tobler0ne Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Fasiten er rett, det var min feil, svaret var egentlig 1/1-s. Hmm. Skjønte mer av det nå, men nå blir innføringsboka full av blanko =P Men den siste biten der, gange telleren og nevneren med produktet av nevnerene (?)... På skolen har vi nå lært at vi skal gange med fellesnevneren. Kunne du forklare det "trikset" i mer detalj? For akkurat nå greier jeg ikke å se hvordan du endte opp med s-1-s/s-1, og jeg har ikke tid til å analysere den nå, masse mattematikk som skal være ferdig til imorgen. Dessuten er jeg litt trøtt, så det blir litt vanskelig akkurat nå. Geez, denne uka har så langt bestått av skole, middag og lekser omtrendt...
Xell Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Produktet av nevnerne er en fellesnevner. I stykket ditt har du brøkene 1/s og 1/(s-1). s*(s-1) er fellesnevneren til disse to brøkene. (produktet av to tall vil alltid være et felles multiplum selvom det ikke nødvendig vis er minste felles multiplum) Kan ta den siste litt mer detaljert, men som sagt er det ingen ting i veien for å ta det i flere ledd (først s og så (s-1)) 1 1 1 1 --- - ------ s*(s-1) --- *s*(s-1) - ------*s*(s-1) s (s-1) s (s-1) 1*(s-1) - 1*s s-1-s -1 -1 1 ------------ * --------- = ------------------------------ = -------------- = ----- = ----- * --- = ----- 1 s*(s-1) 1 1*(s-1) s-1 s-1 -1 1-s --- ---*s*(s-1) s s
2bb1 Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Spørs om ikke du (Xell) bør laste ned et matteprogram å skrive i for å få det mer oversiktelig. Ble ganske forvirret av "kodene" dine der
Xell Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Nå sitter jeg på hvertfall 3 forskjellige pcer når jeg svarer på ting i denne tråden, og de har forskjellig os. Så jeg tror ikke jeg gidder å bruke masse tid på å editere slike formler i et "matteprogram". Men det er jo ikke noe spesielt i "koden" min er at jeg bruker ------- for brøkstrek.
Torbjørn T. Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Kan tipse om at det eg brukte er ei nettsida som lar ein konvertere LaTeX-kode til PNG-bilete. Ganske fint for slikt som dette eigentleg: http://www.equationsheet.com/equationedito...editor.php?SID=
Xell Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 (endret) -- Takk for tipset. Den der kan jeg nok bruke på de fleste maskinene. Ble det mer forståelig? Endret 4. september 2008 av Xell
2bb1 Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Der skjønte jeg plutselig hva du ville frem til ja! Glimrende verktøy Torbjørn.
theda9el2k Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 (endret) Hei! Sliter litt med eksakte løsninger her.. Hvordan kan jeg vite at 0,5*cos(fem pi over seks) er lik minus en fjerdedel roten av tre? (sorry for at jeg skriver det med ord..) Finnes det en tabell jeg kan se på, eller fins det en regnemetode som lar meg finne ut av svaret? evt. programvare? har ikke kalkulator som støtter dette for hånd. Endret 4. september 2008 av theda9el2k
GeO Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Hei! Sliter litt med eksakte løsninger her.. Hvordan kan jeg vite at 0,5*cos(fem pi over seks) er lik minus en fjerdedel roten av tre? (sorry for at jeg skriver det med ord..) Finnes det en tabell jeg kan se på, eller fins det en regnemetode som lar meg finne ut av svaret? evt. programvare? har ikke kalkulator som støtter dette for hånd. Litt basic kjennskap til enhetssirkelen er alt du trenger. Du ser at cos(5·pi/6) = -cos(pi/6) = -sqrt(3)/2, og da er 0,5·cos(5·pi/6) = -sqrt(3)/4. Dette er en treningssak, etter hvert ser du slikt umiddelbart.
KolonP Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 1=5 2=12 3=26 4=54 5=x Hva er x? Det er visstnok ikke 110
Jaffe Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Rent teknisk står det at x = 5. Vær så snill, ikke misbruk likhetstegnet Men on topic, det skulle jo være logisk at 110 er det neste tallet i rekka.
pertm Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 1=52=12 3=26 4=54 5=1 x=1? Bruke likehgetstegn her er ikke det rette, det er som kordinater som passer sammen til en graf. Jeg ser at 110 passer, det er sikkert andre tall også om en bare letter nok i rekker og finne måter denne tall kombinasjonen kan komme. Hvis du har rekka: 1, 2, 4 Hva er da det neste tallet? De fleste ville si 8, men 7 kan også passe inn. Istedenfor å dobble for neste tall så tar man de to forrige tallene og legger til 1.
tobler0ne Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Ok, men man skal ikke gange inn i parantesen først her da? Altså gange s inn i (s-1) og få , som man igjen ganger telleren og nevneren med. Var vel der jeg stusset litt... Men den første fremgangsmåten var delt inn i s og (s-1), sant?
Xell Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 (endret) Nei det er ikke lurt å gange s inn i parantesen først. Det blir forsåvidt det sammen, men da må man regne mye mer før man kommer til svaret. behold leddene slik de kan ellimineres bort direkte. Grunnen til at jeg har tatt med både s og (s-1) fra starten av er at jeg ser at man i enklete ledd kan elliminere s og i andre ledd elliminere (s-1). Hvis du synes det er forvirrende er det ingen ting i veien for å gjøre ferdig s først og så (s-1). Beklager at jeg måtte dele det opp, aplikasjonen likte vist ikke ett eller annet her. Endret 5. september 2008 av Xell
Spurvarius Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Hvordan derivere: y= (1+2x)e^-2x ? Er jo to kjerner
Janhaa Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Hvordan derivere: y= (1+2x)e^-2x ? Er jo to kjerner bruk produktregel'n og deretter kjerneregel'n på e-2x se link http://www.matematikk.net/ressurser/per/pe...slag.php?aid=65
Spurvarius Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 jeg får 8xe^-2x da, riktig eller helt på jordet?
Janhaa Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 jeg får 8xe^-2x da, riktig eller helt på jordet? jeg får; y' = -4xe-2x
Prizefighter Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Kan noen hjelpe meg å trekke sammen denne brøken til svaret bak simplify. Tenker steg for steg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå