Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Har et kjapt spørsmål ang. Laplace:

wp5HJTS.png

Slik jeg har forstått det, er tingen her å få Y(s) alene på ene siden, og på andre siden få et utrykk som man enkelt kan ta invers transformasjon av. Det jeg ikke skjønner er hva de har gjort i det markerte området. Faktoriserer jeg s^2+s-20 får jeg (s-4)(s+5), så hvor kommer 1/9 og alt dette andre fra?

Takk!

Den kommer fra delbrøkoppspaltningen som er gjort for å skrive det som to brøker. Normalt, uten oppspalting, ville det stått 1/(s-4) * 1/(s+5), men vi ønsker istedet å skrive det som A/(s-4) + B/(s+5). A og B er beregnet til å være hhv. 1/9 og -1/9 :)

Endret av Selvin
  • Liker 1

Den kommer fra delbrøkoppspaltningen som er gjort for å skrive det som to brøker. Normalt, uten oppspalting, ville det stått 1/(s-4) * 1/(s+5), men vi ønsker istedet å skrive det som A/(s-4) + B/(s+5). A og B er beregnet til å være hhv. 1/9 og -1/9 :)

Takk for svar. Jeg sliter dog litt med selve delbrøkoppspaltingen da jeg ikke har vært særlig mye borti dette. Slik ser det ut nå:

1/(s^2+s-20) = (s(A+B)+5a-4b)/(s^2+s-20)

I alle eksemplene jeg har sett nå nettet, har de like mange ledd i telleren på begge sider av likhetstegnet, og setter da disse leddene lik hverandre slik at de får minst to ligninger. Hva må jeg gjøre i mitt tilfelle?

Takk :)

Du er forsåvidt nesten i mål, pga. felles nevner kan du gange med denne på begge sider. Deretter får du likn. sett som jeg får under:

For å ta det helt fra starten, skriver det som

A/(s-4) + B/(s+5) = 1/((s-4)(s+5))

Ganger med (s-4)(s+5) på begge sider, og vi får

A(s+5) + B(s-4) = 1,

som igjen gir to likn. sett, nemlig

A + B = 0

og

5A - 4B = 1.

Er du med? :) Som gjort over er generell fremgangsmåte når det gjelder delbrøkoppspaltning.

Endret av Selvin
  • Liker 1

Jeg sitter helt fast...

Et legeme med masse m = 8,0 kg slippes vertikalt fra et helikopter. Vi antar at luftmotstanden L på legemet er proporsjonal med farten, det vil si at L = kv, der v er farten til legemet, og k er en konstant. Anta at k = 0,4 Ns/m.

Regn ut den største farten legemet får.

Det er ikke oppgitt noe høyde fra bakken...

Newtons andre lov gir at

F = ma,

hvor kreftene i dette tilfellet er tyngdekraft og luftmotstand. Det gir

ma = -mg + kv

eller

a(t) = -g + kv/m.

Nå, siden farten må være størst når akselerasjonen a = 0 (ikke noe mer akselerasjon altså, farten må følgelig være konstant, dette er også kjent som terminalhastighet), kan vi sette dette uttrykket lik 0 og løse for v.

Skjønner? :)

Endret av Selvin

Hei!

Sliter litt med denne oppgaven , aner ikke hvordan jeg kan komme fram! :(

En familie vant i lotto. De kjøpte seg en bil som koster 600 000 kr og en myntsamling som koster 150 000 kr. Verdien av bilen avtok med 17% per år, mens verdien av myntene steg med 15% i året. Hvor mange år tok det før bilen og myntsamlingen hadde samme verdi?

Newtons andre lov gir at

F = ma,

hvor kreftene i dette tilfellet er tyngdekraft og luftmotstand. Det gir

ma = -mg + kv

eller

a(t) = -g + kv/m.

Nå, siden farten må være størst når akselerasjonen a = 0 (ikke noe mer akselerasjon altså, farten må følgelig være konstant, dette er også kjent som terminalhastighet), kan vi sette dette uttrykket lik 0 og løse for v.

Skjønner? :)

kan jeg gjøre det på denne måten da:

-8*9,81 + 0,4/8 = 9,86 m/s ?

Jeg må spørre igjenn.

”Telemark Opplevelser” arrangerer strikkhopping fra Vemorkbrua.

Et uelastisk tau med fast lengde l0 = 10 m er festet til brua. En elastisk strikk er festet med den ene enden i tauet, og den andre enden i en person som hopper fra brua.

Strikken har lengde l = 12,4 m når den ikke er belastet. Fra brua til bakken er det h = 84 m. Anta at det er proporsjonalitet mellom kraften strikken utsettes for og forlengelsen av den. Proporsjonalitetskonstanten er k = 38,3 N/m. En person som hopper, vil svinge opp og ned mange ganger før han kommer til ro.

Fra ”Telemark Opplevelser” får vi opplyst at en person med masse m = 100 kg kommer til ro ca 48 m under brua.

a) Kontroller ved regning at denne opplysningen er rett.

Jeg må spørre igjenn.

”Telemark Opplevelser” arrangerer strikkhopping fra Vemorkbrua.

Et uelastisk tau med fast lengde l0 = 10 m er festet til brua. En elastisk strikk er festet med den ene enden i tauet, og den andre enden i en person som hopper fra brua.

Strikken har lengde l = 12,4 m når den ikke er belastet. Fra brua til bakken er det h = 84 m. Anta at det er proporsjonalitet mellom kraften strikken utsettes for og forlengelsen av den. Proporsjonalitetskonstanten er k = 38,3 N/m. En person som hopper, vil svinge opp og ned mange ganger før han kommer til ro.

Fra ”Telemark Opplevelser” får vi opplyst at en person med masse m = 100 kg kommer til ro ca 48 m under brua.

a) Kontroller ved regning at denne opplysningen er rett.

Forkurs til ingeniør kanskje?

Svar:

a)

Likning for forlengelse: n/m

Forlengelse = F/K der F er kreftene

F = 100*9,81=981 N

Forlengelsen=F/K = (981 N)/(38,3n/m ) = 25,60 m

10 meter + 12,4 meter + 25,61 meter = 48meter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...