Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger tips til bil rundt 35-40000,-


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Skal hjelpe til med å finne en bil til max 35000-40000,- og lurer på om noen har tips til hva jeg bør se på.

 

Ønsker:

-Galvanisert, så den ruster lite

-OK stand

-Lavest mulig vedlikeholdsutgifter, dvs så lenge man vasker den og tar servicer og kjører den normalt

-OK sikkerhet (euro ncap).

-God plass, dvs til folkene inni

 

Er åpen for "alt" fra personbil, 5-dørs, kombi, stasjonsvogn, MPV osv og merke, modell, farge osv spiller liten rolle. I denne prisklassen kan man ikke velge så mye og kvalitet betyr alt.

 

Mitsubishi skal ha endel ok, bl.a carisma, men hører mye om ekstremt dyre deler. Koreanske og franske biler har ekstremt dårlig rykte, mazda og toyota var sent ute med galvanisering og eldre biler før rundt 2006 ruster mye. Volvo har endel V40, men hører mye rart om kvaliteten. Vektra skal være dårlig. Så hva skal man velge???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de prioriteringene hadde jeg nok gått for en laguna mk2 med lav km stand som har fått alle servicene sine og har så få eiere som mulig.

http://www.finn.no/f...nnkode=40010275

Grunnen til at de er så billige er at ingen vil ha de og det er egentlig 95% ubergrunnet.

 

Edit:

Evt. en diesel-megane, svært krasjsikre biler.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40241013

Endret av Primer4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har sett på både laguna og megane. Laguna er kjent for mange feil, ihvertfall i ulike lister, og megane har endel sære løsninger (ta av hjul for å skifte lyspære) osv men er en bedre bil enn laguna.

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10089052

 

Laguna er der på 5. plass over de 10 verste bilene å eie.

 

I denne:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10094432

 

er laguna på 207. plass av 210 biler hvor 1 er best....

 

Frister med andre ord ikke.

Lenke til kommentar

Har sett på både laguna og megane. Laguna er kjent for mange feil, ihvertfall i ulike lister, og megane har endel sære løsninger (ta av hjul for å skifte lyspære) osv men er en bedre bil enn laguna.

 

Her må jeg si meg totalt uenig med deg. Har kjørt Laguna ll i seks år og 200 000 km og på den tida har jeg kun vært nødt til å bytte vindusheismotoren på førersiden. I tillegg har nøkkelkortet blitt ødelagt, men det er min egen feil som har klart å bøye det i bukselomma. Utover dette bruker den slitedeler som alle andre biler.

 

Har ingen betenkeligheter med å anbefale denne til andre. Rustsveising er dyrere enn lodding, og du finner ikke noe mer kollisjonssikkert enn en Laguna i denne prisklassen.

 

 

Megane ll, derimot, syns jeg er en skikkelig drittbil. Har hatt en sånn i familien i mange år, og etter at den passerte 150 000 km har det vært konstante feilmeldinger i kjørecomputeren.

 

Det stemmer imidlertid ikke at man må ta av forhjulene for å skifte lyspærene selv om Fifth Gear påstod det i en test for noen år tilbake. Bare å vri rattet ut til full sving så skifter du pærene like raskt som på en hvilken som helst annen bil. Er ikke noe trangere inni hjulbuen med standardfelger på enn under panseret.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ble litt skremt av megane og lyspæreskiftet, ser det er på mange sider men mulig det har spredd seg.

Her påstår http://www.ehow.co.u...ult-megane.html at det er en 3-4 timers jobb. Bra om det ikke stemmer.

 

Her er forøvrig fremgangsmåten vist på megane owners club:

http://www.meganeown...gmeganebulb.php

 

Vet ikke om det er forskjellig fra de ulike utgavene.

 

Laguna er veldig utskjelt på mange sider, så er skeptisk.

 

Fjerde verste bil (av 258 modeller)

http://www.nettavisen.no/motor/article1721069.ece

 

2001 modeller (diesel) nest verst å eie:

http://www.dn.no/dnBil/article1370232.ece

 

honestjohn som jeg bruekr endel, sier dette:

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/renault/laguna-ii-2001/

Plagued by wide-ranging problems with the electrics, mechanicals and build quality.

Feillisten er forøvrig omfattende:

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/renault/laguna-ii-2001/?section=bad

 

Men som med mange andre bilmodeller deler eierne seg i to ekstremt ulike opplevelser.

En del er kjempefornøyde og opplever null problemer selv etter at bilen er både gammel og mye kjørt. Resten er kjempeforbannet over den verste bilen som finnes.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er generelt veldiog forvirrende å sammelligne tester og erfaringer siden de spriker så enormt. Det som forvirre mest er at det ser ut til at nesten alle modeller har delte erfaringer. Folk deles mellom de som synes det er verdens beste bil og de som synes samme modell er verdens verste bil. Skulle tro at kvalitet, rust, osv var gjevnt og at en som vedlikeholdt dårlig en japansk bil ville vedlikeholdt like dårlig en fransk, tysk eller amerikansk bil.

 

Mange av problemene er også merkelige. Man skulle tro at en bilprodusent etterhvert fant ut grunnleggende ting som galvanisering, rustfeller, lakkering osv og selv om bilelektriske ting er relativt utsatt så burde man klare å lage det tett i det minste. Når man leser om endel bilbodeller så leser man overraskende ofte at f.eks vann lekker inn i elektriske koblingsbokser og skaper el problemer.

 

Mulig de kutter hjørner for å gjøre bilen billigst mulig, men det burde være mer å hente på å bygge opp et solid rykte og ikke toppe listene med verdens verste bil uansett om det er kvalitet, driftsikkerhet, rust eller andre ting. Skulle tror at koreanske og franske merker taper endel penger på sitt dårlige rykte, og at de la mer innsats i å være bedre enn sine japanske konkurrenter.

 

Det jeg også reagerer på er endel løsninger som endel biler har. Skifte av Renault meganes lyspærer er nevnt, og er et godt eksempel. Slike ting som å skifte pærer, fylle på vindusspylerveske osv bør jo være enklest mulig. Det virker allikevel ikke som om noen hos renault har tenkt tanken under utviklingen av modellen at den løsningen ikke er ideell. Det er jo ikke noe man gjør hver dag, men allikevel.

 

Ser det samme bl.a med påfylling av vindusspylervæske. Man bruker en tynn hals man skal helle oppi og plasserer gjerne påfyllingstuten nærmest mulig sårbart elektrisk utstyr slik at man er sikret høyest mulig risiko.

 

Rustmessig så skulle jeg ønske det var en kontroll av modellene og de som var for dårlig behandlet mot det norske klimaet med snø, regn, salt og det meste annet og ikke tålte de norske hullete veiene burde vært forbudt å importere.

Lenke til kommentar

Prioriter biler som har gått mesteparten av livet sitt i utlandet, helst Tyskland, hvor de kjører 30-40k km hvert år på gode usaltede veier og samtidig har fullstendig servicehefte. Selv ville jeg aldri valgt noe annet enn eldre tysk bil med bakhjulstrekk,

men skal jeg foreslå noe annet må innenfor gitt prisklasse må det bli Nissan Primera p11 (99-01) modell.

Disse gis vekk for under 35 lapper selv med kilometerstand på under 150,000 km. Politiet kjørte rundt med disse bilene i årevis (og gjør forsåvidt enda det). Har til dags dato ikke sett eller hørt om en slik bil med motorhavari. Det eneste som kan ta knekken på disse er rust. Finn en som har gått brorparten av livet sitt i Troms/finnmark på usaltede veier, og du har evighetsmaskin med lav forbruk både i drivstoff og slitedeler, for en billig penge.

Har kanskje bare kjørt ca 15k km i en slik bil, men pappa har eid en i snart 8 år, og har kjørt ca 200.000 km i den, samtidig som 4 sønner har lært seg å kjøre bil/herje med den. Han har byttet en drivaksling (etter en tabbe hvor håndbrekket var frosset fast i -30), bremseklosser og én lyspære de siste 150k km.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Så langt er jeg frarådet å kjøpe koreansk og fransk bil, unngå mazda pga rustproblemer, unngå volvo v40 pga deler fra renault og produsert i nederland, avensis er for liten frem til 2. genereasjon som kom i 2003 og dermed for dyr og ford er bannlyst. Tilnærmer meg dette ved ekslusjonsmetoden, få igjen om man skal følge anbefalingene.

 

Ser nå på:

-Honda, H-RV ser bra ut

-Suzuki. Blandede tilbakemeldinger, men gjevnt over fornøyde kunder. Rustproblemer om de ikke er vedlikeholdt og rustbehandlet. Liana, grand vitara osv.

-Subaru. Ser bl.a på legacy, impreza osv.

-Saab 9-3 og 9-5. Gjevnt over fornøyde kunder, men oil slug er et problem om det ikke er utbedret og så er jeg skeptisk til tilgjengelighet på deler osv nå som merkeverkstedene er borte.

-Mitsubishi, spesielt carisma. Har dårlig rykte med tanke på delepriser, men vissstnok god kvalitet.

 

I denne prisklassen kan man ikke forvente all verden, men noen ser ok ut og ser ut til å holde noen år fremover. Litt usikker på hva som er best av eldre bil (97-98) med lav km (rundt 150000) eller nyere bil (02-03) med høy km (rundt 250000).

 

Tenker nyere biler har fikset barnesykdommer på eldre biler, samt mer sikkerhet, men usikker på om vedlikeholdsutgiftene blir høye når bilen passerer den magiske 200000 km grensen.

 

Det er også rart at de fleste modeller har kunder i hver ende av skalaen. Enten er det verdens beste bil, eller så er det verdens dårligste bil.

Lenke til kommentar

Skal hjelpe til med å finne en bil til max 35000-40000,- og lurer på om noen har tips til hva jeg bør se på.

 

Ønsker:

-Galvanisert, så den ruster lite

-OK stand

-Lavest mulig vedlikeholdsutgifter, dvs så lenge man vasker den og tar servicer og kjører den normalt

-OK sikkerhet (euro ncap).

-God plass, dvs til folkene inni

 

Er åpen for "alt" fra personbil, 5-dørs, kombi, stasjonsvogn, MPV osv og merke, modell, farge osv spiller liten rolle. I denne prisklassen kan man ikke velge så mye og kvalitet betyr alt.

 

Mitsubishi skal ha endel ok, bl.a carisma, men hører mye om ekstremt dyre deler. Koreanske og franske biler har ekstremt dårlig rykte, mazda og toyota var sent ute med galvanisering og eldre biler før rundt 2006 ruster mye. Volvo har endel V40, men hører mye rart om kvaliteten. Vektra skal være dårlig. Så hva skal man velge???

 

Vel, av erfaring har jeg hatt 4 biler:

 

Nissa Almera

 

Subaru Legacy

 

Toyota Camera

 

og min nåværende bil Mercedes C180

 

 

 

Jeg 100 % ærlig i det jeg skriver og får sikkert motgang fra noen.

 

 

Mercedes er noe av de beste bilene jeg har prøvd.

 

Jeg har kjørt mange andre biler, Jaguar, Volvo, Saab, Renault, Opel, Fiat og Suzuki.

 

Av mercedes har jeg kjørt C180, 220 CDI ,CLC, CLK, A-klasse og B klassen.

 

Mercedes Benz lager ufattelige komfortable biler! De har mange fine funksjoner og ja, de "går og går"

 

Min er en 97 modell, den har gått 270.000 km

 

For mange er dette ALT for mye, synes de. Og jeg kan med hånden på hjerte si; En Nissan som hadde gått 50.000 km, var ganske lik å kjøre. Mercedes Benz biler i A, B og C klassen kan gå nærmere 500.000 km før de må "vrakes" eller påkoste masse på.

 

Etter 16 år, har de påkostet bilen 50.000 kroner. DET er ikke mye. Og den går og går.

 

Komfortabel og kjøre, driftsikker (den starter uansett hvor kaldt det er), bruker ikke alt for mye bensin (spørs hvilken modell)

 

 

Om du er på utkikk etter en bil med god sikkerhet, hvor både passasjerer og fører er trygge samt føler seg meget komfortable. Med "nok" gamp for norske veier (122hk), en del morsomme funksjoner som takluke, solskjerm i bakrute, vindusvisker som aldri knekker, 5.4 liter spylervæske (trenger sjeldent å fylle på), automatisk bagasjerom på nøkkel og på innsiden av bilen. Driftsikkerhet, stort batteri slik at du ikke må starte den via kabler...Ja med mer.

 

Gå for en Mercedes Benz C180.

 

Jeg skal ikke selge min ;) beholder den ihvertfall 5 år til, før det blir en ny Mercedes av klasse SLK ;)

Lenke til kommentar

http://www.bilforume...i-c220-cdi.html

 

Mercedesene fra 1995-2000 er sjeldent å anbefalle rent kvalitetsmessig

 

rust er et problem på c klassen

 

C-klassen er en fin bil det, men rusten kommer fort i kriker og kroker.

 

Mange kommentarer på rust, men kjenenr ikke bilen selv.

 

Rent kvalitetsmessig er de FLOTTE!

 

Om du mener da bare rust, kan jeg ikke snakke for det. Siden min har hatt en full rust overhaul som jeg påkostet 5000,- ;)

 

På norske veier med mye salt, kan jeg se det. Er du flink til å vaske den, skjer det ikke ;) Om du er usikker, ta en full rust overhaul da. Den er ihvertfall bedre enn de fleste biler. Min bror sin Seat Caddy er et rustmareritt, da den spiser seg innover.

 

Kjøremessig, styring, motor, bensin, funksjonell, er den helt topp :)

 

Rust kan jeg ikke selv snakke om, siden ja, jeg har tatt rustoverhauling som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kopierte bare noen kommntarer fra siden linken pekte til.

 

http://www.battlefield.no/forum/index.php?/topic/111334-kj%C3%B8pe-ny-bil/

 

tidlig 2000-tall mercedes styrer man unna. Rett og slett. Det er ingen bilmerker som har steget like drastisk på nybilfeil som mercedes i perioden 01 til 04. Et par av modellene er helt katastrofe, c-klassen er ikke værst, men det er veldig langt unna et godt kjøp statistisk sett.

Lenke til kommentar

Kopierte bare noen kommntarer fra siden linken pekte til.

 

http://www.battlefie...C3%B8pe-ny-bil/

 

tidlig 2000-tall mercedes styrer man unna. Rett og slett. Det er ingen bilmerker som har steget like drastisk på nybilfeil som mercedes i perioden 01 til 04. Et par av modellene er helt katastrofe, c-klassen er ikke værst, men det er veldig langt unna et godt kjøp statistisk sett.

 

2000-tallet ;)!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Etter å ha trålet TUV, Euro Ncap, reviewer fra brukere og eksperter, lest statistikker fra diverse pålitelighet og feillister, lest i masse forum og samlet info på kryss og tvers sitter jeg igjen med følgende:

-Frarådet å kjøpe koreanske og franske biler

-Mazda rustet enormt frem til de startet med galvanisering og ny produksjon fra sent 2006/2007

-Toyota har mye bra, men avensis er veldig trang frem til faceliften i 2003. Lite billige biler med ok kvalitet.

-Saab 9-5 (spesielt) og 9-3 hadde et oilsludge problem på T7 motorer, som ble fikset fra 2004, som kunne føre til motorhavari

-DMF problemer på biler med dieselmotorer var en stor sak bl.a for citroen

http://www.honestjoh...mass-flywheels/

-Volvo V40 er mindre driftsikker pga produksjon i nederland

-Pæreskifte er usedvanlig kronglete på endel modeller:

http://www.bt.dk/bil...-forlygtepaeren

-Mitsubishi (merket få klarer å stave eller uttale) hhar fortsatt rykte på seg for veldig dyre deler, men spesielt carisma kommer bra ut.

Det er endel å spare på å velge "glemte" bilmodeller som forsvinenr i skyggen av de mer populære.

 

Sitter igjen med tre merker som skiller seg positivt ut:

 

1 -Honda. Mange gode modeller, bl.a CR-V og HR-V, som har god kvalitet og fortsatt fungerer selv om de er gamle og mye kjørt. Mange har lite eller ikke rust. God plass, og greie biler. HR-V er kun fireseters.

Mange kupp å finne:

http://www.finn.no/f...nnkode=40549353

Honda crv 2007 slet med rust rundt bakluken.

 

2-Suzuki. Veldig blandede tilbakemeldinger. Mange modeller som liana, grand vitara osv har lang levetid og lite feil men man bør antirust behandle dem. Liana ble slaktet med tanke på rustbeskyttelse i en svensk test, men norske biler blir galvanisert. Er de vedlikeholdt, er de ofte i god stand og med lite rust. Er ofte billigere enn andre tilsvarende biler, så man kan kjøpe en nyere som er mindre kjørt.

Leter man litt er det mange kupp å finne:

http://www.finn.no/f...nnkode=40462998

 

3 -Subaru får også mye skryt. Legacy, impreza, forester osv.

Gjevnlig billige og gode biler til salgs:

http://www.finn.no/f...nnkode=40554719

 

Linkene er eksempler, men dessverre for dyre i forhold til hva jeg ser etter.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

De fleste biler har vel 12 års rustgaranti nå, men det forutsetter igjen at man følger alle servicene som igjen handler om vedlikehold. det har vel også noe med merkeverkstedenes service å gjøre. Ser endel historierer på enkelte merker hvor folk som prøver å benytte seg av den garantien blir avfeid med dårlig vedlikehold, osv. Men ut over det så var det absolutt en pen bil (forutsatt at det ikek er skjulte feil på den osv) men det er uansett utover budsjettet jeg er gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...