Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et bilde for i går:

 

12.APRIL - "Ink"

post-30214-0-49410200-1365835419_thumb.jpg

 

EXIF:

Kamera: Canon 5D MK III

Objektiv: 35mm f/1.4L

Lukkertid: 1/50

Blender: f/1.4

ISO: 800

Brennvidde: 35mm

 

Og et for i dag:

 

13.APRIL - "Listen in dark"

post-30214-0-32444900-1365835483_thumb.jpg

 

EXIF:

Kamera: Canon 5D MK III

Objektiv: 35mm f/1.4L

Lukkertid: 1/320

Blender: f/1.4

ISO: 200

Brennvidde: 35mm

Lenke til kommentar

Nå har det seg ikke slik at jeg går rundt hele dagen og planlegger dagens bilde her inne. Noen ganger gjør jeg det lettvint, mens andre ganger legger jeg litt mer jobb i det. Det kommer litt ann på hva jeg har av tid etc.

 

At du ikke liker bildene er jo en ting, for det er vel ingen hemmelighet at et uskarpt fotografi av en avis jeg fant i søpla er spennende eller ment som noe prisvinnende forslag.

 

Hva fotoutstyret jeg bruker koster er jo irrelevant.Det er fotografen som tar bildet, ikke utstyret.

 

Det som forøvrig forundrer meg mest er når noen ser 13stk. postede bilder og det ENESTE dem velger og kommentere er det man IKKE liker.Ved siden av dette dras verdien på fotoutstyret inn...

 

Men, det er jo lørdags kveld, så kan jo hende det har sin naturlige forklaring? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det Andreasfe :)

Som nevnt tidligere, så er noen av bildene mine tatt helt på sparket og jeg har ikke brukt mer tid enn maks 1min på selve bildet samt en kjapp konvertering med en preset jeg har laget.

 

Er nok ikke mitt favorittbilde i denen tråden dette, men vi er jo så forskjellige når dte kommer til hva man synes ser bra ut. :)

 

Hyggelig at du likte bildet vertfall :)

Lenke til kommentar

Nå har det seg ikke slik at jeg går rundt hele dagen og planlegger dagens bilde her inne. Noen ganger gjør jeg det lettvint, mens andre ganger legger jeg litt mer jobb i det. Det kommer litt ann på hva jeg har av tid etc.

 

At du ikke liker bildene er jo en ting, for det er vel ingen hemmelighet at et uskarpt fotografi av en avis jeg fant i søpla er spennende eller ment som noe prisvinnende forslag.

 

Nei, jeg merker at det blir mye lettvinte løsninger. Det blir litt som en konfirmant som nettopp har kjøpt 50mm f1.8 og pumper ut bilder av alt i hele verden med tynt fokusplan. Jeg er gjerne av den oppfatning av at om man skal gjøre noe, så skal man gjøre det skikkelig eller bare la være.

 

Hva vil du egentlig si med det avisbildet? Trekker du ut essensen i budskapet ved å konvertere til s/v? Er det noe med komposisjonen som skal få meg til å tenke? Er bildet bra nok til at vil printe det ut og henge på veggen? Vil dine barnebarn finne det i et støvete album om 80 år og tenke at "Bjerknez, han hadde et virkelig ØYE for fotografering"?

 

Hva fotoutstyret jeg bruker koster er jo irrelevant.Det er fotografen som tar bildet, ikke utstyret.

 

Det som forøvrig forundrer meg mest er når noen ser 13stk. postede bilder og det ENESTE dem velger og kommentere er det man IKKE liker.Ved siden av dette dras verdien på fotoutstyret inn...

 

Tenker at verdien på fotoutstyret gjenspeiler interessen og engasjementet, og latskap som avisbildet irriterer meg litt. Jeg liker hundebildet #2 (som flere andre også nevner), da det er komponert pent og kler tynt fokusplan. Resten av bildene er uinteressante.

 

Men, det er jo lørdags kveld, så kan jo hende det har sin naturlige forklaring? :)

 

Hva, blir folk mer kritisk på en lørdag kveld?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Uffda... her var det mye negativt, men skal prøve å svare så godt jeg kan:

 

 

Nei, jeg merker at det blir mye lettvinte løsninger. Det blir litt som en konfirmant som nettopp har kjøpt 50mm f1.8 og pumper ut bilder av alt i hele verden med tynt fokusplan. Jeg er gjerne av den oppfatning av at om man skal gjøre noe, så skal man gjøre det skikkelig eller bare la være.

Hva vil du egentlig si med det avisbildet? Trekker du ut essensen i budskapet ved å konvertere til s/v? Er det noe med komposisjonen som skal få meg til å tenke? Er bildet bra nok til at vil printe det ut og henge på veggen? Vil dine barnebarn finne det i et støvete album om 80 år og tenke at "Bjerknez, han hadde et virkelig ØYE for fotografering"?

Jeg er faktisk enig med deg. Det er mange lettvinte løsninger her. Jeg har andre ting som tar opp tiden min, og poenget er ikke å fylle denne tråden med blinkskudd, men å ta ett bilde hver dag og konvertere det til sort.

 

Det at du sammenligner meg med en skyteglad konfirmant gidder jeg dog ikke å kommentere.

 

Om bilder er bra nok til videre bruk/lagrin/print? Overhodet ikke. Det er faktisk allerede slettet...

 

Målet mitt er å ha det morsomt med fotografering og ikke imponere barnebarna mine om 80 år og eller tjene penger på dette.

 

Tenker at verdien på fotoutstyret gjenspeiler interessen og engasjementet, og latskap som avisbildet irriterer meg litt. Jeg liker hundebildet #2 (som flere andre også nevner), da det er komponert pent og kler tynt fokusplan. Resten av bildene er uinteressante.

Du har rett i at engasjementet er høyt og at utstyrstallen er mer eller mindre optimal, men det betyr ikke at alle bildene man tar blir "vinnerbilder". Det er ikke det som er MIN intensjon med denne tråden vertfall, for det har jeg ikke tid til.

 

Hvor er derimot dine bilder? I følge profilen din her inne så har du langt mer fotoutstyr enn det jeg har og bør vel dermed kunne skilte resultater der etter?

 

Hva, blir folk mer kritisk på en lørdag kveld?

Etter en pils eller to så har jeg erfart at mange blir veldig pratsomme ja :)

 

Fint at du er ærlig og rett frem og jeg er faktisk enig med deg med tanke på at mange av bildene her inne mangler en del. Det som derimot irriterer MEG er at du drar inn retorikker som "konfirmant" og "latskap". Det synes jeg blir litt lavmål.

 

Hyggelig at du likte hundebildet da vertfall :)

Lenke til kommentar

 

Jeg er faktisk enig med deg. Det er mange lettvinte løsninger her. Jeg har andre ting som tar opp tiden min, og poenget er ikke å fylle denne tråden med blinkskudd, men å ta ett bilde hver dag og konvertere det til sort.

 

Det at du sammenligner meg med en skyteglad konfirmant gidder jeg dog ikke å kommentere.

 

Om bilder er bra nok til videre bruk/lagrin/print? Overhodet ikke. Det er faktisk allerede slettet...

 

Målet mitt er å ha det morsomt med fotografering og ikke imponere barnebarna mine om 80 år og eller tjene penger på dette.

 

Hvor er derimot dine bilder? I følge profilen din her inne så har du langt mer fotoutstyr enn det jeg har og bør vel dermed kunne skilte resultater der etter?

 

Etter en pils eller to så har jeg erfart at mange blir veldig pratsomme ja :)

 

Fint at du er ærlig og rett frem og jeg er faktisk enig med deg med tanke på at mange av bildene her inne mangler en del. Det som derimot irriterer MEG er at du drar inn retorikker som "konfirmant" og "latskap". Det synes jeg blir litt lavmål.

 

At du blir irritert er bare fint. Kanskje du legger litt mer i neste bilde du legger ut på grunn av det.

 

Når du selv sier at du tyr til lettvinte løsninger og har viktigere ting å bruke tiden på, så syns jeg det fint kan kalles latskap å legge ut en avisannonse. Som du ikke engang verdsetter nok til å ha det liggende på harddisken, men det skal like fullt ut på internett i en tråd i kategorien "utfordringer". En hvilken som helst knøl med en scanner til 200kr kunne gjort nøyaktig samme jobben. Det blir for halvhjertet.

 

Det er godt mulig at jeg er urimelig kritisk nå, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor en brusboks eller noen støvler blir mer interessante av tynt fokusplan og en s/v-konvertering. Det er fortsatt en brusboks. Og et par støvler. Ting man har sett en million ganger før, i den samme vinkelen og settingen man alltid ser dem. Det er her konfirmant+50mm f1.8-sammenligningen kommer inn, alt blir plutselig "kunst" når det har en bløt bakgrunn (og gjerne selektiv farge).

 

Jeg har mye kamerautstyr og tar mye bilder, men jeg er svært kritisk til eget arbeid. Da blir det naturlig nok få bilder jeg legger ut. Greit nok er ikke greit nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du rett og slett har missforstått hele poenget mitt med denne tråden. Selve utfordringen for meg er å få tid til å ta et brukbart bilde hver dag og lege ut her. Utfordringen er ikke å overgå meg selv hver dag eller gjøre andre målløse.

 

Så ja, du er nok urimelig kritisk ja, ved siden av at du har missforstått tråden noe :)

 

Men NOEN bilder har du vel tatt som du kan vise til?

Om ikke bare ETT?

 

Hvis man er FOR kritisk til eget arbeid så blir man aldri fornøyd og dafår man heller ikke tatt noen bilder som man vil vise frem og da er man jo like langt egentlig. Jeg synes nå det er bedre å ta ett par dårlige bilder enn å ikke ta bilder i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...