Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bare for å forstå det hele bedre:

Vet jo at f'(x) er vekstfarten til f(x) i et punkt, og om vi hadde tegnet grafen til f'(x) ser vi at f''(x) er vekstfarten til f'(x).

Men la oss ta en funksjon,

chart?cht=tx&chl=f(x) = x^3

chart?cht=tx&chl=f'(x) blir da chart?cht=tx&chl=3x^2

og chart?cht=tx&chl=f''(x) = 6x

 

Dersom vi setter x = 1, blir vekstfarten til f(x) f'(1) = chart?cht=tx&chl=3 \cdot 1^2 = 3

f''(1) blir da chart?cht=tx&chl=6 \cdot 1 = 6.

 

Det jeg lurer på er, har den andrederiverte til f(1) noen sammenheng med selve grafen til f(x)? Er det verdier eller noe slikt vi kan lese av f(x) med unntak av vendepunkt og krumning? Hva sier f''(1) = 6 oss i forhold til f(x) ?

Endret av magneman
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv svaret som en potens.

a) 76 : 74 =

Skriv som potens

b) a • a • a • a • a =

Skriv svaret som en potens.

c) 5² • 54 =

Regn ut

d) 2a • 5a² =

 

Er det slik man regner det ut?

 

a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72

b) a5

c) 5*5 * 5*5*5*5 =52-4= -2

d) 2a * 5a*5a = 50

 

Stemmer svarene, eller har jeg regna feil? I så fall, hva har jeg gjort feil og hva er den riktige fremgangmåten?

Skrevet

Dobbelposter med et problem, poster to steder siden det haster pittelitt

 

----------------------------------------------------------

 

Vi har en to funksjoner gitt ved

 

chart?cht=tx&chl=I  \qquad  \; x^2 - 2x - 2y = a

 

chart?cht=tx&chl=II \qquad -2x + 3=y

 

Vi kaller skjæringspunktet mellom y-aksen og chart?cht=tx&chl=I for chart?cht=tx&chl=P, og skjæringspunktene mellom chart?cht=tx&chl=I og chart?cht=tx&chl=II for chart?cht=tx&chl=O og chart?cht=tx&chl=Q

 

a) For hvilke verdi av chart?cht=tx&chl=a har chart?cht=tx&chl=P og et av skjæringspunktene mellom I og II samme y-verdi?

 

b) Vi har en trekant der hjørnene er chart?cht=tx&chl=P,O,Q for hvilken chart?cht=tx&chl=a verdi har trekanten arealet chart?cht=tx&chl=4 og chart?cht=tx&chl=0?

 

c) Er trekanten noensinne rettvinklet? Finn i så tilfelle chart?cht=tx&chl=a verdien og arealet.

 

d) For hvilke verdier av chart?cht=tx&chl=a er arealet av chart?cht=tx&chl=POQ et heltall?

 

----------------------------------------------------------

 

Har tenkt litt men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, all hjelp mottas med takk.

 

Skjæringspunkter mellom kurver finnes ved å løse ligningene for en variabel og sette de lik hverandre. Skjæringgspunkte(t)(ne) her blir en funksjon av a som du kan jobbe videre med.

 

Jeg ser ikke for meg hvordan geomerien er, men tegn figurer så blir det forhåpentligvis klarere.

Skrevet (endret)

Skriv svaret som en potens.

a) 76 : 74 =

Skriv som potens

b) a • a • a • a • a =

Skriv svaret som en potens.

c) 5² • 54 =

Regn ut

d) 2a • 5a² =

 

Er det slik man regner det ut?

 

a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72

b) a5

c) 5*5 * 5*5*5*5 =52-4= -2

d) 2a * 5a*5a = 50

 

Stemmer svarene, eller har jeg regna feil? I så fall, hva har jeg gjort feil og hva er den riktige fremgangmåten?

 

chart?cht=tx&chl=a^n \cdot a^m = a^{(m+n)},\; \frac{a^n}{a^m} = a^{(n-m)},\; 2a \cdot 5a \cdot 5a = 50a^3

Du må se etter andre feil!

Endret av compus
Skrevet (endret)

Skriv svaret som en potens.

a) 76 : 74 =

Skriv som potens

b) a • a • a • a • a =

Skriv svaret som en potens.

c) 5² • 54 =

Regn ut

d) 2a • 5a² =

 

Er det slik man regner det ut?

 

a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72

b) a5

c) 5*5 * 5*5*5*5 =52-4= -2

d) 2a * 5a*5a = 50

 

Stemmer svarene, eller har jeg regna feil? I så fall, hva har jeg gjort feil og hva er den riktige fremgangmåten?

 

chart?cht=tx&chl=a^n \cdot a^m = a^{(m+n)},\; \frac{a^n}{a^m} = a^{(n-m)},\; 2a \cdot 5a \cdot 5a = 50a^2

Du må se etter andre feil!

 

Okey takk for hjelpen.

 

a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72

 

c) 5*5 * 5*5*5*5 =52+4= 56

Endret av Halmats
Skrevet

Hehe jeg spør altfor mye, er helt dum i hodet. Har snart tentamen i matte og jeg må kunne klare slike oppgaver.

 

 

Aisha vil lage seg en full termos med kaffe.

Hun vil blande melk og kaffe i forholdet 1 : 8.

Termosen rommer 0,9 liter. Hvor mye kaffe må hun koke?

Skrevet (endret)

Hehe jeg spør altfor mye, er helt dum i hodet. Har snart tentamen i matte og jeg må kunne klare slike oppgaver.

 

 

Aisha vil lage seg en full termos med kaffe.

Hun vil blande melk og kaffe i forholdet 1 : 8.

Termosen rommer 0,9 liter. Hvor mye kaffe må hun koke?

 

Du skal blande melk og kaffe med forholdet 1 : 8, altså på 8 deler kaffe skal det være 1 del melk. (8/9) kaffe, (1/9) melk. Du har en termos som rommer 0,9 liter.

 

Multipliser prosentandel(brøk (8/9)) av kaffe med volumet av termosen. Resten skal være melk.

 

 

Hvordan tegner jeg grafen 2 * (sinx)^2, steg for steg. Kalkulatoren min viser en helt vill graf, som overhodet ikke stemmer.

Endret av Ballus
Skrevet (endret)

Hvordan tegner jeg grafen 2 * (sinx)^2, steg for steg. Kalkulatoren min viser en helt vill graf, som overhodet ikke stemmer.

 

Det første du gjør er å sjekke at kalkulatoren er stilt inn til å vise i radianer og ikke grader. Alternativt kan du regne ut hva den er for noen verdier og tegne for hånd..

Endret av the_last_nick_left
Skrevet (endret)

 

Hvordan tegner jeg grafen 2 * (sinx)^2, steg for steg. Kalkulatoren min viser en helt vill graf, som overhodet ikke stemmer.

Du trenger ærlig talt ikke kalkulator for å tegne grafen. chart?cht=tx&chl=2\sin^2 x=2\left(\frac{1-\cos{2x}}{2}\right)=1-\cos{2x}

Endret av Frexxia
Skrevet

Hehe jeg spør altfor mye, er helt dum i hodet. Har snart tentamen i matte og jeg må kunne klare slike oppgaver.

 

 

Aisha vil lage seg en full termos med kaffe.

Hun vil blande melk og kaffe i forholdet 1 : 8.

Termosen rommer 0,9 liter. Hvor mye kaffe må hun koke?

 

Du skal blande melk og kaffe med forholdet 1 : 8, altså på 8 deler kaffe skal det være 1 del melk. (8/9) kaffe, (1/9) melk. Du har en termos som rommer 0,9 liter.

 

Multipliser prosentandel(brøk (8/9)) av kaffe med volumet av termosen. Resten skal være melk.

 

 

Hun kan koke 8 dl kaffe og 1 dl melk ?

Skrevet

Grafen er grei. Den klarer jeg å tegne. Men kalkulatoren min, som er satt til radianer, viser en graf hvor perioden er 150..

 

Grafen er plottet inn slik: 2*(sin(x))^2

 

Hun kan koke 8 dl kaffe og 1 dl melk ?

Om hun koker melka er opp til henne. Men hun kan koke 8 dl kaffe dersom hun vil ha det blandingsforholdet.

Skrevet

Grafen er grei. Den klarer jeg å tegne. Men kalkulatoren min, som er satt til radianer, viser en graf hvor perioden er 150..

 

Grafen er plottet inn slik: 2*(sin(x))^2

 

Hun kan koke 8 dl kaffe og 1 dl melk ?

Om hun koker melka er opp til henne. Men hun kan koke 8 dl kaffe dersom hun vil ha det blandingsforholdet.

 

Okey, takk for hjelpen :)

Skrevet

Regn ut

d) 2a • 5a² =

 

d) 2a * 5a*5a = 50

 

5a2 er ikke det samme som (5a)2, bare a-en er opphøyet i 2. Så hvis du vil skrive med faktorene blir det:

2*a*5*a2=10a1+2=10a3

Skrevet

Regn ut

d) 2a • 5a² =

 

d) 2a * 5a*5a = 50

 

5a2 er ikke det samme som (5a)2, bare a-en er opphøyet i 2. Så hvis du vil skrive med faktorene blir det:

2*a*5*a2=10a1+2=10a3

 

Takk skal du ha :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...