Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med en tidligere eksamensoppgave (2P).

 

Det er snakk om en bedrift og utregning av overskudd o.l.

 

"Bedriften har funnet ut følgende:

- O(x) er størst ved produksjon/salg av 55 enheter per dag, noe som gir overskudd på NOK 20.250.

- Produksjon/salg av 40 og 70 enheter/dag gir overskudd på 18.000.

- Produksjon/salgs av 10 enheter gir 0 kroner i overskudd.

 

a) Bruk regresjon til å vise at funksjonen O(x) = -10x^2+1100x-10.000 er en god modell for bedriftens overskudd ved produksjon/salg av x enheter per dag."

 

Hva mener de her? Skal jeg f.eks. bare plotte inn punktene med bedriftens kunnskap for å vise det, eller forklare det i oppgaven? Eller er det noe jeg ser bort i fra nå?

 

Jeg lurer også på en annen ting, når man har lignende oppgaver, og har én funksjon for inntekt og én for utgift, hvordan kan man bruke disse for å regne seg frem til funksjon for overskudd?

 

F.eks. hvis funksjonen for kostnader er K(x) = 0.86x^2 + 97.06x + 4574.538, og funksjonen for inntekter er I(x) = 250x. Og hvordan kan man da bruke den nye funksjonen til å regne ut når overskuddet er størst?

Lenke til kommentar

Jeg kan fryktelig mye om regresjon, men jeg skjønner ikke helt hva de mener. Med fire observasjoner har du ikke i nærheten av nok til å gjøre en faktisk regresjon, det eneste jeg kan tenke meg du skal gjøre er å vise at de fire punktene du har oppgitt passer i funksjonen. Men oppgaven er dårlig formulert og det kan hende at de vil du skal gjøre noe annet, men det er som sagt meningsløst å utføre en regresjon med bare fire punkter.

 

Når det gjelder de andre spørsmålene dine henviser jeg til de to forrige postene mine.

Lenke til kommentar

Forventningsverdi og varians er noe jeg vanligvis kan regne ut, men har fått en oppgave med en tvist her:

 

 

La S være lik det totale antall ark de 200 kandidatene trenger, dvs. S = X1 + X2 + …. + X200.

b) Finn E(S). Hvilken forutsetning må vi gjøre for å finne Var(S)? Kommenter om denne

forutsetningen synes å være realistisk i denne situasjonen. Finn Var(S).

 

Har prøvd meg på å sette sannsynligheten for 200 lik 1 osv men jeg merker jo at det blir feil.

 

Noen forslag?

 

EDIT:

 

Tidligere i oppgaven står dette:

La Xi være antall eksamensark kandidat nr i trenger til eksamen. Sannsynlighetsfordelingen til hver av

disse X er gitt ved:

x 1 2 3 4 5 .

P(X=x) 0,04 0,42 0,34 0,18 0,02

a) Finn E(X) og Var(X)

 

poster dette å i tilfelle det er nødvendig for å løse b.

Endret av SebastianS
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe? :D

 

En funksjon h(x) = x(i tredje) - ax. Finn a slik at h'(-2)=9.

 

Dette er en derivasjon oppgave tror jeg.

takk på forhånd.

 

Hvis du deriverer den funksjonen der, så får du 3x^2 - a. Du kan da sette inn for x = -2, setter dette uttrykket lik 9 og løser for a :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Hei.

 

 

Posisjonsvektoren til to båter A og B er gitt ved:

 

Ra(t)=[4+t,t] og Rb(t)=[2t,6-t]

 

a) finn den minste avstanden mellom båtene

 

Noen som kan hjelpe? :)

Hint: Avstanden er for alle tider gitt som Rb(t) - Ra(t) = [2t - (4 + t), (6 - t) - t] = [t - 4, 6 - 2t]

 

Du skal altså minimere (den deriverte mhp t) lengden chart?cht=tx&chl=\sqrt{(t-4)^2 + (6-2t)^2}

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe? :D

 

En funksjon h(x) = x(i tredje) - ax. Finn a slik at h'(-2)=9.

 

Dette er en derivasjon oppgave tror jeg.

takk på forhånd.

Deriver uttrykket chart?cht=tx&chl=h(x) = x^3 -a\cdot x. Sett inn chart?cht=tx&chl=x=-2 (i den deriverte) og løys likninga chart?cht=tx&chl=h'(-2) = 9 med tanke på a.

 

edit: altfor sein :cry:

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Har prøve i morgen, men ikke helt med på kobinatorikk. :dontgetit:

 

Så jeg trenger ingen konktret svar, men trenger en forklaring på hvordan dette løses.

 

Oppgave: Et bankort har en firesifret kode med tall i fra 0 til 9.

 

a) Hvor mange ulike koder går det an å lage hvis et tall kan brukes flere ganger?

 

b) Hvor mange ulike koder kan vi lage hvis tallene skal være forskjellige?

Lenke til kommentar

Har prøve i morgen, men ikke helt med på kobinatorikk. :dontgetit:

 

Så jeg trenger ingen konktret svar, men trenger en forklaring på hvordan dette løses.

 

Oppgave: Et bankort har en firesifret kode med tall i fra 0 til 9.

 

a) Hvor mange ulike koder går det an å lage hvis et tall kan brukes flere ganger?

 

b) Hvor mange ulike koder kan vi lage hvis tallene skal være forskjellige?

I kombinatorikk oppgåver kan det vere lurt å telje antall mogleg val i kvart utfall. I oppgåve a) vil du først kunne velje mellom tala 0 til 9 (10 mogleg) og tilsvarande for dei tre neste sifra. Først 10 moglege val, så 10 moglege val i andre siffer osb. Ser du mønsteret?

 

Tilsvarande vil det vere i oppgåve b) men då får du eit alternativ mindre for kvart nye siffer. Først har du 10 moglege val, deretter 9 osb.

 

edit: Slik finn du kor mange val du har for det n-te sifferet i begge oppgåvene.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Tusen takk Jaffe! :)

 

En annen oppgave..

Formen på innsiden av en tønne er bestemt av grafen chart?cht=tx&chl= f(x)=-0,2x^2 + 0,8. Grafen, x-aksen og linjene x=-1 og x=1 avgrenser en flate. Formen på tønna framkommer ved at flaten dreies om på x-aksen. Enheten er 1m.

a. Vi legger et plan vinkelrett på x-aksen.

1. Hva er arealet av snittflaten hvis planet går gjennom punkter (0,5 , 0)

 

Skjønte ikke helt.. Tenkte integralet av f(x), deretter bruke 0,5 og 0 som a og b verdier og regne ut arealet.. men får galt svar :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...