Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
Skrevet

Det er ein til. Den skal ikkje vere der sidan du rekna feil i steget før, men er likevel feil.

 

chart?cht=tx&chl=(3t-3)^2 = 9t^2-9

 

Hvordan greier du å få dette med andre kvadratsetning?

Gjest Slettet+56132
Skrevet (endret)

Kan ikke noen bare rette på den ene oppgaven, fremfor at jeg må sitte å vente i 30-40 minutter per mini hint, og må bruke 3-4 timer for å løse en simpel oppgave.

Endret av Slettet+56132
Skrevet (endret)

Kan ikke du bare rette på feilene og prøve på nytt?

 

Et annet enormt godt tips jeg benyttet meg av var å sette inn tall før og etter utregningen.

Da er det meget enkelt å se hvor en trår feil.

 

chart?cht=tx&chl=2(t+2)(t-2)-3(t-3)^2=2\cdot(t^2-4)-(3t-3)^2

 

For å sjekke om denne overgangen er riktig, kan vi for eksempel sette inn t = 0, da får vi

 

chart?cht=tx&chl=-3 = 0

 

Altså er overgangen feil, og du kan sjekke den ut nøyere. Hvilket tall du bruker for å sjekke er ikke så nøye, er jeg usikker pleier jeg bare å sette inn 2-3 ulike tall mellom -5 og 5.

 

Tilsvarende på neste overgang har du

 

chart?cht=tx&chl=2\cdot(t^2-4)-(3t-3)^2 = 2t^2-8-3t^2-9

 

Som du og kan se ikke er helt riktig ved å sette inn for eksempel t = 1 eller t = 2.

Dersom jeg setter inn 2-3 verdier, og får samme på høyre og venstresiden, er jeg rimelig sikker på at overgangen er gylig ;)

 

Det er og enklere å teste ut sluttuttrykket du fpr med det du begynnte med. Stemmer ikke disse, kan du teste overgang for overgang til du finner feilen din.

 

Etterhvert når du regner mer og mer, vil du gjøre mindre og mindre feil. Og klare å løse disse oppgavene i en feil på egenhånd! Fantastisk!

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Skrevet

går i vg1 og har matte 1T

spørsmålet mitt er:

Er det slik i disjunkte hendinger at det er kun to alternativer?

Hva spør du om, egentlig? Hva mener du med alternativer?

Skrevet

Hvordan utregner man og trekker sammen mattestykker med både addisjon og multiplikasjon ?

 

2/3 * 5/a * 1/2 * 7/3a

Dersom oppgåva ser sånn ut: chart?cht=tx&chl=\frac{2}{3}\cdot\frac{5}{a}\cdot\frac{1}{2}\cdot\frac{7}{3a}\cdot

... så er det berre å multiplisere ledd over og under streken: chart?cht=tx&chl=\frac{2\cdot5\cdot1\cdot7}{3\cdot a\cdot2\cdot3a} og korte det ned.

Skrevet

Hvordan greier du å få dette med andre kvadratsetning?

På same måte som du alltid gjer. Ikkje bry deg om at det står 3t på det eine leddet. chart?cht=tx&chl=(a-b)^2 = a^2-2ab+b^2

chart?cht=tx&chl=(3t-3)^2 = (3t)^2-2*3t*3+3^2 = 9t^2-6t+9

 

Kan ikke noen bare rette på den ene oppgaven, fremfor at jeg må sitte å vente i 30-40 minutter per mini hint, og må bruke 3-4 timer for å løse en simpel oppgave.

Du har fått svar på kva som er feil. Har du prøvd på nytt?

Du kan bruke http://www.wolframalpha.com/ om du berre vil ha fasit på ting. Der får du normalt ganske god forklaring på framgangsmåte og.

Skrevet

tiktig eller galt og sånn men jaja det virker ikke som det er slik

Hvis jeg forstår deg rett:

To disjunkte hendinger trenger ikke nødvendigvis å utgjøre hele utfallsrommet. F.eks. hvis du kaster en terning. Da er det å få en sekser og det å få en firer to disjunkte hendelser. Men det er ikke slik at hvis du ikke får en sekser, så får du en firer.

Skrevet

Hei!

 

Kunne noen hjulpet meg med oppgave B) her?:

 

 

96524365101c3bf628da4a9d80dc5db4.jpg

 

 

Det er ingen vits å bare gi meg en ligning eller noe, for jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse den generelt. :(

Skrevet

Min feil.. Det skal være 2/3 * 5/a + 1/2 * 7/3a . Svaret skal bli 9/2a.

Multipliser oppe og nede på begge sider av plussteiknet, multipliser det eine leddet med eit eller anna for å få fellesnemner. Når nemner er lik kan du legge saman det over streken og korte ned.

Fasit:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2}{3}\cdot\frac{5}{a}+\frac{1}{2}\cdot\frac{7}{3a}  =  \frac{10}{3a}\cdot\frac{2}{2}+\frac{7}{6a}  =  \frac{20}{6a}+\frac{7}{6a}  =  \frac{20+7}{6a}  =  \frac{9}{2a}

 

Skrevet (endret)

Trenger hjelp til to oppgaver.

 

Kan noen forklare meg hva jeg skal gjøre, uten å løse oppgavene for meg?

 

1) Faktoriser uttrykket x^3 + x^2 -4x -4 i lineære faktorer.

 

2) Vi har gitt f(x) = x^3 -x^2 -10x - 8

 

Regn ut f(4) og løs likningen f(x) = 0

 

Løs ulikheten x^3 -x^2 -10x - 8 < 0

Endret av Mystikal1
Skrevet

Hvis man har mengden A = {1,2,3,4,5,6,7}, da er jo delmengdene gitt ved 2^|A| = 2^7 = 128.

 

også skal jeg finne alle delmengder som inneholder 1,2. Kan noen forklare meg hvordan jeg finner ut av det, og hvorfor?

Skrevet (endret)

Hvor mange delmengder har du av mengden B med elementene 3,4,5,6,7?

Størrelsen på potensmengden til B er |P(B)| = 25 = 32

Antall delmengder du har av en mengde er nemlig 2 opphøyd i antallet elementer i mengden. Dette kommer av at rekkefølgen ikke har noe å si, og at vi dermed kan summere chart?cht=tx&chl={m \choose n} for hvert enkel delmengde. n er antall elementer i mengden, m er antallet elementer i den aktuelle delmengden.

chart?cht=tx&chl={n \choose 0} + {n \choose 1} + {n \choose 2} + {n \choose 3}.. osv.

Endret av Webmaster Esso

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...