Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk:) Ja jeg lurte på om jeg skulle sette cm eller m der.

 

Nå ser jeg faktisk hvordan jeg skal finne ut effekten også:)

 

Man bruker alltid SI-enheter (kg, meter, sekund, mol ...) i regning, så kan man heller runde av til mer folkelige enheter (som km/t, millimeter, gram osv. hvis oppgaven spør om det).

 

F.eks. regner du ikke med 5.0mm, med med 5.0*10^-3 m ... og ikke ikke i tonn, men 1.0 *10^3 kg.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan løse denne oppgaven for meg

 

 

Roger er ute og prøvekjører den nye motorsykkelen sin. Farten de første sekundene av turen hans kan beskrives ved hjelp av funksjonen v gitt ved

v(x)=100− 100 1,58x

Her er v(x) antall kilometer i timen x sekunder etter at han startet.

a) Regn ut v(0) . Hva betyr dette svaret i praksis? b) Tegn grafen til v i et koordinatsystem. Bruk x-verdier fra 0 til 10. c) Etter hvor lang tid hadde han farten 90 kilometer i timen?

Etter en tid begynte han å bremse. Farten hans like etter at han begynte å bremse, kan beskrives ved hjelp ved funksjonen b gitt ved

b(x)=100−1,86x Her er b(x) antall kilometer i timen x sekunder etter at han begynte å bremse.

d) Tegn grafen til b, og finn ut hvor lang tid det tok fra han begynte å bremse til han stoppet helt opp.

 

 

Takk til de som gidder :dribble:

Lenke til kommentar

Lurer litt på denne:

 

 

Jeg tror jeg har løst den korrekt:

 

Finner x som funksjon av y:

y=2/x => x=2/y

 

chart?cht=tx&chl=\int^4_1  \frac{2}{y}  \,dy

= 2(ln|y|)14 ≈2.77

 

Er dette riktig. Tror egentlig jeg skal løse den ved å integrere mhp. x, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Prøver jeg å løse den med hensyn på x, får jeg to uegentlige integraler og masse vas.

 

Ved rotasjon, hvis jeg bruker skivemetoden. Blir vel radien i sirkelen ((2/x)-1), men hvordan tar jeg hensyn til den øvre grensen? Er det greiere å bruke sylinderskallmetoden?

 

Edit: Finnes det noen nettsider som forklarer dette med areal mellom kurver på en god måte. Alt jeg finner er sider som forklarer helt enkle oppgaver, som f.eks. arealet mellom sqrt(x) og x^2 i første kvadrant, men lite som er mer avansert ...

post-218415-0-35305000-1290486381_thumb.jpg

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Alltid lurt å tegne tegning

 

2deltxggb.png

 

Du skal altså finne arealet mellom de røde strekene. Selvfølgelig kan vi skifte funksjonen 90 grader mot høyre, men akkyratt her føler jeg det blir litt unødvendig

 

 

Ser man på grafen så man ta arealet av det grønne pluss arealet av det røde minus arealet av det grå. Ser man litt til ser man raskt at arealet av det grå og det røde er likt og dermed blir integralet i praksis

 

chart?cht=tx&chl=\int_{\frac{1}{2}}^2 \frac{2}{x} \, dx

 

Du får samme svaret som meg, så antar du ikke har gjort noe helt bak mål. Men i mine øyne er det bedre å velge en litt mer omstendelig måte, slik at man forstår hva man gjør ^^

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

post-96007-0-36190400-1290428836_thumb.png

 

Del a) var ganske grei, tror jeg: Viste at 2 og ikke 3 var en primitiv rot. For da er chart?cht=tx&chl=f(x) = 2^x \bmod {83} en permutasjon av chart?cht=tx&chl=\mathbb{Z}_{83}^*.

 

Men del b) trenger jeg litt hint på. Jeg prøvde meg fram og fant at det kun var for chart?cht=tx&chl=p = 409 at chart?cht=tx&chl=3\varphi(\varphi(p)) < p, men jeg klarer ikke å vise om det kan benyttes til noe.

Yeah! Jeg tror jeg har løst den nå:

 

Antar at det finnes ikke-trivielle (ikke x,y = 0 eller x,y = 1) par chart?cht=tx&chl=x^3 + 1 \equiv y^3 + 1 \:\pmod p med chart?cht=tx&chl=x \not\equiv y \:\pmod p. Siden p er et primtall, har y en invers mod p, med andre ord: chart?cht=tx&chl=(xy^{-1})^3 \equiv 1 \:\pmod p, med en orden lik 3. Samtidig har vi at ordenen deler chart?cht=tx&chl=\varphi(p) = p - 1. Vi har kun for p = 409 at 3 | (p - 1). Dvs. g(x) kan ikke være noen permutasjon av chart?cht=tx&chl=\mathbb{Z}_p her, men tilsvarende må være det for de to andre.

Endret av Imaginary
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går det an å løse denne likningen slik:

 

4 * 2x = 60

22 * 2x = 60

22+x = 60

(2+x) * lg2 = lg60

2+x = (lg60)/(lg2)

2+x = 5,907

x = 3,907

 

Fikk en utfordring av læreren ved at jeg skulle løse likningen uten å ta 60/4, tror dere det var denne måten har tenkte på? Eller er det noen som har et annet forslag?

 

Normalt ville jeg gjort:

4 * 2x = 60

2x = 60/4

x * lg2 = lg15

x = (lg15)/(lg2)

x = 3,907

Lenke til kommentar

Tips til hvordan jeg kan angripe denne?

 

Bevis at: chart?cht=tx&chl=[x_1,y_1] - [x_2,y_2] = [x_1-x_2,y_1-y_2]

Har veldig lyst til å løse den selv, så om noen bare kunne hintet meg på vei?

 

P.s; Er det lov å anta at [x1,y1]er i origo?

 

Det er vanskelig å gi gode konkrete råd uten å vite hvordan vektorbegrepet ditt har blitt introdusert/definert. En mulig ide kunne muligvis være å si at:

chart?cht=tx&chl=\vec a = [a_1,a_2] \Rightarrow -\vec a = [-a_1,-a_2]

Når du definerer at: chart?cht=tx&chl=\vec a -\vec b = a + (-\vec b), er du på god vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...