Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fasiten er rett, det var min feil, svaret var egentlig 1/1-s.

Hmm. Skjønte mer av det nå, men nå blir innføringsboka full av blanko =P

 

Men den siste biten der, gange telleren og nevneren med produktet av nevnerene (?)... På skolen har vi nå lært at vi skal gange med fellesnevneren. Kunne du forklare det "trikset" i mer detalj? For akkurat nå greier jeg ikke å se hvordan du endte opp med s-1-s/s-1, og jeg har ikke tid til å analysere den nå, masse mattematikk som skal være ferdig til imorgen. Dessuten er jeg litt trøtt, så det blir litt vanskelig akkurat nå.

 

Geez, denne uka har så langt bestått av skole, middag og lekser omtrendt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Produktet av nevnerne er en fellesnevner. I stykket ditt har du brøkene 1/s og 1/(s-1). s*(s-1) er fellesnevneren til disse to brøkene. (produktet av to tall vil alltid være et felles multiplum selvom det ikke nødvendig vis er minste felles multiplum)

 

Kan ta den siste litt mer detaljert, men som sagt er det ingen ting i veien for å ta det i flere ledd (først s og så (s-1))

 

1	  1						1				1
--- - ------	 s*(s-1)	   --- *s*(s-1) - ------*s*(s-1)
s	 (s-1)					 s			  (s-1)			1*(s-1) - 1*s	s-1-s	 -1	 -1	   1
------------ *  ---------  =  ------------------------------  = -------------- = -----  = ----- * ---  = -----
 1		   s*(s-1)		   1								  1*(s-1)	 s-1	  s-1	-1	  1-s
---						   ---*s*(s-1)  
 s							 s

Skrevet

Spørs om ikke du (Xell) bør laste ned et matteprogram å skrive i for å få det mer oversiktelig. Ble ganske forvirret av "kodene" dine der :blush:

Skrevet

Nå sitter jeg på hvertfall 3 forskjellige pcer når jeg svarer på ting i denne tråden, og de har forskjellig os. Så jeg tror ikke jeg gidder å bruke masse tid på å editere slike formler i et "matteprogram". Men det er jo ikke noe spesielt i "koden" min er at jeg bruker ------- for brøkstrek.

Skrevet (endret)

--

 

Takk for tipset. Den der kan jeg nok bruke på de fleste maskinene.

 

post-4310-1220524934_thumb.png

 

 

Ble det mer forståelig?

Endret av Xell
Skrevet (endret)

Hei!

Sliter litt med eksakte løsninger her..

Hvordan kan jeg vite at 0,5*cos(fem pi over seks) er lik minus en fjerdedel roten av tre?

(sorry for at jeg skriver det med ord..)

 

Finnes det en tabell jeg kan se på, eller fins det en regnemetode som lar meg finne ut av svaret? evt. programvare?

har ikke kalkulator som støtter dette for hånd.

Endret av theda9el2k
Skrevet
Hei!

Sliter litt med eksakte løsninger her..

Hvordan kan jeg vite at 0,5*cos(fem pi over seks) er lik minus en fjerdedel roten av tre?

(sorry for at jeg skriver det med ord..)

 

Finnes det en tabell jeg kan se på, eller fins det en regnemetode som lar meg finne ut av svaret? evt. programvare?

har ikke kalkulator som støtter dette for hånd.

Litt basic kjennskap til enhetssirkelen er alt du trenger. Du ser at cos(5·pi/6) = -cos(pi/6) = -sqrt(3)/2, og da er 0,5·cos(5·pi/6) = -sqrt(3)/4. Dette er en treningssak, etter hvert ser du slikt umiddelbart.

Skrevet

Rent teknisk står det at x = 5. Vær så snill, ikke misbruk likhetstegnet :p

 

Men on topic, det skulle jo være logisk at 110 er det neste tallet i rekka.

Skrevet
1=5

2=12

3=26

4=54

5=1

 

x=1?

Bruke likehgetstegn her er ikke det rette, det er som kordinater som passer sammen til en graf. Jeg ser at 110 passer, det er sikkert andre tall også om en bare letter nok i rekker og finne måter denne tall kombinasjonen kan komme.

 

Hvis du har rekka: 1, 2, 4

Hva er da det neste tallet? De fleste ville si 8, men 7 kan også passe inn. Istedenfor å dobble for neste tall så tar man de to forrige tallene og legger til 1.

Skrevet

Ok, men man skal ikke gange inn i parantesen først her da? Altså gange s inn i (s-1) og få post-111313-1220564859.png, som man igjen ganger telleren og nevneren med. :hm:

 

Var vel der jeg stusset litt... Men den første fremgangsmåten var delt inn i s og (s-1), sant?

Skrevet (endret)

Nei det er ikke lurt å gange s inn i parantesen først. Det blir forsåvidt det sammen, men da må man regne mye mer før man kommer til svaret. behold leddene slik de kan ellimineres bort direkte. Grunnen til at jeg har tatt med både s og (s-1) fra starten av er at jeg ser at man i enklete ledd kan elliminere s og i andre ledd elliminere (s-1). Hvis du synes det er forvirrende er det ingen ting i veien for å gjøre ferdig s først og så (s-1).

 

post-4310-1220595351_thumb.pngpost-4310-1220595433.png

 

 

Beklager at jeg måtte dele det opp, aplikasjonen likte vist ikke ett eller annet her.

Endret av Xell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...