Gå til innhold

Vi forkynner et mysterium


Mr.K.

Anbefalte innlegg

Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem (Kor.2.14) Den lidenskapelige og åndelig krevende troen er det ultimative stadie – hvor personen innser det paradoksale og absurde i det kristne gudsbegrepet (bemerker at det her skilles mellom troen på den gjenoppstandne Jesus (frelsen), og på bibelens kunnskap i seg selv). Vi forkynner et mysterium 1 Kor 2:5 For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft. Det er vesentlig at menneskets fornuft i seg selv ikke vil åpenbare troen. Møtet med troen fremstår som et møte hinsides vår rasjonalitet. Samtidig har den et trekk av et lidenskapelig valg, noe man stuper inn i. Veien går nettopp gjennom denne "dårskapen".

 

Selv om det i bunn og grunn både er klokskap og sannhet i det for den som opplever Den Hellige Ånd, fremstår nok budskapet i seg selv som noe irrasjonelt for den ikke- troende (den som enda ikke er født på nytt). Men hvis man til tross for dette likevel tror, så kan man i troen finne ut om det er sannhet i det eller ikke (om Kristus finnes eller ikke). Joh 14:21 Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.» Joh 14:20 Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere. Joh 6:63 Det er Ånden som gjør levende.

 

"For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft" (1 Kor 1,18).

 

Frelsens vei.) - Guds kall er det første trinnet i frelsens "orden". Kallet til omvendelse og tro kan komme på flere måter, gjennom forkynnelsen av Guds ord, men også gjennom spesielle hendelser som fungerer som en indre vekker. Den som er kalt, opplever seg selv som en synder som trenger tilgivelse fra Jesus Kristus (Jesaja 55, 6). Det neste steget er omvendelsen der mennesket erkjenner og angrer. Omvendelse er en personlig møte med Gud. Dette skjer i bønn med et oppriktig ønske om å bli renset fra synd og få ta imot det evige livet. Dette er den levende og personlige tro som omvendelse, helliggjørelse og etterfølgelse.

 

Skriften lærer oss klart at vi er frelst (rettferdiggjort) ved tro på den gjenoppstandne Kristus og hva han har gjort på korset. Rom 5,1: ”Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.” Rom 11,6: ”Og er det av nåde, er det ikke på grunn av gjerninger. Ellers ville jo nåden ikke være noen nåde.” Ef 2,8-9: ”For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. 9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg.” Gal. 2,21 Jeg forkaster ikke Guds nåde. For hvis vi kan oppnå rettferdighet ved loven, da døde jo Kristus til ingen nytte. Bemerker at man her også skiller mellom religion (hvor man snarere blir styrt av religionen som institusjon, enn av Jesus Kristus) – og den autentiske kristendommen.

 

Den som ikke har Kristi Ånd, hører ham ikke til.» Ved Ånden innviet til å være lydige og til å bli renset ved Jesu Kristi blod. Et levende håp - 3 Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i sin rike miskunn har født oss på ny til et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde (1 Peter. 1:2.) Bare Den Hellige Ånd gir evig liv. Joh 6:63 Det er Ånden som gjør levende. Rom 5,1: ”Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.”Hva innebærer helliggjørelsen? 1. Et liv etter Guds vilje. ”for uten helliggjørelse skal ingen se Gud ” (Heb 12,14). I helliggjørelsen skal vi ikke sammenligne vårt liv med andres. Vi kjemper med forskjellige ting og har forskjellig utgangspunkt. Den Hellige Ånd kaller, opplyser, helliggjør og opprettholder. Også derfor er det viktig for den enkelte å kjenne etter disse virkningene av Den Hellige Ånd i sjelen. Ånden vil virke sin frukt gjennom oss som er: ”kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, tålsomhet og selvbeherskelse” (Gal 5,22).

 

Det er en omvendelse (nestekjærligheten er altså her helt sentral) som gjennom Jesu offer ble gjort mulig og kraften i den omvendelsen er hverken vår religiøse forståelse eller bibeltolkning, men Guds skaperkraft. Paulus formaner oss i Filipperne 2,12 til å arbeide på vår frelse med frykt og beven. Er dette da utelukkende personlig bestrebelse? Det står i neste vers, For det er Gud som virker i dere både å ville og å gjøre etter hans gode vilje. Det er Guds nåde, for uten ham er vi maktesløse. Efes. 3:16 Må han som er så rik på herlighet, gi deres indre menneske kraft og styrke ved sin Ånd. Det blir altså et helt nytt liv i den som før var åndelig død. Skriften kaller det et nytt hjerte, en ny ånd, et nytt menneske eller en ny skapning. Individet må med seg selv avgjøre, om det har opplevet omvendelsen og gjenfødelsen.

 

- Kun en personlig relasjon til den gjenoppstandne Kristus Jesus vil kunne redde deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jesus fortalte den romerske landshøvdingen Pontius Pilatus hvorfor han hadde kommet til jorden: For å vitne om sannheten er jeg født og derfor er jeg kommet til verden. Men hvilke spesielle sannheter var det Jesus skulle gjøre kjent. Først og fremst sannheter om hans himmelske Far ( Jehova ) Han lærte sine etterfølgere å be om at hans Fars navn måtte bli helliget eller holdes hellig. ( Matt 6:9 ) Og han sa i bønn til Gud: Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg. ( Joh 17:6 ) Han sa også : Jeg ( må ) forkynne det glade budskap om Guds rike. det er det jeg er utsendt for. ( luk 4:43 )

 

Hvor viktig var det for Jesus å gjøre kjent sin Fars navn og rike. Han sa til disiplene: Min mat er å gjøre det han vil som har sendt meg og fullføre hans verk. ( Joh 4: 34 ) Hvorfor betraktet Jesus Guds verk som noe som var like viktig som mat. det er fordi riket er det middel som Gud skal benytte til å gjennomføre sine vidunderlige hensikter med menneskene.

Lenke til kommentar

Er du et menneske bak all den hjernedøde religiøse propagandaen du pøser ut?

 

Er du ikke ferdig med å runke på religionen din og sperme forkynnelsesorgasmene dine ut over internett?

 

Behandle dine meddebattanter med respekt, eller hold deg borte fra tråden.

Lenke til kommentar

Er det respektfullt å spre religiøs propaganda? Synes du lenge5 oppfører seg respektfullt med konstant spamming av jehovas vitne propaganda? Uten å svare for seg eller stå ansvarlig for løgnene som spres? Det er lov til å svare på kritiske spørsmål!

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem (Kor.2.14) Den lidenskapelige og åndelig krevende troen er det ultimative stadie –

Det er ingen religion som ikke forkynner et mysterium, eller svada som du også kunne ha kalt det. Det er ikke noe ultimativ stadie som du påstår her, men et selvlureri for å innbille seg at man har en usynlig venn og at alt som er skrevet om den eller den guden er banna bein sannhet.

 

Men ingen religion kan påvise noen sannhet, det er nettopp derfor det heter tro!

 

 

 

- Kun en personlig relasjon til den gjenoppstandne Kristus Jesus vil kunne redde deg.

Kun en personlig relasjon til Odin og hans sønn Tor kan redde deg, vend om i dag og fest med de store gutta etter din død..

 

Ser du hvor dumt dette er? Sikkert ikke, for du tror jo på din egen påstand, men for meg er det jeg skrev like gangbart som de du skrev, det er bare mer av same shit different wrapping.... Jesus er kun en påstand, akkurat som Odin og Tor og resten av de religiøse påstandene. For hva jesus eventuelt sa og gjorde har vi ikke peiling på, for vi har bare bibelen til å støtte oss på og den kan vi ikke stole på heller har det vist seg... Ikke på det grunnlaget som kristne juger til seg selv at de kan stole på den ihvertfall...

 

Men av en eller annen grunn, kanskje de er for redde for straffen, hvem vet, så bryr ikke kristne seg noe om hvor sann bibelen er, de bare går ut fra at den er helt sann og driter i hvor sann eller lite sann den er. Lettest slik tydeligvis...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Kun en personlig relasjon til den gjenoppstandne Kristus Jesus vil kunne redde deg.

Kun en personlig relasjon til Odin og hans sønn Tor kan redde deg, vend om i dag og fest med de store gutta etter din død..

 

Ser du hvor dumt dette er?

Ikke "etter din død" RWS her og nå må man forene seg (bli ett med) Jesus Kristus, dø og oppstå (gjenfødes) med ham, for å bli en virkelig levende person.

Lenke til kommentar

Er det respektfullt å spre religiøs propaganda? Synes du lenge5 oppfører seg respektfullt med konstant spamming av jehovas vitne propaganda? Uten å svare for seg eller stå ansvarlig for løgnene som spres? Det er lov til å svare på kritiske spørsmål!

 

Jehovas vitners lære kan lett tilbakevises, på høvelig vis, ved hjelp av bibelen. - Jeg har sett barn klare dette.

 

By the way:) - Hvis dere ikke liker en forkynner, har dere forsøkt ignoranse.

 

- Kanskje er det nettopp dere selv som holder liv i røra?

Lenke til kommentar

Jehovas vitners lære kan lett tilbakevises, på høvelig vis, ved hjelp av bibelen. - Jeg har sett barn klare dette.

Nå er det jo nettopp bibelen han hele tiden siterer, samt JV's egne nettsider. Det som etterlyses er altså IKKE en tilbake visning, slike påstander som fremsettes uten bevis kan fint avfeies uten bevis også, men at han aldri ser ut til å ha en eneste egen mening om noe av det han spyr ut. Alt blir bare gjenntatt etter papegøye effekten, der egne tanker og meninger (om de finnes i JV, er neimen ikke stort av det ser det ut til...) totalt overstyres av løgner og propaganda som gjentas...

 

 

 

Ellers har du helt rett, min minstemann på 8 klarer fint å lage hakkemat av slike påstander, uten bibel til og med :) ...

 

By the way:) - Hvis dere ikke liker en forkynner, har dere forsøkt ignoranse.

 

- Kanskje er det nettopp dere selv som holder liv i røra?

Det kan godt være... I håp om at kanskje, kanskje vil han en dag lære å se lyset og vende seg vekk fra slike livsløgner... Kan jo være at vi klarte å "frelse" ham vekk fra dette tullet vet du... ;) Så kanskje det er derfor han aldri svarer meg egne ord? Så lenge han mentalt holder seg for ørene og spyr ut løgnene er han jo trygg ikke sant, ingen egne meninger eller tvil finner veien til en slik en... Så kanskje det er svaret? At han ønsker å forbli så ignorant og ikke ønsker å lære noe nytt, ihvertfall ikke noe som kan ta vekk den deilige troen... For ignoranse er et valg i dag og ikke noe man kan dekke seg bak... Så det er muligens det han forsøker... Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jehovas vitner bruker en omskrevet versjon, tilpasset deres egen vranglære.

Som kristne bruker guden til jødene for å spre dere egen vranglære, som i sin tid brukte mytene og sagnene til andre for å lage sin vranglære osv osv...

 

Same shit, new wrapping, that's all!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var jødene som tok feil av Gud, de kristne har det riktige bilde, RWS

Vranglære er det for det om du syntes kristne tok riktig IHS... Prøv å løfte blikket ditt litt,så ser du det også. Det ene står på det andres skuldre og det er dette de er snakk om med kristendom også. Hadde det ikke stått i jødenes bibel at messias en dag skulle komme, (Jødene venter jo enda de...) så hadde heller ikke kristendom hatt dette å jobbe videre med.... Som jødene jobbet videre med alle de gudene de trodde på før de begynte å tilbe krigsguden sin for å få bedre krigs lykke og endte opp med å tro på kun en gud, der de før trodde på mange...

 

Vranglære er det uansett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I så måte så må jo scientologien være religionen over alle religioner, for den har ikke lånt noe fra jødene eller andre i det hele tatt da hele historien er funnet på av Hubbard personlig, en middelmådig sci-fi skribent. Men orginal er ihvertfall historien, det skal han ha... og ravende klin kokos gal da...

 

Det er vel godt og vel 40 000 grener av kristendom i dag og alle kan ikke være riktig... (Neida, spar deg, jeg vet at ingen er riktig, så ikke prøv deg med at din versjon er riktig nei...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når troende skal prøve å omvende noen, burde de først stille seg dette spørsmålet: Hvilke argumenter og beviser skal til for at jeg skal skifte fra min religion til en konkurrerende religion?

 

Mener du for eksempel at du som kristen krever at Allah eller Zevs skal måtte splitte himmelen og åpenbare seg for alle mennesker før du du skifter tro? Vel, da burde du forstå hvor svakt du ligger hvis alt du har å komme med er sitater fra din hellige bok, argumenter og påstander som bare kan støttes av din hellige bok, og svak logikk som dreier seg om at vitenskapen ikke har det fulle svaret ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...