Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Misfornøyd med bilkjøp fra forhandler


Anbefalte innlegg

Må du betale halvparten for garantisaker? Husker når jeg kjøpte bil med en bruktbilforhandler, jeg pirket på ene og andre feilen, askebegermekanisme som var trasig, foringer som lagde lyder, og endel andre ting. Fikk beskjed om å ta bilen til beste og nærmeste verksted, og det ble ordnet på hans regning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må du betale halvparten for garantisaker? Husker når jeg kjøpte bil med en bruktbilforhandler, jeg pirket på ene og andre feilen, askebegermekanisme som var trasig, foringer som lagde lyder, og endel andre ting. Fikk beskjed om å ta bilen til beste og nærmeste verksted, og det ble ordnet på hans regning.

 

Avtalen er 50/50 på motordrivverk på bruktbilgarantien ja. Og at jeg fikk Norgesgaranti så lenge det var autorisert verksted. Men dette er en reklamasjonssak i mine øyne.

 

Ringte selger idag. Nå gjor han seg vanskelig. Virket ikke som han likte at jeg tok NAF-Test. Han begynte å skylde på erfaringer er at de alltid finner noe på slike tester som ikke er så viktig, og man ikke kan forvente at bilen skal fungere optimalt når den er 8 år gammel/ 128 000km. Og han mente de skriver noe de tror som må gjøres. Han skulle ta det opp med verkstedet deres å se hva som burde forventes ved en bil som er 8 år gammel/tilstand. Men som sagt han gjor seg veldig vanskelig å begynte å skylde på mye.

 

Han nevnte også hvis det var slik jeg forventer evt svinghjul/clutch bytte så ville de ha bilen tilbake i deres eie. Får å så selge den til noen som ikke forventer en feilfri bil.

 

jeg forventer ikke at bilen skal være 100% Men slik sånn som fukt i lykt samt vibrasjoner fra motor og hjulstilling er ganske viktig.

 

Har sendt alt til forbrukerrådet. Håper vi heller kunne ta det rolig mellom kjøper og forhandler men ser ut som det løpet er kjørt.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Morsomt at han ikke forstår forskjellen på å kreve ærlighet og på å kreve en feilfri bil. Han gjør seg nok dum.

 

Kanskje bare la han få bilen tilbake..

 

Ja, ikke sant. Men samtidig forstår jeg han. Det er jo trossalt jobben hans :)

Prøver å snike seg unna så mye så mulig.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Høres veldig useriøst ut, da hadde jeg heller levert tilbake bilen istedenfor for å slippe alt det styret.

 

Jeg har også nettopp kjøpt en 8 år gammel bil, og der dekket de nytt svinghjul(8000kr),bærekule,foringer,forstillingskontroll, to ny frontlykter etc på garanti fra en liten forhandler. Han kom til og med å hentet bilen for meg. (Bor 4 timer unna).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lever tilbake bilen, krev hver eneste krone tilbake!

 

Høres veldig useriøst ut, da hadde jeg heller levert tilbake bilen istedenfor for å slippe alt det styret.

 

Jeg har også nettopp kjøpt en 8 år gammel bil, og der dekket de nytt svinghjul(8000kr),bærekule,foringer,forstillingskontroll, to ny frontlykter etc på garanti fra en liten forhandler. Han kom til og med å hentet bilen for meg. (Bor 4 timer unna).

Der har du service! :thumbs:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig useriøs selger spør du meg.Jeg kjøpte i fjor en mercedes 2005 modell fra en Mercedes forhandler,med på kjøpet fikk jeg 6 måneders garanti fra dem,brukte garantien for å få ny luft fjæring bak som koster flesk,fikk bare beskjed om å kjøre til nærmeste BOS verksted og be dem fikse problemet.

Har nå hatt bilen i nesten ett år og jeg er veldig fornøyd,eneste jeg måtte skifte på egen regning var noe ved starteren som lagde lyd ved oppstart,men helt normalt på en 7 år gammel bil.

 

 

Jeg mener at den audien hadde unormalt mange feil for å være 7 år gammel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lever tilbake bilen, krev hver eneste krone tilbake!

 

 

Der har du service! :thumbs:

 

Ja, veldig fornøyd med det. Men sånn går det jo når man sier at bilen er 100% å selger den med garanti. Forstår ikke helt hvorfor bilselgere gidder alt det styret når de vet at kunden kommer tilbake for å klage..Da burde de hvertfall droppet å solgt med garanti.

Lenke til kommentar

Han nevnte også hvis det var slik jeg forventer evt svinghjul/clutch bytte så ville de ha bilen tilbake i deres eie.

 

Jeg registrerte at NAF testen kommenterte at vibrasjonen antagelig kom fra svinghjul.

I mange moderne biler har de montert et såkalt dual-mass svinghjul. Det er altså ikke lengere en enkelt bit som utgjør svinghjulet, men det er delvis metall og delvis komposittmaterialer såvidt jeg forstår, svinghjulet er altså da to-delt.

Denne løsningen har en rekke fabrikanter hatt store problemer og vansker med, og det er en vanlig feil at disse svikter. Utbedring av en slik feil koster mye penger.

 

Dersom forhandleren nå har orientert deg om at de er villige til å heve kjøpet, slik jeg forsto din melding om at de ønsket å ta bilen tilbake i sin eie, så foreslår jeg at du gjør det.

 

Dette er nemlig en mandagsbil uten like, og du skal være glad hvis du blir kvitt den.

 

Når deg gjelder loven er den forøvrig soleklar, dersom bilen er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, her er det vesentlige hva DU hadde grunn til å forvente, er det du som har rett. Det er bare å lese på lovdata og evt. høyesterettsdommer som avgjør tvilstilfeller og setter presedens. _DU_ hadde nemlig ingen grunn til å forvente at svinghjulet skulle være defekt, og da kan forhandleren bare reise og ryke med "skal sjekke hva som forventes", for det er ikke vesentlig hva hans verksted synes - loven er soleklar.

Jeg foreslår likevel at du driter i å krangle og godtar deres tilbud om heving av kjøpet.

Endret av Ideal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nesten som du bør legge ut navn på forhandler til skrekk og advarsel

 

Såklart kommer jeg til å gjøre dette. Vi lever i 2013, og skal ikke mye til for å spre et dårlig rykte mot en liten bilforretning. Men blir å vente litt med det. Må se hvordan det går først. Har kontaktet forbrukerrådet, men har enda ikke fått svar. Blir å ringe forbrukerrådet i morgen å høre om de har sett over saken. ventet 1 uke nå. Usikker på behandlingstid. Men de nevnte det ikke skulle ta manger dager. Hadde tenkt å ringe opp til forhandleren igjen også, men litt løst å høre fra forbrukerrådet først. Slik jeg vet hvordan jeg står.

 

Jeg registrerte at NAF testen kommenterte at vibrasjonen antagelig kom fra svinghjul.

I mange moderne biler har de montert et såkalt dual-mass svinghjul. Det er altså ikke lengere en enkelt bit som utgjør svinghjulet, men det er delvis metall og delvis komposittmaterialer såvidt jeg forstår, svinghjulet er altså da to-delt.

Denne løsningen har en rekke fabrikanter hatt store problemer og vansker med, og det er en vanlig feil at disse svikter. Utbedring av en slik feil koster mye penger.

 

Dersom forhandleren nå har orientert deg om at de er villige til å heve kjøpet, slik jeg forsto din melding om at de ønsket å ta bilen tilbake i sin eie, så foreslår jeg at du gjør det.

 

Dette er nemlig en mandagsbil uten like, og du skal være glad hvis du blir kvitt den.

 

Når deg gjelder loven er den forøvrig soleklar, dersom bilen er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, her er det vesentlige hva DU hadde grunn til å forvente, er det du som har rett. Det er bare å lese på lovdata og evt. høyesterettsdommer som avgjør tvilstilfeller og setter presedens. _DU_ hadde nemlig ingen grunn til å forvente at svinghjulet skulle være defekt, og da kan forhandleren bare reise og ryke med "skal sjekke hva som forventes", for det er ikke vesentlig hva hans verksted synes - loven er soleklar.

Jeg foreslår likevel at du driter i å krangle og godtar deres tilbud om heving av kjøpet.

 

Hei, godt svar du kom med.

Biltekniske konsulenten fra NAF nevnte dette med med svinghjulet ja. Han forklarte det var et kjent problem og jeg har sjekket det opp etter jeg kom hjem. Fikk et prisoverslag fra moller på 19 317,- for skifte svinghjul med clutch. Bytte av lykt var på 7 457,- samt parkeringssenor på 6 228. Dette var bare et prisoverslag jeg fikk gjennom mail. Har ikke gjort noe med det. Ville bare se hva det evt kunne koste alt til sammen. Lykten kan jeg nokk fiske selv. Parkeringssensor har jeg aldri hatt brukt for. Men såklart kjekt, og viktig at de er iorden den dagen jeg selger bilen.

 

Dette han nevnte med å få bilen ned igjen tror jeg han bare sa fordi han ble irritert. Jeg gidder vertfall ikke å kjøre ned igjen. Å det koster 8 500,- å sende den med hurtigruten, hvem som skal betale det vet jeg ikke. Mener han skal stå for det siden han sa det, men som sagt tror jeg han bare sa det fordi han ble irritert. Vanligvis skal jo en forhandler ha 2 forsøk på å opprette en feil før evt heving er aktuelt. Jeg har betalt årsavgift, omreg samt oljeskift og filter på bilen også. Blir vel neppe å se noe til de pengene igjen hvis jeg skulle sende den ned.

 

Men eneste jeg fikk beskjed om når jeg spurte om mangler/feil på bilen var litt steinsprang og noen riper på bakfanger. Ellers så bruker jeg bilen hver dag. Har kjørt mye siden jeg kjøpte den, veldig god å kjøre. Men mister litt kjøreglede når jeg tenker på dette med svinghjulet. Bilen rister ikke altså mye som jeg har leste andre opplever på div forum. Men kjenner litt når bilen står på tomgang. Så er sannsyneligvis ikke så lenge før det gjøres noe med. Ellers så er denne bilforretning ganske ny tror jeg. Stiftet i 2009 ifølge brønnøysundregisteret. De vokser ganske fort på facebook med antall ''likes''

 

Men blir å vente på å høre hva forbrukerrådet mener. Skal holde dere oppdatert vertfall.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...