Gå til innhold

IBMs nye supermaskin skal knuse alle rivaler


Anbefalte innlegg

Når det gjelder bølgelengde og oppløsning, lurte jeg også litt på det, men leste meg litt opp på wikipedia. Disse radioteleskop-arrayene (i mangel av et norsk ord) måler ikke bare i det vi kaller radiobølger tradisjonelt, men helt ganske høyt opp i bølgespekteret (eller lavt ned, ettersom du tenker frekvens eller bølgelengde). Teleskopet det her snakkes om skal etter planen kunne måle helt opp i 10GHz, eller omtrent 0,03m i bølgelengde. Som du sikkert er klar over (du virker til å ha en relativt god forståelse på det meste), er høyeste oppløsning for slike teleskop-arrayer bølgelengde delt på største avstand mellom to teleskoper, her 0,03m/ca. 10 000 000 m = 0,000 000 003. For tilsvarende teoretiske oppløsning for optiske teleskoper for synlig lys (0,5 x 10-6m) trenger man en linse på 0,05x10-6/0,000 000 003 = 166,7m i diameter.

Hva gjelder forskjellen på andre teleskoper, virker det å være både bedret oppløsning og betydelig større field of view, og følgelig hvor mye data som kan bli samlet inn samtidig. I følge artikkelen på wikipedia, vil alle dataene som må flyttes og prossesseres være større enn den samlede trafikken på internett pr. i dag.

 

Edit: godt mulig det er noen feil her.

Vi tenker på den samme begrensningen, diffraksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg spilte det av , ja . men jeg oppftet ikke poenget dit .

Men så sa jeg også at det var en detalj det med 0.7 miliarder "feil" i artikkelen

 

i tilfelle noen senere leser artikkeln så synes jeg at dataljene er viktig uansett betydning for saken

 

 

What an exciting life...

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...