Gå til innhold

Påskebudskapsløs Tv meny


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det andre religioner som har blitt «handikappede» på grunn av teknologi? Eller er det slik at det kun er kristne som er avhengige av fjernsynsprogrammer?

 

Ja, jeg tror islam har blitt ganske funksjonshemmet :) . Neida, det er visst sånn med de islamske innvandrerne at de har nær kontakt med sine hjemland. De skaffer seg tilgang til kanaler som Al-Jazeera, og dette gjør jo også at de ikke blir fullt integrerte i den norske kulturen.

 

Barn konverterer ikke til religioner, de blir indoktrinert.

 

Barn vil alltid farges av sine foreldre, og oppfatte hvordan foreldrene er. Både på godt og vondt.

 

Så klart er det vanskelig for barn å være interessert i lange andakter, for det er jo tross alt noe som er tvunget på dem. Jeg forstår at film gjør det lettere å tvinge religion på barn, men det er ikke noe som jeg klarer å respektere.

 

Det kan være at barn satt musestille under tidligere tiders andakter, fordi de visste det kunne vanke ris hvis de ikke adlød. Nå idag kan barna bare brøle; "Jeg gidder ikke mer av den jækla andakten din", og de kan gå sin vei. Uten at det får noen følger de er virkelig redde for.

Lenke til kommentar

Først skal kristne forby alle andre religioner, drepe dem som nekter å tro på jesus, og så skal de klage hvis de ikke får plage hele landet med å spre sin propaganda på tv?

 

Det der var ikke Kristendom, men misbruk av makt i krisendommens navn. Hvis en ikke klarer se forskjellen på det så..

 

Ekte Kristendom er positiv og fredelig. Vanlige Norske Kristne gjør ikke andre noe ondt og plager noen, det vet du godt.

Det samme kan ikke sies om de der black metal satanist kulturen som blomstrer, og som du forherliger med onde videoen her inne i denne tråden. Skamme seg :(

Har de som har kirkene i Norge som er brent gjort de noe?

Å komme med gammelt historisk maktmisbruk er bare tull, og et hån mot den velmenende Norske Kirke som ikke gjør annet enn å hjelpe. Har satanistene dine et opplegg lik "Kirkens nødhjelp" bare for å ta det? Frelsesarme osv? Våkn opp littegrann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der var ikke Kristendom, men misbruk av makt i krisendommens navn. Hvis en ikke klarer se forskjellen på det så..

 

Hva som er den "rette kristendommen" blir jo en subjektiv vurdering.

 

Ekte Kristendom er positiv og fredelig. .

 

Denne positive og fredelige religionen har en så grufull 'hellig bok' at barn bare får tildelt sensurerte utgaver og gjennom oppveksten så er de særdeles nøye i utvelgelsen av hvilke deler som blir lært. Det er ikke tilfeldig at det er ateister og ikke kristne som oppfordrer folk til å lese boka.

 

 

 

et hån mot den velmenende Norske Kirke som ikke gjør annet enn å hjelpe.

 

Ja, de hjelper så mye at kirkas eneste lesbiske prest ikke orket å være i kirka lengre. Koselig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er den "rette kristendommen" blir jo en subjektiv vurdering.

 

 

 

Denne positive og fredelige religionen har en så grufull 'hellig bok' at barn bare får tildelt sensurerte utgaver og gjennom oppveksten så er de særdeles nøye i utvelgelsen av hvilke deler som blir lært. Det er ikke tilfeldig at det er ateister og ikke kristne som oppfordrer folk til å lese boka.

 

 

 

 

 

Ja, de hjelper så mye at kirkas eneste lesbiske prest ikke orket å være i kirka lengre. Koselig.

 

En kan ikke vente å få alt oppi hendene samme hva en gjør. En kan ikke bare synde i vei og vente at kirken skal bare dulle med deg.

Hvis en skal forstå litt Bibelen så må en jo prøve forstå litt også. Ikke bare være en gråmåke som bare "skal ha skal ha" og ikke gi noe av seg selv.

 

Og når Bibelens tale er klar, har man vel et valg. Lespiske og den type passer ikke til prester. Selv kvinnelige prester er upassende.

Alle har livets rett, men en må kjenne sin plass. En viss orden må det jo være i alt. Og det er bare å bruke litt sunn fornuft så skjønner en det der.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Nå feirer man lang påske her i landet, med kyllinger, ski, påskekrim og alt det der.

 

Men hvor er det Kristne påskebudskap blitt av? Det er ikke mye snakk om det.

Ser på Tv programmene at det er vanlige serier og programmer hele veien. Før i tiden hadde

man filmer om de Kristne greiene. Bryting av brød, folk i kjortler mellom steiner knauser og ørken nedi Jerusalem og rundt der, og mye fint sånn.

Rolig og fint, men fin klassisk musikk eller sang.

 

Nå er det bare støy og rølp. Ikke at jeg er Kristelig sånn sett, men synes at det godt kan være mer anstendig kultur og holdning med hensyn til det Kristne påskebudskap. Bibelserier og filmer og seremonier. Kunne vært mer skikkelig. For hva skal vi med påskefeiring bare på tull?

Norge er vel strengt talt en sekulær stat. Så det å dra inn religion på en statlig kanal vil være helt feil. Og hva med alle de andre religionene vi har her i Norge som ikke får kringkastet sitt budskap på stats kanalen på sin egen høytid?

 

Nå må jeg si at gamle bibelserier fra 80-tallet er noe ordentlig rølp i motsetning til krim o.l som går på TV nå om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barn vil alltid farges av sine foreldre, og oppfatte hvordan foreldrene er. Både på godt og vondt.

Det er ikke bare hos foreldrene de blir indoktrinert... Det er jo på skolen også!

 

''Sommaren 2007 felte Menneskerettsdomstolen i Strasbourg dom om KRL-faget, og fann det i strid med menneskerettane, som krev religions- og livssynsnøytralitet i det offentlege.''

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste er uansett enige om at TV-påsken ikke skal brukes til religiøs indoktrinering, dessuten er det ingen av de større TV-kanalene i Norge som ville gått god for det. Det er ingen reell debatt om det utenom i sære nettdiskusjoner. Det vi imidlertid kunne hatt mer av er informative programmer der man lærer om bakgrunnen for at vi feirer påske, analysert fra et sekulært ståsted og med eksperter som er oppdatert på de seneste teoriene.

 

Det skal sies at det er vært flere dokumentarer om kristendommen i påsken men de fleste er vært generelle.

Lenke til kommentar

Ikke at du er kristen eller noe sånt altså... Det er en liten bløffmaker vi har å gjøre med her tror jeg.

 

Ikke kall meg bløffmaker uten dokumentasjon takk .

 

Med ikke Kristen, mener jeg bekjennelse til Kristen tro, opplevd noen form for "frelse", eller religiøs in noen retning.

Det er sagtens blitt prøvd, men uten suksess ( merkbar virkning).

Det er ikke dermed sagt at jeg kimser av Bibelen og budskapet. Tror det har en del å lære oss, selv om det kanskje ikke har foregått

helt slik Kristne tolker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...