BVV Skrevet 8. september 2013 Skrevet 8. september 2013 Ingen forskjell så som du sikkert klarer å løse... Skjønner, skjønner. Er bare ikke sånn vi går frem i klassen med 3-grads uttrykk. Holder meg til å gjøre det på en annen måte, men ser hvordan det kan gjøres som du viser også.
Nicuu Skrevet 8. september 2013 Skrevet 8. september 2013 Jeg skal faktorisere a) a3 - 4a2 + 4a Jeg tror jeg skal bruke kvadratsetninger. Vær så snill og forklar, utrolig usikker! Også er det: b) x2 - 9y2 Jeg skal vel bruke kvadratsetninger her også. Jeg har fasit, men vil veldig gjerne vite fremgangsmåten! Hvordan vet vi hvilken kvadratsetning vi skal bruke, enten det er 1, 2 eller 3? Tusen takk for hjelp.
Janhaa Skrevet 8. september 2013 Skrevet 8. september 2013 Noen som kan hjelpe? du har jo ett pkt (0, b) og slope = -1/a^2 så: y - b = (-1/a^2)*(x-0) y = (-1/a^2)x + b blir vel sånn...
Altobelli Skrevet 8. september 2013 Skrevet 8. september 2013 (endret) Boken oppgir y=-((b^2)*x)/4)+b som svar. En annen oppgave her, som egentlig burde være kjempeenkel.. By approx. what percentage will the volume(V=4/3*pi*r^3) of a ball of radius r increase if the radius increases by 2%? Jeg kommer fram til 8% mens boken sier 6%. Jeg har brukt at: ΔV~V'®*ΔR Endret 8. september 2013 av mentalitet
gratlas Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Skjønner, skjønner. Er bare ikke sånn vi går frem i klassen med 3-grads uttrykk. Holder meg til å gjøre det på en annen måte, men ser hvordan det kan gjøres som du viser også. Hvilket nivå er denne matten?
Jaffe Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Ser ut som noe fra 1T eller R1 (1. eller 2. år) på videregående.
Janhaa Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Boken oppgir y=-((b^2)*x)/4)+b som svar. boka har rett. la oss anta at tangenten skjærer y-aksa i (0, b) , oppgitt også, og x- aksa i (a,0). da ligger middelet av disse på f = 1/x. koordinaten ((a/2), (b/2)). videre er f(a/2) = 2/a = b/2 => ab=4, a=4/b. dvs a/2 = 2/b.. dvs. koordinaten: ((2/b), (b(2)) og f ' = -1/x^2 => f ' (2/b) = - b^2/ 4 dvs y - b = (- b^2/ 4)*x endelig y = (- b^2/ 4)*x + b
Error Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Hvorfor er grafen til 1/sinx annerledes enn sin^-1x når 1/sin = sin^-1?
Janhaa Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Boken oppgir y=-((b^2)*x)/4)+b som svar. En annen oppgave her, som egentlig burde være kjempeenkel.. By approx. what percentage will the volume(V=4/3*pi*r^3) of a ball of radius r increase if the radius increases by 2%? Jeg kommer fram til 8% mens boken sier 6%. Jeg har brukt at: ΔV~V'®*ΔR bare å se på faktoren (1,02)^3 = 1,061 dvs 6,1 %
Torbjørn T. Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Hvorfor er grafen til 1/sinx annerledes enn sin^-1x når 1/sin = sin^-1? sin-1x vert gjerne brukt om den inverse sinusfunksjon, arcsin, og det er noko anna enn 1/sin(x).
Sa2015 Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Hei hei hvordan kan vi løse denne oppgaven her?Linda drar kofferten sin 60 m bortover gulvet på Gardermoen lufthaven. Hun bruker en kraft på 20 N. kraften danner vinkelen 65 med gulvet. Hvor stort arbeid utførerer Linda på kofferten?
RaidN Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Hei hei hvordan kan vi løse denne oppgaven her? Linda drar kofferten sin 60 m bortover gulvet på Gardermoen lufthaven. Hun bruker en kraft på 20 N. kraften danner vinkelen 65 med gulvet. Hvor stort arbeid utførerer Linda på kofferten? Finn kraftkomponenten som virker i bevegelsesretningen vha. trigonometri, og multipliser med strekningen.
Fadbjythlbffj Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Har noen et løsningsforslag eller tips til fremgangsmåte på denne oppgaven? Har aldri løst lignende oppgaver, og vet rett og slett ikke hvordan jeg går frem.
Janhaa Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Har noen et løsningsforslag eller tips til fremgangsmåte på denne oppgaven? Har aldri løst lignende oppgaver, og vet rett og slett ikke hvordan jeg går frem. oppgave 3.png hint: se på f(R_o), f(2R_o), ...,
nicho_meg Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Jeg skal faktorisere a) a3 - 4a2 + 4a Jeg tror jeg skal bruke kvadratsetninger. Vær så snill og forklar, utrolig usikker! Også er det: b) x2 - 9y2 Jeg skal vel bruke kvadratsetninger her også. Jeg har fasit, men vil veldig gjerne vite fremgangsmåten! Hvordan vet vi hvilken kvadratsetning vi skal bruke, enten det er 1, 2 eller 3? Tusen takk for hjelp. a) Trikset er å se etter felles faktorer. Du ser jo at alle ledd inneholder a så da setter du a utenfor parantesen: a(a^2-4a+4) som igjen kan faktoriseres ved hjelp av 2. kvadratsetning. Hvordan man vet hvilken kvadratsetning man skal bruke: Se på uttrykket: Er det et førstegradsledd? (x^2 +-x +-a) Hvis nei; bruk 3. Hvis ja; se på fortegnet til førstegradsleddet. Er det pluss bruk første, er det minus bruk andre. På b) blir det da: x^2-9y^2 => 3. kvs (ingen førstegradsledd) => (x+3y)(x-3y) "Trikset" er å se at 9=3^2
AppelsinMakrell Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Trenger hjelp på a) og b), 2.175. På a) får jeg bare 2/x, men det skal bli 2x+2/x.. b) oppgaven er jeg like usikker på.
Aleks855 Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 (endret) Trenger hjelp på a) og b), 2.175. På a) får jeg bare 2/x, men det skal bli 2x+2/x.. b) oppgaven er jeg like usikker på. Likedan på den andre, husk at Endret 9. september 2013 av Aleks855 1
gratlas Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 x/4 = 1/2 + x Jeg får svaret x=4, men i fasiten er svaret x=-2/3
Aleks855 Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 x/4 = 1/2 + x Jeg får svaret x=4, men i fasiten er svaret x=-2/3 Gang med 4 på begge sider, så er du kvitt brøkene.
gratlas Skrevet 9. september 2013 Skrevet 9. september 2013 Takk! En til jeg ikke helt får til: 4x/5 + 1/2 = 1 - 5x/6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå