Gå til innhold

Gammel PC + Windows 8 = system requirements hjelp


Anbefalte innlegg

Halla,

 

kjæresten min har en gammel skole-PC som vi tenkte viskulle puste liv og prøve å installere Windows 8 på.

 

Har to spørsmål vedrørende system requirements, RAM samt skjermoppløsning.

 

Hun sier (via telefon) at dxdiag viser 1918 (???) minne. Antar dette i grunn er 2 GB RAM, men det var da et merkelig tall. I tillegg virker det til å være helt på grenseland når det gjelder å installere 64-bit Windows 8. Er det egentlig noen grunn til å velge 64-bit fremfor 32 når hun ikke har mer enn 2GB RAM i PCen?

 

Spørsmål to: Maks skjermoppløsning på PCen hennes er 1280*800. Windows 8 trenger 1366* 768 for en feature kalt snap apps.

 

("To snap apps, you need a screen resolution of at least 1366 x 768")

 

Hva i all verden er dette og hvor greit vil PCen fungere uten featuren?

 

For ordens skyld: Hun har Vista på maskina nå, og jeg håper for guds skyld hun klarer å bytte det ut mot Windows 8. Så vidt jeg har forstått er Windows 8 et "lettere" OS enn Vista, så jeg ser ikke helt for meg at det skal bli noe problem? Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde gå fint, har selv en skolePC med Win7 med 2GB RAM, leses som 1.8. Det kjører helt greit, og Win8 har samme requirements som Win7, jeg ville nok gått for 32-bit utgaven med så lite RAM, men 64-bit som jeg har kjører OK det også.

 

Ellers er, som iFire sier, Linux veldig brukbart på slikt hardware, hvis dama de er villig til å lære seg noe nytt/ikke bruker Windows sentriske progerammer.

Lenke til kommentar

Burde gå fint, har selv en skolePC med Win7 med 2GB RAM, leses som 1.8. Det kjører helt greit, og Win8 har samme requirements som Win7, jeg ville nok gått for 32-bit utgaven med så lite RAM, men 64-bit som jeg har kjører OK det også.

 

Ellers er, som iFire sier, Linux veldig brukbart på slikt hardware, hvis dama de er villig til å lære seg noe nytt/ikke bruker Windows sentriske progerammer.

Jeg har Xubuntu liggende i dualboot, og bryr meg ikke om vanskelige ting. Det er enkelt, bare å trykke på appbutikken, installere Chromium, og surf deg bort!

Endret av iFire
Lenke til kommentar

Hvis du skal puste liv i den... ikke oppgrader til win 8. Sleng heller inn mere ram, og bytt ut hdd med ssd, og installer win 7 (skjekk at win 7 driverne til maskinen finnes først). Hvis du skal ha 64 - bit bør du ha minimum 4 gb ram. Jeg tror du bare kommer til å støte på problemer med win 8 på den maskinen. Hvis hu vil ha win 8, kjøp en ny pc.

Lenke til kommentar

Nah, har fått en gratis Windows 8 pro-oppgradering som jeg ikke vil bruke på egne datamaskiner. (Litt skeptisk fortsatt.) Var denne hun tko i bruk. Nå har hun fått oppgradert og det ser ut til at alt fungerer fint, men jeg har ikke fått kikket på maskina selv, så jeg er ikke helt sikker. Hun har ikke ropt etter hjelp ennå, i alle fall!

 

Takk for svarene som har blitt gitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...