Gå til innhold

Her er IT-nettverket for de med best karakterer


Anbefalte innlegg

Karakterer og CV er uvesentlig.

 

Først får man kandidaten til å gjøre rede for om han/hun lukket døren bak seg da han/hun kom inn i rommet der intervjuet foregår. Dersom kandidaten er bevisst på sin handling fortsetter intervjuet. Dersom kandidaten er usikker eller ikke bevisst på sine handlinger avsluttes intervjuet umiddelbart.

 

Dersom kandidaten har med vitnemål eller CV blir han/hun bedt om å legge disse bort.

 

Så ber man kandidaten gjøre rede for sin moivasjon og mål ved å jobbe for foretaket.

 

Deretter får man på det rene om kandidaten er villig til å gjennomføre den nødvendige opplæringen og om han/hun anerkjenner firmaets policy.

 

Så blir det spørsmål om kandidaten har TV-mottaker i bruk eller følger nyhetssendinger i mainsteam-media. Hvis svaret er ja avsluttes interjuet umiddelbart.

 

Hvis kandidaten består innledene spørrerunder blir det iverksatt praktiske prøver i kandidatens ferdigheter. De kandidater som presterer best eller viser en eksepsjonell motivasjon/er en refleksjon av de riktige holdninger, blir ansatt.

Dette ser ikke ut til å være representativt intervjuteknikk for noen bedrifter jeg vet om. Og viste du ikke at intervju er uvesentlig? (Ja, det er veldig lett å komme med udokumenterte påstander).

 

Til jeg ser noen dokumentasjon på at en person med gode karakterer gjør det dårligere enn en person med dårligere i snitt, så tar jeg slike påstander som argumentasjon for å rettferdiggjøre egne resultater.

 

Så vidt meg bekjent er det bare en god grunn til å

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakterer og CV er uvesentlig.Først får man kandidaten til å gjøre rede for om han/hun lukket døren bak seg da han/hun kom inn i rommet der intervjuet foregår. Dersom kandidaten er bevisst på sin handling fortsetter intervjuet. Dersom kandidaten er usikker eller ikke bevisst på sine handlinger avsluttes intervjuet umiddelbart.Dersom kandidaten har med vitnemål eller CV blir han/hun bedt om å legge disse bort.Så ber man kandidaten gjøre rede for sin moivasjon og mål ved å jobbe for foretaket.Deretter får man på det rene om kandidaten er villig til å gjennomføre den nødvendige opplæringen og om han/hun anerkjenner firmaets policy.Så blir det spørsmål om kandidaten har TV-mottaker i bruk eller følger nyhetssendinger i mainsteam-media. Hvis svaret er ja avsluttes interjuet umiddelbart.Hvis kandidaten består innledene spørrerunder blir det iverksatt praktiske prøver i kandidatens ferdigheter. De kandidater som presterer best eller viser en eksepsjonell motivasjon/er en refleksjon av de riktige holdninger, blir ansatt.

 

Hva har "TV-mottaker i bruk eller følger nyhetssendinger i mainsteam-media" å gjøre med saken? Er ikke det selve definisjon på frihet å kunne følge, lese og motta nyheter/informasjon? Samt fritt diskutere det

Lenke til kommentar

Kvifor vere så oppatt med å jobbe for andre? Er du flink, så kan du fint starte for deg sjølv og utkonkurrere fleire av norske it-bedriftar som brukar meir tid og pengar på byråkrati enn produktutvikling.Å starte for seg sjølv er ikkje så vanskeleg som mange skal ha det til.

 

Det er papir rotet som skremmer de fleste fra å starte selv, og det som gjør at jeg absolutt ikke vil engang begynne med det hele.

Kjenner flere som drev for seg selv, men trakk seg etter noen år, rett og slett for mye papirer til byråkratiet, og mer skal de tydeligvis ha også.

Lenke til kommentar

Hva har "TV-mottaker i bruk eller følger nyhetssendinger i mainsteam-media" å gjøre med saken? Er ikke det selve definisjon på frihet å kunne følge, lese og motta nyheter/informasjon? Samt fritt diskutere det

Du må huske at BadCat mener enhver som følger med på tv-sendinger er en slave av det hjernevaskende samfunnet vi lever i. Og NRK er propaganda. :wee:

 

Just smile and wave, boys. Smile and wave...

 

For meg som kandidat ville det sett omtrent slik ut:

Så blir det spørsmål om kandidaten har TV-mottaker i bruk eller følger nyhetssendinger i mainsteam-media. Interjuet avsluttes umiddelbart av kandidat.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo bedre karakterer en person har, dess mer ville jeg utfordret på tekniske og praktiske spørsmål i et intervju i tillegg til å være ekstra oppmerksom på personlighet og sosiale egenskaper.

 

Det har vist seg flere ganger at de som på papiret imponerer mest, kan være helt udugelige i et felleskap og gjerne ha veldig mye teoretisk kunnskap, men slite med det praktiske.

 

Nå er det muligens noe av dette slike nettverk prøver å arbeide mot, slik at de plukker opp de flinke som også kan jobbe sammen med folk. Det så bare ikke sånn ut på bildene ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har "TV-mottaker i bruk eller følger nyhetssendinger i mainsteam-media" å gjøre med saken? Er ikke det selve definisjon på frihet å kunne følge, lese og motta nyheter/informasjon? Samt fritt diskutere det

 

Fordi mennesker som driver med den slags aktivitet er uønsket. "A clouded mind sees nothing."

Lenke til kommentar

Det er papir rotet som skremmer de fleste fra å starte selv, og det som gjør at jeg absolutt ikke vil engang begynne med det hele.

Kjenner flere som drev for seg selv, men trakk seg etter noen år, rett og slett for mye papirer til byråkratiet, og mer skal de tydeligvis ha også.

 

Det er mulig å finne en forretningspartner som driver med regnskap. En fordel om han har noe kunnskap eller mottakelig for opplæring i det du driver med eller kan gjøre annet forefallende arbeid slik at han ikke står med tomme hender i tider med lite kontorarbeid.

Lenke til kommentar

Karakterer og CV er uvesentlig.

 

Først får man kandidaten til å gjøre rede for om han/hun lukket døren bak seg da han/hun kom inn i rommet der intervjuet foregår. Dersom kandidaten er bevisst på sin handling fortsetter intervjuet. Dersom kandidaten er usikker eller ikke bevisst på sine handlinger avsluttes intervjuet umiddelbart.

 

Dersom kandidaten har med vitnemål eller CV blir han/hun bedt om å legge disse bort.

 

Så ber man kandidaten gjøre rede for sin moivasjon og mål ved å jobbe for foretaket.

 

Deretter får man på det rene om kandidaten er villig til å gjennomføre den nødvendige opplæringen og om han/hun anerkjenner firmaets policy.

 

Så blir det spørsmål om kandidaten har TV-mottaker i bruk eller følger nyhetssendinger i mainsteam-media. Hvis svaret er ja avsluttes interjuet umiddelbart.

 

Hvis kandidaten består innledene spørrerunder blir det iverksatt praktiske prøver i kandidatens ferdigheter. De kandidater som presterer best eller viser en eksepsjonell motivasjon/er en refleksjon av de riktige holdninger, blir ansatt.

 

Hadde jeg som kandidat vært på et slikt jobbintervju, hadde jeg takket nei til jobben.

 

Din generalisering av mennesker og deres evner er meget skremmende. Selvom jeg kanskje ser på nyhetene eller leser media, så har jeg evnen til å se begge sider av en sak. Jeg stiller meg skeptisk dersom det kommer frem at en artikkel er vinklet for å få frem "en side". Uansett dine meninger tror jeg de fleste arbeidsgivere ser på det som positivt at man følger med og er samfunnsengasjert. Hvor vidt du leser Se & Hør eller ikke, bør ikke bry dem.

 

Det er DEG som person, DINE egenskaper og holdninger de er ute etter i et jobbintervju. Ikke om du stemmer FRP eller arbeiderpartiet, eller om du ser på NRK eller TV2.

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar

Jeg merker at det er mange fordommer og mye sjalusi ute å går i denne tråden. Det er ganske tydelig at det er en mengde personer her som har svake prestasjoner å vise til fra sin skole/studietid som forsvarer seg selv med å hevde at alle med gode karakterer er nerder og sosiale avvik og egentlig ikke kan annet enn å pugge.

 

Jeg er selv medlem av Nova 100 og har derfor kontakt med en rekke andre medlemmer. De medlemmene jeg kjenner er urolig dyktige mennesker. De fleste har engasjert seg under studietiden med tunge (og mindre tunge) studentverv, de har deltidsjobb, gode krakterer og er like sosiale som alle andre. Forskjellen er at de kan prioritere, skole fra 8-4, deretter fritid, studentaktiviteter eller jobb.

 

Jeg studerer fortsatt, men samtlige av medlemmene som har eksaminert før meg som jeg kjenner har landet knalljobber, mange har også fått attraktive internships og traineestilinger.

 

Selvfølgelig er det mange flinke folk som ikke har verdens beste snitt. Allikevell krever utrolig mange arbeidsgivere gode akademiske resultater (har kun kjennskap til økonomi stillinger) Der kravet vanligvis nettop er B, kravet Nova 100 har for sine medlemmer. Nova 100 er en organisasjon med meget godt rykte blandt mange arbeidsgivere og er et kvalitetstempel på enhver CV.

Lenke til kommentar

Veit du kva "attraktive internships og traineestilinger" er? Det er billig arbeidskraft, og eg fraråder alle her i landet å prøve seg på sånne stillinger. Er du over gjennomsnittleg god så har du ingen problem med å finne ein arbeidsgivar som faktisk gir deg grei lønn og frynsegoder samt faglig fordypning/påfull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veit du kva "attraktive internships og traineestilinger" er? Det er billig arbeidskraft, og eg fraråder alle her i landet å prøve seg på sånne stillinger. Er du over gjennomsnittleg god så har du ingen problem med å finne ein arbeidsgivar som faktisk gir deg grei lønn og frynsegoder samt faglig fordypning/påfull.

 

Internship (i denne sammenhengen) er sommerjobb under studietiden, og er noe av det mest interessante og beste du kan gjøre jobbmessig under studietiden. Det er en grunn til at de er såpass attraktive, ofte med flere hundre søkere per plass. Gjør du en god jobb er du også nesten garantert fast stilling.

 

En traineestilling (som sagt tidligere har jeg kun kjennskap til økonomi stillinger) er også en utrolig god start på karrieren. Dersom du hevder en traineestilling i selskaper som DNB, Nordea, KPMG, PWC, Ernst & Young, Visma etc er noe man burde unngå vet du virkelig ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg merker at det er mange fordommer og mye sjalusi ute å går i denne tråden. Det er ganske tydelig at det er en mengde personer her som har svake prestasjoner å vise til fra sin skole/studietid som forsvarer seg selv med å hevde at alle med gode karakterer er nerder og sosiale avvik og egentlig ikke kan annet enn å pugge.

 

Fra egen erfaring så stemmer dessverre ofte dette. Nå har ikke jeg erfaring med Nova 100, men har intervjuet folk til IT stillinger som har meget gode prestasjoner og vise til fra studietiden. Flertallet av disse har i en intervjusituasjon demonstrert at de hadde vært vanskelige å jobbe sammen med, samt at de stoler for mye på seg selv. Flere viser også en skremmende evne til å ikke klare å innrømme at de ikke har svaret på alt når de blir stilt et spørsmål nettopp for å teste dette.

 

Selv om jeg er enig i at Janteloven dessverre fortsatt står sterkt her i landet, synes jeg det er meget upassende å komme med drittslenging om svake prestasjoner i studietiden. Det vitner om en ovenfra og ned holdning jeg ikke vil ha blant mine kolleger i alle fall og er dessverre vanlig i slike prestasjonsbaserte nettverk.

 

Som sagt tidligere i tråden regner jeg med ut fra teksten i artikkelen at Nova 100 også legger vekt på samarbeids- og andre personlige egenskaper i tillegg til akademiske prestasjoner og det vil da selvsagt være gode kandidater å ha når man ser etter noen til å fylle en stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å forsøke å ta ting litt ned på jorda, så finnes det alt mulig av folk i begge leire, jeg har heller ikke det aller beste inntrykket av typiske "CV-ryttere", men det spørs vel hva slags bransje man er i, skal man synse om ting man ikke kan i firmaer om KPMG og Co, så er vel de mere glad i sånt :) Men i snitt vil jeg si folk med gode karakterer yter bedre enn folk med dårlige, sålenge man innser at det er ett grovt snitt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg merker at det er mange fordommer og mye sjalusi ute å går i denne tråden. Det er ganske tydelig at det er en mengde personer her som har svake prestasjoner å vise til fra sin skole/studietid som forsvarer seg selv med å hevde at alle med gode karakterer er nerder og sosiale avvik og egentlig ikke kan annet enn å pugge.
Fra egen erfaring så stemmer dessverre ofte dette. Nå har ikke jeg erfaring med Nova 100, men har intervjuet folk til IT stillinger som har meget gode prestasjoner og vise til fra studietiden. Flertallet av disse har i en intervjusituasjon demonstrert at de hadde vært vanskelige å jobbe sammen med, samt at de stoler for mye på seg selv. Flere viser også en skremmende evne til å ikke klare å innrømme at de ikke har svaret på alt når de blir stilt et spørsmål nettopp for å teste dette.Selv om jeg er enig i at Janteloven dessverre fortsatt står sterkt her i landet, synes jeg det er meget upassende å komme med drittslenging om svake prestasjoner i studietiden. Det vitner om en ovenfra og ned holdning jeg ikke vil ha blant mine kolleger i alle fall og er dessverre vanlig i slike prestasjonsbaserte nettverk.Som sagt tidligere i tråden regner jeg med ut fra teksten i artikkelen at Nova 100 også legger vekt på samarbeids- og andre personlige egenskaper i tillegg til akademiske prestasjoner og det vil da selvsagt være gode kandidater å ha når man ser etter noen til å fylle en stilling.

 

Nå var ikk første del av posten rettet mot seriøse innlegg som ditt. Ved å lese gjennom hele tråden er det ikke vanskelig å se hvilke innlegg jeg reffererer til. Jeg står 100% for det jeg skrev..

 

Samtidig syntes jeg du viser en viss dobbeltmoral. Innlegg et ditt kan tolkes slik at generalisering og hets av de som oppfattes som flinke ikke er så ille, men om man generaliserer det som har gjort det dårlig er man en elitisk drittsekk.

 

Skulle man ansatt etter den generelle holdningen i denne tråden, jo dårligere karakterer jo bedre kandidat.

Lenke til kommentar

For å forsøke å ta ting litt ned på jorda, så finnes det alt mulig av folk i begge leire, jeg har heller ikke det aller beste inntrykket av typiske "CV-ryttere", men det spørs vel hva slags bransje man er i, skal man synse om ting man ikke kan i firmaer om KPMG og Co, så er vel de mere glad i sånt :)Men i snitt vil jeg si folk med gode karakterer yter bedre enn folk med dårlige, sålenge man innser at det er ett grovt snitt.

 

AtW

 

Det kan vi være enige om ja. Når jeg snakker om meget gode prestasjoner snakker jeg i hovedsak om topp 5% der man kan risikere å møte mye rart, men selvfølgelig også ekstremt dyktige mennesker.

 

Nå var ikk første del av posten rettet mot seriøse innlegg som ditt. Ved å lese gjennom hele tråden er det ikke vanskelig å se hvilke innlegg jeg reffererer til. Jeg står 100% for det jeg skrev..

 

Samtidig syntes jeg du viser en viss dobbeltmoral. Innlegg et ditt kan tolkes slik at generalisering og hets av de som oppfattes som flinke ikke er så ille, men om man generaliserer det som har gjort det dårlig er man en elitisk drittsekk.

 

Skulle man ansatt etter den generelle holdningen i denne tråden, jo dårligere karakterer jo bedre kandidat.

 

Nå vet ikke jeg hvordan du tolker innlegget mitt, men jeg skriver da vitterlig at jeg ikke synes noe om at Janteloven står så sterkt. Med det mener jeg selvsagt at å generalisere og hetse de som oppfattes som flinke er en uting og tyder som du sier på sjalusi. Dessverre faller du ned på deres nivå med den kommentaren om dårlige prestasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...