Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan hjelpe deg jeg, gi meg par minutter å svare på sasha ;)

Anbefaler deg først å se et par videoer eksempelvis herfra om logaritmeregler

http://udl.no/

Det vil være til stor nytte, og Aleks er virkelig flink.

Når vi holder på med likninger som inneholder logaritmer vil vi gjerne få bort disse.

Det enkleste da er å gjøre mye fancy matematikk, slik at ender opp med alle logaritmene på en side. Nå kan jeg ta en veldig liknende oppgave steg for steg

 

chart?cht=tx&chl= \log( x^2 ) = 1 + 2 \log( x - 1)

 

Det første vi gjør er at vi ønsker å ha bare logaritmer på ene siden av likhetstegnet.

Etter omskrivningen ser likningen vår slik ut (vi har en LIKning fordi oppgaven inneholder et LIKhetstegn)

 

chart?cht=tx&chl= \log( x^2 ) -  2 \log( x - 1) = 1

 

Det neste er at vi ønsker å kombinere ting til en stor logaritme på høyre side. Da må vi føst bruke at chart?cht=tx&chl= a \log b  = \log b^a og b) som gir oss

 

chart?cht=tx&chl= 2 \log( x ) -  2 \log( x - 1) = 1

 

chart?cht=tx&chl= \log \left( \frac{x}{(x-1)} \right)  = \frac{1}{2}

 

Nå kan vi endelig opphøye begge sider i e siden chart?cht=tx&chl= e^{\log a} = a og får

 

2}

 

chart?cht=tx&chl= \frac{x}{(x-1)} = \sqrt{e}

 

og dette er en likning du enkelt kan løse med tanke på x ;)

Oppgaven din kan løses helt likt bare enda enklere! Så ved å se på hva jeg har gjort, er jeg helt bombesikker på du klarer din oppgave

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke akkuratt det samme nei, siden du ikke har en likhet.

Tenk på en likhet som en skålvekt, du kan legge til og trekke fra det samme på begge sider, da det beholder balansen. Men du kan ikke bare legge til ting på en side.

 

Tilsvarende når du bare har et uttrykk og ikke en likning, kan du ikke legge til ting, ta bort eller opphøye.

 

5x og e^5x er to helt forskjellige ting

 

Det du kan gjøre er å bruke logaritmereglene jeg viste deg, nemlig

 

chart?cht=tx&chl= B\log(A) = \log(A^B)

chart?cht=tx&chl= \log(A) + \log(B) = \log(AB)

og

B)

 

Ved hjelp av disse tre sammenhengene klarer du helt fint å løse d) =)

Lenke til kommentar

Et dumt spørsmål;

 

A = 16810 og B = -11610. Jeg skal finne ut C = A - B vha. to-er komplerment. Har glemt så mye om dette!

 

Å ta to-er komplement var ikke ille.

16810 = 101010002

-11610 = 100011002

 

Når jeg tar C = A - B

Blir det bare 101010002 - 100011002?

Isåfall får jeg 0001110010, noe som er 2810. Dette kan jo ikke stemme..

 

Fant ut at den måten jeg representerte 168 på var negativt. Antar jeg bruker 9 bit da:

168 = 010101000

-116 = 110001100

 

Når jeg skal ta A - B, blir det A - B eller A + (-B)? Prøvd å søke litt på nett, mange tar A + (-B).

F.eks hvis A hadde vært 69 og B hadde vært 12, og vi skulle regnet A - B, hadde det blitt A + (-B), hvor -B er -12.

 

Det jeg lurer på i mitt tilfelle, skal A - B = A - (-B) = A + B? Skal regnestykket bli 168 - (-116) = 168 + 116? Er jo det som er logisk når jeg skal regne med desimale tall, binære måten forvirrer meg bare.

Lenke til kommentar

Noen som har hatt matte 4 på høyskole/uni? Veldig usikker på hva pensum er da alle sier forskjellig. Trodde det var diff ligninger uten kvalifisert gjetning: men ja.

 

Hår forresten veldig bra før matte 2 eksamen nå forurier rekker går kjempe bra, samt matriser og tangentplan. Eneste er at jeg må jobbe mer med potensrekker etc, og med divegering og konvergering

Lenke til kommentar

Noen som har hatt matte 4 på høyskole/uni? Veldig usikker på hva pensum er da alle sier forskjellig. Trodde det var diff ligninger uten kvalifisert gjetning: men ja.

 

Hår forresten veldig bra før matte 2 eksamen nå forurier rekker går kjempe bra, samt matriser og tangentplan. Eneste er at jeg må jobbe mer med potensrekker etc, og med divegering og konvergering

"Matte 4" vil jo variere fra universitet/høyskole. Det er nok mange fag som heter det, men med store forskjeller seg imellom.

Lenke til kommentar

Integraler:

 

Fikk i oppgave å bestemme arealet mellom grafen til f og x-aksen fra x=0 til x=4 ved å bruke formelen for areal av trapes, og regne ut F(4)-F(0).

Det har jeg gjort.

 

Siste oppgave sier:

"Bruk digitalt verktøy til å regne ut de bestemte integralene som inngår i oppgave c og d".

 

Er dette det samme, bare at jeg skal gjøre det digitalt? Slik at jeg får samme svar som jeg fikk i oppgave c og d?

Lenke til kommentar

Oppgave:

Finn de bestemte integralene ved regning.

p><p>

 

Regnet først ut det over her, og fikk chart?cht=tx&chl=\[e^x-\frac{1}{2}x^2+x\]

 

Deretter må jeg jo sette inn for både 1 og -2.

og ta F(1)-F(-2).

 

Men i fasiten på denne oppgaven, står det:

chart?cht=tx&chl=\[e-e^{-2}+\frac{9}{2}\]

 

Hvordan kommer de fram til det? Jeg klarer ikke helt å se hvordan de ender opp med det svaret.

Ville jeg ved en evt. eksamen fått trekk ved å bare skrive 7,08 i stedet for et slik oppsett fasiten viser? Selv om verdien er den samme.

Lenke til kommentar

F(1) - F(2) = e^1 - 1/2 + 1 - (e^-2 - 1/2*(-2)^2 - 2) = e^1 - e^-2 + 1/2 + 2 + 2) = e^1 - e^-2 + 4,5 = e^1 - e^-2 + 9/2.

 

Tror nok du ville fått trekk for "dårlig" svar om du hadde skrevet 7.08. Er riktig, men ikke nøyaktig riktig. Som du ser over, er bare å sette inn og regne rett frem ut :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...