Gå til innhold

Defekt laptop fra Multicom


Anbefalte innlegg

Hei.

 

12.03.2013 kjøpte jeg en Samsung laptop fra Multicom sine nettsider.

15.03.2013 kom den i posten.

 

Etter å ha brukt den mindre enn en time oppdager jeg en sprekk i en skøyt.

I følge papirene som fulgte med pcen skulle jeg da gå inn på Multicoms nettsider og slå opp leverandøren under support for å finne ut hva jeg skulle gjøre for å få rettet feilen.

 

Nettsidene sa at jeg skulle kontakte InfoCare og listet opp telefon, e-post, fax og åpningstider. Senere såg jeg også at bedriftens navn var link til hjemmesiden, men det først etter at jeg sendte mail som forklarte problemet.

 

20.03.2013 svarte de på mailen at jeg måtte opprette aktivitet på nettsidene deres.

 

Da jeg ikke fant frem til hvor dette skulle gjøres sendte jeg mail til både dem og Multicom og spurte hvor jeg kunne finne dette.

(Mail til Multicom siden InfoCare har lang svartid på mail)

 

Multiocom svarte ni minutter senere med link til registreringssted hos InfoCare.

 

Hos InfoCare måtte jeg signere noen betingelser, hvor det blant annet sto:

 

DOA (Defekt ved ankomst)

Håndteres kun for forhandler. Kontakt din forhandler dersom du er privatkunde.

- DOA innvilges kun ved feil på PC innen 7 dager fra fakturadato - til den blir rapportert/registrert som sak hos butikk/forhandler

 

Sendte igjen mail til Multicom, men de sa at det var veldig vanskelig å få DOA når det var gått mer enn syv dager. PCen måtte ha vært hos dem innen syv dager fra fakturering (12.03.2013)

 

Dette ble ikke opplyst om noen steder under kjøpet, i papirene som fulgte med pakken eller på Multicoms supportsider.

 

Multicom forteller i en mail at dette blir opplyst om på InfoCare sine hjemmesider. InfoCare brukte fem dager på å svare på mail og det ble ikke nevnt noen steder at jeg skulle bruke et skjema på noens nettsider før dette.

 

Multicom vil ikke gi meg omlevering siden det vil medføre urimelige kostnader for dem.

De vil heller ikke gi meg lånepc, siden det også vil medføre urimelige kostnader for dem.

 

Hos InfoCare må jeg også signere:

 

Dersom den defekte enheten har feil eller mangler som ikke dekkes av garanti-vilkårene/produktgarantien, mottar Dere en melding om dette sammen med et tilbud om reparasjon. Dersom enheten ikke ønskes reparert, kan kunden få enheten returnert mot å betale for diagnosegebyr og 2 veis frakt, eller kun diagnosegebyr og 1 veis frakt dersom produktet skal skrotes hos InfoCare.

 

Feilen på varen er av en slik type at de lett kan påstå at det er min feil, selv om det ikke er det, og det vil bli ord mot ord og de vil vinne og jeg må betale.

 

Det er helt uaktuelt å betale mer for pcen.

 

Hva bør jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send den inn til InfoCare slik du har fått informasjon om at du skal gjøre. Ta vare på kvitteringen for sendingen, naturligvis.

 

Deretter sender du en høflig e-post til Multicom hvor du ber om å få tilsendt en lånepc ettersom det er ganske så åpenbart at avhjelp vil ta mer enn 7 dager. Om de sier at de ikke har noen inne å låne deg akkurat nå så er det ok, men da purrer du om noen dager.

 

Dersom de mener dette er din feil så ber du de om å dokumentere det. Maskinen er mindre enn 6 måneder og selger/verksted har da bevisbyrden for å sannsynliggjøre at dette skyldes kundens behandling.

Lenke til kommentar

De vil ikke gi meg låne pc.

 

Forbrukerkjøpsloven:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Multicom mail:

Utlåns-PC er i utgangspunktet forbeholdt inn- og utleveringer over disk, da den ekstra kostnad og risiko som utlån via sendinger med Posten utgjør, samlet sett gjør at selgers ulemper overstiger det som er rimelig.

 

Er det ikke meget sannsynlig at jeg vil bli bedt om å dokumentere at jeg ikke har mistet den i gulvet og at skøyten på den måten har åpnet seg? Siden jeg ikke har et filmteam etter meg hele dagen kan jeg ikke gi annet enn mitt ord på det.

Lenke til kommentar

Ettersom Multicom ikke vil gi deg omlevering, foreslår jeg at du benytter deg av angreretten, før den går ut. Kjøp deretter ny maskin fra annen nettbutikk. Man skal ikke godta en vare som ikke er i forventet stand, og du kan trygt tilbakelevere varen med hjemmel i angrerettloven.

 

 

 

Mtp skaden:

§12 i angrerettloven lyder:

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

 

Jeg tror de skal jobbe godt for å skrive den skaden på deg, spesielt ettersom du tok kontakt så tidlig(behold all mail rundt dette fra både InfoCare og Multicom!).

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Ser på meg ut som klips som ikke er satt skikkelig sammen. Løses mest trolig med å klemme sammen. Noe annet hadde vært overraskende.

 

Kvalitetstegn! Ser ut som at det har kommet hakk i plasten der å på høyre åpningen.

 

Multicom kommer til å brånekte noen omlevering helt til du gir opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...