Gå til innhold

Firmabil: Henting og bringing til barnehagen


mimmimor

Anbefalte innlegg

Jeg har et spm ang dette.

 

Vi jobber begge 100% og ønsker ved dette at Far og kan hente siden det ikke alltid passer i min timeplan.

 

Sjefen for mannen min sier at han sier ikke noe på det men om det blir oppdaget er det noe annet (etter det jeg har sjønt)

 

Di har alle fått innebygd gps i bilene sine som registrerer deres ruter.

Han er rørlegger og jobber mye ute på forskjellige plasser.

 

Er det noen kilometer grense for hvor langt bhg kan ligge unna jobb eller heim før firmabilen kan brukes.

 

Har eit vennepar som har kjøpt seg en privatbil til bare pga henting i bhg.

Så han må kjøre hjem og sette fra seg firmabilen for så å hente vesla i barnehagen.

Synest dette er veldig bortkastet penger/tid så derfor spør jeg om råd.

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg fikk beskjed om når jeg var på intervju for en jobb hvor man hadde firmabil og jobbet mye ute var at en omtur på vei hjem innom butikk eller barnehage/skole var greit, men skulle ikke brukes ellers til private ærend.

 

 

Men det vil selvsagt ha noe betydning om det blir noen km eller noen mil ekstra per dag ;)

Lenke til kommentar

Verken revisor eller sjefen har interesse av å ta mannen din for å bruke bilen litt privat, det er det skatteetaten som har. Du sier bilene har innebygget GPS. Med det regner jeg med at du mener elektronisk kjørebok. Denne har som oppgave å dokumentere bruken av bilen. Om ligningskontoret skulle bli skeptisk til hans innrapporteringen av firmabilbruk må din mann dokumentere at bilen kun er brukt i jobbsammenheng og vil nok ønske å se både kjørebok og kilometerteller. Det kan i verste fall føre til at han "blir tatt" og må skatte for bruk av bilen hele året.

 

Er det en bitteliten omvei på vei hjem fra jobb av og til som er saken går vel dette som oftest bra, men risikoen er der.

Lenke til kommentar

Ville forhørt meg om jobben kan regne på hvor mye man må skatte av firmabilen for å få fri bruk. Dersom du blir tatt og ikke skatter for bruken vil både du og bedriften bli straffeskattet for det. Bedriften har ingen interesse av å straffe sine ansatte, men det ønsker tydeligvis skatteetaten.

Lenke til kommentar

Forsikringen er også viktig. Jeg hadde selv firmabil (ikke "privatbil", men uniformert bil til jobb-bruk) i periode, og der dekket ikke forsikringen andre enn meg og kolleger. For meg ble dette så upraktisk at jeg byttet til å kjjøre egen bil mot km-godtgjørelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...