Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvor får du 2 lgx fra? Utifra oppgaven kan jeg bare se en, med mindre det skal stå lg(5x) + lg(x/5) = 2, noe jeg tror.

lg(5x) + lg(x/5) = 2

lg5 + lgx + lgx - lg5 = 2

2lgx = 2

lgx = 1

x = 10

Edit: Jadajadajada, var visst ikke det allikevel :( . Oh the assumptions..

 

Lønner seg å forkorte mest mulig siden det gjør stykket mer oversiktlig. Og steget fra første linje til andre er etter hva jeg kommer frem til en gal opperasjon. Du tar (la oss bruke 5 og 7 som eksempler) 10lg5 + lg7, vel lg5 + lg7 = lg(5*7) = lg35

Så 10lg5 + lg7 = 10lg35 = 35. Ikke 10lg5 + lg7 = 5 + 7 = 12 ;)

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk en oppgave om potenser i lekse her en dag. Vi har så å si ikke gjennomgått noe og jeg kan dermed ingenting om dette. (VG1) (T)

 

Kan Noen forklare meg litt? :p

 

Noen av oppgavene er slik:

 

32^-2/5 =

 

(A^N)^M =

 

(2x)^-1*4x =

 

a^m*a^n=

 

Har forstått det slik at den siste er a^n+m, men skjønner ikke hvorfor det f.eks ikke er a opphøyd i andre + m + n..

Lenke til kommentar

Bruker reglene a-b = 1/ab, (ab)c = abc og a1/b = b-rot(a).

 

1) 32-2/5 = 1/322/5 = 1/(322)1/5 = 1/femterot(1024) = 1/4

 

2) Her det bare å bruke regelen (ab)c = abc direkte!

 

3) Her bruker vi a-b = 1/ab: (2x)-1 * 4x = 1/2x * 4x

 

4) Ok, la oss se på a3 * a4. Det er det samme som (a * a * a) * (a * a * a * a). Men dette er jo bare et produkt av 7 a-er, og det kan jo skrives som a7, altså a3+4.

 

Edit: retta en slurvefeil ..

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

heisann, sliter litt med en "nøtt" her.

 

Oppgaven lyder: du har to flaggstenger, den ene er 10 meter og den andre er 20 meter høy.

hvis du trekker en line fra toppen av hver flaggstang til bunnen av den motstående flaggstangen, hvor høyt oppe vil da linene krysse?

 

laget en illustrasjon:

post-165081-1231867996_thumb.png

 

Avstanden mellom stolpene har ikke noe å si da høyden til der linene møtes ikke er avhengig av avstand på flaggstengene.

 

håper på raskt svar ;)

Endret av mrjazz
Lenke til kommentar

Hei, jeg får ikke til denne oppgaven (sannsynlighetsregning):

 

På en fest er det 30 elever.

a) Hva er sans. for at minst to av elevene har fødselsdag på samme dato?

b) Du er med på feste. Hva er sans. for at minst en annen elev har samme fødselsdag som deg?

 

Sliter veldig med sansynlighetsregning, hadde satt pris på om noen kunne gitt meg en litt detaljert og forklarende utregning. Oppgaven er under "kombinatorikk og Ordnet utvalg med og uten tilbakelegging" del kapittelet i min R1 bok (Aschehoug), så det hadde vært fint om det ble brukt metoder som faller inn under dette for å komme til svaret.

 

Takk for alle eventuelle svar

Lenke til kommentar

Du har allerede fått hjelp av meg på matematikk.net :p

 

Rådene er fortsatt de samme; se på vinkel CDA. Denne er en periferivinkel og spenner over buen a. En periferivinkel som spenner over en bue x er lik x/2. Altså er CDA = a/2. Gjør tilsvarende med vinkel BAD -- uttrykk denne med b. Da har du to vinkler i trekant ASD og kan finne den siste. Da er det plankekjøring å finne v.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig bare en "et eple veier 100g og du har 1kg epler, hvor mange epler er det?"-oppgave med stygge tall. Du har den totale massen og massen til ett atom. Da deler du bare den totale massen på kopperatom-massen:

 

n = (0,016mg) / (1,06 * 10-22g) = (0,000016g) / (1,06 * 10-22g) = 1.5 * 1017.

Lenke til kommentar
Vi veier en liten kopperfilspon til 0,016mg. Et kopperatom veier 1,06 * 10^-22g. Hvor mange kopperatomer er det i den lille sponen?

 

Fremgangsmåte og forklaring, takk :)

Del massen på molvekten til kobber for å finne stoffmengden i mol. Dette ganger du med avogadrokonstanten for å finne antall atomer.

 

N = NA·m/Mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...