Gå til innhold

[Løst] Skal ha nye skjermkort, Nvidia eller AMD


Anbefalte innlegg

Ingen av de seks valgene er optimale. Titan er det beste valget.

http://www.hardwarec...rossfire-4.html

 

Herregud og du arni i hver ENESTE tråd skal alltid si imot folk. Han skal ha TO kort, uansett hva din mening er. Griet nok at det kanskje er en bedre løsning med ett kort men når trådstarter gang etter gang sier at han vil ha to kort skjønner jeg ikke hvorfor du gidder og si imot hele tida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo relevant å påpeke det, da det hender folk tar suboptimale valg fordi de rett og slett ikke vet bedre, men klart, man kommer ingen vei ved å insistere om folk allerede har bestemt seg. Om noen vil gå med to hatter samtidig, ofre geiter til Ba'al eller kjøpe to rimeligere skjermkort fremfor ett dyrt, er det jo til syvende og sist deres valg.

Lenke til kommentar

Det er jo relevant å påpeke det, da det hender folk tar suboptimale valg fordi de rett og slett ikke vet bedre, men klart, man kommer ingen vei ved å insistere om folk allerede har bestemt seg. Om noen vil gå med to hatter samtidig, ofre geiter til Ba'al eller kjøpe to rimeligere skjermkort fremfor ett dyrt, er det jo til syvende og sist deres valg.

 

Er sant det men arni kunne en gang i blandt ha gitt råd som sammsvarte med folks faktiske ønsker om setup og gpu produsent. Er det ikke AMD og single kort(eller titan siden denne er altfor god) så slakter han deg.

Lenke til kommentar

arni90, jeg skal ærlig innrømme at lysten på Titan er stor, til og med 2 x GTX Titan. :dribble: Men synes at prisen er litt i overkant av det ønskelige. Jeg har sett på den reviewen du linket til flere gangen, og flere også.

 

Jeg tror ikke jeg trenger å skifte rigg med det første da jeg tror at jeg har en ganske bra rigg uansett hvilke kort jeg velger. Det eneste er vel CPU begrensning da i7-3820 ikke kan klokkes. Med tanke på f. eks. Crysis 3 som har AMD Gaming Evolved så gjør jo HD 7970 CF bra der. Ettersom de kortene ligger litt over GTX 670 SLI, så er kanskje AMD noe å satse på hvis det kommer flere spill med Gaming Evolved eller?

Lenke til kommentar

Prøvde å klokke den, men det var ingen suksess dessverre. Multiplier er visst låst på den, så det er vel BCLK som må økes. Får prøve dette enda en gang senere. Skal innrømme at jeg ikke er så følsom for MS, selv om jeg merker det noen ganger.

 

Asus GeForce GTX 670 DirectCU II 4GB burde vel være et ganske bra valg. Har prøvd å finne MSI skjermkort, men så langt ikke et eneste et av GTX 670, kun 680 kort. HD 7970 er det ikke noe problem å finne.

 

Edit: Skal være mulig å klokke i7-3820 til 4,7 GHz uten store problemer. Må testes når jeg kommer hjem en i gang i mai.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Er sant det men arni kunne en gang i blandt ha gitt råd som sammsvarte med folks faktiske ønsker om setup og gpu produsent. Er det ikke AMD og single kort(eller titan siden denne er altfor god) så slakter han deg.

 

Sant, det er av og til et problem. Etterlyste hjelp angående skjermkort for litt siden selv, og selv om jeg spesifiserte at jeg måtte ha Nvidia grunnet håpløse AMD-drivere for Linux, fikk jeg mengder av AMD-anbefalinger. Hadde imidlertid vært en litt annen sak om jeg hadde skrevet "jeg vil ha Nvidia, bare fordi!", da hadde jeg måttet tåle noen kritiske spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg ville generelt ikke gått for to skjermkort. Du kommer til å kjenne micro-stuttering om du er litt kresen med ytelsen.

 

Uansett, to HD 7970'er kommer vel i teorien til å så smått utklassere to GTX 670'er bortsett fra i enkelte spill hvor AMD-kort kaldkveles (Den går selvfølgelig begge veier).

Der har du det om to kort er det eneste du vil ha.

 

Du kunne jo også vurdert et GTX 690. Jeg kan bekrefte at micro-stuttering fortsatt kan være et problem, men det er ikke like ille som med to separate GTX670/HD7970-kort. Dessuten blir det mer plass og bedre temperaturer.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Klart jeg kunne ha kjøpt GTX 690, men når det koster nesten 1000 kr mer enn 2 x GTX 670 og kun gir 3% mer fps i snitt, da ser jeg ikke hensikten med det. I noen spill blir det til og med slått av 2 x GTX 670.

 

For min del er det litt vanskelig å finne de HD 7970 kortene jeg kunne tenke meg, en del av de spanske nettbutikkene har lite utvalg av AMD kort, spesielt HD 7970. Men finner vel noen en dag.

Lenke til kommentar

Prøvde å klokke den, men det var ingen suksess dessverre. Multiplier er visst låst på den, så det er vel BCLK som må økes

 

Edit: Skal være mulig å klokke i7-3820 til 4,7 GHz uten store problemer. Må testes når jeg kommer hjem en i gang i mai.

 

Multiplier er låst til 43 ja, men stock er vel på 38?

 

Intet problem å kjøre 3820 @ 4.7-5.x Ghz - hvor mye over 5 du kommer avhenger av flaks/god kunnskap rundt alle settings i bios, og en god porsjon tålmodighet. Men å kjøre den på 4.6 ca krever svært liten innsats. Selv kjører jeg min på 4.75, men har en profil i bios som ligger på 5.0ghz og 5.1ghz til benchmarks f.eks. Til daglig kjører jeg 4.75 med alle strøm-spare funksjoner på, slik at når pc'en er idle klokker den seg ned :) Derfra vil den ha en god del mer volt for økning.

 

Når det gjelder skjermkortvalg så forstår jeg du syns 2 er kult, men dette valget her er ganske enkelt, og jeg tror du vil komme til angre litt om du går for 2 svakere kort i forhold til titan. Dette fra en som har hatt quad sli, tri-fire +++. Et kraftig kort (med en kjerne) er mye bedre på alle måter.

 

Ser også at du nå skriver at du kunne kjøpt 690, og da faller vel argumentet om 2 kort bort? Er det nå da bare prisforskjellen mellom 690 og titan som holder deg tilbake?

Endret av gthaman
Lenke til kommentar

Husker ikke hva stock var på sist jeg var i BIOS, har ingen mulighet til å sjekke nå da jeg er på jobb og ser ikke riggen min før i mai en gang. Men skal prøve å klokke den igjen når jeg kommer hjem. Har H80 kjøling, så temperaturen skulle ikke bli noe stort problem.

 

Jeg har som nevnt i første post kjørt CF/SLI de siste 7 eller 8 årene, kan være lengre, husker ikke helt. Om jeg synes det er kult med to kort, nei, tror ikke jeg vil si det. Det er vel mer blitt en vane sak siden gaming riggen min har hatt det i ørten år, pluss at de to siste laptopene også har hatt og har SLI/CF. Så det blir nok to skjermkort denne gangen også. Titan er uten tvil et utrolig bra kort, men synes ikke den høye prisen er verdt det. Selv om man slipper MS og andre problemer med CF/SLI. Og jeg kan ikke si at jeg har hatt så mye problemer med et slikt oppsett, enda. :hmm:

Lenke til kommentar

Husker ikke hva stock var på sist jeg var i BIOS, har ingen mulighet til å sjekke nå da jeg er på jobb og ser ikke riggen min før i mai en gang. Men skal prøve å klokke den igjen når jeg kommer hjem. Har H80 kjøling, så temperaturen skulle ikke bli noe stort problem.

 

Jeg har som nevnt i første post kjørt CF/SLI de siste 7 eller 8 årene, kan være lengre, husker ikke helt. Om jeg synes det er kult med to kort, nei, tror ikke jeg vil si det. Det er vel mer blitt en vane sak siden gaming riggen min har hatt det i ørten år, pluss at de to siste laptopene også har hatt og har SLI/CF. Så det blir nok to skjermkort denne gangen også. Titan er uten tvil et utrolig bra kort, men synes ikke den høye prisen er verdt det. Selv om man slipper MS og andre problemer med CF/SLI. Og jeg kan ikke si at jeg har hatt så mye problemer med et slikt oppsett, enda. :hmm:

 

Nei, men er lite fordeler med 2 kort kontra ett titan da.

 

Spesielt siden du kjører det på luft.

Lenke til kommentar

Tja, nå er det god luft gjennomstrømming i HAF X kabinettet, så jeg er faktisk ikke plaget med høye temperaturer på de to GTX 580 kortene. Sjelden de går noe særlig over 70 grader under spilling. Når F@H kjører ligger de på ca 63 grader, høyeste temp jeg kan huske å ha sett er 72 grader under Crysis 3.

 

Så jeg tror jeg tar sjansen på to skjermkort denne gangen au. Men som jeg sa tidligere, Titan frister mye selv om prisen er helv..... høy.

Lenke til kommentar

Tja, nå er det god luft gjennomstrømming i HAF X kabinettet, så jeg er faktisk ikke plaget med høye temperaturer på de to GTX 580 kortene. Sjelden de går noe særlig over 70 grader under spilling. Når F@H kjører ligger de på ca 63 grader, høyeste temp jeg kan huske å ha sett er 72 grader under Crysis 3.

 

Så jeg tror jeg tar sjansen på to skjermkort denne gangen au. Men som jeg sa tidligere, Titan frister mye selv om prisen er helv..... høy.

 

Jammen prisen på titan er ikke veldig høy.

 

Hvis du synes titan har høy pris så burde du heller vurdere 3-4 stk 7950/660 ti.

 

Det er mer ytelse pr krone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...