Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har noen fasiter i S1 og S2 eksamener - men det finnes vel nok "der ute"...

 

Jeg kjenner bare til de på ndla sine sider. Om du har en for s2 utover V09, H09 og H10 setter jeg pris på det!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første avsnitt: Tenk på induksjon som en stige. Du ønsker å nå toppen av stigen (Sjeldent er det en konkret topp, men for å nå toppen må du klatre i stigen). Hvis du vet at du kan nå det første trinnet i stigen har du kommet deg litt på vei (n=1). Du kan herfra velge å vise at du kan komme deg til neste trinn (n=2), og så neste trinn der igjen (n=3), osv. Som du skjønner er dette svært lite hensiktsmessig ettersom du vil begynne å bli ganske lei når du har kommet til det 453 trinnet, eller det 47278 trinnet. Det stopper heller ikke, så dette er håpløst og meningsløst. Dersom vi derimot viser at HVIS du er på et trinn, så klarer du å komme deg til neste (n=k => n=k+1) har vi vist at du kan komme deg til hvilket trinn du vil. Dette siden vi allerede vet at vi kan nå det første trinnet. Virker dette logisk?

 

Andre: Da ville jeg forsøkt og hørt med noen som underviser i faget. Ring en VGS i området, f.eks.

 

Aha okey, takk for forklaring. Har du et litt lettere eksempel enn det han i videoen brukte? Bare for å illustrere hva man i utgangspunktet har på hver side av =-tegnet og hvor man setter inn k+1. Selve utregningen er jo grei :)

Skrevet (endret)

Aha okey, takk for forklaring. Har du et litt lettere eksempel enn det han i videoen brukte? Bare for å illustrere hva man i utgangspunktet har på hver side av =-tegnet og hvor man setter inn k+1. Selve utregningen er jo grei :)

Si at du ønsker å bevise følgende:

chart?cht=tx&chl=1+2+ \cdots + n = \frac{n(n+1)}{2}.

Vi må se at det stemmer for n=1 (jamfør det første steget). For n=1 har vi:

chart?cht=tx&chl=1=\frac{1(1+1)}{2} = 1, så det stemmer. Vi går nå til et vilkårlig trinn k og antar at vi kan nå dette for å vise at vi kan nå neste. Med andre ord antar vi at:

chart?cht=tx&chl=1+2+\cdots+k = \frac{k(k+1)}{2} (1) stemmer. Dette kan virke litt rart, siden det ser ut som om vi antar det vi skal vise, men ved å se på logikken bak det hele vil det gi mening.

Vi ønsker å bruke (1) til å komme frem til:

chart?cht=tx&chl=1+2+\cdots+k+(k+1) = \frac{(k+1)((k+1)+1)}{2} = \frac{(k+1)((k+2)}{2}. Det mest nærliggende vil være å legge til k+1 på begge sider av (1), så vi prøver dette:

chart?cht=tx&chl=1+2+\cdots+k+(k+1) = \frac{k(k+1)}{2} + (k+1). Vi ser at nå stemmer venstresiden, så vi trenger kun å jobbe med høyresiden. Ved å samle fellesnevner og faktorisere får vi:

chart?cht=tx&chl=\frac{k(k+1)}{2} + (k+1) = \frac{k(k+1)}{2} + \frac{2(k+1)}{2} = \frac{k(k+1) + 2(k+1)}{2} = \frac{(k+1)(k+2)}{2}. Som var det vi skulle frem til. Vi har dermed vist at HVIS n=k stemmer, så stemmer n=k+1 også. Dette, sammen med at n=1 stemmer gjør at vi kan si at uttrykket holder for alle heltall.

Gjorde dette noe omstendig for å unngå forvirring, men dersom du fortsatt har noen spørsmål er det bare å komme med dem.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Skrevet

Forkortet

 

Ok, jeg skjønner logikken med å sette inn (k+1) istedenfor N i hele utrykket. Men hvorfor begynne vi med 1+2+...+k+(k+1) på venstre siden? - Jeg ville trodd at det bare skulle være 1+2...+(k+1) siden vi bare bytter ut N med (k+1).

Skrevet

Ok, jeg skjønner logikken med å sette inn (k+1) istedenfor N i hele utrykket. Men hvorfor begynne vi med 1+2+...+k+(k+1) på venstre siden? - Jeg ville trodd at det bare skulle være 1+2...+(k+1) siden vi bare bytter ut N med (k+1).

 

Det er bare et spørsmål om hvor mange elementer du skriver ned. Det er vanlig å skrive + k + (k+1) for å tydeliggjøre at du legger til (k+1) på begge sider, men k er jo med hvis du skriver 1+2...+(k+1) også.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hmm..

 

Dette er hva jeg har gjort, men jeg fikk allikevel feil:

 

chart?cht=tx&chl= f(x)=x(3x-1)^3

 

chart?cht=tx&chl=u=x

 

chart?cht=tx&chl=u'=1

 

chart?cht=tx&chl=v=3x-1

 

chart?cht=tx&chl=v'=9(3x-1)^2

 

chart?cht=tx&chl=u'*v+u*v'

 

chart?cht=tx&chl=1*(3x-1)+x*9(3x-1)^2

 

chart?cht=tx&chl=(3x-1)+9x(3x-1)^2

 

Hva har jeg gjort feil?

 

Svaret skal bli:

 

chart?cht=tx&chl=(12x-1)*(3x-1)^2

Endret av Eksboks
Skrevet (endret)

Hmm..

 

Dette er hva jeg har gjort, men jeg fikk allikevel feil:

 

chart?cht=tx&chl= f(x)=x(3x-1)^3

 

chart?cht=tx&chl=u=x

 

chart?cht=tx&chl=u'=1

 

chart?cht=tx&chl=v=3x-1

 

chart?cht=tx&chl=v'=9(3x-1)^2

 

chart?cht=tx&chl=u'*v+u*v'

 

chart?cht=tx&chl=1*(3x-1)+x*9(3x-1)^2

 

chart?cht=tx&chl=(3x-1)+9x(3x-1)^2

 

Hva har jeg gjort feil?

 

Svaret skal bli:

 

chart?cht=tx&chl=(12x-1)*(3x-1)^2

 

chart?cht=tx&chl=v= (3x-1)^3 Du må huske eksponenten.

Endret av Aleks855
Skrevet (endret)

Hmm..

 

Dette er hva jeg har gjort, men jeg fikk allikevel feil:

 

chart?cht=tx&chl=(3x-1)+9x(3x-1)^2

 

Hva har jeg gjort feil?

 

Svaret skal bli:

 

chart?cht=tx&chl=(12x-1)*(3x-1)^2

 

Ser da nesten riktig ut dette flott jobb.(Se Torbjørns kommentar) Legg merke til at for å få svaret kan du trekke ut en felles faktor (3x-1)^2.

For å se dette litt enklere kan du for eksempel si at a = (3x-1) da har du

 

chart?cht=tx&chl=a^3 \, + \, 9x \cdot a^2

 

som kanskje er litt enklere å faktorisere =)

Endret av Nebuchadnezzar
Skrevet

Hm... Blir det ikke da: chart?cht=tx&chl=(3x-1)(1+9x(3x-1))?

 

er ikke u/v alltid = innholdet i kjernen?

 

Her bruker du u og v i forbindelse med produktregelen. Og den ene faktoren er x, og den andre er chart?cht=tx&chl=(3x-1)^3. Så må du bruke kjerneregelen for å derivere v, men det er en annen prosess, som du uansett har fått til, siden du har fått riktig chart?cht=tx&chl=v^,:)

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke komplekse derivasjonsoppgaver :(

Jeg trenger egentlig løsningsforslag for å forstå det :-/

 

Hvis noen gidder, kan dere derivere denne: chart?cht=tx&chl=f(x)=\frac{2x}{(x^2+1)^2}??? :)

Endret av Eksboks
Skrevet

Her er det ofte nyttig å ta det med teskje. Skriv opp hva som er u,v, u' og v' og så setter du det inn i formelen for derivasjon av en brøk. Husk at du må bruke kjerneregelen på nevneren. Prøv selv og skriv hva du får, så kan vi hjelpe deg, det lærer du mye mer av.

Skrevet

Jeg skjønner ikke komplekse derivasjonsoppgaver :(

Jeg trenger egentlig løsningsforslag for å forstå det :-/

 

Hvis noen gidder, kan dere derivere denne: chart?cht=tx&chl=f(x)=\frac{2x}{(x^2+1)^2}??? :)

chart?cht=tx&chl=(uv)' = u'v + uv'

chart?cht=tx&chl=f(x) = 2x(x^2+1)^{-2} \Rightarrow f'(x) = (2x)'(x^2+1)^{-2} + 2x((x^2+1)^{-2})' = \cdots

chart?cht=tx&chl=\cdots = \frac{2-6x^2}{(x^2+1)^3}

 

Litt hårete algebra der, men med tunga rett i munn så klarer du det!

  • Liker 1
Skrevet (endret)

v^2 gjelder når man har u/v. Legg merke til at wingeer tar opp nevneren. Dette har han lov til ettersom han setter potensen i minus andre. Da gjelder som du kan se regelen for u ganger v. :)

Endret av -sebastian-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...