Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Mean value theorem - Sekantsetningen.

Intermediate value theorem - Middelverdisetningen.

Sikker? Så gjennom forelesningsnotatene på nett nå, og der står det at

Middelverditeoremet = sekantsetningen, så da er vel

IVT = mellomverdisetningen?

Ja, selvfølgelig. Det gir jo mening.

Videoannonse
Annonse

Ok, da er jeg med. :)

Ny oppgave:

har vist at funksjonen f(x) ikke er begrenset på intervallet (0,1] og at den er positiv for alle verdier av x i dette intervallet.

Men så skal jeg begrunne hvorfor dette ikke strider med maks-min-teoremet. Litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg? Altså ved bruk av maks-min-teoremet så får vi jo bare positive verdier for f(x), og dermed har funksjonen altså ingen nullpunkt eller punkt med negative verdier i intervallet. Men ja, føler det blir et litt vagt svar.

Endret av 2bb1

Ja, altså den må være definert for x=0 også, sant? Men det vil jo isåfall si at dette strider mot maks-min-teoremet?

Hmm, ble litt motsigende dette. Men det står jo klart i definisjonen for maks-min-teoremet at f skal være kontinuerlig på intervallet [a,b] for at teoremet skal være gyldig, noe den ikke er i dette tilfellet. :hmm:

Endret av 2bb1

Hei! Sitter med en logaritmeoppgaver, som jeg lurer litt på. La x være et positivt tall, og trekk sammen uttrykket:

lg kvadratroten av 5x + lg kvadratroten av 20x

Skjønner ikke hvordan den skal løses!:(

På forhånd takk!:)

p><p>

Endret av Raspeball

chart?cht=tx&chl=\lg \sqrt{5x} + \lg \sqrt{20x}

Er mange veier i mål her. Det enkleste er kanskje å benytte at chart?cht=tx&chl=\lg a + \lg b = \lg ab.

chart?cht=tx&chl=\lg \sqrt{5x} + \lg \sqrt{20x} = \lg(\sqrt{5x} \cdot \sqrt{20x})

Nå er resten snakk om å trekke sammen røttene. Kan du det?

Nei. Derfor vet jeg fortsatt ikke hvordan den skal løses.

Svaret skal i følge fasiten være lg 10x

Dette er en oppgave i R1. De tegnene du skrev ovenfor, Kelvin, har vi ikke lært noe om enda.

Endret av hoyre

Bare hyggelig :)

Okei, et lite spørsmål:

Gitt følgen fk = fk-1 +fk-2 (Fibbonaccirekken). Der f1 = f2 = 1.

Vis ved induksjon at f3n er et partall for alle n element i de naturlige tallen.

Altså, f3 = 2 , noe som intuitivt tilsier at ganger du dette med en tilfeldig n i de naturlige tallene blir det et partall (siden det er i 2-gangen). Men så tester vi for n+1, og da blir det altså 2n + 2. 2n er alltid et partall (formelen for et partall) og plusser vi på to, må det også bli et partall (2-gangen).

Holder det å si dette?

Endret av Selvin

Bare hyggelig :)

Okei, et lite spørsmål:

Gitt følgen fk = fk-1 +fk-2 (Fibbonaccirekken). Der f1 = f2 = 1.

Vis ved induksjon at f3n er et partall for alle n element i de naturlige tallen.

Altså, f3 = 2 , noe som intuitivt tilsier at ganger du dette med en tilfeldig n i de naturlige tallene blir det et partall (siden det er i 2-gangen). Men så tester vi for n+1, og da blir det altså 2n + 2. 2n er alltid et partall (formelen for et partall) og plusser vi på to, må det også bli et partall (2-gangen).

Holder det å si dette?

Du må vel vise selve induksjonstrinnet da, at chart?cht=tx&chl=2 | f_{3m} \ \Rightarrow \ 2 | f_{3(m+1)}.

edit: Jeg forstår ikke argumentasjonen din. Hva mener du

noe som intuitivt tilsier at ganger du dette med en tilfeldig n i de naturlige tallene blir det et partall

Hva er det du ganger med n?

Endret av Jaffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...