Gå til innhold

[Løst] Meget høye Gpu 1 temps i SLI med vannkjølingsloop


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har veldig høye temps på det øverste kortet i vannkjølingsloopen min. Det er et 680 lightning på stock. Har snudd, vagget, vridd og vendt på pcen for å få ut alle luftlommer hvis det skulle være det. La også merke til at gpu kjernen min på det ene grafikkortet så litt skitten ut selv om jeg gnikket og gnukket med sprit aldri så mye i motsetning til på det andre kortet der kjernen er blank og uten lyte ;).

 

Temperaturene på gpu2 er helt fine. Idle på 25 ca. Stiger nesten ikke på load. Gpu 1 når 60 grader innen 10 sekunder. Hva tror dere er mest sannsynlig er feil? luftlomme? ødelagt gpu 1 kjerne fra fabrikken?

 

Har planer om å skru fra kverandre kortet igjen for å ta en titt, og å bytte kortenes plassering for å utelukke div ;)

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt av ene gpu blokken nå. Byttet termisk pasta og skrudd skruene godt igjen. Samme temperatur som før. Mistenker at det kan kan ha samlet seg en klump med termisk pasta under en eller flere av de termiske putene jeg har brukt på vram-brikkene og at det dermed blir for høyt. Eller at det dannes en luftlomme i den øverste gpu'en. Skal teste med å bytte plass på gpu'ene, bytte fra serial til parallell flow eller motsatt. Eventuelt kan det jo være at gpu blokken ikke er 100% men tviler på det.

 

Vet dere forresten en bra måte å tømme loopen på? Sliter veldig med å få tømt den. Snur på pcen alle veier men klarer ikke å få ut i nærheten av alt.

Lenke til kommentar

Kjører tank radiator 1 cpu radiator 2 gpu 1 og gpu 2 via broa og så tilbake i tank. Bilde kommer i morgen. Takk for svar og tips!

 

Sjekk koblingen på brua, det kan virke som du nesten ikke har sirkulasjon på det ene skjermkortet, da mener jeg inn og ut på selve brua og ikke bruas kobling mot skjermkort-blokkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan EK broa fører vann mellom GPUene, men for meg ser det ut som om det går rett forbi øverste kortet.

Det skal gå gjennom begge uavhengig av hvilken av de øverste inngangene på broen du bruker men jeg driver å bytter til andre inngangen as we speak. Bytter kortenes plassering også i samme slengen.

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Du HAR koblet feil det er helt åpenbart, les bruksanvisningen!!

 

Om du ser på linken så skal INN være oppe til høyre i bildet ditt!

 

Bruksanvisning ser du HER

 

 

post-152551-0-15126000-1364135041_thumb.jpg

 

Heisann! Forstod den bruksanvisningen som at venstre er for parallell vannflyt, og høyre er for serial\succesive vannflyt? Men jeg har kanskje forstått feil? Fint om du kunne forklart det for en glad amatør ;)

 

Men viktigst. Det fungerer nå :) Kortene idler på 25 grader og load temps i heaven benchmarken var 44 på kort 1 og 48 på kort 2. Regner med kanskje temps vil forbedre seg litt etterhvert. Men jeg har ganske saktegående vifter og maskinen står i et skap. Takker for hjelp!

Lenke til kommentar

Heisann! Forstod den bruksanvisningen som at venstre er for parallell vannflyt, og høyre er for serial\succesive vannflyt? Men jeg har kanskje forstått feil? Fint om du kunne forklart det for en glad amatør ;)

 

Men viktigst. Det fungerer nå :) Kortene idler på 25 grader og load temps i heaven benchmarken var 44 på kort 1 og 48 på kort 2. Regner med kanskje temps vil forbedre seg litt etterhvert. Men jeg har ganske saktegående vifter og maskinen står i et skap. Takker for hjelp!

 

Om du ser av bruksanvisningen jeg linket til så finnes det 2 forskjellige broer, en seriell og en paralell, den du har er seriell og da skal du koble slik som vist på bildet jeg la ut over.

 

Her ser du forskjellen på de to:

 

post-152551-0-20826900-1364139787_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah! Takker. Hvilken type bro vil gi best temperaturer hvis det utgjør noen forskjell?

 

Mener det er noe sånt

 

Seriell - Kort nummer 2 vil få litt høyere temp, er som regel kun snakk om 1C forskjell

Paralell - Litt dårligere flow i hele loopen.

 

arnie90 må gjerne korrigere her :)

Lenke til kommentar

Parallell vil gi motstand 1/(antall blokker) fra GPU-blokkene, halvere flyten av vann gjennom hver blokk, men gir mer flow gjennom resten av loopen på grunn av mindre total motstand

Seriell vil gi motstand 1 * (antall blokker) fra GPU-blokkene, vil gi full flyt gjennom hver blokk, men gir mindre flow gjennom resten av loopen på grunn av høyere total motstand.

 

Hva det har å si for temperaturene i praksis kommer an på om blokkene eller radiatorene dine svarer bedre på økt flyt, jeg vil tro at de fleste looper vil få marginalt lavere temperatur på CPU mens GPUene vil stige litt med parallelle over seriell. Hvis du har en veldig svak pumpe vil temperaturene bli bedre gjennom hele loopen med parallellkoblinger på GPUer og radiatorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...