om ikke annet, er det jo et fryktelig ulykkelig liv.

 

Oi oi oi. Hvor skal man begynne? For det første så er pedofili ikke en adferd. Alt foregår i hodet. Det er følelser og tanker, ikke en handling eller adferd. For det andre så ser jeg ikke på pedofilien i seg selv som en byrde lengre. Den er bare hva den er.

 

Andre har alerede laget gode poeng rundt hvorfor din torturteori ikke fungerer i praksis. Men jeg kan utdype med at det faktisk er motsatt av hva du tror. Når jeg kan arbeide med barn får jeg ikke et behov for å oppsøke kontakt med barn utenom arbeidstiden (noe jeg tror kan uroe foreldre litt). Jeg har det bedre fordi jeg kan samhandle med barn daglig, fortelle historier til dem, legge til rette for at de har det bra osv.. Det å ikke kunne arbeide med barn er ikke noe faremoment, men jeg blir selvfølgelig trist av at min arbeidskraft som resursperson for barna blir kastet bort på en så ubrukelig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... burde du jo tenke over hvorfor du velger å jobbe på en arena der fristelsene står på rekke. Det må jo være tortur å bare kunne "se, men ikke røre". Hvis du tror at du gjennom å utsette deg for disse fristelsene, vil oppnå en form for kontroll som vil kunne hjelpe deg til "selvhelbredelse", er min erfaring: Nei, det vil du ikke klare. Om ikke annet, er det jo et fryktelig ulykkelig liv.

 

Ser man det. Her sår det faktisk sort på hvitt at TOMpsy ut i fra egen erfaring vet at det kan være problematisk å bare se på fristelsene som står der på rekke og rad. Erfaringen er videre at dette kunne man ikke klare å stå i mot, og til sist så lot han seg altså friste over evne.

 

Når du opparbeidet deg denne erfaringen med at du ikke kunne klare å holde inne for disse fristelsene, hvem eller hva var det du lot deg friste av da ?

 

Hva skjedde egentlig og hva gjorde du i ettertid etter at handlingen hadde skjedd ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvis en gjeng med helt "normale" gutter får valget mellom å dra på en badestrand med mange lekre lettkledde damer eller en badestand med bare menn, hvor tror du at de vil dra ?

Utsetter da disse guttene seg selv for tortur ved å se på de pene damene, og ville de bli mye lykkeligere av å gå på en "mannestrand" ?

Bør man da si til dem: Her kan dere bare se men ikke røre, se nå å gå på en mannestrand der dere kan slippe å se disse fryktelige fristelsene.

Vil man ikke som hetroseksuell også kunne oppleve en verden der fristelsene står på rekke og rad ?

Er det slik at dersom man besøker en badestand så må man først besøke og samtale med prest og psykiater om hvordan man skal klare å gjennomføre sitt besøk på badestranden ?

Man skulle tro at uten hensyn til legning så kan det være godt mulig, faktisk for de fleste å ha en full kontroll over ens atferd.

Hovedprinsippet i norsk rett er at det er ulovlig å diskriminere på grunn av seksuell legning, og at det er den eventuelt utførte handling som kan være ulovlig, ikke tanken.

 

Du har selvfølgelig rett i det du sier, men bare fordi vi ikke snakker om samme sak. Du snakker om nytelsen av å bli fristet, kunne fantasere om hvordan, etc - uten at det anses som samfunnsfiendtlig. Jeg snakker om det motsatte. Vi kan gjerne ta opp diskusjonen igjen den dag når du har egne barn og har fått sjansen til å reflektere over hvordan det ville være å vite om at det jobber en pedofil i den barneomsorg der du har dine barn.

 

Vi bør med andre ord ikke ha gynekologer som tiltrekkes av kvinner. Eller jordmødre som tiltrekkes av kvinner.

Synes litt synd på lærere i VGS, det yrket må jo bli fullt ut forbudt for alle som ikke er aseksuelle.

(Vennlig hilsen livet i universet der man styres 100 % av primitive seksuelle drifter.)

Hepp, du glemte f.eks nekrofile begravelsesentreprenører...

 

TOMpsy ->

Når det gjelder hvem som representerer en risikofaktor i forhold til å arbeide med barn, så har vel erfaring og rettspraksis vist at det er en del personer med tilknytning til religiøse miljøer som er dømt for overgrep mot barn.

Det har jo også vært en del skriverier i avisene om de overgrepene som har skjedd innenfor den katolske kirke.

Vi kan allikevel ikke "skjære alle over en kam" og si at fordi du hever å ha et religiøst livssyn eller å stå for en slik moral, så vil vi forvente at du vil gjennomføre overgrep mot barn.

Man må vurdere den enkeltes atferd og den enkelte individuelt. Overgrepene finner man ofte bak den moralske korrekte og korrekte fasade. Det betyr ikke at alle moralister er overgripere eller bør misstenkes for å være det.

 

Se over.

 

På samme måte som det på jobben min er en tortor for meg å jobbe med så mange unge, tiltrekkende og pent kledde damer? Enkelte av dem med både korte skjørt og dyp utringning, til og med. Det er et mirakel at jeg holder ut uten å gjøre tilnærminger...

 

Hvis du er en "gammel gris", er jeg enig i at det er et mirakel. Ellers bekrefter ikke din tilbakeholdenhet noe annet enn at du er en fornuftig mann.

 

Oi oi oi. Hvor skal man begynne? For det første så er pedofili ikke en adferd. Alt foregår i hodet. Det er følelser og tanker, ikke en handling eller adferd. For det andre så ser jeg ikke på pedofilien i seg selv som en byrde lengre. Den er bare hva den er.

Andre har alerede laget gode poeng rundt hvorfor din torturteori ikke fungerer i praksis. Men jeg kan utdype med at det faktisk er motsatt av hva du tror. Når jeg kan arbeide med barn får jeg ikke et behov for å oppsøke kontakt med barn utenom arbeidstiden (noe jeg tror kan uroe foreldre litt). Jeg har det bedre fordi jeg kan samhandle med barn daglig, fortelle historier til dem, legge til rette for at de har det bra osv.. Det å ikke kunne arbeide med barn er ikke noe faremoment, men jeg blir selvfølgelig trist av at min arbeidskraft som resursperson for barna blir kastet bort på en så ubrukelig måte.

 

Siden du ikke ser på pedofilien som en byrde, fremstår det som ganske naturlig at du oppsøker den arena der du finner dine ofre. At du heller ikke anser det som tortur, tolker jeg som at du faktisk får en form for "tilfredstillelse", jeg tar sporenstreks tilbake det jeg har sagt om din sans for rett og galt.

Du kan gjerne kalle det hva du vil; "fortelle historier", "legge til rette for at de har de bra", etc. Jeg ser bare en ulv i fåreklær.

 

Ser man det. Her sår det faktisk sort på hvitt at TOMpsy ut i fra egen erfaring vet at det kan være problematisk å bare se på fristelsene som står der på rekke og rad. Erfaringen er videre at dette kunne man ikke klare å stå i mot, og til sist så lot han seg altså friste over evne.

Når du opparbeidet deg denne erfaringen med at du ikke kunne klare å holde inne for disse fristelsene, hvem eller hva var det du lot deg friste av da ?

Hva skjedde egentlig og hva gjorde du i ettertid etter at handlingen hadde skjedd ?

 

Trass et kjent ordtak, er det noen mennesker i denne verden som kan lære av andres erfaringer, jeg er en av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du er en "gammel gris", er jeg enig i at det er et mirakel. Ellers bekrefter ikke din tilbakeholdenhet noe annet enn at du er en fornuftig mann.

Kan ikke Zoega (trådstarter) være en fornuftig mann? Det er som det sies mange pedofile som ikke utfører overgrep, og Zoega er tilsynelatende en av disse. Vil det da ikke være like liten sjanse for at han utfører overgrep mot barn han jobber med, som at jeg som singel, heterofil mann utfører overgrep mot en av mine kvinnelige kollegaer? (noe som selvsagt verken har eller noen gang kommer til å skje).

 

Siden du ikke ser på pedofilien som en byrde, fremstår det som ganske naturlig at du oppsøker den arena der du finner dine ofre.

Ofre? Han har like lite ofre som oss heterofile som jobber sammen med personer av det annet kjønn (eller homofile med samme kjønn).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan ikke Zoega (trådstarter) være en fornuftig mann? Det er som det sies mange pedofile som ikke utfører overgrep, og Zoega er tilsynelatende en av disse. Vil det da ikke være like liten sjanse for at han utfører overgrep mot barn han jobber med, som at jeg som singel, heterofil mann utfører overgrep mot en av mine kvinnelige kollegaer? (noe som selvsagt verken har eller noen gang kommer til å skje).

 

 

Ofre? Han har like lite ofre som oss heterofile som jobber sammen med personer av det annet kjønn (eller homofile med samme kjønn).

 

Har du egne barn Bergendahl?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er den riktige tingen å gjøre er ikke relevant for tråden. Vennligst ta det i en av de ørten pedofili-trådene dere finner i andre deler av forumet. Spørsmålet her er om en lege har lov til å bryte taushetsplikten fordi en av hans pasienter er pedofil og jobber med barn, og videre om arbeidsgiver kan si han opp på grunnlag av den informasjonen de får fra legen. Hvorvidt trådstarter burde jobbe der i utgangspunktet er irrelevant, ok?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Siden du ikke ser på pedofilien som en byrde, fremstår det som ganske naturlig at du oppsøker den arena der du finner dine ofre. At du heller ikke anser det som tortur, tolker jeg som at du faktisk får en form for "tilfredstillelse", jeg tar sporenstreks tilbake det jeg har sagt om din sans for rett og galt.

Du kan gjerne kalle det hva du vil; "fortelle historier", "legge til rette for at de har de bra", etc. Jeg ser bare en ulv i fåreklær.

 

Ok TOMpsy. jeg skal forsøke etter beste evne å snakke fornuft med deg. Men jeg er ikke sikker på at det går når du ladder geværet bare jeg stikker hånden min frem.

 

Jeg har lenge sett på pedofilien min som en "byrde" og "tortur". Men jeg har klart å legge det bak meg. Jeg har sluttet å lide og har aksepter filien som en del av meg, ikke som noe som skal konsumere meg i sorg og fortapelse. Er ikke det en bra ting? (Det er ofte ikke pedofile som gjør ulovlige handlinger mot barn. De fleste ganger er det noen i nærmeste omgangskrets, og gjerne heterofile som mishandler. Det betyr ikke at jeg nå automatisk ser på deg som en fare for dine egne barn selv om du statistisk sett har en større sjanse for å gjøre noe mot dem enn jeg har).

 

Noe sånt som "ulv i fåreklær" er det jeg følte meg som før. Jeg følte at jeg var ubrukelig, og ikke fortjente å ha venner, basert på det at jeg hadde hemmeligheten. Men jeg har kommet til den konklusjonen at alle ikke må vite mine hemmeligheter og jeg må ikke vite andre sine hemmeligheter. Det er ulovlig å handle ikke å tenke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok TOMpsy. jeg skal forsøke etter beste evne å snakke fornuft med deg. Men jeg er ikke sikker på at det går når du ladder geværet bare jeg stikker hånden min frem.

 

Hvorfor sa du ikke i fra til skolen hvor du jobbet at du var pedofil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der var vi vel kanskje tilbake i det juridiske sporet.

 

Forholder det seg slik at en arbeidsgiver kan spørre en person om seksuell legning i forbindelse med en ansettelse, eller forholder det seg tvert i mot slik at dette annses å være et privat anligende som arbeidgiver ikke har lov til å spørre om ?

 

Har man da eventuelt plikt til å opplyse om det som arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om ?

 

Hvor kommer denne plikten eventuelt i fra ?

 

Da er vi jo også helt tilbake til det helt opprinnelige spørsmålet: Hvis arbeidsgiver eventuelt i utgangspunktet ikke hadde noen rett til å kjenne til eller å stille spørsmål, har da denne legen som oversendte opplysningene til arbeidsgiver handlet i strid med gjeldende norsk lov ?

 

Det vil jeg tro at hun har, og at det sånn sett vil være spørsmål om hvilken reaksjon det evnetuelt vil komme fra Helsetilsynet.

 

Det er å håpe at trådstarter legger en liten beskjed når fasit foreligger.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der var vi vel kanskje tilbake i det juridiske sporet.

 

Forholder det seg slik at en arbeidsgiver kan spørre en person om seksuell legning i forbindelse med en ansettelse, eller forholder det seg tvert i mot slik at dette annses å være et privat anligende som arbeidgiver ikke har lov til å spørre om ?

 

Har man da eventuelt plikt til å opplyse om det som arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om ?

 

Hvor kommer denne plikten eventuelt i fra ?

 

Da er vi jo også helt tilbake til det helt opprinnelige spørsmålet: Hvis arbeidsgiver eventuelt i utgangspunktet ikke hadde noen rett til å kjenne til eller å stille spørsmål, har da denne legen som oversendte opplysningene til arbeidsgiver handlet i strid med gjeldende norsk lov ?

 

Det vil jeg tro at hun har, og at det sånn sett vil være spørsmål om hvilken reaksjon det evnetuelt vil komme fra Helsetilsynet.

 

Det er å håpe at trådstarter legger en liten beskjed når fasit foreligger.

 

Skal gi lyd fra meg angående saken.

 

Mange faktorer som spiller mot hverandre i denne saken ja.

Lenke til kommentar

Har du egne barn Bergendahl?

Nei, men kanskje jeg nettopp av den grunn har mulighet til å se på denne saken med fornuftige øyne, fremfor å la følelsene bestemme?

 

For all del, jeg er glad i barn og vil ikke noen barn noe vondt, men en ikke-handlende pedofil er like mye verdt i et hvilket som helst yrke som en homofil/heterofil som ikke voldtar. Og jeg er 100% sikker på at det finnes pedofile i mange yrker der man jobber med barn, og at de aller fleste av disse aldri har gjort et barn noe vondt. Vi vet bare ikke om det, ettersom de på grunn av stigmatiseringen holder tett om det.

 

Jeg snakker kanskje mer om det moralske enn det juridiske akkurat nå, men juridisk sett er det veldig lite klokt å gi en lege tillatelse til å "sladre" til den pedofiles arbeidsgiver, for det fører rett og slett til at færre ønsker å åpne seg for legen og å snakke om problemet. Og holder man et problem inne, vil jeg påstå at faren for overgrep øker kraftig. Nettopp derfor mener jeg trådstarter bør kjøre saken i det minste til en advokat, og forhåpentligvis skape litt debatt. Kanskje vil det føre til at overgrep minker, fordi man tør å snakke med noen om sin legning og få ut litt av "trykket".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men kanskje jeg nettopp av den grunn har mulighet til å se på denne saken med fornuftige øyne, fremfor å la følelsene bestemme?

 

For all del, jeg er glad i barn og vil ikke noen barn noe vondt, men en ikke-handlende pedofil er like mye verdt i et hvilket som helst yrke som en homofil/heterofil som ikke voldtar. Og jeg er 100% sikker på at det finnes pedofile i mange yrker der man jobber med barn, og at de aller fleste av disse aldri har gjort et barn noe vondt. Vi vet bare ikke om det, ettersom de på grunn av stigmatiseringen holder tett om det.

 

Jeg snakker kanskje mer om det moralske enn det juridiske akkurat nå, men juridisk sett er det veldig lite klokt å gi en lege tillatelse til å "sladre" til den pedofiles arbeidsgiver, for det fører rett og slett til at færre ønsker å åpne seg for legen og å snakke om problemet. Og holder man et problem inne, vil jeg påstå at faren for overgrep øker kraftig. Nettopp derfor mener jeg trådstarter bør kjøre saken i det minste til en advokat, og forhåpentligvis skape litt debatt. Kanskje vil det føre til at overgrep minker, fordi man tør å snakke med noen om sin legning og få ut litt av "trykket".

Tror du er inne på en vesentlig ting her. Jeg vet ihvertfall at jeg ikke stoler på noen som helst som journalfører det jeg forteller, lengre. Og det er synd om det skal bli slik for andre fordi de er redd for å miste jobben. Jeg skal ikke ta kontakt med advokat enda. Prøver å få gjennom en klage slik som arne22 rådet til. Dersom det ikke går så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... vil ikke gi opp, men vet ikke hva mer jeg kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en klage til helsetilsynet ikke fører fram, så er det nok i praksis ikke så veldig mye du kan gjøre. Det virker på den annen side sannsynlig, synes jeg, at en slik klage vil føre fram og at helsetilsynets avgjørelse vil være i din favør. Det gjenstår imidlertid ennå å se.

 

Hvis klagen eventuelt får et klart og tydelig medhold, så er det jo i bunn og grunn mulig å tenke videre i "økonomiske baner".

 

Når denne legen kontaktet arbeidsgiver visste hun da at dette kunne være en mulighet for at du ville miste jobben og eventuelt bli påført et økonomisk tap ?

 

Er det en rimelig og forventelig årsakssammenheng mellom legens handling og de ulemper som dette medførte for deg, eller var dette noe som legen ikke kunne forutse, som et mulig eller sannsynlig utfall ?

 

Hvis det foreligger en rettsridig handling og dette har medført en "skade" eller ulempe for deg, og dette har skjedd ut i fra et handligsforsett, hvem er da ansvarlig for å rette opp denne skaden ?

 

Det er jo "baner" som det er mulig å tenke i hvis det i det hele har skjedd et rettsbrudd, eller en "ulovlig handling". Det vil man imidlertid bedre kunne bedømme etter at svaret fra helsetilsynet foreligger.

 

Hvis det for eksempel hadde dreid seg om en homoseksuell så ville jeg vel tro at saken sto ganske klart i legens dissfavør. Det kan også tenkes at pedofile er en slags "urias kaste" som faller utenfor alle rettigheter. Dette gjenstår ennå å se. Jeg synes det er mest sannsynlig at du får medhold i at det har skjedd et lovbrudd, event med en reaksjon i forhold til legen.

 

"Faglig juridisk" for den som ser det på den måten, så er i alle fall saken interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...