Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal integrere oppgave j) med delvis integrasjon:

 

 

 

Utregning del 1:

 

post-327578-0-23803900-1447096739_thumb.jpeg

 

Utregning del 2:

 

 

 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre videre. Kan vel strengt tatt bruke delvis intgr i det uendelige uten å komme noen som helst vei. Noen som kan hjelpe meg?

post-327578-0-65824500-1447097529_thumb.jpg

post-327578-0-02093300-1447097629_thumb.jpg

post-327578-0-20037300-1447097770_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skal integrere oppgave j) med delvis integrasjon:

 

attachicon.gifimage.jpeg

 

Utregning del 1:

 

 

Utregning del 2:

 

 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre videre. Kan vel strengt tatt bruke delvis intgr i det uendelige uten å komme noen som helst vei. Noen som kan hjelpe meg?

 

Du er nesten i mål. Legg merke til at et av leddene dine er det samme som det uttrykket du prøver å integrere. Hva kan du gjøre da?

Lenke til kommentar

kan noen med Geogebra tilgjengelig hjelpe meg med denne?

 

Rasjonal funksjon

 

f(x)=(4x)/(x^2+1)

 

Finn topp- og bunnpunkt.

 

Fasit sier at toppunkt ligger i (1, 2) og bunnpunkt i (-1, -2). Det er jo bullshit! Grafen er ikke i nærheten av de koordinatene! Er fasiten min helt f*kka, eller er det altfor lenge siden jeg har sovet?? #frustrert

 

Fasiten stemmer: http://www.wolframalpha.com/input/?i=f(x)%3D(4x)%2F(x%5E2%2B1)

 

Du har kanskje skrevet feil i Geogebra?

Lenke til kommentar

Vibeke og Viktor bor 150 km fra hverandre. De ønsker å møtes et sted i området mellom der de bor. Vibeke regner med at hun kan kjøre hele strekningen på 3 timer med scooteren sin. Hun kjører hjemmfra klokken 12. Viktor stoler ikke helt på mopeden sin, så han tror han trenger 5 timer på 150km. Han kjører hjemmefra klokken 13.00. Hvor langt ligger møtestedet fra der Vibeke bor?

 

 

Er amatør i matte, kunne ha trengt litt hjelp, raskt :)

Lenke til kommentar

Heisann! noen som kan hjelpe med med å forstå utregningen på denne oppgaven? er klar over hva en invers er, men har ærlig talt 0 peiling på hvordan man løser denne oppgaven

 

Funksjonen f(x) = e^x^2 har en omvendt funksjon dersom definisjonsområdet til f(x) er:

 

A) [−10, 10] B) [−1,∞ >  C) < −∞, 3] D) [3, 10]

Lenke til kommentar

Heisann! noen som kan hjelpe med med å forstå utregningen på denne oppgaven? er klar over hva en invers er, men har ærlig talt 0 peiling på hvordan man løser denne oppgaven

 

Funksjonen f(x) = e^x^2 har en omvendt funksjon dersom definisjonsområdet til f(x) er:

 

A) [−10, 10] B) [−1,∞ >  C) < −∞, 3] D) [3, 10]

 

Jeg regner med det skal stå e^(x^2)? Du kan gjøre dette på flere måter. En måte er å tenke "Finnes det noen x-verdier i intervallet som gir samme y-verdi?". Hvis vi f.eks. sier at den er definert for blant annet x=-42 og x=42, så ser vi at vi får samme svar om vi setter inn disse to x-verdiene i funksjonen. Da har den ikke en invers på det intervallet. En annen måte er at en funksjon har en invers på et intervall hvis den er strengt synkende eller strengt voksende i intervallet, dvs. at den deriverte enten er større enn 0 eller mindre enn 0. Så du kan også derivere og se på fortegnet. 

Lenke til kommentar

Vibeke og Viktor bor 150 km fra hverandre. De ønsker å møtes et sted i området mellom der de bor. Vibeke regner med at hun kan kjøre hele strekningen på 3 timer med scooteren sin. Hun kjører hjemmfra klokken 12. Viktor stoler ikke helt på mopeden sin, så han tror han trenger 5 timer på 150km. Han kjører hjemmefra klokken 13.00. Hvor langt ligger møtestedet fra der Vibeke bor?

 

 

Er amatør i matte, kunne ha trengt litt hjelp, raskt :)

 

La oss kalle tiden Vibeke kjører totalt for t_1 og tiden Viktor kjører totalt for t_2.Du vet at når de møtes, så har Vibeke kjørt i 1 time mer enn Viktor. Dvs. at t_1=t_2+1. Nå har vi en ligning å jobbe med, men det er to problemer. For det første har den to ukjente, for det andre inneholder den ikke den størrelsen vi er på jakt etter. Men vi har fått nok informasjon til å regne ut hastigheten de kjører med, så da kan vi skrive tidene som avstand delt på fart, så da løser vi problem nr. 2. For å løse problem nr. 1 trenger vi enda en ligning. Hva er summen av de to avstandene?

Lenke til kommentar

Sliter med følgende oppgave:

Oppgave 4: Ein funksjon er gitt ved: f(x, y) = 4x^2 − 6xy + 3y^2 − 4x + 1. a) Finn dei partielle deriverte av fyrste og annen orden til f. b) Finn dei stasjonære punkta til funksjonen og karakteriser desse.

 

df/dx= 8x-6y-4 d^2f/dx^2 = 8

df/dy= -6x+6y  d^2f/dy^2= 6

d^2f/dxdy= -6.

 

For å løse oppgave b setter jeg de partielt av første orden lik null, og får dermed ligning 1: 8x-6y-4=0 og 2: -6x+6y=0.

Bruker innsettingsmetoden og løser ligning 1 for x=1/2+3/4*y og setter inn i ligning 2 og dermed ut y=2. Setter y=2 fra ligning 2 inn i ligning 1 og løser for x og får x=2. De stasjonære punktene er dermed (2,2).  

Men hva gjør jeg videre for å karakterisere dem? 

 

Til nå har jeg satt inn (2,2) inn i f(x,y) og får ut -3 som svar. 

Kan jo ikke bruke andrederivert testen siden de deriverte av andre orden bare er konstanter? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...