Gå til innhold

Test: Sony Cyber-shot DSC-RX1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(layouten på testen virker mye bedre nå, så det er et positivt fremskritt)

 

Det meste er vel sagt om dette kameraet fra før av nå, så det her blir vel mer som en repetisjon, men det sterke kortet er bildekvaliteten, resten er lite innovativt og langt fra grensesprengende dersom en ser bort fra mangel på konkurrenter i segmentet.

 

Prisnivået på kameraet og tilbehør er håpløst og eksluderende for store kjøpergrupper - der fatter jeg ikke hva sony har tenkt. Det virker som om de heller har hatt som mål å vise at de kan få dette til og ikke fokus på salgstall. På den andre siden er jeg sikker på at flere kameraprodusenter kunne gjort det samme, men f.eks canon har vel uttalt at markedet ikke er stort nok pr i dag til at de ser et potensiale - og nettopp det punktet er kanskje det som stopper andre og for å gå inn i dag.

 

Halve prisen og inklusive søker ville kunne skapt en storselger, men neppe dette som i tillegg virker halvferdig, muligens vil neste utgave bli mer komplett og fornuftig. Å ikke levere med en ekstern batterilader er typisk sony og deres noe underlige tankegang. Den ville kostet svært lite, så pris er ikke et gyldig argument.

 

Etter testbildene ser det ut til at opp til ISO 6400 er det brukendes, men støy viser allerede ved ISO 3200, så egentlig er ikke avstanden til de nyeste og beste cropsensorene allverden - heller mindre enn man skulle tro.

 

Tor

Lenke til kommentar

Virker nesten som Sony har sett på hva Leica og hvordan de priser ting og tenkt at kan Leica så kan vi.

 

Til Leica X2 kan det kjøpes en elektronisk søker som er en ompakket Olympus VF-2. Når man ser på prisen så må man nesten spørre om det er for teit å ha Olympus logo på en Leica eller om det faktisk er verdt det med de pengene man sparer:

 

Leica: 3495,-

Olympus: 1695,-

Lenke til kommentar

Selv om det er svindyrt er det nok ikke overpriset sånn sett, men er enig at tilleggsutstyret er det ja... Der går det fort opp i femsifret... Den elektroniske søkeren er visst ganske bra.

Ellers anbefaler jeg sterkt å se gjennom testbildene til dpreview, som viser typiske muligheter. NB! Lås inn Visa-kortet først!!

Det er jo helt hinsides nydelige bilder du får av denne "kompakten", med en utrolig kontroll over bakgrunnen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror branding er en viktig del av hvorfor Sony valgte å lage RX1. Selv om Sony er en stor kameraaktør og har vært langt mer innovative enn Canon/Nikon i senere tid, så faller de ofte litt i skyggen av Canon og Nikon. RX1 har høstet mange overskrifter og førstesideoppslag, og kan nok også være med på å heve "verdien" av Sony-navnet i kamerabransjen (da selvfølgelig innen foto, innen videokamera har Sony allerede et godt navn).

Lenke til kommentar

Problemet her er først og fremst prisen. For mindre penger får man for eksempel et Nikon D600 med superobjektivet Sigma 35mm f/1.4, pluss et Sony RX100. Altså både langt bedre ytelse og et meget godt kompakt som faktisk får plass i lomma. Bare et eksempel.

 

Jeg har D600, og sammenlignet med det, synes jeg ikke bildekvaliteten var noe å bli begeistret for. For å være ærlig hadde jeg forventet mye mer.

 

Dette blir virkelig for spesielt interesserte. Og jeg er ikke spesielt interessert i å kaste bort 25000 på noe som leverer under halvparten av det jeg allerede har.

 

Likte godt ditt priseksempel, som alene sier sitt om hvor bortkastet det vil være å kjøpe dette fremfor f.eks. D600 sammen med et annet meget godt kompaktkamera som egner seg godt til gatefotografering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...