Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det ikke lettere å bare dele den totale massen på massen til ett atom? Er vel ingen vits i å gå om stoffmengde (som i mol og avogadrokonstanten)

Endret av Jaffe
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Dette er egentlig bare en "et eple veier 100g og du har 1kg epler, hvor mange epler er det?"-oppgave med stygge tall. Du har den totale massen og massen til ett atom. Da deler du bare den totale massen på kopperatom-massen:

n = (0,016mg) / (1,06 * 10-22g) = (0,000016g) / (1,06 * 10-22g) = 1.5 * 1017.

Takk, det var dette jeg gjorde men endte opp med feil tall. Rotet nok litt med en kombinasjon av g/mg, potenser og store tall :p

Endret av Todda7
Skrevet
Er det ikke lettere å bare dele den totale massen på massen til ett atom? Er vel ingen vits i å gå om stoffmengde (som i mol og avogadrokonstanten)

Du har rett, jeg glemte i farten hvilke opplysninger som var gitt i oppgaveteksten. Jeg sysler vanligvis mest med kjemi, så det er helt naturlig for meg å gå veien om stoffmengde, men det var jo ikke nødvendig her, bare å putte tallene rett inn uten å hente inn andre opplysninger.

Skrevet (endret)

7.321

Et legeme har farten 8m/s rett østover. Massen er 2kg.

a) hva er det totale arbeidet som blir gjort på legemet når det endrer farten til

1)0

2) 8m/s rett vestover

b) Hva er endringen i knetisk energi i hvert av tilfellene 1 og 2?

Har gjort et par utregninger som har vist seg å være feil:

1)

V_o = 8m/s.

m = 2kg.

V = om/s.

E_k = 1/2mv^2 - 1/2m(v_o)^2 E_k = W/sigmaF

E_k = - 1/2 * 2kg * (5m/s)^2 = -25J.

Kan noen hjelpe meg med den?

Endret av YNWA8
Skrevet
Men det er den samme som y=+- sqrt(3x-x^2), som er en funksjon?

Fortsatt ikke en funksjon. En funksjon må ta en unik y-verdi for hver x-verdi. Det gjør ikke denne saken.

x^2+y^2=3x

x^2 - 3x + y^2 = 0

(x-3/2)^2 + y^2 = (3/2)^2

Nå kan du tegne sirkelen.

Skrevet

Ja, det er jo det. sin^(-1)(x) er ikke det samme som (sin(x))^(-1). På den andre siden har vi faktisk likhet mellom sin^2(x) og (sin(x))^2, men grunnet det med inversene blir oftest sin^2(x) brukt.

Skrevet (endret)
Halp!

Regn ut:

post-77150-1232117470.jpg

Trenger hjelp med hele egentlig.. :p

Faktoriser og forkort.

a^2 * b^2 * (b - a) * 14

21 * (b - a)

a^2 * b^2 * (b - a) * 2 * 7

3* 7 * (b - a)

a^2 * b^2 * (b - a) * 2 * 7

3* 7 * (b - a)

Endret av Awesome X
Skrevet (endret)

Takk for hjelpen folkens, dere har vært utrolig flinke å hjelpe andre i nød :p

Har en oppgave som jeg sliter litt med, og har gjort utregninger til oppgaven uten at svaret er riktig.

7.324+

Flere krefter virker på et legeme med massen 25kg. Summen av kreftene er 140N. Legemet er fra først av i ro.

a) Hvor stort arbeid utfører kraftsummen i det første sekundet?

dsc00420lm8.jpg

w640.png

Fasiten sier; 0,39kj

Endret av YNWA8
Skrevet

Tittelen på tråden er matteassistentråden, såvidt jeg kan se så passer dermed ikke fysikkspørsmål inn i tråden, de siste spørsmålene har vært fysikk eller kjemi, fint om vi kan holde oss til matematiske problemstillinger.

AtW

Skrevet

Det har blitt sagt at det finnes en fysikktråd, og jeg har søkt mang en gang uten å finne en. Kan noen gi meg linken til denne fysikktråden?? Hvis det faktisk ikke eksisterer en fysikktråd tenkte jeg å starte en nemlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...