Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Når vi skal løse integral av typen,

 

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{2x + 1} dx,

 

er det fint å skrive det om på en form som er lett å integrer. Vi vet at

 

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{u} du = \ln{u} + c.

 

Hvis vi sammenligner de to utrykkene så ser vi at

 

chart?cht=tx&chl=u = 2x +1.

 

Hvis vi regner ut den deriverte av chart?cht=tx&chl=u med hensyn på chart?cht=tx&chl=x får vi:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{dx} u = \frac{du}{dx} =\frac{d}{dx} (2x + 1) = 2.

 

Så "jukser" vi litt og behandler chart?cht=tx&chl=\frac{du}{dx} som en brøk. Dette gir

 

chart?cht=tx&chl=\frac{du}{dx} = 2 \Rightarrow du = 2 dx \Rightarrow dx = \frac{1}{2}  du.

 

Nå kan vi skrive om det opprinnelige integralet,

 

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{2x + 1} dx = \int \frac{1}{u} dx = \frac{1}{2} \int \frac{1}{u} du.

 

Her har vi brukt at chart?cht=tx&chl=u = 2x +1 og chart?cht=tx&chl=dx = \frac{1}{2}  du.

 

Dette integralet kan vi lett løse,

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} \int \frac{1}{u} du = \frac{1}{2}( \ln{u} + C_1).

 

Så setter vi bare inne for chart?cht=tx&chl= u og sier at chart?cht=tx&chl=C = \frac{1}{2} C_1, vi får:

 

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{2x + 1} dx = \frac{1}{2} \int \frac{1}{u} du = \frac{1}{2}( \ln{u} + C_1) = \frac{1}{2} \ln{(2x +1) } + C.

 

Hvis du skjønner dette og gjør det på denne måten hver gang så trenger du ingen regler. Reglen er vel at du må gange med en delt på den deriverte av kjernen.

 

PS: Håper det ikke er noen slurvefeil.

 

Tusen hjertelig, tror faktisk jeg skjønte det nå. Jeg er på 1. kapittel i sinus boka så har ikke lært all den dx/du notasjonen heelt enda, men det kommer vel senere. Takk for oppklarende svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

er det noen som kan forklare meg overgangen fra (-1)x^-2 til - 1/x^2 ?

 

Er jeg inne på noe hvis jeg tenker at 1 over noe er det samme som dette noe opphøyd i negativ potens?

 

Beklager rotete formulering, håper noen skjønner hva jeg mener og kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Har fått hjelp her inne før.

 

Lurer på om noen kan vise meg utregningen for å delbrøk-oppspalte dette uttrykket?

 

10/(s(s+1)(s+1/2)) => A/s + B/(s+1) + C/(s+1/2)) = 10

 

Jeg klarer bare ikke å få resultatet til å stemme med fasiten. Fasit skal være A = 20, B = 20 og C = -40 hvis jeg ikke tar helt feil. Har brukt Wolfram|Alpha for litt hjelp der. Link: http://www.wolframalpha.com

 

Har nå løst oppgaven vha. Residue-satsen, men skulle gjerne sett løsningen vha. delbrøk også da dette er den metoden jeg bruker mest og er viktigst å kunne på eksamen. :)

Lenke til kommentar

Vi starter med utrykket vi vil faktorisere. Så gjetter vi at vi kan skrive det på følgene måte. (Husk at hvis du har et utrykk som ser anderledes ut, burde du gjette litt anderledes også.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{10}{s(s+1)(s+\frac{1}{2})} = \frac{A}{s} + \frac{B}{s+1}+\frac{C}{s+\frac{1}{2}}.

 

Så multipliser vi med chart?cht=tx&chl=s(s+1)(s+\frac{1}{2}) på begge sider og vi får:

chart?cht=tx&chl=10 = A  \left( (s+1)(s+\frac{1}{2}) \right ) + B  \left( s(s+\frac{1}{2}) \right ) + C  \left ( s (s+1) \right ).

 

Så ganger vi ut parentesene og vi får:

chart?cht=tx&chl=10 = A  \left( s^2 +\frac{3}{2} s + \frac{1}{2}  \right ) + B  \left(s^2+\frac{1}{2}s \right ) + C  \left ( s^2+s \right ).

 

Så samler vi alt ting og grupperer de i følge av potenser av s.

 

chart?cht=tx&chl=10 = s^2 \left ( A + B + C \right ) + s \left ( \frac{3}{2} A + \frac{1}{2} B + C \right) + \frac{1}{2} A .

 

Så sammenligner vi de to siden av ligningen vår, vi ser at på venstre side har vi ikke en s opphøyd i andre eller i første. Vi har bare 10. Dette betyr at hvis de to utrykkene skal være like, for alle s, da må de som står foran s i andre og s i første på høyre side være like null.

 

Vi benytter denne logikken og vi ser at:

 

chart?cht=tx&chl=A + B +C = 0,

chart?cht=tx&chl=\frac{3}{2} A + \frac{1}{2} B + C = 0,

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} A = 10.

 

Da ser vi lett at A = 20. Så setter vi det inn i de to andre utrykken vår:

 

chart?cht=tx&chl=20 + B +C = 0 \Rightarrow C = - 20 - B(1)

chart?cht=tx&chl=30 + \frac{1}{2} B + C = 0.(2)

 

Setter inn (1) i (2) og vi får:

 

chart?cht=tx&chl=30 + \frac{1}{2} B - 20 - B = 0 \Rightarrow 10 = \frac{1}{2} B \Rightarrow B = 20 .

 

Nå kan vi sette inn for B i (2) og vi får:

 

chart?cht=tx&chl=20 + B +C = 0 \Rightarrow C = - 20 - 20 = -40.

 

Vi har altså funnet at

 

chart?cht=tx&chl=\underline{\underline{A = 20, \ B = 20 \ \text{ og } \ C = -40.}}

 

Håper dette hjalp deg og som vanlig, se opp for slurvefeil.

 

Nebu: Joda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen takk Flin:)

 

Var veldig grei forklaring, vanligvis pleier jeg å sette inn tall i de ulike polene for å regne ut konstantene, men vet at det ikke alltid fungerer og at man må lage likningsett og løse de :)

 

Nebuchadnezzar: Klarte dessverre ikke helt å forstå logikken i forklaringen din :(

Lenke til kommentar

Driver litt med Fourier-rekker nå. Har et spørsmål i forbindelse med dette. I de eksemplene jeg har sett på hvor vi finner Fourierrekker for jamne funksjoner så virker det som om vi bare trenger å integrere over en halv periode? Stemmer dette?

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Gitt andregradslikningen chart?cht=tx&chl=x^2-2ax+b=0

Vis at eventuelle løsninger kan skrives chart?cht=tx&chl=x=a\pm \sqrt{a^2-b}

 

Jeg tenker a=1, b=2a, c=b og prøver meg med andregradsformelen

 

ender da opp med chart?cht=tx&chl=x=\frac{2a\pm \sqrt{4a^2-4b}}{2}

 

Kan jeg trikse meg herfra og videre til svaret eller er jeg på jordet ?

 

Aha... prøvde metoden med fullstendige kvadrater og da kom jeg frem til riktig svar.

 

Da ordnet det seg. Takk for meg. :)

Endret av tkterje123
Lenke til kommentar

Kansje litt dårlig forklart i spørsmålet.

 

? * 1,19 = 5490 <--- spørsmålstegnet jeg er ute etter å finne.

 

For å forklare enda litt mer:

Jeg vet at 5490 euro har 19% moms involvert i prisen. Jeg vil vite originalprisen før moms.

Endret av Thyristor
Lenke til kommentar

Har gått greit med bokstavutrykk til nå, men skjønner ikke hva jeg gjør feil på denne oppgaven..

 

Regn ut verdien av utrykkene når a = 2 og b = -5

 

Oppgaven er: 8a + a * b - 3b

 

Fasiten sier at svaret skal bli 21, men har kun kommet fram til andre svar..

 

Noen som kan hjelpe med å klarne det litt opp for meg?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...