Gå til innhold

Bedre bildekvalitet fra Fujifilms råfiler?


Anbefalte innlegg

arthon, fine eksempler fra Red Epic der, monokromsensorer som i den og Leica sitt MM er interessant. Det er en markant forbedring. Det er vanskelig å vite hvilken retning sensorteknologien kommer til å ta. Foveon er også veldig interessant, bildekvaliteten på lav ISO fra DP2M er helt utrolig. Jeg tror nok ikke at X-Trans kommer til å leve så veldig lenge dessverre. Men per i dag, er det et svært godt alternativ. Spesielt i svakt lys er den vanvittig bra.

 

Personlig håper jeg at fremskritt innen sensorproduksjon vil gjøre det mer kostnadseffektivt å lage større sensorer, slik at vi får billigere mellomformatkameraer. Det er noe med uttrykket til fotografier tatt med større formater som er veldig tiltrekkende. 6x7 og Portra 400 er min personlige favoritt om dagen, med et Fuji GF670 folder som knapt veier 1kg.

 

Digresjoner. X-systemet per i dag er min favoritt for hverdagskamera. Flott optikk, bra kamera, liten størrelse og lett vekt. Salget kommer nok til å øke nå som Adobe er på banen med skikkelig støtte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraprodusentene har naturlig nok enda mer kjennskap til hvordan bildebrikken og filtrene på denne er konstruert, og hvordan man best mulig kan hente ut farger, kompensere for AA-filter og fjerne støy.

 

I tillegg er det data om picture styles og andre proprietære innstillinger og algoritmer. Hvis man har valgt en innstilling "Vivid" på kameraet vet ikke tredjepartsprodusenten hvordan dette skal "fremkalles" for å få samme farger og behandling som hvis man velger dette som jpeg i kameraet eller Raw-konvertering i produsentens egen programvare. Og alle mulige andre proprietære, ikke dokumenterte innstillinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hatt Fuji X-Pro1 siden i fjor sommer. Kjempefornøyd. Men har ikke vært helt fornøyd med Lightroom/ACR - før NÅ! Dette ble bra. Jeg har testet Silkypix, både versjonen som følger gratis med kameraet og den større påkostede versjonen. Jeg har testet nyeste Capture one, og en par til.

 

Capture one er sikkert vel og bra. Men jeg synes jeg får mer ut av filene i Lightroom. Men uansett er det marginalt, og hadde det ikke vært for at jeg liker arbeidsflyten med Lightroom hadde det nok vært hipp som happ. Men at Capture One skal være noe bedre nå, det ser jeg ikke. Har sittet og mekket filer fram og tilbake i ulike program i hele dag. Har skutt X-trans rawfiler siden juni i fjor, så har hatt litt utvalg å bla i. Og som sagt, veldig bra oppdatering fra Adobe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hatt Fuji X-Pro1 siden i fjor sommer. Kjempefornøyd. Men har ikke vært helt fornøyd med Lightroom/ACR - før NÅ! Dette ble bra. Jeg har testet Silkypix, både versjonen som følger gratis med kameraet og den større påkostede versjonen. Jeg har testet nyeste Capture one, og en par til

I og med at du ikke var fønøyd med noen av programmene; hva har du egentlig brukt? At du har holdt deg til Fuji, skjønner jeg - det er overraskende trivelige kameraer å bruke.

Lenke til kommentar

I og med at du ikke var fønøyd med noen av programmene; hva har du egentlig brukt? At du har holdt deg til Fuji, skjønner jeg - det er overraskende trivelige kameraer å bruke.

 

Jeg har brukt Adobe Lightroom og det har funget greit på de aller fleste bilder. Har også et Canon 7D og derfor har brukt Lightroom siden versjon 3, så mest kjent med det. Og liker arbeidsflyten. På "problembilder" med mye fine detaljer, type naturbilde med løv, gress f.eks, så bet jeg i det sure eplet og konverterte jeg i medfølgende Silkypix (oppdatert via nett forøvrig) fra raw til Tiff med minimum av justering, og importerte disse til Lightroom for videre katalogisering og justering. Men synes det var et ekstra steg som jeg gjerne ville slippe, og er veldig happy med at Lightroom nå ser ut til å være kvitt problemene.

Lenke til kommentar

Nope. Kun JPEG og TIFF.

Og eksport til DNG eller annet RAW-format ville heller ikke hjulpet da det er demosaik-algoritmen som er problemet og den er ikke utført så lenge man holder seg til RAW-format. Men lagring i TIF, 16 bit og lineær gjør nesten samme nytte.

 

Edit: Mulig det finnes, men en standardisert måte å lagre et halvrått format hvor demosak er gjort, men med lineære data og sensorens fargerom kunne vært nyttig for slike tilfeller, forsåvidt også ved skanning.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...