Gå til innhold

Nikon AF-S Nikkor 70-200 f/4 ED VR


Anbefalte innlegg

Fast blender skulle det stå; men det skjønte de fleste håper jeg ;)

 

Det er mye enklere å operere fast blender om zoomområde. Straffen er selvsagt høyere vekt mot gevinst med høyere optisk kvalitet.

Hehe, det både skjønte jeg, og trodde at det sto! Så jeg bare kopierte tabben din i mitt svar... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for flotte innspill folkens, det settes pris på :)

 

Hvor godt "rustet" mot vær og vind vil jeg være med D600 og Nikon F4. Må si utfra deres anbefalninger/erfaringer frister Nikon sin F4. Det imponerer veldig at det kan se ut som om den er like bra om ikke bedre en den sagnomsuste 70-200 F2.8 VR2. Da bortsett fra at den er et trinn tregere. På det positive vil en ikke merke veldig forskjell i DOF utfra hva jeg forstår. ER vel pga av at den er såpass ny at det kun en her så langt som har den. Her må en vel få mye for pengene...?

Lenke til kommentar

Den har bare vært på markedet i noen måneder ja.

Du får i praksis samme eller bedre bildekvalitet som 70-200/2.8, med 50% mindre størrelse/vekt, til 50% mindre pris. Du mister ett trinn lysstyrke/DOF, som selvfølgelig kan/vil merkes under AKKURAT de forholdene det trengs aller mest.

Men i praksis, synes jeg det er samme objektiv med bedre VR, og som ikke gjør så vondt rundt nakken ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres bra ut, bruker du det ute i regnvær altså?

 

Vil en 70-200 F.4 være brukanes til å ta bilder i kirke, typisk barnedåp/bryllup osv sammen med D600 med dens iso egenskaper, eller burde en i slike tilfeller hatt større åpning? :tease:

 

(ja, og nikon sin hadde i tillegg veldig bra bildestabilisering, og i kirka går det vel rolig for seg, hehe)

 

Erfaringer?

Endret av tiur
Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer med typiske "kirke" bilder? Om Nikon sin F4 med har en såpass god VR at den kan matche sin store bror med f2.8, vil dette da fungere fint i en kirke med brylup/barnedåp, eller vil lukketiden bli så lang at de en tar bilder av skaper bevegelser som fører til uskarphet. At objektivet tåler så lang lukkertid men ikke de en tar bilder av om dere forstår?

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker den i snø, sludd og regn. Ikke noe problem, men zoomene kan være litt herk (hvis den endrer lengde)

70-200 er litt greiere.

Tror du klarer deg med f4, du må gjerne ned på det for å få nok skarphetsdybde anyway.

Så lenge det er dagslys utenfor er det neppe problem med for lang lukkertid.

Evt. må du ha en blitz med diffusor for å hjelpe til.

Du trenger også en lyssterk 35 eller 50. (optimalt en 24-70 2.8)

 

Eksempelbilde på 50mm på f2.0 oppe fra galleriet, i en ganske liten kirke. På D300s, så det tilsvarer 75mm på D600 for å få samme utsnitt.

Dette ga perfekt skarphetsdybde, fremhever motivet, samtidig som man ser tydelig hva som skjer:

post-104121-0-74743900-1363683873_thumb.jpg

Tenkte at 70-200 fort ble litt trangt i en kirke, men det er sikkert ikke så dumt.

Da kan man også ta et nærbilde.

Viktig å bruke manuell måling, så her er det kjempefordel med fast lysstyrke.

Lenke til kommentar

En kjempeviktig ting når det gjelder fotografering i kirker er støy. Egentlig er det noe herk med speilrefleks der... Du kan ikke bare brenne av serier på kontinuerlig, det høres jo ut som et maskingevær!!

Quiet-funksjonen til Nikon hjelper godt. Du må være våken og tålmodig, og heller fyre av noen få, men velrettede skudd. Viktig å ta en del testbilder før det starter, og finne riktig eksponering.

Manuell er som sagt viktig, siden det er som regel knallhvite vegger og store vinduer som kan forstyrre.

 

Ikke glem at du kan få veldig fine bilder utenfor etterpå, det er ofte gamle fine trær som gir skygge når det er skarp sol, veldig fordel ved bilder av dåpsbarnet, gir mykt og jevnt lys. Og gamle fine alléer.

 

Ved sol kan det bli voldsomme kontraster i kirken, så en blitz kan som sagt hjelpe.

Lenke til kommentar

Da ankom det nye objektivet, det ble et Nikon F4, fra fotovideo.Takk for alle gode råd i denne tråden. Det var imponerende slankt og lett! Objektivet blir heller ikke lengre under zooming, så langt helt perfekt. Så da er det å knipse i vei:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...