Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stive av ankel - noen med erfaringer?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Til alle dere som har gjennomført en avstivning. Husker dere hvor lenge dere hadde smerter/plager i ankelen etter operasjonen? Hvordan perioden etter operasjonen foreløp? Det er 2 mnd siden jeg opererte og har litt mer enn 3 uker igjen med walker. I teorien skal jeg da hive krykkene og kunne belaste fullt. Jeg har fortsatt en del smerter i ankelen og spesielt hvis jeg har vært en del i bevegelse. Jeg kjenner godt at noen har skrudd sammen to bein ;) Jeg bare lurer på om det er helt normalt? Hvordan var denne perioden for dere? "Gikk" dere masse eller satt dere for det meste rett opp og ned i 3 mnd. Hadde dere mye plager/smerter eller når ga de seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle dere som har gjennomført en avstivning. Husker dere hvor lenge dere hadde smerter/plager i ankelen etter operasjonen? Hvordan perioden etter operasjonen foreløp? Det er 2 mnd siden jeg opererte og har litt mer enn 3 uker igjen med walker. I teorien skal jeg da hive krykkene og kunne belaste fullt. Jeg har fortsatt en del smerter i ankelen og spesielt hvis jeg har vært en del i bevegelse. Jeg kjenner godt at noen har skrudd sammen to bein ;) Jeg bare lurer på om det er helt normalt? Hvordan var denne perioden for dere? "Gikk" dere masse eller satt dere for det meste rett opp og ned i 3 mnd. Hadde dere mye plager/smerter eller når ga de seg?

Det er lenge siden nå (1987) men tror jeg gikk på krykker et par måneder. Jeg belastet litt etter hvert ble det for mye, ble det vondt. Du må føle deg fram og høre hva legen sier. Jeg gikk ikke "masse" etter jeg ble operert, det tok flere måneder før jeg torde å belaste for fullt. Men det er forskjell fra person til person. Jeg hørte mye på anbefaling fra lege. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Trodde jeg hadde svart :)

 

Det var beroligende å høre at det ikke var en helt smertefri opplevelse på starten. Jeg prøver å gjøre akkurat som legen har sagt jeg skal gjøre!

 

Eneste som jeg synes er utfordrene er åsm vite akkurat hva som er greit å belaste og hva som evt er for mye.

 

Har en del smerter fortsatt, men håper det er "normalt" og ikke betyr noe er galt eller jeg har gjort noe feil. Belastet for mye eller noe.

 

Gleder meg til jeg skal til legen i starten av juni. Håper det er normalt, men en liten del av meg er usikker.

 

Men så kan det være bare frykten min for at det ikke skal gå bra. Har vært gjennom så mange operasjoner og det har aldri blitt bra. Dette er siste mulighet og den alle sier skal gjøre meg så godt som smertefri. Er redd for å bli skuffet.

 

Så gjør alt jeg kan på å følge legens anbefalinger. Håper jeg gjør det riktig! :)

 

Ha en flott lørdag!

Lenke til kommentar

Jeg har avstivet begge min ankler. Første i 1997 og siste i 2006. Husker ikke forløpet helt, men mener og huske at jeg gikk med gips i 4 mnd, med veldig lite belastning. For den en ankelen måtte jeg etter fjerning av gipsen bare belaste veldig forsiktig i en mnd til.

 

Det er ulike former for avstivninger og årsaken til hvorfor vi trenger det er forskjellig. Er nok derfor litt vanskelig og hvordan det vil bli.

 

Anbefaler derfor at du hører med legen og ber om fysioterapibehandling etterpå. Jeg fikk endel belastningsskader etter krykkebruken.

 

Tvi tvi - og lykke til!

 

Anonymous poster hash: 7266d...249

Lenke til kommentar

Jeg har avstivet begge min ankler. Første i 1997 og siste i 2006. Husker ikke forløpet helt, men mener og huske at jeg gikk med gips i 4 mnd, med veldig lite belastning. For den en ankelen måtte jeg etter fjerning av gipsen bare belaste veldig forsiktig i en mnd til.

 

Det er ulike former for avstivninger og årsaken til hvorfor vi trenger det er forskjellig. Er nok derfor litt vanskelig og hvordan det vil bli.

 

Anbefaler derfor at du hører med legen og ber om fysioterapibehandling etterpå. Jeg fikk endel belastningsskader etter krykkebruken.

 

Tvi tvi - og lykke til!

 

Anonymous poster hash: 7266d...249

 

Hei :)

Hvordan er det å ha to avstivede ankler? Er veldig nysgjerrig på hvordan det blir. Jeg skal stive av min andre ankel allerede i siste del av dette året. Hvordan er det å bevege seg, gå i trapper, kjøre bil, annet?

 

Og siden du måtte belaste såpass lite og hadde vondt så lenge, hvordan er anklene nå? Ble de bra? Har du noe plager eller ble du smertefri?

 

Siden jeg har operert så mange ganger går jeg allerede hos en fysioterapaut :) Så har begynt der så smått allerede siden jeg har en del problemer med den andre foten også.

 

Jeg også har begynt å føle litt i håndledd og tommelleddet av krykebruk. Så prøver å ikke gå alt for mye og holder meg en del i ro.

 

Takk for alle svar! Godt å kunne "prate" med folk som har erfaring og som forstår!!

 

Ha en fin dag og 17.mai imorgen :)

Lenke til kommentar

Til alle dere som har gjennomført en avstivning. Husker dere hvor lenge dere hadde smerter/plager i ankelen etter operasjonen? Hvordan perioden etter operasjonen foreløp? Det er 2 mnd siden jeg opererte og har litt mer enn 3 uker igjen med walker. I teorien skal jeg da hive krykkene og kunne belaste fullt. Jeg har fortsatt en del smerter i ankelen og spesielt hvis jeg har vært en del i bevegelse. Jeg kjenner godt at noen har skrudd sammen to bein ;) Jeg bare lurer på om det er helt normalt? Hvordan var denne perioden for dere? "Gikk" dere masse eller satt dere for det meste rett opp og ned i 3 mnd. Hadde dere mye plager/smerter eller når ga de seg?

Hadde samtale med ortoped i dag og etter at han så på MR bildene, anbefalte han meg nå å få avstivet (i første omgang) høyre ankel. Snakket også om protese men anbefalte ikke det. Dette p.g.a  alder og at om det ikke var så vellykket, var det ikke sikkert at heller avstivingen ble så bra. Men det var nesten så han garanterte meg en smertefri hverdag og at jeg fortsatt kunne holde på med jakt. Noe som også er betyr mye for meg. Han snakket om Martine Hansen eller Lovisenberg, men da jeg etter en konsultasjon på Martine Hansen ikke var så begeistret ble Lovisenberg  bestemt. Er naturlig nok svært opptatt av at den som utfører operasjonen er av de beste i landet og med lengst erfaring, men dette er vanskelig å vite/få greie på. Går det an å spørre hvor du var, erfaring og om du fikk flere valg. Hvorfor du var der du var. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt operert på henholdsvis Sophies Minde og Rikshospitalet. Følges nå opp av fotseksjonen på Ullevål sykehus. Jeg begynte på Sophies Minde (1964) fra jeg var født og har fortsatt i samme spor. Ikke hatt noe ønske heller om å bytte.

 

Årsaken til mine avstivingen er artroser pga dobbeltsidig klumpfot. Dvs medfødte fotdeformiteter. Har i dag nesten artroser i alle ledd i begge føtter, og det er ikke igjen mye bevegelse i føttene. Om det skyldes avstivingene eller klumpføttene er vanskelig å si. Det bare er slik. Jeg har i allefall hatt nytte av avstivingene. Så godt som alle smertene ble borte, og jeg klarte og bli mer aktiv igjen. Ville ikke vært avstivingene foruten.

 

Av ulike årsaker har jeg blitt mindre og mindre aktiv pga fysiske begrensninger. Prøver imidlertid og fokusere på hva jeg kan gjøre og ikke det motsatte. Mitt motto er : bedre å gjøre noe enn og sitte på rumpa.

 

Syns det går greit og kjøre bil (har ikke automatgir). Når jeg går ned trapper har jeg trappetrinnet ca under ankelen og "bikker over" - foretrekker derfor alltid og ha gelender. Jeg liker ikke bakker, spesielt ikke oppover. Dessuten trives jeg lite i ulent terreng - noe som trolig skyldes øvrige slitasjer og ikke nødvendigvis avstivingene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Til alle dere som har gjennomført en avstivning. Husker dere hvor lenge dere hadde smerter/plager i ankelen etter operasjonen? Hvordan perioden etter operasjonen foreløp? Det er 2 mnd siden jeg opererte og har litt mer enn 3 uker igjen med walker. I teorien skal jeg da hive krykkene og kunne belaste fullt. Jeg har fortsatt en del smerter i ankelen og spesielt hvis jeg har vært en del i bevegelse. Jeg kjenner godt at noen har skrudd sammen to bein ;) Jeg bare lurer på om det er helt normalt? Hvordan var denne perioden for dere? "Gikk" dere masse eller satt dere for det meste rett opp og ned i 3 mnd. Hadde dere mye plager/smerter eller når ga de seg?

Hadde samtale med ortoped i dag og etter at han så på MR bildene, anbefalte han meg nå å få avstivet (i første omgang) høyre ankel. Snakket også om protese men anbefalte ikke det. Dette p.g.a alder og at om det ikke var så vellykket, var det ikke sikkert at heller avstivingen ble så bra. Men det var nesten så han garanterte meg en smertefri hverdag og at jeg fortsatt kunne holde på med jakt. Noe som også er betyr mye for meg. Han snakket om Martine Hansen eller Lovisenberg, men da jeg etter en konsultasjon på Martine Hansen ikke var så begeistret ble Lovisenberg bestemt. Er naturlig nok svært opptatt av at den som utfører operasjonen er av de beste i landet og med lengst erfaring, men dette er vanskelig å vite/få greie på. Går det an å spørre hvor du var, erfaring og om du fikk flere valg. Hvorfor du var der du var. På forhånd takk for svar.

Hei,

 

Like beskjeder som meg med tanke på avstivning vs protese. Jeg diskuterte mye rundt dette pga med protese ville man jo ha bevefelse. Men jeg fikk beskjed om at protese i ankler var fortsatt mye usikkerhet rundt vellykkethet. Ankelen er et ledd som blir mye belastet og flere opplevde at protesen ble slitt/gikk i stykker. Mens avstivning føltes det ut som garantert smertefrihet!

 

Jeg har operert på Volvat, Ullevål og de siste 5 gangene har vært på Diakonhjemmet som jeg er helt klart mest fornøyd med! Mye fordi de andre stedene har de "gitt meg opp" når operasjonen ikke har vært vellykket og sendt meg ut med beskjed om at dette må jeg bare lære å leve med istedenfor å forsøke finne god løsning.

 

Det jeg sliter med er brusk som løsner uten at noen forstår hvorfor. Hatt et snowboarduhell hvor foten ble vridd. Tok lang tid hvor ingen leger fant noe gærent i foten etter dette selv med mye smerter og låsnininger. Ble etterhvert påvist løs bruskbiter og noen år senere og operasjoner også løs beinbit. Har senere fått løs brusk i venstre også og fått atrose i begge anklene. Men hovedproblemet er at selv uten noe belastning/traumer løsner brusken i begge anklene og skaper mye smerter og problemer.

 

Har operert veldig mange ganger uten hell så nå stod det mellom protese og avstivninh og virket som avstivning var eneste riktige løsning!

 

Masse lykke til med operasjon og prosess!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Til alle dere som har gjennomført en avstivning. Husker dere hvor lenge dere hadde smerter/plager i ankelen etter operasjonen? Hvordan perioden etter operasjonen foreløp? Det er 2 mnd siden jeg opererte og har litt mer enn 3 uker igjen med walker. I teorien skal jeg da hive krykkene og kunne belaste fullt. Jeg har fortsatt en del smerter i ankelen og spesielt hvis jeg har vært en del i bevegelse. Jeg kjenner godt at noen har skrudd sammen to bein ;) Jeg bare lurer på om det er helt normalt? Hvordan var denne perioden for dere? "Gikk" dere masse eller satt dere for det meste rett opp og ned i 3 mnd. Hadde dere mye plager/smerter eller når ga de seg?

Hadde samtale med ortoped i dag og etter at han så på MR bildene, anbefalte han meg nå å få avstivet (i første omgang) høyre ankel. Snakket også om protese men anbefalte ikke det. Dette p.g.a alder og at om det ikke var så vellykket, var det ikke sikkert at heller avstivingen ble så bra. Men det var nesten så han garanterte meg en smertefri hverdag og at jeg fortsatt kunne holde på med jakt. Noe som også er betyr mye for meg. Han snakket om Martine Hansen eller Lovisenberg, men da jeg etter en konsultasjon på Martine Hansen ikke var så begeistret ble Lovisenberg bestemt. Er naturlig nok svært opptatt av at den som utfører operasjonen er av de beste i landet og med lengst erfaring, men dette er vanskelig å vite/få greie på. Går det an å spørre hvor du var, erfaring og om du fikk flere valg. Hvorfor du var der du var. På forhånd takk for svar.

Hei,

Like beskjeder som meg med tanke på avstivning vs protese. Jeg diskuterte mye rundt dette pga med protese ville man jo ha bevefelse. Men jeg fikk beskjed om at protese i ankler var fortsatt mye usikkerhet rundt vellykkethet. Ankelen er et ledd som blir mye belastet og flere opplevde at protesen ble slitt/gikk i stykker. Mens avstivning føltes det ut som garantert smertefrihet!

Jeg har operert på Volvat, Ullevål og de siste 5 gangene har vært på Diakonhjemmet som jeg er helt klart mest fornøyd med! Mye fordi de andre stedene har de "gitt meg opp" når operasjonen ikke har vært vellykket og sendt meg ut med beskjed om at dette må jeg bare lære å leve med istedenfor å forsøke finne god løsning.

Det jeg sliter med er brusk som løsner uten at noen forstår hvorfor. Hatt et snowboarduhell hvor foten ble vridd. Tok lang tid hvor ingen leger fant noe gærent i foten etter dette selv med mye smerter og låsnininger. Ble etterhvert påvist løs bruskbiter og noen år senere og operasjoner også løs beinbit. Har senere fått løs brusk i venstre også og fått atrose i begge anklene. Men hovedproblemet er at selv uten noe belastning/traumer løsner brusken i begge anklene og skaper mye smerter og problemer.

Har operert veldig mange ganger uten hell så nå stod det mellom protese og avstivninh og virket som avstivning var eneste riktige løsning!

Masse lykke til med operasjon og prosess!!

Mange takk for det!

Nå har jeg time for konsultasjon Lovisenberg i sept. Vet ikke når jeg blir operert men vinter er vel en grei tid. Lengter etter å få avstivet for nå verker det og er konstant vont. Har nok med å bere meg selv. I det siste har jeg begynt å miste følelsen ut i foten/risten. Har vært hos nevrolog som sier jeg har en sykdom som gjør at nervene blir ødelagt. De påstår at dette ikke har noe med skaden å gjøre. Er det noe andre har merket?

Lurer på hvordan d går med deg? Har du begynt å gå igjen og ev. Hvor lang tid går det fra operasjon til en kan bruke foten maksimalt?

Lenke til kommentar

Mange takk for det!

Nå har jeg time for konsultasjon Lovisenberg i sept. Vet ikke når jeg blir operert men vinter er vel en grei tid. Lengter etter å få avstivet for nå verker det og er konstant vont. Har nok med å bere meg selv. I det siste har jeg begynt å miste følelsen ut i foten/risten. Har vært hos nevrolog som sier jeg har en sykdom som gjør at nervene blir ødelagt. De påstår at dette ikke har noe med skaden å gjøre. Er det noe andre har merket?

Lurer på hvordan d går med deg? Har du begynt å gå igjen og ev. Hvor lang tid går det fra operasjon til en kan bruke foten maksimalt?

 

Hei igjen :)

Så bra du har fått time for konsultasjon og forhåpentligvis får operert i løpet av vinteren! Er slitsomt når man har konstant smerter.

 

Dette varierer sikkert fra person til person, men er nå akkurat 4 mnd siden jeg opererte og klarer enda ikke å gå fullt uten krykker. For litt over 1 ukes tid siden sluttet jeg å bruke den ene krykken (er jo så upraktisk med to og sliter også med plager i håndledd/tommelledd pga mye belastning der). Det gikk første uken overraskende bra. Gikk ikke mye. Men gikk hjemme til og fra kjøkken og bad. Og til og fra bil og kontor. Følte meg veldig optimistisk :) Men så på slutten av uka hadde jeg to møter i byen som jeg bestemte meg å ta offentlig kommunikasjon mellom (har tatt taxi for det meste om ikke jeg har kjørt med automatgir). Dessverre mellom trikkestopp og møtelokalet var det bygningsarbeid så endte med å gå et "godt" stykke. Etter det merket jeg at det har verket mer igjen. Men tror der det verker mest har med skruene å gjøre. Føles slik ut. Så får prøve undersøke det igjen. Om kanskje skruene har begynt å løsne nå som jeg belaster mer.

 

Så ja, fortsatt optimist og tror absolutt det vil bli vellykket, men selve prosessen har vært mye tøffere enn jeg var forberedt på på forhånd. Det har/er mye tøffere både mentalt og fysisk. Man blir rett og slett drittlei av å gå på krykker..hehe

 

Så tror det jeg har lært til neste gang er å kanskje være 100% sykemeldt enda litt lenger (var underkant av 2mnd nå). Ihvertfall ikke jobbe mer enn 20% hele den neste mnd slik at man har god tid til å kontrollere belastningen. For på den måten kanskje ikke dra ut smertene like lenge (ønsketenkning).

 

Ellers er det smart å fokusere på å trene opp selve håndleddene også (trente mye armer og overkropp, men ikke selve håndleddene). Tror det kan minske ekstraplagene man kan få av langvarig krykkebruk.

 

Den siste tingen jeg anbefaler deg er å med en gang du vet når du skal operere få legen til å skrive ut henvisning til ortopedisk verksted for å lage sko med sånn avrundet såle og slik. Det blir vondt/vanskelig å gå med vanlig sko. Blir enklere og raskere å kunne gå hvis du tidlug får spesialsko :) Jeg har et pa, men ingen inne enda så blir tøffere på leddet da. Mye bedre med litt avrunding. Og for min del hard såle (ikke mpt sko som har myk avrundning - ihvertfall klarer ikke jeg å gå med de foreløpig).

 

Du må holde meg oppdatert på hvordan det går med deg også lover jeg å holde deg oppdatert på hvordan det går videre hos meg! Jeg tror jeg er i siste fase av krykkegåingen :)

 

Masse masse lykke til ?

Lenke til kommentar

Mange takk for det!

Nå har jeg time for konsultasjon Lovisenberg i sept. Vet ikke når jeg blir operert men vinter er vel en grei tid. Lengter etter å få avstivet for nå verker det og er konstant vont. Har nok med å bere meg selv. I det siste har jeg begynt å miste følelsen ut i foten/risten. Har vært hos nevrolog som sier jeg har en sykdom som gjør at nervene blir ødelagt. De påstår at dette ikke har noe med skaden å gjøre. Er det noe andre har merket?

Lurer på hvordan d går med deg? Har du begynt å gå igjen og ev. Hvor lang tid går det fra operasjon til en kan bruke foten maksimalt?

 

Hei igjen :)

Så bra du har fått time for konsultasjon og forhåpentligvis får operert i løpet av vinteren! Er slitsomt når man har konstant smerter.

 

Dette varierer sikkert fra person til person, men er nå akkurat 4 mnd siden jeg opererte og klarer enda ikke å gå fullt uten krykker. For litt over 1 ukes tid siden sluttet jeg å bruke den ene krykken (er jo så upraktisk med to og sliter også med plager i håndledd/tommelledd pga mye belastning der). Det gikk første uken overraskende bra. Gikk ikke mye. Men gikk hjemme til og fra kjøkken og bad. Og til og fra bil og kontor. Følte meg veldig optimistisk :) Men så på slutten av uka hadde jeg to møter i byen som jeg bestemte meg å ta offentlig kommunikasjon mellom (har tatt taxi for det meste om ikke jeg har kjørt med automatgir). Dessverre mellom trikkestopp og møtelokalet var det bygningsarbeid så endte med å gå et "godt" stykke. Etter det merket jeg at det har verket mer igjen. Men tror der det verker mest har med skruene å gjøre. Føles slik ut. Så får prøve undersøke det igjen. Om kanskje skruene har begynt å løsne nå som jeg belaster mer.

 

Så ja, fortsatt optimist og tror absolutt det vil bli vellykket, men selve prosessen har vært mye tøffere enn jeg var forberedt på på forhånd. Det har/er mye tøffere både mentalt og fysisk. Man blir rett og slett drittlei av å gå på krykker..hehe

 

Så tror det jeg har lært til neste gang er å kanskje være 100% sykemeldt enda litt lenger (var underkant av 2mnd nå). Ihvertfall ikke jobbe mer enn 20% hele den neste mnd slik at man har god tid til å kontrollere belastningen. For på den måten kanskje ikke dra ut smertene like lenge (ønsketenkning).

 

Ellers er det smart å fokusere på å trene opp selve håndleddene også (trente mye armer og overkropp, men ikke selve håndleddene). Tror det kan minske ekstraplagene man kan få av langvarig krykkebruk.

 

Den siste tingen jeg anbefaler deg er å med en gang du vet når du skal operere få legen til å skrive ut henvisning til ortopedisk verksted for å lage sko med sånn avrundet såle og slik. Det blir vondt/vanskelig å gå med vanlig sko. Blir enklere og raskere å kunne gå hvis du tidlug får spesialsko :) Jeg har et pa, men ingen inne enda så blir tøffere på leddet da. Mye bedre med litt avrunding. Og for min del hard såle (ikke mpt sko som har myk avrundning - ihvertfall klarer ikke jeg å gå med de foreløpig).

 

Du må holde meg oppdatert på hvordan det går med deg også lover jeg å holde deg oppdatert på hvordan det går videre hos meg! Jeg tror jeg er i siste fase av krykkegåingen :)

 

Masse masse lykke til

Veldig bra du er positiv:) Går du tilsynelatende "normalt" med slike sko ute (det lille stykket du klarer). Og er dette uten smerter? Regner med at du hadde mye vondt og stiv fot også før siste operasjon. Er dette bedre nå? Uansett skal vel dette bli bedre og bedre og kanskje litt tidlig å konkludere. Hva er prognosene i forhold til turer på sti og mark (fjell), lengde uten smerter og vanlig trappegåing? Hvordan trener men balansen og styrke/bevegelighet i ankelen nå? Er det mulig med f.eks. tåhev? Takk for tips i fht styrke i armer og håndledd. Hører fra deg. R

Lenke til kommentar

Veldig bra du er positiv:) Går du tilsynelatende "normalt" med slike sko ute (det lille stykket du klarer). Og er dette uten smerter? Regner med at du hadde mye vondt og stiv fot også før siste operasjon. Er dette bedre nå? Uansett skal vel dette bli bedre og bedre og kanskje litt tidlig å konkludere. Hva er prognosene i forhold til turer på sti og mark (fjell), lengde uten smerter og vanlig trappegåing? Hvordan trener men balansen og styrke/bevegelighet i ankelen nå? Er det mulig med f.eks. tåhev? Takk for tips i fht styrke i armer og håndledd. Hører fra deg. R

 

Hei :)

 

Jeg hadde veldig mye smerter og plager før operasjonen. Så selv om jeg fortsatt har en del smerter er det alikevell bedre enn det var og tror det bare vil bli bedre og bedre for hver uke ?

Må bare prøve å være tålmodig. Men er bra for deg å vite så du kan forberede deg på at det er en lang prosess, men at slutten blir nok veldig bra ?

 

Ellers skal jeg prøve å svare på det du lurer på så godt jeg kan:

 

På flat bakke klarer jeg å gå ganske normalt med slike sko og før jeg "overbelastet" var dette så godt som helt smertefritt. Jeg var overrasket positivt over hvor greit det var å gå ?

Men jeg har fortsatt en del "smerter" eller ubehag så foreløpig er det vanskelig for meg å si hvordan det blir å gå i bakker. Jeg måtte opp og ned noen bakker igår og uten uten krykken hadde det vært mer utfordrende, men akkurat nå har det mye å gjøre med at jeg fortsatt har vondt. Og jeg har også stiv og smertefull høyreankel så det gjør at jeg får litt mer utfordringer enn noen med kun 1 vond fot.

 

Men jeg vet fra faren min som har gjort full avstivning at etter han ble bra gikk han turer på 10-14km i ulent terreng (også bakker). Men han var avhengig av gåstaver for balansen og viktig å se seg for når han gikk. Men han hadde ingen smerter så han fikk et helt nytt liv, men han fortalte han hadde ubehag/vondt i opptil et år etter operasjonen før den ble helt smertefri. Dette varierer nok også litt fra person til person.

 

Jeg har ikke fått begynt ordentlig med opptreningen enda siden jeg fortsatt har vondt og klarer ikke belaste fullt så veldig lenge. Så vi tar det foreløpig rolig. Men tror planen når jeg blir bra nok å trene balansen først og fremst og styrken i forbindelse med det. Jeg mener og huske at faren min klarer noe slags tåhev, men jeg personlig har ikke forsøkt enda :)

 

Men jeg vet nok mye mere rundt dette før din time i september så jeg skal holde deg oppdatert ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

 

Jeg lovet å holde deg oppdatert. Jeg vet ikke så mye mer enn sist. Jeg har fortsatt en del plager så var inne på Diakonhjemmet for 1 uke siden. Kirurgene var ikke ledig så fikk time hos en fysioterapaut. Han gjorde en del undersøkelser og testet/kjente på ankelen. Han kom frem til at det ikke var noe muskulært. Sansynligvis er det skruene som plager og irriterer. Er det jeg håper på for det kan enkelt fikses ved å fjerne dem. Så håper det ikke er noe mer enn det. For jeg har fortsatt mye plager og klarer f.eks ikke å stå på kun det ene beinet og belaste fullt. Det gjør for vondt. Bruker fortsatt 1 krykke. Så planen videre etter den timen var at fysioterapauten skulle prate med en kirurg og så skulle vi ta det videre derifra.

 

Jeg håper jeg hører noe raskt og at jeg får fjernet skruene. Og så håper jeg det kun er det som er årsak til plagene og ikke at operasjonen ikke har vært vellykket! Tror 99% at det kun har med skruene!

 

Må ærlig innrømme at nå er jeg sliten. Snart 6 mnd siden operasjonen og fortsatt plaget.

 

Jeg vil holde deg/dere oppdatert på hvordan det går videre! Håper snart jeg kan gi positivt smeftefri tilbakemelding

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg lovet å holde deg oppdatert. Jeg vet ikke så mye mer enn sist. Jeg har fortsatt en del plager så var inne på Diakonhjemmet for 1 uke siden. Kirurgene var ikke ledig så fikk time hos en fysioterapaut. Han gjorde en del undersøkelser og testet/kjente på ankelen. Han kom frem til at det ikke var noe muskulært. Sansynligvis er det skruene som plager og irriterer. Er det jeg håper på for det kan enkelt fikses ved å fjerne dem. Så håper det ikke er noe mer enn det. For jeg har fortsatt mye plager og klarer f.eks ikke å stå på kun det ene beinet og belaste fullt. Det gjør for vondt. Bruker fortsatt 1 krykke. Så planen videre etter den timen var at fysioterapauten skulle prate med en kirurg og så skulle vi ta det videre derifra.

 

Jeg håper jeg hører noe raskt og at jeg får fjernet skruene. Og så håper jeg det kun er det som er årsak til plagene og ikke at operasjonen ikke har vært vellykket! Tror 99% at det kun har med skruene!

 

Må ærlig innrømme at nå er jeg sliten. Snart 6 mnd siden operasjonen og fortsatt plaget.

 

Jeg vil holde deg/dere oppdatert på hvordan det går videre! Håper snart jeg kan gi positivt smeftefri tilbakemelding

Mange takk for oppdatering, selv om det er trist å høre at du fortsatt har smerter. Forstår at det røyner på, når smertene ikke avtar etter så lang tid. Har vært inne til ortoped her jeg bor og han var nå svært så optimistisk, men det må han vel også være. Han påsto og vite om mange som hadde fått en smertefri hverdag og som kunne gå en god del uten problem. Men så blir en litt usikker når en hører om din hverdag. Er det skruene som gjør det, så er vel sikkert dette en overgang til det bedre. Uansett, for min del har jeg nå slike smerter at jeg får uansett har tro på at det må bli bedre. Skal til utreding på Lovisenberg i september. Håper jeg får tatt det nå først på vinteren.

 

Håper du får tatt ut skruene, kaste krykkene og kan starte å gå uten smerter.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Det kommer nok til å gå veldig bra! Jeg tror nok det blir mye bedre med en gang skruene blir fjernet for min del også. Jeg skal få en ny time hos fotkirurgen så håper det går raskt! Så tror ikke du behøver å bli usikker. Men kanskje heller forberede deg på at det kan ta litt tid, men ikke nødvendigvis. Jeg var nok ikke godt nok forberedt på det. Har hatt så lenge smerter at jeg bare gledet meg utrolig til en mer smertefri hverdag at det ikke slo meg at det kunne ta så lang tid som det har gjort.

Det er heller ikke sikker du merker noe til skruene. Faren min har enda flere skruer og har ikke vært plaget i det hele tatt. Så satser på at beinet ditt er litt mer glad i skruer enn mitt!

 

Men har lært. Når jeg skal stive av den andre skal jeg be de sette opp time for fjerning av skruer med en gang det lar seg gjøre i tilfelle :)

 

Krysser fingrene for at du får tatt operasjonen nå i vinter. Flott å få det unnagjort når været uaansett er mørkt og trist så er man klar til varmere tider neste år! :-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...