Gå til innhold

Might & Magic X blir turbasert (Windows)


Anbefalte innlegg

Når det gjelder trådens tema, Might & Magic X så er jeg positiv men skeptisk :). Det blir spennende å se hva utviklerne vil med dette spillet. "Old School - New Rules" høres litt urovekkende ut syns jeg men nye regler kan selvsagt vært kjempebra også.

 

Det er tydelig at utviklerne vil lage noe som ligner mer på Might & Magic 3 - 5. Og om karakterprogresjons reglene ikke er de samme heller så vil det nok ikke være så mye som minner om Might & Magic 6 - 8 her.

 

For de som først og fremst vil ha et spill som ligner på M&M 6 - 8 så vil jeg heller anbefale dem å ta en ny titt på nettopp 6, 7 eller 8. Kanskje du ikke har spilt alle tre? Og om du har så har de stor gjennspillings verdi med en annen karaktersammensetning. Musikken er nydelig, men grafikken kan kanskje være litt vanskelig å like for enkelte i dag. Selv liker jeg den veldig godt, men de bruker en litt spesiellt blanding av 3D og 2D som var klokt med tanke på maskinkraften på den tiden. Veldig godt at de ikke gikk for full 3D som foreksempel Simon the Sorcerer og King's Quest :-)

 

Might & Magic 3 - 5 er veldig bra spill også. Verdenen er ikke like åpen som i M&M 6-8, men musikken er god og grafikken sjarmerende selv om det er litt mer komisk preget enn i 6-8. Karakterutviklings systemet er veldig likt det i 6-8 og jeg trenger vel ikke å nevne at det er et av de beste i sjangeren.

Jeg vil anbefale nummer 4+5 heller enn 3 om du ikke er god til å stille på DosBox ettersom den utgaven av nummer 3 jeg kjøpte hos GOG hadde en galloperende hastighet på noen av animasjonene. Ikke et stort problem men litt irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er da et spill laget for fans av Heroes 5 & 6. Gameplayet høres helt JÆVLIG ut. Her snakker vi turbasert i førsteperson, type "gå ett steg fram, gå ett steg til siden.." hvor de kaster inn random encounters. Altså litt som et Heroes spill i first person.
Eh, har du i det hele tatt spilt M&M? Det er jo akkurat sånn M&M1-5 er. Du er jo fullstendig på jordet i kommentarene dine. :p Det er vel da heller et spill laget av fans av Heroes 1. Mange regner M&M 4/5 (World of Xeen) som det beste i serien, og det er tydelig der de har hentet inspirasjon fra. At spillet blir bra kan vel ingen vite akkurat nå, men det de sier høres lovende ut.Selvfølgelig kjedelig for de som forventet M&M7, men kan i alle fall ikke påstå at spillet er laget for nye fans.http://www.youtube.com/watch?v=V3YC4j71vtk

 

Ah, Might and Magic - World of Xeen (4 + 5). Hvordan kan man ikke like dette spillet! (Bortsett fra de plagsomt høye kamplydene da.) Glem det jeg sa om at musikken var bra, den er kjempebra! Helt enig i at de er for tidlig å slakte det nye spillet. Bare det at de velger turbasert kamp er lovende. Grimrock sin suksess har nok vært utslagsgivende for at Ubisoft skulle godta (eller starte) dette prosjektet.

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

De som "slakter" vil ha et nytt MM6-spill. Men de glemmer at MM6-8 brøt veldig langt ut fra MM1-5 serien for å være fancy 3D-spill med "fri utforsking". Det er ikke det som er KLASSISK M&M.

 

Vel, min mening er at Might and Magic serien er på sitt mest klassiske i 4+5 og 6. To ganske så forskjellige spill som allikevel har veldig mye til felles. Nummer 7, 3 og 8 er også veldig gode spill. 1 og 2 har jeg ikke prøvd mer en i noen minutter, men de skal være ganske så bra de og etter hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

World of Xeen fikset jeg ikke. Hovedgrunnen var at byene og landskapene var fullstendig pregløse og minnet mest om random genererte-labyrinter. M&M6 var det første i serien jeg likte, men M&M7 var favoritten, hovedsakelig pga. mer interessant verden (subjektivt nok) og mer variasjon i hvordan man bygde karakterene (flere raser). Jeg synes også fire karakterer på laget er passe; med seks karakterer som i 4-5 blir man ikke like nært knyttet til hver enkelt og man tilbringer enda mer tid i menyene. Jeg likte godt verdenen og de nye rasene som ble introdusert i M&M8, men systemet der man kunne ta karakterer inn og ut av laget svekket litt av den gode følelsen ved å bygge opp de samme fire karakterene over lang tid.

 

Dette med designstilen til HoM&M5-6 blir bare subjektivt, men jeg synes da designet på de nyere er nettopp noe av det de har gjort riktig. Et par bomskudd når det kommer til design av creatures er det, men det var det jammen i de eldre og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<p>

World of Xeen fikset jeg ikke. Hovedgrunnen var at byene og landskapene var fullstendig pregløse og minnet mest om random genererte-labyrinter. M&M6 var det første i serien jeg likte, men M&M7 var favoritten, hovedsakelig pga. mer interessant verden (subjektivt nok) og mer variasjon i hvordan man bygde karakterene (flere raser). Jeg synes også fire karakterer på laget er passe; med seks karakterer som i 4-5 blir man ikke like nært knyttet til hver enkelt og man tilbringer enda mer tid i menyene. Jeg likte godt verdenen og de nye rasene som ble introdusert i M&M8, men systemet der man kunne ta karakterer inn og ut av laget svekket litt av den gode følelsen ved å bygge opp de samme fire karakterene over lang tid.

 

Jeg er helt enig i at verdenen i M&M 6-8 er mer interessant enn i 3-5. I de gamle spillene må du enten fylle ut mer med din egen fantasi, eller bare fokusere mer på spillene som spill, med fin grafikk og lyd. Det er ihvertfall slik jeg ser dem idag. (Men jeg vil tro at da M&M 3 kom var det vel nesten like imponerende som M&M 6 med en omfattende grafikk som ga mye innlevelse sammenlignet med mange andre spill i samme sjanger.) Jeg liker verdenen i nummer 6 best, men den er nesten like bra i nummer 7. Karakterutviklingen er nok enda bedre i nummer 7 med flere raser og mer begrensninger på hva de forskjellige klassene kan gjøre. Jeg er også enig i det du sier om nummer 8. Ideen om mer fri karakter sammensetning var spennende, men resultatet ble dårligere enn i de foregående spillene. Når det er sagt så er M&M 8 et kjempebra spill som desverre fikk veldig dårlig kritikk da det kom ut (på grunn av at grafikk og gameplay var så likt forgjengerne). Jeg vil anbefale nye spillere å ikke ta med noen drager i gruppa si, siden de er for sterke sammenlignet med de andre rasene og dermed gjør spillet litt ubalansert.<p>

Dette med designstilen til HoM&M5-6 blir bare subjektivt,

Gameplay er også subjektivt, om enn i noe mindre grad. Jeg syns spillere er alt for lite kritiske til kvaliteten på grafikken i spill enda dette sikkert er det som det brukes mest ressurser på i spillutvikling. Som regel er debatt om grafikk  begrenset til synspunkter som at grafikk ikke er viktig eller at den er litt viktig. Og kvalitetskriteriene for grafikk pleier å være antall polygoner, oppløsning, samt om den tar i bruk ny teknologi. Her syns jeg spillere fortjener bedre. Men om de skal få det bedre må de nok engasjere seg.

men jeg synes da designet på de nyere er nettopp noe av det de har gjort riktig. Et par bomskudd når det kommer til design av creatures er det, men det var det jammen i de eldre og.

 

Min gode mann, de er som natt og dag! Vel vi får bare være enige om å være uenige!

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

Jeg er nok for ung til å sette pris på M&M1-5. Jeg var 9 år da M&M5 kom, og mitt første møte med serien var 6 og 7 i en alder av 14-15.

 

Jeg er enig i at designet på creatures er som natt og dag hvis man sammenligner HoM&M6 med f.eks. treeren, men jeg tror nok at designet fra sistnevnte ville fremstått som i overkant traust i dag. Enkelte design fra treeren er også direkte kjedelige, som f.eks. de fleste skapningene fra Fortress, eller Castle sine core units. Dragene var riktignok veldig kule.

 

Det er synd å høre at M&M8 ikke fikk den mottagelsen det fortjente. Rekrutteringssystemet var kun en liten ripe i lakken, og når man først hadde landet på et party spilte det ikke lenger noen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...