Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kikk heller hos Nikon: http://nikon.no/no_NO/product/digital-cameras/slr/consumer/d7100

 

Film – bildestørrelse (piksler) og filmfrekvens 1920 x 1080, 60i (59,94 felt/s) / 50i (50 felt/s) * 1920 x 1080 – 30p (progressivt), 25p, 24p, 1280 x 720 – 60p, 50p – faktiske filmfrekvenser for 60p, 50p, 30p, 25p og 24p er henholdsvis 59,94, 50, 29,97, 25 og 23,976 b/s. Valgene støtter både høy og normal bildekvalitet* – bare tilgjengelig når 1.3x (18 x 12) er valgt for bildefeltet. Utgående sensordata er på ca 60 eller 50 b/s.

 

Mao 720p50 og 720p60 hvis du skal ha 50p eller 60p.

Lenke til kommentar

Kikk heller hos Nikon: http://nikon.no/no_N.../consumer/d7100

 

Film – bildestørrelse (piksler) og filmfrekvens 1920 x 1080, 60i (59,94 felt/s) / 50i (50 felt/s) * 1920 x 1080 – 30p (progressivt), 25p, 24p, 1280 x 720 – 60p, 50p – faktiske filmfrekvenser for 60p, 50p, 30p, 25p og 24p er henholdsvis 59,94, 50, 29,97, 25 og 23,976 b/s. Valgene støtter både høy og normal bildekvalitet* – bare tilgjengelig når 1.3x (18 x 12) er valgt for bildefeltet. Utgående sensordata er på ca 60 eller 50 b/s.

 

Mao 720p50 og 720p60 hvis du skal ha 50p eller 60p.

 

Sjekka linken din.

Der står det: D-film i full HD: 1920 x 1080p fra 24p/25p/30p opptil 50i/60i for jevne filmopptak.

 

Hva vil "jevne filmopptak" si?

Hva utgjør denne i`en?

Vil øyet se forskjell på disse to 30 vs 60?

 

Når det kommer til FPS Pc-spill er det forskjell på en 60Hz skjerm og en 144Hz skjerm. Har nå en 144Hz og det er en merkbar forskjell fra min gamle 60 Hz..om det da kan sammenlignes med foto verdenen. Ville bare nevne det.

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

60i vil kunne gi mye jevnere bevegelser men gir også en hjemmvideofølelse. 30p og under hakker mye mer men kan gi en mer eksklusiv følelse. Men det avhenger i stor grad av hva man er vant til (spillefilmer er som oftest 24p) og hvor raske bevegelsene er i forhold til lukkertiden osv.

 

60i kan også være mer trøblete å spille av skikkelig på PCer som må dekode bildet på en spesiell måte for at det skal se greit ut.

Lenke til kommentar

Poenget er egentlig at om jeg kjøper Nikon 7100 burde videokvaliteten være betraktelig bedre enn på mitt 4 år gamle powershot? Lasta opp en videosnutt fra mitt SX20 IS i dag på youtube.

For meg så virker kvaliteten rimelig bra for dette kamera. Selv ved 30 b/s

 

Skal sies at jeg ikke har planer om å kjøpe et speilreflekskamera for å kun filme. Men jeg vil ha denne muligheten også. Kjekt med 2 plasser til minnebrikker, en til bilder og en til video.

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

Poenget er egentlig at om jeg kjøper Nikon 7100 burde videokvaliteten være betraktelig bedre enn på mitt 4 år gamle powershot? Lasta opp en videosnutt fra mitt SX20 IS i dag på youtube.

For meg så virker kvaliteten rimelig bra for dette kamera. Selv ved 30 b/s

 

Skal sies at jeg ikke har planer om å kjøpe et speilreflekskamera for å kun filme. Men jeg vil ha denne muligheten også. Kjekt med 2 plasser til minnebrikker, en til bilder og en til video.

Kvaliteten vil være langt bedre men det er mer krevende å filme med speilrefleks. Der ditt gamle kamera får alt i fokus så må fokusen stilles på speilrefleksen og automatikken gjør ikke en veldig god jobb. Det er også et mye større og tyngre kamera som du må holde på en unaturlig måte fordi du ikke kan bruke søkeren når du filmer.

 

Så kvaliteten er god men du må jobbe mye for å utnytte den fullt ut.

Lenke til kommentar

Lurte på om noen har erfaringer med hvordan kombinasjoner av blenderåpning / lukkertider / ISO fungerer i "P" mode?

 

Tok et bilde med en Nikon Nikon 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX II. Det var flott dagslys og bildet ble tatt med:

Exposure: 1/1600 sec

Aperture: f/5.6

Focal length: 200mm

ISO: 100

 

Synes kanskje det er litt voldsomt med 1/1600. Hadde det ikke vært mer naturlig med 1/800 og f/6.3? Eller kanskje 1/400 og f/7.1?

 

Jeg regner selvfølgelig med at jeg kanskje bør bruke "A" eller "S" mode for å styre dette selv ut fra hva jeg vil, men det hadde vært greit å vite litt mer om hvordan kameraet "tenker" også.

Lenke til kommentar

Vet det er D7100-tråden, men siden larsen_1 nevnte et annet eldre kamera i et av innleggene sine spør jeg.

 

Hadde det vært noe annet en Nikon D7100 hadde jeg nok spesifisert det nærmere.

Hva mener du om minnebrikke?

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

Hadde det vært noe annet en Nikon D7100 hadde jeg nok spesifisert det nærmere.

Og da er svaret at jeg hadde prøvd å få testet først. Eneste fordel du potensielt får med raskere kort er lengere/raskere serier, om det er noe forskjell i praksis på et 45 MB/s kort og Sandisk Extreme Pro (95 MB/s) eller tilsvarende er avhengig av om kameraet klarer å utnytte det raskere kortet og det er ikke godt å si uten en test.

 

Er du heldig har noen på foumet testet det allerede, og hvis seribildefunksjonen uansett ikke er så viktig gir et 45MB/s kort mer for pengene.

 

Edit: Google fant denne artikkelen.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Og da er svaret at jeg hadde prøvd å få testet først. Eneste fordel du potensielt får med raskere kort er lengere/raskere serier, om det er noe forskjell i praksis på et 45 MB/s kort og Sandisk Extreme Pro (95 MB/s) eller tilsvarende er avhengig av om kameraet klarer å utnytte det raskere kortet og det er ikke godt å si uten en test.

 

Er du heldig har noen på foumet testet det allerede, og hvis seribildefunksjonen uansett ikke er så viktig gir et 45MB/s kort mer for pengene.

 

Edit: Google fant denne artikkelen.

 

Linken din gav meg svarene jeg var ute etter og takker for det.

Mao. D7100 klarer å utnytte 95Mb/s.

 

"When using an appropriate high-speed card, the D7100 is capable of up to 99 MB/second transfer rate"

Lenke til kommentar

Jeg fikk omsider Meike vertikalgrepet til D7100 i går. Nå har jeg ikke prøvd Nikons originale men førsteinntrykket virker ok

Jeg kjøpte det i utgangspunktet for å få et mer behagelig grep fordi jeg følte at jeg ikke fikk støtte i nedre del av håndflaten på D7100. Det ble for meg bedre med Meike påmontert.

Alle knapper fungerer som de skal. Pad'en gir kanskje litt billig følelse og er plassert litt for nær bunnen av huset. Jeg bruker AE-L knappen til å fokusere med på huset og synes den er plassert litt høyt slik at jeg får en litt underlig vridning i håndleddet, noe ala musearmfølelse etter en tid. Det samme gjelder på Meike-grepet. Skulle gjerne sett AE-L knappen plassert litt lengre ned, (sett i vertikalstilling) for å få et mer avslappet håndledd/tommel.

Hvorfor vertikalgrepet har egen av/på bryter forstår jeg ikke helt. Nå må en slå på husets bryter og grepets bryter for at hus og grep skal spille sammen. Og jeg regner med at jeg sikkert vil glemme å slå av grepets bryter. Hva det vil medføre vet jeg ikke. Utladning av batteri(er) i grepet? Det burde vel vært mulig å elektronisk styre av/på fra husets egen bryter så lenge grepet er montert. Og ble det tatt av, burde det faktum at grepets kontakter ikke hadde kontakt med huset medføre at grepet var "Off-mode".

 

Grepet er dekket av et gummibelegg som føles solid og kvalitetsmessig godt.

Hvordan det vil fungere på stativ gjenstår å se, men andre har rapportert at det foreløpig ikke er noe problem med soliditeten og eventuelle brudd i plasten.

 

Alt i alt, for $58(NOK 340) er det i alle fall mer for pengene enn originalen til 1999,- og vil gjøre nytten for min egen del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...