Gå til innhold

Prioritering - BSU og studielån


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter VGS startet jeg på et studie i England som jeg ble sittende igjen med litt i overkant av 200 000 i studielån hos lånekassen med. Lite vellykket med andre ord..

 

Har jobbet et år, og står med 45 000 oppspart på BSU. Skal bli 60 000 iløpet av året. Har også i inneværende skoleår startet på lærerstudie, samtidig som jeg jobber. Selv om jeg ikke trenger det har jeg tatt opp studielån som jeg har satt rett inn på sparekonto for hver gang jeg mottar noe. Her er det oppspart ca 80 000. Spørsmålet er da: Vil det lønne seg å eventuelt bruke disse pengene til å fylle opp en BSU 2.0? Har utbetalt i overkant av 20 000 hver måned, og har enda ikke kjøpt/leid egen bolig. Billån på ca 65 000 ligger også forøvrig i bildet.

 

Alle tips mottas med takk!

 

Edit: Ser at dette ble litt rotete, men det jeg i hovedsak lurer på er om det vil lønne seg å ha høyere studielån, mot et lavere boliglån? Planen er å spare opp hele studielånet jeg nå kommer til å få over 4 år (ca 360 000 totalt). Men siden man kun kan plassere et satt beløp hvert på BSU lurer jeg på hva som ville være smartest i min situasjon..

Endret av RyanGiggs11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare sånn helt kjapt: Du vet at du aldri må spare mer enn 20.000 i året på BSU? Det er rett og slett utrolig dumt. Kommer ikke helt klart fram om du gjør det.

 

Boliglån bør stort sett prioriteres før studielån, da studielån gjerne har hakket greiere rentevilkår, er usikret og har mulighet for sletting, frysing o.l. på nærmere gitte vilkår.

Lenke til kommentar

Billånet er nok det minst gunstige du har, og burde betales ned relativt fort. Du får bedre rente på BSU enn på vanlig sparekonto. + 4000kr i skattefradrag ved maksbeløp. Det er også lettere å få boliglån hvis du har egenkapital som er høyere. (altså studielånet ditt kommer inn i det her. og det løper jo ikke rentene på så lenge du studerer).

 

Men kort sagt.. så tror jeg det er smartest å sette inn maksbeløp på BSU og betale ned billånet fort. (hvis ikke dette er en superdeal på 2% rente eller noe.. hehe.

 

og, ja.. det ER lettere å få lån når du har høyere egenkapital og tilsvarende lån. (husk at du trenger minst. 15% egenkapital når du skal kjøpe deg bolig.)

Lenke til kommentar

For å finne ut av dette (selv), så kan du jo skrive opp hvilken rente du betaler/får på de forskjellige kontoene? Jeg tipper du da vil finne at billånet har høyere rente enn alle de andre og at du dermed burde betale ned på dette så fort som mulig (etter at du er sikker på at du klarer å kjøre 20k inn på bsu).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke noe skattefradrag ved å sette penger inn på BSU 2.0, men du får i det minste den samme gunstige renten som ved vanlig BSU. Men du må huske på at dette er penger du ikke har tilgang til før du eventuelt kjøper en bolig. Jeg hater å ha lån, så jeg ville kvittet meg med billånet så fort som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...