Gå til innhold

NES er konsollen som snudde alt på hodet


Anbefalte innlegg

Var også av de barna som trasket fra dør til dør for å få en dose NES. Hadde selv C64, men ønsket meg Nintendo mer enn noe annet. Dro i den lokale leketøybutikken hver lørdag for å spille der (de hadde versjonen hvor man kunne velge mellom 10 spill:) og favoritter fra denne tiden var SMB, SMB3, Mega Man, Snake Rattle Roll og enda en Capcom/Disneyklassiker Disney's Chip 'n Dale: Rescue Rangers!Tror jeg vipper mot SMW > SMB3, men så fikk jeg ikke Nintendo før SNES heller. SMB3 har kanskje den beste musikken fra Mariouniverset! (vi covret mange låter i metallutgave fra de første ungdomsbandene våres :)Zappern er unektelig en fantastisk gadget fra æraen - har en CRT i boden bare for kompabilitetens skyld... En annen sak som ikke var like vanlig å finne i hjemmet var R.O.B.Ble den noen gang solgt i Norge?Bra episode (som alltid). Blir en tad mer retroseksuell etter hver sending;)

 

Hahaha! Retroseksuell. Jeg skal bruke den fra nå av.

 

Jeg vipper nok også mot SMW - det er så nær perfekt som et spill kan komme. Tar det beste fra SMB3 og gjør det ennå bedre, og legger til masse nytt også. Helt fantastisk. Udødelig!

 

Jeg er usikker på om R.O.B. ble solgt her til lands. Anyway neste uke blir det ENNÅ MER NES-snakk :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahaha! Retroseksuell. Jeg skal bruke den fra nå av.

 

Jeg vipper nok også mot SMW - det er så nær perfekt som et spill kan komme. Tar det beste fra SMB3 og gjør det ennå bedre, og legger til masse nytt også. Helt fantastisk. Udødelig!

 

Jeg er usikker på om R.O.B. ble solgt her til lands. Anyway neste uke blir det ENNÅ MER NES-snakk :D

 

Ordet retroseksuell gjør meg usikker på et merkelig, pirrende vis. Eh. Jah. :ph34r:

 

Hehe...

 

Og mer NES neste uke? TUNE IN!!! :dribble:

 

(Siklende rett etter å ha snakket om retrosekualitet... Jadda.:D )

Endret av fnwilborn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du kan seriøst ikke sammenligne det? Markedet da og nå er to komplett forskjellige ting, og PS4 vil virkelig ikke revolusjonere det på samme måte som NES.
Anbefaler å gjøre som de aller fleste andre her; ignorer alle de tåpelige one-liners som denne 12-åringen i en voksen kropp konstant spyr ut av seg. Han er ikke her for diskusjon uansett.

 

Ja for alle som har andre meninger enn deg selv, er fjollete ikke sant.

Lenke til kommentar

On-topic: NES som konsoll var utvilsomt en veldig viktig konsoll, men spillbiblioteket på NES er ikke akkurat hva jeg vil kalle bra. Selv klassikere som Metroid og Zelda er knapt spillbare i dag fordi konsollen var så begrenset.

 

Det er ganske mye mer enn Zelda og Metroid på NES, Bucky O'hare, Dream Master, Gauntlet for å nevne tre som kanskje ikke alle har hørt om som jeg ser på som bedre enn flere andre kjente spill. Joda ut av 800 spill så er det kanskje bare rundt 15-20% som er bra og enda færre som som fortsatt er gode spill i dag. Konsollen var langt i fra begrenset. Ta en titt på PCspill fra samme tida og se hva som i gjennomsnitt har best kvalitet på lyd og grafikk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig med de som mener at Nes-spillene ikke "holder" i dag - hva nå det skulle bety. De beste spillene på Nes er den dag i dag blant de beste i sine sjangre, men det er riktig at noen av spillene i de større seriene kanskje ikke er så gode, spesielt gjelder dette Metroid og Kid Icarus som begge er middelmådige, og jeg mener også det orginale Zelda er dårligere enn navnet skulle tilsi. Ellers har jeg tidligere postet mine favorittspill til konsollen på dette forumet, så jeg kopierer bare den:

 

1. Mega Man 2 - Kanskje det beste rene plattformspillet noensinne med herligt leveldesign, høy vanskelighetsgrad og en fantastisk musikk som driver deg videre. Også en del episke bossfighter, og en god dose strategi i forhold til rasjonering av våpnene. Obligatorisk!

 

1. Super Mario Bros 3 - Dette står ved siden av Mega Man 2 og Super Mario World som det beste plattformspillet noensinne. Balansert vanskelighetsgrad, kreative brett og fantastisk kontroll. Dessuten er SMB3 det første spillet som så smått starter trenden med halv-psykedelisk humor i Nintendo-spill. Det har tonnevis med hemmeligheter, alternative veier gjennom spillet, en masse småspill, geniale items som tryllefløyten og ubrukelige som musikkdåsen og ankeret (som vi likevel skrev til Nintendo-Magasinet for å få svar på hvor befant seg.) Dessuten ble det laget en egen film for å promotere spillet. Og på verden 5-3 finnes den beste powerupen i et spill noensinne: Kuriboskoen!

 

3. Zelda 2: The Adventures of Link - Mange mener at dette er den sorte fåren i Zelda-serien, men Zelda 2 er - om man tåler vanskelighetsgraden - faktisk et spill som blander rpg-elementer med mer tradisjonelle action-plattformere som Castlevania på en måte få spill gjorde før Symphony of the Night. Zelda 2 har en stor oververden med hemmeligheter, byer med npc-er, hemmeligheter, gråtter og templer som man kan utforske. Når man utforsker de, får man dog et vanlig 2d-syn og man må slåss ved hjelp av det dypeste og mest givende fightesystemet i et spill av denne typen til Nes. Rpg-elementer som xp og levels, itembasert progresjon og magi er også noe som passet godt inn i Zelda og som dessverre ikke har vært brukt siden. Dessuten får man fult liv av å bli invitert med hjem av unge flotte damer (og full magi av gamle damer) - ikke feil bare det :)

 

4. Contra/Probotector - Plattformingen fra Mario kombinert med tempoet og presisjonen fra Gradius i tillegg til en herlig tospiller-modus gjør dette til et av de aller beste spillene til Nes. Men husk å bruke Konami-koden, ellers kommer man ikke langt.

 

5. Bubble Bobble - Enda et herlig tospillers arkadespill. Lag bobler, fang fiender og pop dem - like enkelt som det er genialt! Det som kanskje gjør Bubble Bobble så bra fremdeles er at det finnes så få spill av denne typen - dessuten er musikken fantastisk.

 

6. Super Mario Bros - I forhold til når det kom, er dette det klart beste spillet på listen. Tok en døende konsollindustri tilbake fra graven, og revolusjonerte spillbransjen i samme slengen samtidig som det etablerte Nintendo som den mest betydningsfulle aktøren i markedet for de neste 10 årene. En klassiker, som holder seg meget godt til tross for sin høye alder.

 

7. Dragon Quest/Warrior 3 - Dette spillet hadde vært litt høyere på listen om det faktisk var kommet ut i Norge. Er uansett det klart beste rpg-et på Nes med et herlig "job-system", en natt- og dagsyklus, en flott historie og et episk quest som er mye større enn i sine relativt beskjedne forgjengere. Ingen av Final Fantasy-spillene på Nes er i nærheten av dette.

 

8. Ninja Gaiden - Nes var en konsoll som svømmet over av action-plattformspill i 2D, men Tecmos Ninja Gaiden serie klarer likevel å skille seg ut med sitt høye tempo, beinharde vanskelighetsgrad, cinematiske historie, perfekte kontroll og interessante brett. Eneste som trekker litt ned er bossene, som i all hovedsak er for enkle (og den siste er tilsvarende omtrent umulig), men like fult et av de beste spillene av sin type noensinne.

 

9. Mega Man 3 - Ikke like kreativt som toeren, men større og penere, og fremdeles veldig bra. Har også skli-movet som gjør spillet enda raskere.

 

10. Castlevania 3: Dracula's Curse - Vil du spille med en pirat som kan klatre langs veggene? Hva med en mystisk karakter som kan kaste kraftig magi? Eller hva med Draculas egen sønn, Alucard som kan forvandle seg til en flaggermus og fly over de vanskeligste hindringene? Eller foretrekker du Simons bestefar Trevor og hans trofaste vampire killer? Går du innom skogen eller myren? Og stikker du innom gravplassen? Det unike med Castlevania 3 er at det i prinsippet er et enkelt spill - men det gir deg likevel så voldsomt mye frihet til å spille det slik du ønsker. Dermed passer det for de fleste, og det har en gjennspillingsverdi som gjør at det fremdeles er måter å gå gjennom spillet på som jeg ikke har utbrukt enda - 20 år etter at det dukket opp i Norge for første gang. Er også den teknisk mest avanserte grafikken på Nes takket være Konamis egen VRC6-chip, og har som vanlig et latterlig bra soundtrack. Eneste som trekker litt ned er en veldig høy vanskelighetsgrad.

Lenke til kommentar
On-topic: NES som konsoll var utvilsomt en veldig viktig konsoll, men spillbiblioteket på NES er ikke akkurat hva jeg vil kalle bra. Selv klassikere som Metroid og Zelda er knapt spillbare i dag fordi konsollen var så begrenset.
Det er ganske mye mer enn Zelda og Metroid på NES, Bucky O'hare, Dream Master, Gauntlet for å nevne tre som kanskje ikke alle har hørt om som jeg ser på som bedre enn flere andre kjente spill. Joda ut av 800 spill så er det kanskje bare rundt 15-20% som er bra og enda færre som som fortsatt er gode spill i dag. Konsollen var langt i fra begrenset. Ta en titt på PCspill fra samme tida og se hva som i gjennomsnitt har best kvalitet på lyd og grafikk

 

NES-spill kunne scrolle frem og tilbake i 60 bilder i sekundet, noe PC-spill ikke fikk til før senere.Commander Keen var et fremskritt i så måte men matchet fremdeles ikke hvor "smooth" NES-spill var.

Lenke til kommentar

Det er aldri lurt å bytte bort en NES men du kunne ha gjort et MYE dårligere bytte. F.eks en Jaguar. Eller Intellivision. Eller til og med Turbografx selv om mange liker den.

 

Alternativene var enten å beholde NESen - jeg ville ha en SNES, men økonomien tillot ikke begge deler + foreldrene mente jeg ikke trengte begge deler (idag ville jeg gått for begge deler uten å blunke) - eller bytte mot SNES. Så da endte det med bytte: leste en annonse i avisen om en som ønsket å bytte SNES mot NES, så da ble det gjort en avtale, og byttet ble et faktum.

De andre alternativene du nevner har jeg ikke hørt om en gang - ihvertfall ikke den gang. En mulig alterntiv konsoll på den tiden kunne vært Sega Mega Drive (spilte Sonic en del), men det var ikke det jeg ville ha i eget eie: det var Nintendo.

 

 

Pausemusikken ("hva kan dette være for noe?" :p ): Super Mario 3...men er det "Running Around" eller "Still Running Around"? Den melodien har fått forskjellige navn, og kommer også i forskjellige varianter; "Overworld 2" er et annet navn på "Running Around" - ihvertfall i mine VGM-lister.

 

Edit:

Super Mario World 100% speedrun:

http://www.archive.o...0p_13145_LQ.avi <- 142 MB

http://www.archive.o...0p_13145_HQ.avi <- 2.84 GB

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

NES var familiens første konsoll og jeg husker fortsatt den dagen vi fikk den og kobla den til TV'en (med Super Mario Bros. som foreløpig eneste spill). Jeg var vel fire eller fem år gammel tror jeg.

 

Favorittspillet var lett Battletoads, selv om det var sinnsykt vanskelig. Husker det øyeblikket da vi for første gang klarte å komme forbi den hersens turbotunnelen og videre til fjerde level. Fikk spilt mange av de andre NES klassikerne, som Super Mario 2 og 3, Ducktales, Megaman, Chip n' Dale og Probotector (Contra) hos venner i nabolaget. Vi hadde også andre, ganske obskure, spill, som Asterix, North and South, The Smurfs og Swordmaster.

 

Angrer bittert på at familien solgte NES'en da vi fikk Playstation, hadde vært moro å koble den opp igjen.

Lenke til kommentar
Den melodien har fått forskjellige navn, og kommer også i forskjellige varianter; "Overworld 2" er et annet navn på "Running Around" - ihvertfall i mine VGM-lister.

 

Har også sett det sporet bli kalt bare "Athletic". Vet ikke hva Koji Kondo kaller det, det er jo det som eventuelt er det korrekte :)

 

Kult med speedrun!

Lenke til kommentar

har ei ganske grei samling på 266 orginale NES spill ^^

der i blant forsegla rad racer og zelda 2. i SCN :O

de har en ganske så grei verdi.

 

også når det kommer til spill, så skal jeg her rasme opp ei liste med spill som er verdt å spille igjennom på NES.

 

guardian of the legend

dejavu

shadowgate

bucky o hare

journey to silius

ninja gaiden 1 2 3

rescue rangers 1 2

duck tales 1 og 2

the flintstones 1 og 2.. ( 2 er faktisk verdt å spille igjennom)

megaman 2

batman 1

batman : return of the joker

nintendo world cup soccer

zelda 1

rad racer

battletoads

darkwing duck

uninvited

adventure island 2

super mario bros 1 2 og 3

track n field 1

final fantasy

wizards & warriors 1 og 3

 

der har du en GOD DEL bra spill på NES som faktisk er verdt å spille igjennom.. det der vel noen av de beste spilla på NES. samt megaman 2 . batman, bucky o hare og journey to silius har blitt kåra av gamere til å ha den råeste musikken gjennom alle tider.. spiller ingen rolle sjanger eller når spilla kom. det er omtrent orgasmisk.

nå var dette litt of toppic :p men måtte bare siden det var snakk om NES :p

 

like artikelen btw :D

Lenke til kommentar

har ei ganske grei samling på 266 orginale NES spill ^^der i blant forsegla rad racer og zelda 2. i SCN :Ode har en ganske så grei verdi.også når det kommer til spill, så skal jeg her rasme opp ei liste med spill som er verdt å spille igjennom på NES.guardian of the legend dejavu shadowgate bucky o hare journey to silius ninja gaiden 1 2 3 rescue rangers 1 2 duck tales 1 og 2 the flintstones 1 og 2.. ( 2 er faktisk verdt å spille igjennom)megaman 2 batman 1 batman : return of the joker nintendo world cup soccer zelda 1 rad racer battletoads darkwing duckuninvited adventure island 2super mario bros 1 2 og 3track n field 1final fantasy wizards & warriors 1 og 3der har du en GOD DEL bra spill på NES som faktisk er verdt å spille igjennom.. det der vel noen av de beste spilla på NES. samt megaman 2 . batman, bucky o hare og journey to silius har blitt kåra av gamere til å ha den råeste musikken gjennom alle tider.. spiller ingen rolle sjanger eller når spilla kom. det er omtrent orgasmisk. nå var dette litt of toppic :p men måtte bare siden det var snakk om NES :plike artikelen btw :D

 

366 * skulle det stå :p

Lenke til kommentar
Dette er direkte dårlig gjort!!!! Jeg som nettopp har lagt ut Nes samlinga mi qxl, også kommer det en sånn artikkel og kødder med meg!! Vræææl, bare døgnet hadde flere timer i seg, skukke solgt noe som helst!!!
Det er ikke for seint! Trekk tilbake annonsen!

 

Mmmmm, nei, har ikke plass lenger, og ikke tid heller, men nostalgien slappa meg istad, så jeg fikk nesten lyst til å trekke annonsen ja, men har alt solgt n64 lotet og c64 lotet, så nå ryker nes og gamecuben også, så får jeg begynne å selge unna segaene og atariene osv osv. Ja det er surt, men bedre at noen som har tid til det får drive med de enn at det skal stå og støve ned og aldri bli brukt hos meg, jeg har allerede hatt stor glede av de nå, på tide at noen får litt av moroa :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ennå kjenne på frustrasjonen over det ene Koopa-slottet med alle dørene - og hvordan tilsynelatende ingen førte ut...der ble det mye prøving og feiling (særlig det siste) - men det gikk til slutt, selv om jeg tror det var ganske mye flaks.

 

Oh snap! FU! Nå kommer jeg til å få mareritt om timeren som er i ferd med å gå ut, mens man desperat leter etter riktig dør. Trodde jeg var over dette nå :(

Lenke til kommentar
Dette er direkte dårlig gjort!!!! Jeg som nettopp har lagt ut Nes samlinga mi qxl, også kommer det en sånn artikkel og kødder med meg!! Vræææl, bare døgnet hadde flere timer i seg, skukke solgt noe som helst!!!
Det er ikke for seint! Trekk tilbake annonsen!
Mmmmm, nei, har ikke plass lenger, og ikke tid heller, men nostalgien slappa meg istad, så jeg fikk nesten lyst til å trekke annonsen ja, men har alt solgt n64 lotet og c64 lotet, så nå ryker nes og gamecuben også, så får jeg begynne å selge unna segaene og atariene osv osv. Ja det er surt, men bedre at noen som har tid til det får drive med de enn at det skal stå og støve ned og aldri bli brukt hos meg, jeg har allerede hatt stor glede av de nå, på tide at noen får litt av moroa :)

 

Hva skal du selge av Atari?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...