Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver og regner på varians, og har en oppgave om søyer og antall lam de gir. Er to raser som har ulik forventning og ulik varians. Jeg har funnet varians for hver av rasene, men nå skal jeg finne total varians når jeg får oppgitt at jeg har tre søyer av den ene rasen og to søyer av den andre.

 

Hvordan går jeg fram da? Har sett på regneregler for varians, men finner ikke ut hvilken jeg skal bruke. Er en oppgave til også hvor jeg skal finne varians til total salgssum når man selger lammene man fikk, og da har jeg fått oppgitt salgspris for ett lam av hver av de to rasene.

 

Når jeg etter hvert finner ut variansen i lammetall for de til sammen fem søyene, hvordan finner jeg varians til total salgssum?

 

Hvis dere vil ha tall å bruke, så er varians for rase 1 lik 0,30625 og for rase 2 er den lik 0,3219. Forventning er henholdsvis 1,75 og 2,09, og prisen på lam av de to rasene er 1000 kr og 900 kr.

Lenke til kommentar

For enkelhets skyld antar vi at variansen for de ulike rasene er uavhengig. Regn først ut variansen for de tre av den ene rasen ved å bruke at Var(aX)=a2VarX. Gjør det samme med den andre rasen og så legg dem sammen for å få total varians. For å regne ut variansen i salgssummen går du tilbake til variansen for hver enkelt rase og bruker samme formel.

Lenke til kommentar

To spørsmål:

 

1. U er en funksjon av b og f(b)

 

Hvis man deriverer uttrykket (EDIT: med hensyn på b)

 

a*log [u(b, f(b))]

 

så får man tilsynelatende

 

[a*(U'(b) + U'(f)* f'(b))]/U

 

Jeg skjønner resultatet over brøkstreken, den er vel et resultat av kjerneregelen. Men hvorfor forsvinner log? Og hvorfor deles uttrykket på U?

 

2. Hvorfor er et tall opphøyd i null lik en?

Endret av Husam
Lenke til kommentar

To spørsmål:

 

1. U er en funksjon av b og f(b)

 

Hvis man deriverer uttrykket (EDIT: med hensyn på b)

 

a*log [u(b, f(b))]

 

så får man tilsynelatende

 

[a*(U'(b) + U'(f)+ f'(b))]/U

 

Jeg skjønner resultatet over brøkstreken, den er vel et resultat av kjerneregelen. Men hvorfor forsvinner log? Og hvorfor deles uttrykket på U?

 

2. Hvorfor er et tall opphøyd i null lik en?

 

Sikker på at du ikke mener chart?cht=tx&chl=U^\prime(f) \cdot f^\prime(b) i telleren der?

Lenke til kommentar

log forsvinner fordi chart?cht=tx&chl=\log(x)^\prime = \frac{1}{x} (dette er riktignok i den betydningen at log x = ln x, som jeg antar man mener her.)

 

Yes, selvsagt. Så kjerneregelen må brukes her også, og derfor må (1/U) ganges med hele uttrykket?

 

Forresten, måten dere skriver mattestykkene på, er det en innebygd funksjon i forumet her? Hadde vært greit å kunne bruke det, da jeg har på følelsen av at jeg må oppsøke litt mer hjelp her i nær fremtid...

Lenke til kommentar

Huff. Jeg kunne trengt litt veiledning på integralregning.

Skal beregne:

chart?cht=tx&chl=\int _0^{2\pi} \frac{d\theta}{1+\sin^2\theta}

Fått tips om å bruke "Residue Theorem" og det jeg har gjort er:

chart?cht=tx&chl=z=e^{i\theta}\Rightarrow d\theta=\frac{dz}{iz}

chart?cht=tx&chl=\sin\theta = \frac{1}{2i}(e^{i\theta}-e^{i\theta})=\frac{1}{2i}(z-\frac{1}{z})

chart?cht=tx&chl=\sin^2\theta=-\frac{1}{4}(z^2-2+z^{-2})

 

Og prøvd å sette inn og løse opp og løse ut, men ender opp med forferdelige uttrykk som jeg ikke får gjort noe med.

Fått oppgitt at svaret er chart?cht=tx&chl=\pi\sqrt{2}.

 

Liten redigering:

 

Etter mye om og men, så kom jeg frem til dette uttrykket:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{4i}\int _0^{2\pi} \frac{z}{(z-\sqrt{2}+1)(z-\sqrt{2}-1)(z+\sqrt{2}-1)(z+\sqrt{2}+1)}dz

 

Som da ifølge Cauchy vil tilsvare at integralet blir (om jeg har forstått rett):

chart?cht=tx&chl=2\pi i(R(\sqrt{2}+1)+R(\sqrt{2}-1)

Og jeg finner at chart?cht=tx&chl=R(\sqrt{2}+1)=\frac{1}{32i\sqrt{2}}=-R(\sqrt{2}-1). Altså at integralet blir 0.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...