Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et algebraisk uttrykk kan bare forenkles aldri løses.

Et algebraisk uttrykk har ikke noe likhetstegn.

For å forenkle slike uttrykk setter vi på fellesnevner.

Vi kan ikke gange megge sider med et tall fordi vi ikke har to sider

 

 

En likning kan ofte løses, den gir en sammenheng mellom to størrelser. For eksempel to linjer.

En likning inneholder et likhetstegn (LIKhetstegn)

For å forenkle sike uttrykk kan vi gange med fellesnevner på begge sider.

 

 

p><p> \end{array}

Endret av Nebuchadnezzar
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et algebraisk uttrykk kan bare forenkles aldri løses.

Et algebraisk uttrykk har ikke noe likhetstegn.

For å forenkle slike uttrykk setter vi på fellesnevner.

Vi kan ikke gange megge sider med et tall fordi vi ikke har to sider

 

 

En likning kan ofte løses, den gir en sammenheng mellom to størrelser. For eksempel to linjer.

En likning inneholder et likhetstegn (LIKhetstegn)

For å forenkle sike uttrykk kan vi gange med fellesnevner på begge sider.

 

 

p><p> \end{array}

 

Tusen takk! Du skriver på en veldig grundig og forståelsesfull måte :)

Skrevet

Hva er de viktigste kapitlene å lese på til R2 eksamen? Er ferdig med trigonometri, trigonometriske funksjoner og integrasjon. Har da igjen diff likninger, algebra og vektorer. Hvilke av de tre kapitlene burde jeg jobbe mest med fremover før jeg går over til eksamensettene?

Skrevet

Du får nesten garantert differensialligninger på eksamen (hvertfall basert på tidligere eksamenssett). Dersom du ikke mestrer dette bør du legge litt vekt på det.

Skrevet

Dette gjelder 1T. Det er i derivasjonskapittelet. "Når vokser planten raskest, dvs. når er den momentane vekstfarten størst?" Skal jeg her lese det ut i fra grafen og sånn intuitivt finne ut av det eller er det meningen jeg skal tegne grafen til den deriverte og bruke toppunktet til den? Jeg har hatt 2mx og 3mx i tillegg til matte på universitetet så jeg er rett for å svare utover det som er pensum, vil man bli straffet for det på eksamen?

Skrevet (endret)

Hvordan kan ∫4y dy bli 2y2?

 

EDIT: Tror det er litt tidlig på morgenen.. Tenkte y4, så da skrev jeg 1/5y5 og skjønte ikke hvordan fasiten fikk 2y2, men problemet er løst nå :)

Endret av AnneMarthee
Skrevet (endret)

medisinOmsider: Korleis finn du toppunkt på ein vanleg graf?

 

AnneMarthee:

chart?cht=tx&chl=\int4y\,\mathrm{d}y = 4\int y\,\mathrm{d}y = 4\cdot \frac{1}{2}y^2 = 2y^2

Om det er den manglande konstanten du tenkte på, er den putta i chart?cht=tx&chl=C' på høgresida.

Endret av Torbjørn T.
Skrevet

medisinOmsider: Korleis finn du toppunkt på ein vanleg graf?

 

Det er der den deriverte er 0, men det kreves vel også et skifte i fortegn sånn når høyre og venstre side sammenliknes. Eventuelt om det er snakk om en parabel så vet vi også at toppunktet ligger på symmetrilinjen.

Skrevet

Dette gjelder 1T. Det er i derivasjonskapittelet. "Når vokser planten raskest, dvs. når er den momentane vekstfarten størst?" Skal jeg her lese det ut i fra grafen og sånn intuitivt finne ut av det eller er det meningen jeg skal tegne grafen til den deriverte og bruke toppunktet til den? Jeg har hatt 2mx og 3mx i tillegg til matte på universitetet så jeg er rett for å svare utover det som er pensum, vil man bli straffet for det på eksamen?

 

Sånn jeg leser det du skriver tolker jeg det til å bety: Får jeg lov til å løse denne oppgaven ved å finne den dobbeltderiverte? Er tolkningen min riktig? Kan dessverre ikke svare om hva som er 1T-pensum, men "riktig måte" er jo å dobbelderivere..

Skrevet

Sånn jeg leser det du skriver tolker jeg det til å bety: Får jeg lov til å løse denne oppgaven ved å finne den dobbeltderiverte? Er tolkningen min riktig? Kan dessverre ikke svare om hva som er 1T-pensum, men "riktig måte" er jo å dobbelderivere..

 

Jepp. Men ordet "dobbelderivert" har jeg ikke sett så langt i boka. :wee:

Skrevet

Har et problem med en rekkeoppgave:

 

Vis ved induksjon at om (n+1)an+1+an-1 = 0 for alle partall n+1 > (eller lik) 2, og a0 = 1, så er a2n = (-1)n*(1 / 2nn!)

 

Jeg klarer ikke helt å skjønne hva de spør etter her. Kan noen hjelpe meg å løse denne?

 

Takk!

Skrevet

Hei jeg har tenkt til å begynne med Allmenfaglig påbygg som nettstudie, alle de andre fagene er bare å lese og pugge. Men er litt ustø i matte. ER det noen som kan anbefale en lettlært regel bok ? Som kanskje gjør at jeg kan forstå matten enklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...