Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Misfornøyd med bilkjøp fra forhandler


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte nettopp en Audi A4 2005 hos en bilforhandler fra Sør-landet. Jeg har lenge sett på bil og bestemte meg for å ta denna etter en del tenking og prating med forhandleren. Jeg skrev kontrakt over e-post og dro ned 1 uke senere for å hente den. Jeg bor langt nord så jeg måtte ta 2 fly for å komme ned.

 

I annonsen sto det bilen var Pen og velholdt og at servicer var holdt.

Når jeg kom ned fikk jeg litt dårlig førsteinntrykk av bilforhandleren da vi hadde avtalt de skulle hente meg på flyplassen men kom aldri. Måtte ringe å fikk høre det bare var 1 på arbeid og jeg måtte bare ta drosje. Jeg fikk veldig dårlig førsteinntrykk av dette og når jeg kom til forhandleren var det 1 på arbei og en utlending som sto å vasket bilene. De var eller hyggelige og så ut som de hadde det litt travelt. Det hadde mange biler stående til salgs og nesten bare nye modeller. Jeg betalte for bilen og vi prøvde å komme oss hjemover slik vi hadde planlagt.

 

Jeg begynte å kjøre påvei hjem, men la merke til xenonlyset blinket ved første bensinstasjon. Jeg kontaktet straks forhandleren og nevnte dette ikke var akseptabelt da bilen ikke var i kjørbar stand. Disse pærene er fryktelige dyre også. De fant til slutt ut det vare pæra etter mye venting der. Jeg syntes dette var rart da jeg så i servicehistorikken at bilen hadde ''venstre kjørelys som kommer å går'' helt siden 2008. At det liksom bare var pæra som var problemet alle de årene?

 

Jeg begynte å kjøre hjemover igjen. 1666km lang var turen hjem. La merke på turen at bilen hadde under min grensa på kjøleveskebeholderen og den dro litt til høyre under kjøringen oppover. Når jeg kjørte rett fram på en strekke var rattet stilt litt mere mot høyre. Forstilling? ubalanse i dekk? mulig det er siden de nettopp la over til piggdekk da det var dette jeg ville ha.

Motoren lager litt risting i bilen på tomgang av og til. ikke mye men det er merkbart. Sitter en 2.0 TDI i bilen.

 

Jeg har en kontrakt på 12 mnd bruktbilgaranti på motor og drivverk. Og vi ble enige om jeg kunne ta det hos et autorisert verksted her oppe om det skulle skje noe. dette avtalte vi over telefonen før jeg dro ned. Står i kontrakten at bilen har 12mnd bruktbilgaranti også. Bilen var EU-Gokjent på dagen jeg fikk den. Oljepinnen knakk også på turen oppover. Den var allerede ganske bøyd nede og var likefør den knakk. så jeg knakk den nederste delen før den ville falle oppi motorrommet.

 

Hva skal jeg gjøre? Redd for det kan fort bli reprasjoner snart.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke ut om den tryggheten man regner med etter kjøp hos forhandler, nei. MEN hvis de dekker de nåværende problemene for deg er det ikke så mye å klage på riktig enda. Tror jeg..

 

Husk at det er noe som heter reklamasjon også. Blir det mye tull etterhvert så kan det hende forhandleren har ansvar for å fikse dette. På en annen side, hvis de krever at du kommer tilbake til de hver gang, istedet for at du kan fikse det hos lokale verksteder, tror jeg ikke loven hindrer de i det?

 

EDIT: Følg link, les om reklamasjon! Du har faktisk forbausende gode rettigheter etter kjøp av bil. http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Lover-og-regler/Reklamasjon-ved-kjop-av-bil/

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Høres ikke ut om den tryggheten man regner med etter kjøp hos forhandler, nei. MEN hvis de dekker de nåværende problemene for deg er det ikke så mye å klage på riktig enda. Tror jeg..

 

Husk at det er noe som heter reklamasjon også. Blir det mye tull etterhvert så kan det hende forhandleren har ansvar for å fikse dette. På en annen side, hvis de krever at du kommer tilbake til de hver gang, istedet for at du kan fikse det hos lokale verksteder, tror jeg ikke loven hindrer de i det?

 

EDIT: Følg link, les om reklamasjon! Du har faktisk forbausende gode rettigheter etter kjøp av bil. http://www.naf.no/Al...ed-kjop-av-bil/

 

Joda, men vi ble jo enige om at jeg fikk Norgesgaranti. Skulle ikke være noe problem å bruke et verksted her oppe sålenge det var autorisert. 12mnd bruktbilgaranti er jo helt nytteløst hvis jeg må sette den på hurtigruta hver gang det skjer noe.

 

Men jeg skal ringe i morgen å høre hva han sier. Hvis han blir vanskelig må jeg vurdere forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Da bør det ikke bli noe problem. :) Har de inngått en slik avtale gjør de dumt i å krangle.

 

Bilen i seg selv skal være veldig bra. Er nok bare tidligere eier som har slurvet litt med vedlikeholdet. Legg til en useriøs forhandler så sitter du med den kjipe følelsen av å ha kjøpt feil bil..

 

Fortell hvordan det går, da.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ringte opp forhandleren idag å klaget. Vet ikke akkurat va slags rettigheter jeg har da men vi gikk gjennom problemene.

 

- Bilen trekker litt til høyre/Rattet ligger litt mere mot høyre når jeg kjører rett fram

- Litt fukt i venstre lykt.

- Peilepinne knekt (jeg har selv bestilt ny 132kr)

- bilen mangler 1 nøkkel. Dette avtalte vi forhandleren skulle ordne da jeg hentet bilen. regner med det ordner seg.

- Motoren vibrer litt under tomgang. Altså sender litt risting ut gjennom bilen.

Er dieselbil så vet ikke helt hvordan de oppfører seg men sikkert noe som snart tar kveld?

 

Forhandleren fortalte jeg kunne dra til et autorisert verksted her oppe for å se ang det med bilen/rattet trekker til høyre og nevnte de kunne betale halvparten av kostnadene. Vet ikke om jeg har krav på de betaler alt det?

 

Har bestilt time hos Naf. Skal ta full driftstest av bilen samt 4-hjulskontroll og oljeskift. Absolutt noe jeg burde gjort før kjøpet.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Det er liksom naf test man IKKE skal behøve å ta ved kjøp fra forhandler. Egentlig..

 

Først og fremst, hva sier denne Norgesgarantien dere tegnet? Står det noe der om hvor stor andel av regningen forhandler skal dekke? Les igjennom hele, jeg er ikke kjent med innholdet i den.

 

Det som er viktig her er hva du ble opplyst om på forhånd. Glem garantien for et øyeblikk, Norsk LOV krever at selger er ærlig. Det er regelrett forbudt å lure kjøper ved å ikke oppgi informasjon om feil på objektet. Som man vet om, da!

 

Om det er noe galt med motoren vet jeg ikke. Diesel er som kjent ikke på langt nær vibrasjonsfrie. Kanskje det skal være slik.

 

Men så var det den styringen. Ganske stor forskjell på om rattet bare sitter feil på, eller om bilen virkelig DRAR til sidene. Jeg hadde selv en bil der rattet ikke satt helt rett. Det var ikke noe annet galt enn det, så jeg ga beng. Uansett er det jo en feil..

Lenke til kommentar

Jaa. Det er jo bare å konkludere med at du har gjort en klassisk tabbe, reise langt på enveisbillett uten å ha fått tilstandsrapport på bilen FØR du dro, samt at du ante egentlig ugler i mosen og lot være å avbryte handelen.

 

Det er alltid dyrere å dra hjem med feil bil enn å dra hjem uten bil. Si at du hadde tatt et par netter på hotell og reist hjem på dyr flybillett, max tap 6000kr - du kan tape langt mer på det kjøpet du har gjort nå.

 

Siden du er forbruker og forhandleren er en profesjonell aktør er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse. Den kan du lese nøye på lovdata.no.

For å kunne heve kjøpet må du kunne finne en vesentlig mangel, litt skjeiv rattstilling er ikke en vesentlig mangel, men for eksempel en alvorlig og kostbar feil på motor eller gir vil kunne være nok.

 

Det gjelder uansett at du umiddelbart får kartlagt og påklaget alle feil og mangler, og umiddelbart sender skriftlig reklamasjon som rekommendert brev. Dette er viktig med tanke på fremtidige rettslige skritt, dersom forhandler nekter å utbedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaa. Det er jo bare å konkludere med at du har gjort en klassisk tabbe, reise langt på enveisbillett uten å ha fått tilstandsrapport på bilen FØR du dro, samt at du ante egentlig ugler i mosen og lot være å avbryte handelen.

 

Det er alltid dyrere å dra hjem med feil bil enn å dra hjem uten bil. Si at du hadde tatt et par netter på hotell og reist hjem på dyr flybillett, max tap 6000kr - du kan tape langt mer på det kjøpet du har gjort nå.

 

Siden du er forbruker og forhandleren er en profesjonell aktør er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse. Den kan du lese nøye på lovdata.no.

For å kunne heve kjøpet må du kunne finne en vesentlig mangel, litt skjeiv rattstilling er ikke en vesentlig mangel, men for eksempel en alvorlig og kostbar feil på motor eller gir vil kunne være nok.

 

Det gjelder uansett at du umiddelbart får kartlagt og påklaget alle feil og mangler, og umiddelbart sender skriftlig reklamasjon som rekommendert brev. Dette er viktig med tanke på fremtidige rettslige skritt, dersom forhandler nekter å utbedre.

 

Ja, men selger er da pliktig til å opplyse om mangler? Eneste jeg fikk beskjed om var at det var et par riper på bakskjermen. Resten bør jo dekkes av reklamasjon?

 

Vurderte en http://www.naf.no/Al...antiutlopstest/

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Har bilen/skulle bilen vore på EU-kontroll medan han var i hendene til forhandlar?

 

Mi erfaring med dette er at det er kameraderi mellom mindre profesjonelle forhandlarar, og ein tilfeldig vegvesen-godkjend verkstad, der bilen blir EU-godkjent heilt forutan kontroll av noko som helst som kunne fått merknad ved ein skikkeleg kontroll. Dette for å spara forhandlar for utgifter med bilen, fram til den rette tosken kjem for å kjøpe bilen. Slik var det då eg kjøpte ein Peugeot Boxer. Og ja, eg ville ha ein Boxer. Og den einaste som var i Bergensområdet var sjølvsagt i hendene på ein slik forhandlar.

Lenke til kommentar

Jeg må arrestere Ideal og det han skrev om heving av kjøp. Det er nok enda litt vanskeligere.. Selger må få muligheten til å rette opp i feilene to ganger før det er snakk om noen heving, og selv da er det kanskje bare snakk om litt avslag på bilens pris.

 

Edit: Hvis motoren faller ut er det nok riktig..

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Uten å legge meg opp i resten av diskusjonen, kan jeg påpeke at 2006-årgangen av diesel-Audier gjerne viberer litt ved tomgang. De velkjente pumpedyse-motorene er ikke de mest sofitstikerte oljebrennerne på markedet ...

 

Edit: Dette gjelder selvsagt ikke kun 2006-årgangen, men alle årganger med 1,9-literen.

Endret av OML/Skavold
Lenke til kommentar

Uten å legge meg opp i resten av diskusjonen, kan jeg påpeke at 2006-årgangen av diesel-Audier gjerne viberer litt ved tomgang. De velkjente pumpedyse-motorene er ikke de mest sofitstikerte oljebrennerne på markedet ...

 

Edit: Dette gjelder selvsagt ikke kun 2006-årgangen, men alle årganger med 1,9-literen.

 

Har ikke dette problemet med a4 1.9tdi 1999, kun en god shake under oppstart av bilen.

Endret av Magnus Solmyr
Lenke til kommentar

Hvordan gikk NAF kontrollen? :)

 

Edit: hvis du først skal ta test burde du ta garantiutløps testen siden den er mye mer omfattende enn driftstesten, og det er ikke store prisforskjellen.

 

- Se bilde 2 først

Snakket med forhandleren før jeg dro på testen for noen dager siden. Nevnte dette me blant annet hjul/spissing. Da nevnte han at jeg måtte bare sende regningen og de evt kunne betale 50/50. Jeg mener han skal få dekke alt dette. Vertfall det NAF påpekte på først bilde.

 

Feilkode 762 kan dere vel se bort ifra. Da dette er en S-Line utgave og det er fabrikkmontert. Skal da ikke være nødvendig om noe merknad i vognkortet da? Dette med rust.. hvordan fungerer det. Audi har jo 12 års rustgaranti. Noen erfaringer?

post-95838-0-11947100-1362678714_thumb.png

post-95838-0-12152600-1362678715_thumb.png

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Trist lesing..

 

Når det kommer til rustgaranti vil jeg tro den forutsetter at alle sevicer er tatt. På min Ford er det f.eks påkrevd en årlig sjekk.

 

Virker kanskje ganske alvorlig når du leser det, men uansett hvordan bruktbil du tar inn hos NAF blir de garantert å finne noe. Dette med styrehjul kan bli dyrt men vi har uansett avtale på 50/50 her. Men prøver å ta det gjennom forbrukerskjøpsloven. Mener selv dette er noe som de skal stå for når det aldri ble opplyst. Kondens i lykt kan være så lite som selvlufting i lykten har gått tett.

 

Noen deffekte varmetråder i bakruten samt seig demper på hanskerommet kan jeg leve med. evt fikse selv senere.

Regner med at alle servicer må være fulgt opp ja, om garanten skal dekke det.

 

Servicer er holdt. Dette sto også i annonsen på finn, har tatt vare på den. Har papierer som er skrevet ut av Haldex fra når bilen var i Tyskland også. Der står alt av regnr og kilometerstand og hver minste skrue som er byttet.

 

Skal fortelle hvordan det går. Blir ikke å gi opp vertfall. Det kan jeg love dere.

Endret av Mørkeblå
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke det var såå ille.

 

Det med rusten burde du kanskje ha sjekket før du kjøpte bilen hvis det er synelig? Med mindre han nevnte at bilen var rustfri da.

 

 

Jeg hadde også problemer med risting på tomgang, og svinghjulet ble byttet på den. Synes dog ikke set hjalp så mye, så regner nesten med at det skal være litt risting.. Håper det hvertfall. :p

 

Selgere er sleipe, dette med rust og registerreim etc virker det som alle slurver med å informere ordentlig om. Begge gangene jeg har kjøpt bil har de vært "rustfri", og registerreim ok siden den har x antall km igjen, men de dropper å legge til at den også skal byttes etter x antall år...

 

De bør hvertfall dekke forstillingskontroll og nye lykter til deg der det var kondens. Har du ringt vegvesenet å hørt hva forrige km stand var på eu kontroll siden du ikke har orginal service hefte?

Lenke til kommentar

Feilkode 762 kan dere vel se bort ifra. Da dette er en S-Line utgave og det er fabrikkmontert. Skal da ikke være nødvendig om noe merknad i vognkortet da? Dette med rust.. hvordan fungerer det. Audi har jo 12 års rustgaranti. Noen erfaringer?

 

Bet meg merke i en ting spesielt: "Serviceheftet er ikke originalheftet". Hvordan ser serviceheftet ut? Er det bare noen tilfeldige ark eller er det et skikkelig servicehefte? Er servicene merket av helt fra starten? Er dette en bruktimportert bil?

 

Når det gjelder rust så er rustgarantien ment å gå på gjennomrusting. Dvs litt lett, tilfeldig rust blir ikke noen garantisak.

Lenke til kommentar

Bet meg merke i en ting spesielt: "Serviceheftet er ikke originalheftet". Hvordan ser serviceheftet ut? Er det bare noen tilfeldige ark eller er det et skikkelig servicehefte? Er servicene merket av helt fra starten? Er dette en bruktimportert bil?

 

Når det gjelder rust så er rustgarantien ment å gå på gjennomrusting. Dvs litt lett, tilfeldig rust blir ikke noen garantisak.

 

Jeg har utskrevne papier fra når bilen var i Tyskland. Disse papirene stemmer da moller ordnet dem. Bilen fikk et nytt og norsk servicebok da den kom til norge i 2008. Her er servicene holdt og alle er stemplet. Sjekket blant annet en service der vannpumpe og registerreim samt mye andre va byttet ved å ringe opp det verkstedet som tok servicen. de bekreftet dette ved å lese opp alt det som var byttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...