Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk kamerat i går...men når jeg har innsallert prøveversjonen av camera raw 7.4 får jeg enda ikke åpnet bildet i cs6...noe som vet "how to"?

 

Har det samme problemet selv. En mellomløsning kan være denne. Får ikke testet selv før i morgen.

 

How to open D7100 RAW files in Lightroom 4..

This works for OSX or Windows 8 (I've tested both.. but it should also work on Win7)

Grab a copy of 'exiftool' Se link nederst.

 

From a terminal window (OSX) or command prompt (windows) type:

exiftool -model=”Nikon D5200” -ext nef <path to NEF files>

 

replace <path to NEF files> with the correct path to your RAW files.

 

for example:

c:\exiftool -model="Nikon D5200" -ext nef c:\images

 

or for mac users

 

exiftool -model="Nikon D5200" -ext nef /Users/Brian/images

 

http://www.sno.phy.q...~phil/exiftool/

 

Edit:

Klarte ikke å vente og måtte prøve. Men måtte endre parametre. Brukte i farten den siste i i beskrivelsen under. Men obs. overwrite!! Men det kan jo enkelt reverseres, tilbake til D7100. Funker Med Literoom 4 og ACDSee Pro 6.

Da bør det vel fungere med andre merker og modelltyper, regner jeg med?

 

exiftool.exe -model="NIKON D5200" <nef filename>

For example:

exiftool.exe -model="NIKON D5200" myfile.NEF

By default exiftool will save your original file to a file with the same name but with "_original" appended to it. If you don't want exiftool to save the original, add the -overwrite_original option to it:

exiftool.exe -model="NIKON D5200" -overwrite_original myfile.NEF

Note that exiftool supports filename wildcards, so for example if you want to convert all the NEFs in a given directory:

exiftool.exe -model="NIKON D5200" -overwrite_original *.NEF

Endret av fasst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men obs. overwrite!!

Editere EXIF er for spesielt interesserte IMO. Selv om D5200 sannsynligvis har samme sensor mangler D7100 AA-filter og krever nok litt andre innstillinger for optimalt resultat. Sikkert morsomt å prøve på noen testbilder, men jeg hadde ventet på offisiell support fra Adobe. Og som fasst også påpeker, vær forsiktig med overwrite (eller jobb på en kopi).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et lite tips til manuell fokus med D7100 med liveview på full blender, fra Lloyd Chambers:

http://www.diglloyd.com/blog/2013/20130330_2-CaliforniaGreen.html

 

(..) I noted a frustrating bug with the D7100: set the camera to (for example) ƒ/1.4 or ƒ/2, enter Live View mode with a bright scene, and the camera simply ignores the aperture and closes down to ƒ/4 or so. Completely defeating the focusing accuracy of using the wider aperture. If you happen to notice—which at first I did not. No warning is given. Adding to this, the camera won’t change apertures once in Live View mode. So one has to exit Live View, put a hand over the lens to fool the brightness algorithm, then enter Live View mode at ƒ/1.4 or ƒ/2, then remove the hand. Uggg.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kan ikke se att objektivene mine har blitt noe dårligere etter att jeg begynnte å bruke D7100 . Det er heller tvert om . Bildekvaliteten har blitt ett hakk bedre nå , selv med de dårligste objektivene .

Så jeg skjønner ikke att det er så mye fokus på objektivene nå som ett bedre kamera er kommet på markedet .

Skal man trykke store bilder da trenger man nok de beste objektivene som finnes .

Men de som trykker stort de bruker andre bedre kamera vil jeg tro .

Lenke til kommentar

AF-ON og VR?

 

Etter å ha pløyd igjennom metervis med eldre D7000 tråder og settinger har jeg nå prøvd meg frem litt med å sette AF-ON til AE-L/AF-L knappen samt utløser/ AF-C til ikke å fokusere.

 

Men i en av trådene jeg leste ang. D7000 sto det at VR-funksjonen ikke ville slå inn ved bruk av AF-ON knappen og at utløser-knapp måtte trykkes halvveis ned for å aktivisere VR. Det ble sagt at det var "bad engineering" av Nikon og at de håpte på at ny firmware-versjon ville rette på dette.

 

Er det fremdeles slik på D7100 og hvordan kan jeg eventuelt sjekke dette ved selvsyn, om VR aktiveres eller ikke med AF-ON?

Lenke til kommentar

Det hakket er ikke akkurat noe megastort. Mye bedre å investere penger i optikk, utstyr, reise eller fotokurs. Oppgradere fra D7000 til D7100 ser jeg virkelig ikke vitsen med. Om man først skal oppgradere fra D7000 er heller en D800 eller D600 (om man klarer å holde sistnevnte i hånda uten å få krampe) en mye større oppgradering.

Lenke til kommentar

Jeg har stusset på dette tidligere og nå må jeg spørre. Jeg tok 3 bilder på rappen i dag, innen 2 sek., og ser i Nview at Exposure comp. på første er -0,3EV, andre +0,3EV og siste 0EV.

Hva er det som styrer denne "automatikken"?

Jeg kan event. poste alle 3 NEF-bildene hvis det ikke er nok info. for å gi noen fornuftig forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...