Gå til innhold

Trenger ny pc! til ca 20,000-23,000 skal bygge selv :3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Her er mitt forslag

 

Skjermkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772266

 

EVGA gtx 670 2gig

Evga har visst seg å være skikkelig flinke på skjermkort for tiden å det er definitivt et merke jeg ville gått for nå. Dessuten er gtx 670 pr dags dato det kortet som gir mest bang for the bucks. Å etter noen år er det bare å kjøpe seg et nytt kort å kjøre SLI siden det viser seg å scale bra.

 

Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755663

 

Asus Maximus V formula 1155 socket.

Asus har jeg alltid likt pga den overlegen software og overklokkings evne. Idag er softwaren blitt så god på disse hovedkortene at du må være helt åndsvak for å ikke skjønne det. Det har enorme overklokkingsmuligheten til en bra pris og med den sofwaren som medfølger sier du bare hva GZ du vil ha på prosessoren så fikser den resten selv om du har en prosessor som ikke har lukket multiplayer.

Du har også 2stk 16x PCI-E porter på dette kortet som er fremtiden om du ønsker å få deg et nytt skjermkort og skal kjøre SLI. 2stk 16x porter viser seg å være rundt 20% raskere enn 1stk 16x og 1stk 8x slot som er på mange hovedkort idag.

 

Ram:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744179 2stk av denne (totalt 16gig på 4 slots)

 

Crusial 1600mhz 1.5v ram

God og stabil ram og kjører på 1.5v som er høyste anbefalt fra intel. Her er det viktigt å tenke på at ram betyr egentlig ikke så mye for gaming. Mange mener at alt over 8gig er bare tull, å det kan jeg si meg tildels enig i. Idag er ram så billig at det er lett å velge 16gig oppsett selv om man ikke trenger det, koster deg 300kr mer. Hastigheten viser seg også å ha ingen eller liten betydning. Har selv sett tester hvor man måler 1333mhz ram opp mot 2000mhz+ og det er mer elle mindre identiske resultater gaming messig. Det viktigste er at du kjører alle slottene slik at du får DUEL channel. Hvorfor? Det kan du google selv :-)

 

Prosessor:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660227

 

Intel i5 3570k

Dette er nok det beste intel kjøpet pr idag mtp gaming prosessor. Denne er unlocket på multiplayeren og blir da veldig enkel og overklokke. Med en habil vannkjøling er det lett å dra denne opp til 4.5gz uten å overstige 70grader på load.

 

Andre kommentarer:

Velg en kvalitets PSU som er over 850W. Har man ikke nok strøm stjeler det FPS og kan føre til ødeleggelse av hardware, ikke minst uforutsigbare crash.

 

Velg et stort nok tower, det er sykt irreterende når alt er mega trangt nedi der :-)

 

Kjøp deg en gamer skjerm! Jeg kan ikke si hvor viktigt dette er. Det er en skikkelig undervurdert upgrade. 120mhz er the way to go. Folk som sier at man behøver ikke mer enn 60fps for skjermene er 60mhz er korrekt. Mange sier også at det ikke er vits med mer mhz fordi øyer klarer ikke å oppfatte mer har IKKE peiling. De har aldri spilt på en skjerm som er 120mhz og hatt 120+ fps. Jeg har mer enn 15 års erfaring i gaming og spilt mye FPS spill på konkuranse nivå. Det er en BETYDELIG forskjell. Ikke la noen lure deg til noe annet.

 

Razer death adder er en kanon mus til gaming. Søk på "Level cap mouse" på youtube så kommenterer han og forklarer hvorfor han syns musa er bra. Kan si meg helt enig i det han sier. Har hatt den musa lenge.

 

Kjøp et kvalitets headsett. Lyden er faktisk mye av spillgleden i et spill. Dessuten er det viktig i FPS spill hvor man har muligheten til å høre mer eksakt hvor fienden er (7.1 surround)

 

Med denne pcen vil du ikke få 120+ fps i enhver sammenheng i de mest krevende spillene, men med et SLI oppsett på gtx 670 og litt overklokking på prosessoren så vil du være ganske nær. Kanskje ikke på et typisk 64 player stort map eller 40 manns raid i MMO osv. Men spiller du mye singel player eller online i mindre tall så vil denne pcen gjøre det bra.

 

Håper dette hjalp litt

 

-mvh Helge

Lenke til kommentar

Med det budsjettet hadde jeg flesket til med Titan som er verdens raskeste singelkjerne kort :thumbup:

Tror å jeg ville ha valgt 3770k for å ha litt ekstra kraft til rendering og editing.

 

Som nevnt over så er en god skjerm et must. Trodde ikke jeg skulle merke noe særlig forskjell på en 60Hz monitor over en med 120Hz, men der tok jeg skammelig feil :p Merker stor forskjell på flyten når det er raske bevegelser.

Endret av Kim Spartacus
Lenke til kommentar

Etter 12000kr kommer ytelsen med kraftigere grafikkløsning og overklokking av CPU. I denne handlelisten hos Prisjakt finner du godt balanserte komponenter i forhold til hverandre og pris. Det er ikke nødvendig med to SSD'er men ved å kjøre to i RAID0 topper du ytelsen for OS-disk. Noen vil også si at det er bortkastet med to 256GB i RAID0 men man får gjerne litt rimeligere løsning kontra en disk på 512GB. Men du må passe på å ta systemavbildning med jevne tidsrom i tilfelle raidet skulle gå ned.

 

I din prisantydning kan jeg være tilbøyelig til å anbefale Titan, men det er dyrere enn to 7970GHz kort og disse to vil stort sett yte noe høyere. Du vil sansynligvis finne et 7970 tilstrekkelig for den saks skyld :)

 

Derimot vil en 120Hz skjerm kunne gå inn i oppsettet og høyne din opplevelse av flyt og glatthet i bildet, kjøp en slik!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva er en god skjerm? Jeg er ute etter dette selv, men vet ikke hva man skal gå for.

 

Kom med noen forslag :)

 

Les: 120Hz, OK, men hvilken paneltype er best for spill, og hva responstid ser man etter? Bør man gå for bedre oppløsning enn 1920*1080 / 1920/1200 ?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1207950&su=33687859-C6DE-4EA3-B8C1-1B504A44C9B1

Denne skulle nok falle i smak. Vet dere har snakket on titan, men 680+ er kraftig nok til de flestes bruk. Har kanskje overdervet litt med SSDen, men du kan jo bare endre til til vanlige SSDer hvis du heller vil kjøre raid0. i7 3770k er den beste socket 1155 CPUen på markede, og med vannkjøling burde du kunne klokke den til godt over 4 gHz. Selv om klokking ikke har mer enn maks 5 fps å si i gaming. Skjermen er en av de råeste gaming skjermene på markede. Og tastaturet, det er få som slår G19. Musa er også en veldig godt gaming mus. Kabinett er selfølgelig en smak sak, men jeg valgte den til mitt forslag fordi den allerede var forslagt.

Lenke til kommentar

http://www.komplett....C1-1B504A44C9B1

Denne skulle nok falle i smak. Vet dere har snakket on titan, men 680+ er kraftig nok til de flestes bruk. Har kanskje overdervet litt med SSDen, men du kan jo bare endre til til vanlige SSDer hvis du heller vil kjøre raid0. i7 3770k er den beste socket 1155 CPUen på markede, og med vannkjøling burde du kunne klokke den til godt over 4 gHz. Selv om klokking ikke har mer enn maks 5 fps å si i gaming. Skjermen er en av de råeste gaming skjermene på markede. Og tastaturet, det er få som slår G19. Musa er også en veldig godt gaming mus. Kabinett er selfølgelig en smak sak, men jeg valgte den til mitt forslag fordi den allerede var forslagt.

> unødvendig SSD

> Ett skjermkort, når du kunne fått to til litt mer / brukt pengene fra SSDen(e)

Lenke til kommentar

Har jeg anbefalt noe??? Ehhh, nei. Jeg kom bare med et forslag. Han skrev jo "...best mulig for den saks skyld...". Når noen skriver "best mulig..." så tar jeg det bokstavelig. Vet du om noen SSDer som er bedre en OCZ Revodrive??? Nei, det finnes ingen. Skal du ha tilnærmet ytelse må du ha minimum 4 SSDer, og det blir raskt mye dyrere hvis du skal bruke gode SSDer. På hvilken måte "suger" 680. Blir den av en eller annen rar grun for svak for deg... kjøp en til og sett den i SLI. Det er ingen spill som trenger ytelen til Titan. Skulle han ha hatt Titan eller 690 hadde budsjettet hans sprengt. De koster over 7000,-. DET er unødvendig. PSU... kjøp en mindre da vel. Kjekt å ha strøm til eventuelle oppgraderinger i fremtiden. 800W hadde kanskje holdt, men det er bedre med alt for mye enn med litt for lite.

 

SSDen foreslo jeg bare som et alternativ til RAID0 med vanlige SSDer, Revodrive bruker også RAID0. Foreslo kanskje feil Revodrive. http://www.komplett....aspx?sku=657314 denne hadde kanskje vært et bedre forslag. To slike http://www.komplett....aspx?sku=751465 hadde kanskje vært et alternativ til 680en jeg foreslo. Du ser nå i signaturen min, jeg kjører 660 og synes det er kraftig nok.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Ikke kjøp Membrane tastatur til en høvding (som f.eks G19) når man får mekaniske tastatur for samme pris.

Er det bare gaming maskinen skal bli brukt til, så burde en i5 3570K holde. Da holder egentlig M-ATX hovedkort også med mindre man går for to fysiske kort og et lydkort. En 8-900W PSU er nok til det nevnt tidligere i innlegget. Kabinett er egentlig bare å velge og vrake bare hovedkortet passer. CPU kjøler, der kommer det an på om trådstarter vil ha luft eller vann. Ram der er det mye forskjellig, men det som jeg har sett blitt anbefalt mye er Vengeance ram. Skal du ha en gigantisk luftkjøler må du ha "Low Profile" versjonen. Lagring, SSD for OS (trenger ikke mer enn 120gb, men da kan man ha noen programmer man bruker ofte på den også). Skjermkort, i denne prisklassen har du råd til Titan (verdens beste en-kjernes kort) og 690 (to-kjernes kort, kan oppstå microstuttering). Skjerm og andre "gaming"-tilbehør får noen andre ta et lite foredrag om.

 

Skal sette opp en liste.

Her

GSr2IBj.png

Endret av Kabom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...