Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stive av ankel - noen med erfaringer?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Godt nytt år

 

Wow! Det er jo helt fantastisk breaktrough Så deilig det må være! Har du noe vondt når du går uten krykker? Ellers høres det ut som en god plan ang neste operasjon. Fortsatt god bedring og lykke til. Høres ut som vi har ganske lik hverdag når det kommer til ting for å få tiden til å gå

 

Jeg avlaster fortsatt mye med krykker, men håper å kunne belaste mer og mer fremover!

Skal forsøke fremover å belaste mot smertegrensen så får vi se. Godt å høre det er ganske normalt med nummenhet. Satser på at det blir bedre etterhvert! Jeg har ikke tatt av walkeren noe særlig i det hele tatt så skal begynne litt med det når jeg skal sitte lenge i ro

 

 

Lykke til hos fysioterapauten!

 

Hallo igjen,

​Nå har jeg hatt noen besøk hos fysio, og jeg har vært så fornøyd! Mot slutten av forrige uke (uke 8 etter opr) så gikk det så bra! Jeg gikk mer og mer uten både walker og krykker, og jeg snuste bittelitt på bilkjøring, og jeg avsluttet fredagskvelden med et totimers langt arrangement i idrettshallen. Det ble for mye gett. Hele helgen praktisk talt horisontal, og rett tilbake i taxi mandag morgen. Nedtur. 

​Men, det er vel det som skjer når man overdriver? Dette er vel kjent problematikk hos dere ringrever? Alle bare nikker og tenker been there done that? 

Nå velger jeg å ta en uke til uten å belaste for å se om jeg da ikke kommer meg tilbake til der jeg var i slutten av forrige uke. Høres det noe sannsynlig ut syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hvordan går det med ankelen? Føles den bedre ut? Håper du har tatt det med ro. Må innrømme jeg tenkte "been there, done that" hehe. Er lett å bli kanskje litt for gira når det føles bra ut også gjør man alt for mye. En del av jobben er nok å klare å holde igjen og ta det gradvis selv om alt føles bra ut. Du har enda ikke nådd 3 mnd og ankelen er ikke grodd ordentlig enda så viktig ikke pusje det for mye! Men ja, har gjort det selv (senest på den første avstivningen) så lærte da at jeg ikke må bli for ivrig. Jeg har fortsatt vondt i den ankelen, men i mitt tilfelle tror jeg det kun er skruene og at det vil bli bra når disse blir fjernet. At ikke jeg gjorde noe større skade. Så tviler på at du har gjort noe stor skade? Er vel kun litt for mye gåing du har gjort og da vil jeg tro litt hvile gjør susen :) Er jo veldig gøy å høre det går så bra med deg!

 

Jeg tar det fortsatt veldig piano. Holder meg i ro for det meste, går litt inne bare å belaster mot smertegrensen. Har støvelen mer av når jeg er i ro. Neste uke skal den av for gått og jeg skal ta røntgen så blir spennende og utrolig deilig bli kvitt den.

 

Lykke til så håper jeg du sier du er blitt bra igjen etter hvile ?

Lenke til kommentar

Hei, hvordan går det med ankelen? Føles den bedre ut? Håper du har tatt det med ro. Må innrømme jeg tenkte "been there, done that" hehe. Er lett å bli kanskje litt for gira når det føles bra ut også gjør man alt for mye. En del av jobben er nok å klare å holde igjen og ta det gradvis selv om alt føles bra ut. Du har enda ikke nådd 3 mnd og ankelen er ikke grodd ordentlig enda så viktig ikke pusje det for mye! Men ja, har gjort det selv (senest på den første avstivningen) så lærte da at jeg ikke må bli for ivrig. Jeg har fortsatt vondt i den ankelen, men i mitt tilfelle tror jeg det kun er skruene og at det vil bli bra når disse blir fjernet. At ikke jeg gjorde noe større skade. Så tviler på at du har gjort noe stor skade? Er vel kun litt for mye gåing du har gjort og da vil jeg tro litt hvile gjør susen :) Er jo veldig gøy å høre det går så bra med deg!

 

Jeg tar det fortsatt veldig piano. Holder meg i ro for det meste, går litt inne bare å belaster mot smertegrensen. Har støvelen mer av når jeg er i ro. Neste uke skal den av for gått og jeg skal ta røntgen så blir spennende og utrolig deilig bli kvitt den.

 

Lykke til så håper jeg du sier du er blitt bra igjen etter hvile

 

Hei igjen!

​Ja! Det hjalp veldig godt med hvile (igjen)! Nå er jeg veldig bra igjen, og har begynt så smått å ta opp igjen litt trening, som jeg la helt brakk når jeg gikk på den vesle setbacken der. :/ 

​Men jeg satser nå på at jeg har lært, og er nøye med å bruke walker eller krykker når jeg skal bevege meg over en viss distanse. Kun korte turer etter kaffe og sånt uten. 

​Har det gått bra å kaste walkeren for din del eller? 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Her kommer en oppdatering på min situasjon. Gledet meg til å få tatt avstiving av høyre ankel i vinter og møtte opp på Lovisenberg sykehus. Det ble en nedtur. For lenge siden sendte fastlegen min meg til Kongsberg for å ta CT av ankler. Den så de på, men var ikke til noen hjelp, da det var MR eller vanlig røntgenbilder de må ha. Men uansett var de svært usikker på om det var lurt av meg å ta avstiving, uansett hvor mye smerter jeg hadde. Jeg har nevropati fra ankel og ut i fotbladet og det kan bli verre ved avstiving, sa de. De sa også at det tok minst 6 mnd. med rehab. Uansett var ikke dette rette plassen å bli operert da de var lite bort i ankler, sa legen. Så hun anbefalte Diakonhjemmet i stedet. Hun mente jeg skulle spise smertestillende og benytte sko med rullesåle. Det har jeg benyttet før, men fikk så vondt under foten. Det pussige var at ortopeden jeg tidligere var hos, var overbevist om at jeg fikk det bedre med å stive av ankel. Som han sa så var det flere han hadde sendt for avstiving som fikk en brukbar smertefri gange. Noe jeg ble svært glad for å høre. Men han sendte meg også til et sykehus som ikke var kompetent, i følge de selv. Så nå føler jeg alt har vært bare surr. Å gå resten av livet på smertestillende ser jeg med gru på, så jeg får prøve å komme meg til diakonhjemmet for konsultasjon og høre hva de sier. Er det noen her på dette forumet som har meninger om dette, så glad for å høre det. Er det ikke rart at de var så negativ da vi her på forumet leser om de som er svært glad fo å ha utført det? Og til deg Kaprimo. Hvordan går det med dine smerten vedr. skruer ?

Hei! Det var veldig leit å høre din oppdatering og at du ble sendt til et sted de ikke hadde god nok kompentanse på området. Og at de anbefaler en hverdag med smertestillende istedenfor avstivning.

 

Jeg ville ha fått en henvisning til Diakonhjemmet. Prøv å få time hos Dr.Eikvar (husker ikke fornavnet). Hun går jeg til og er utrolig dyktig på området!! Og hun har god kompetanse på området og utført flere avstivninger av ankler.

 

Et liv med smerter og smertestillende er ingen løsning. Opplevd flere ganger at leger fortalte meg at det ikke var noen løsning og jeg måtte bare finne en måte å leve med smertene på. Ikke aktuelt og endelig på Diakonhjemmet har de fulgt opp og tatt alt særiøst!

 

Så kom deg dit!!!

 

Ang meg: Det går mye bedre generelt. Merker ankelen er mye bedre sånn operasjonsmessig. Fortsatt et lite området som ikke har grodd helt, men er vanlig at det tar lang tid. Er jo to bein som skal gro sammen. Men røntgen og bilder ser veldig bra ut. Og når jeg forklarte at smertene er lokalisert ved inngangssårene til skruene var det strålende nyhet for hadde det ikke vært bra hadde jeg hatt store smerter i selve ankelleddet. Har veldig lite smerter der så sånn sett mye bedre enn før operasjonen. Meeen skruene gjør fortsatt vondt. Jeg klarer å gå litt uten krykker og prøver gå mer og mer, men går jeg for mye så gjør skruene veldig vondt så hindrer meg i for mye aktivitet.

Men jeg kan fjerne de med en gang alt er grodd og sansynligvis i februar/mars. Så gleder meg til det! Da har jeg troen på at jeg ikke vil ha noen plager :-D Men er lang prosess og enda et stykke igjen, men er mer optimistisk nå enn jeg var.

 

Jeg kommer nå snart til å skulle operere høyre også. Skjer før jul. Så gru/gleder meg. Gleder meg til å få det unnagjort, men gruer meg til nok en krevende smertefull prosess før det blir bra. Men har virkelig tro på positivt utfall.

 

Så du må ikke gi opp. Få Diakonhjemmet til å ta en titt. De er kommet veldig langt på området!

 

Lykke til og hold meg/oss oppdatert!

 

 

Her en liten oppdatering på min situasjon.

Jeg har nå vært på Diakonhjemmet, faktisk lenge før først antydet. Var hos Kristian Sydnes. Min høyre ankel er absolutt verst og som han sa var øvre leddet bare "søppel". Helt utslitt. Noe mer usikker på om nedre leddet også bør avstives, men føler og tror det også er nedslitt. De skulle studere mer CT bildene. Han fikk ikke helt til å se på de. 

Vet ikke hvordan det er med deg og dere andre. Har dere avstivet begge ledd?

Planen er at jeg skal opereres i nov/des. Noe jeg lurer på og som jeg snakket med legen om. Vinkelen de "satte" ankelen på, var det noe snakk om det? Det hørtes ut på legen at det var noe opp til hva legen mente var riktig og at det ikke var noen "regel" på det. Virket (for å overdrive litt) noe tilfeldig.

Hvordan går det med deg? Fint å få en oppdatering.

Lenke til kommentar

Her en liten oppdatering på min situasjon.

Jeg har nå vært på Diakonhjemmet, faktisk lenge før først antydet. Var hos Kristian Sydnes. Min høyre ankel er absolutt verst og som han sa var øvre leddet bare "søppel". Helt utslitt. Noe mer usikker på om nedre leddet også bør avstives, men føler og tror det også er nedslitt. De skulle studere mer CT bildene. Han fikk ikke helt til å se på de.

Vet ikke hvordan det er med deg og dere andre. Har dere avstivet begge ledd?

Planen er at jeg skal opereres i nov/des. Noe jeg lurer på og som jeg snakket med legen om. Vinkelen de "satte" ankelen på, var det noe snakk om det? Det hørtes ut på legen at det var noe opp til hva legen mente var riktig og at det ikke var noen "regel" på det. Virket (for å overdrive litt) noe tilfeldig.

Hvordan går det med deg? Fint å få en oppdatering.

 

 

Hei begge to! Vært litt treg med oppdateringer i det siste. For det første til førstemann var det fint at hvile hjalp og at du tok det litt roligere etterpå. Hvordan går det nå? Begynner vel å nærme deg og kaste walkeren om du ikke allerede har gjort det? Hvordan er formen?

 

Og nestemann. Så bra du kom inn på Diakonhjemmet før først antatt. Godt å endelig komme i gang. Ang spørsmålene dine så har jeg personlig kun stivet av øverste ledd i begge anklene, men faren min har stivet av begge etasjene. Da tok de en lenger bolt og skrudde opp fra undersiden av foten og gjennom begge ledd i tillegg til mindre skruer. Han ble og er veldig fornøyd. Smertefri og et helt annet liv. Men han er i større grad avhengig av "rullesåle" og litt ekstra korkhel bygd opp for å gå "normalt". Men som sagt strålende fornøyd og gått lenger turer i sti og mark (men har gåstaver for balansen i ujevnt terreng). Ellers tror jeg de forsøker å stive av ankelen i ca 90 graders vinkel. Det gjorde de på meg og trodde det kanskje var vanlig, men kan hende de ser litt an tilfellet og årsaken til hvorfor man stiver av. Det vet jeg ikke.

 

Ellers ang meg har denne gangen gått bedre enn forrige gang. Fikk av Walkeren for 1 mnd siden. Røntgen så fine ut og fikk i grunn klarsignal på å fullbelaste. Dette har ikke vært mulig. Hatt en god del økte smerter etterpå pga den økte belastningen og mindre støtte. Så bruker fortsatt krykker, men smertene har begynt gradvis å minke og klarer nå å gå noe uten krykker kortere strekninger innendørs mellom stue og kjøkken. Ute med støtte fra krykker klarer jeg å gå med mye belastning, men er mye muskler og sener osv som ikke er blitt brukt på en stund. Så forståelig litt smerter på starten.

 

Ellers fant jeg ut at de på høyre foten plasserte skruene litt annerledes og hitill har ikke disse plaget meg. Men i venstre har jeg fortsatt smerter og må få fjernet disse etterhvert (de vil vente til høyre er bedre så jeg ikke feilbelaster den når jeg fjerner skruene i venstre).

 

Skal derfor tilbake i slutten av august å ta CT av begge anklene og planlegge siste steg :-)

 

Men er optimistisk og selv om veien har vært lang og er lang er jeg veldig glad for at jeg gjennomgikk operasjonene.

 

Hold meg/oss oppdatert så skal jeg gjøre det samme. Veldig godt å ha funnet denne tråden av likesinnede ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei til dere alle!

 

Fantastisk diskusjon! Jeg har artorose i talus og dette med å stive av ankelen, eller anklene i mitt tilfelle, frister lite, for å si det mild! Jeg leste meg opp på nettet og det, satte i gang noe. Jeg vil informere dere om et prosjekt jeg nettopp har startet i samarbeid med Overlege/Prof. Asbjørn Årøen på Ahus. Vi har som mål å sørge for donor-transplantasjon av frisk brusk i Norge. Slik behandling er redningen for mange av oss!

Mitt dypeste ønske er at dere støtter dette prosjektet som heter: Usynlig Invalid - Et liv med artrose. Prosjektet redegjør også for noen viktige utfordringer i helse-Norge. Jeg vil aktivisere folket i denne saken og for å få gjennomslag bør vi nå de store mediene som NRK, TV2 osv.Prosjektet har nettopp startet og vi er avhengig av stor publisitet for nå målet - Rett og slett "fornuftig bråk".

 

Man blir innvidd i saken på: https://www.facebook.com/groups/149033832458208/ samt: http://www.dagen.no/dagensdebatt/samfunn/HELSE/Jeg-usynlig-invalid-588418 

Jeg legger også ut informasjon her.

For den engasjerte, trenger vi resurspersoner til driftsoppgaver, media-relatert, spesialister, støttende uttalelser og mye annet. 

 

Jeg nås også på: [email protected]

 

Mvh
Tommy Nærkland

Endret av Nærkland
Lenke til kommentar

Jeg – Usynlig invalid?

Jeg drømmer om å kunne arbeide med yrket mitt igjen, være med familien på turer og annet, mest av alt et liv uten plager. Joda, det er mulig å bli helt frisk, men kun dersom jeg betaler selv for operasjon i utlandet. Der mangler jeg kapasitet. «Donortransplantasjon av frisk brusk», vil gi meg helbred men ikke i Norge. Nei, det offisielle helse-Norge vedkjenner seg ikke denne behandlingen, som forøvrig ikke er vanskeligere enn annen donortransplantasjon - en hyppig behandlingsform i Norge. Hvorfor kan jeg ikke få denne behandlingen. Hvorfor må jeg lide? HVORFOR?!

 

Ja, hvert steg er en lidelse og det er aldri fred å få! Etter noen ganske uskyldige uhell i yngre alder er jeg nå usynlig invalid. Særlig de siste 10 årene er preget av økende plager og det blir bare verre! Ankelknoklene mine har slitt gjennom brusken og gnager ben-strukturen der bort, nervene eksponeres inne i benet slår mot hverandre og knuses hele tiden. Jeg går nesten uten å halte men det koster - Høy smertetoleranse heter det så fint.  Det er som en hinsides makt river en hel haug ork ut av meg og igjen står en dritt av en mann. Ja, de gamle og svake har min dypeste sympati men jeg er 49 år, har familie og drømmer om et bedre liv. Den drømmen kan bli virkelig men det er ikke helt enkelt.

 

Det finnes behandling i Norge. Er i så måte anbefalt Ankellåsing; en «steinaldersk» behandlingsform med kjente utfordringer etter noen år. Statistikken tilsier at jeg har 10 år før resten av foten gir opp og da…(!) har jeg et nytt smertelig problem, verre enn før! Kroppen vår reparerer ikke brusk og jeg har lest at noen, der dette er mulig - i England, har amputert fot over ankelen og blitt lykkelig bruker av protese. Så finnes det diverse innbens-proteser f.eks. STAR-protesen (3) hvor ingen er særlig utholdende og ikke videre egnet til en grovbygd arbeidsmann. Muligheter for stamcellebehandling er også passert.

 

Et aspekt, og medvirkende årsak i min situasjon, er Norges evne som et solid mikrosamfunn å løse folkets behov og da særlig klinisk sjeldne sådanne. I mitt tilfelle klarer man det ikke, selv om løsning finnes – der ute. Min påstand er at slik transplantasjon i mitt tilfelle, er økonomisk samfunnsnyttig, særlig på et tidligere tidspunkt. Det provoserer da å se helsevesenet som gjennom deres internettsider, proklamerer til folk som ikke finner behandling i Norge, om muligheten til selv å kontakte behandlingssteder i utlandet. Den lite flatterende kortversjon, særlig dersom du må utenfor EØS-området, er:

«Dersom du overlever kan du søke om økonomisk støtte og dersom du er heldig får du noen penger av oss – neida, på langt nær alt. Pass deg osv. Lykke til.»

 

Det er ikke mye bedre om du velger en EØS-løsning heller. Uansett er lite å være stolte av her. Spør du meg er dette en form for falitt og regelrett ignorasjon av mulighetene plagede nordmenn har! Selvfølgelig må det være grenser, grenser har jeg ikke tenkt til å ta opp med dere. For i verdens rikeste land burde vi hatt proaktive løsninger med behandlende partnere i utland i de tilfeller vi selv ikke har kapasitet eller tilstrekkelig etterspørsel i Norge - Selvsagt! Man sender og har da sendt kø-pasienter til utlandet i en årrekke.

 

Hvor mange nordmenn får ikke behandling de trenger, som f.eks. en sveitsisk statsborger ville ha fått, eller en franskmann eller dame? Jeg vet ikke, vet noen det? Det jeg leser mye om er at minst 10 % av oss får problemer med leddene våre i løpet av livet, enkelte mener 25 % - det er mørketall.

 

…må du spille fotball med gutta i fritiden sier du, og vie dagene som energisk rørlegger? Hei på deg! Da sees vi kanskje på Ahus. Du ser meg, jeg halter litt bortover akkurat som deg.

 

For meg som har mange aktive år igjen, er det altså ikke noen god løsning her særlig da jeg har samme problem i begge anker! Dog, det er å lese om før nevnte transplantasjonsmetode, at den er meget lovende. Metoden har vært kjent siden begynnelsen av dette årtusen og med det i hodet møtte jeg nylig overlege og Prof. Asbjørn Årøen, Klinikkleder - Klinikk for kirurgiske fag, Ahus. Årøen har viet sitt profesjonelle liv til brusk. Årøen medgir han at slik behandling vil mest sannsynlig gi god løsning. Han medgir også at denne behandlingen er, sitat:

 

-              En mangel i Norge. 

 

Det har vært forsøkt, opplyser Årøen videre, forsøket strandet i midler og annet samt utfordringer i hva man skal opererer inn i våre landsmenn. Vi ble da enige om et prosjekt hvor jeg påvirker utenifra som engasjert pasient. Prosjekt Usynlig invalid. Mål er selvfølgelig å etablere donortransplantasjon av brusk i Norge.

 

I min nye selvpålagte oppgave blir det naturlig å engasjere media, politikere, organisasjoner og enkeltindivider, gjerne i debatt samt belyse årsaker. Selvfølgelig er det er ønskelig at saken når de store mediene for god gjennomføringevne og publisitet. Det må åpnes dører som ikke vil åpnes. Vi mennesker liker jo ikke forandringer og som flokk foretar vi kun større endinger når vi blir tvunget til det. Et eksempel er Stiftelsen Organdonasjon, den eneste organ-organisasjonen i Norge, støttet av staten blant annet for å gi det norske folk informasjon. I så måte har stiftelsen makt og kan påvirke. Men stiftelsen støtter ikke denne type organdonasjon, kun livsnødvendige organer er greia der, hjerte nyrer og slikt og det er fint. Det er nå bare slikt, kjære Stiftelsen Organdonasjon, at når dere er den eneste, landsdekkende, til og med statsstøttet, er det ikke bare deres medlemmer dere representerer, det er andre som tenger hjelp av dere. Jeg trenger hjelp av dere!

 

Spør du meg er det noe ganske galt her, tilsynelatende litt overalt... Neppe lett å endre alt dette. For å få det til, må jeg vekke folket mitt - i en sak for fellesskapet. Jeg er nå engasjert og jeg gjør ikke dette bare for meg selv. Hvor mange faller mellom stolene her? Jeg tror ikke helsevesenet reklamerer for tallene dersom de finnes. Det er du og jeg som må rope. Politikere og maur i helsevesenet, sykehusledelse, Stiftelsen Organdonasjon , revmatikerforbundet og andre må få en oppgave av folket – Gjør jobben din!

 

Med vennlig hilsen
Tommy Nærkland
Engasjert og artrosesyk, initiativtaker prosjekt: Usynlig invalid – Et liv med artrose.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har noen av dere andre ekstra vondt i beina/leddene på morgningen? Jeg har ofte veldig stive og ømme bein/ledd på morgningen og av og til våkner jeg av dem på natten.

 

Ellers hvordan går det nå etter operasjonen?

Endret av Kaprimo
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei,

 

Har noen av dere andre ekstra vondt i beina/leddene på morgningen? Jeg har ofte veldig stive og ømme bein/ledd på morgningen og av og til våkner jeg av dem på natten.

 

Ellers hvordan går det nå etter operasjonen?

 

Hei igjen.

Har ikke svar på ditt spørsmål men derimot flere til deg som er operert. Skal få time for avstiving på Diakonhjemmet i nov/des. Skal prøve (etter råd fra deg) å få Kari Ekvar til å ta denne "jobben". Det jeg lurer på er hvor lenge en må være helt i ro. Enten ligge eller sitte pal i en stol. Og når en kan forvente å kunne bevege seg noe med krykkjer. Bor i et hus med trapp mellom opphold og soverom. Har også et ønske om etter hvert å reise til Grand Canaria, der vi har en leilighet. Men dessverre trapper der også. Vet at en kan få fysioterapi ikke langt fra der vi bor. Sikkert vanskelig å svare konkret på dette, men hva vil du tro er "normal" progresjon, fra en ligger der, til en beveger seg over stuegulvet, til en kan gå noe med og uten gips/krykke og til du kan sette deg på et fly for å komme til syden. Lurer også på hvordan det går med deg ? Har du avstivet begge leddene? Jeg har ikke fått klarhet i om det kun er øvre eller begge leddene jeg skal få stivet av.

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Har noen av dere andre ekstra vondt i beina/leddene på morgningen? Jeg har ofte veldig stive og ømme bein/ledd på morgningen og av og til våkner jeg av dem på natten.

 

Ellers hvordan går det nå etter operasjonen?

Hei igjen.

Har ikke svar på ditt spørsmål men derimot flere til deg som er operert. Skal få time for avstiving på Diakonhjemmet i nov/des. Skal prøve (etter råd fra deg) å få Kari Ekvar til å ta denne "jobben". Det jeg lurer på er hvor lenge en må være helt i ro. Enten ligge eller sitte pal i en stol. Og når en kan forvente å kunne bevege seg noe med krykkjer. Bor i et hus med trapp mellom opphold og soverom. Har også et ønske om etter hvert å reise til Grand Canaria, der vi har en leilighet. Men dessverre trapper der også. Vet at en kan få fysioterapi ikke langt fra der vi bor. Sikkert vanskelig å svare konkret på dette, men hva vil du tro er "normal" progresjon, fra en ligger der, til en beveger seg over stuegulvet, til en kan gå noe med og uten gips/krykke og til du kan sette deg på et fly for å komme til syden. Lurer også på hvordan det går med deg ? Har du avstivet begge leddene? Jeg har ikke fått klarhet i om det kun er øvre eller begge leddene jeg skal få stivet av.

Hei,

 

Så bra du får time på Diakonhjemmet og forsøker å få hos Kari Eikvar. Jeg skal forsøke så godt jeg kan å svare på spørsmålene dine.

 

Det med å ligge helt i ro er litt hva du legger i begrepet. Du kan ganske rask ved hjelp av krykker hompe deg korte strekninger mellom rom i huset, men du får fort vondt fordi foten hovner opp. De første 2 ukene er ekstra viktig å sitte så mye av tiden som mulig i ro med beinet høyt. Jo lenger du holder deg i ro med foten høyt jo mindre plager. Jeg reiste med fly til spania etter 5 uker (og byttet fra gips til støvel der).... utrolig kronglete og få det til så anbefaler deg å vente 6 uker til du har byttet fra gips til støvel. Også mye mindre smertefullt å fly siden du kan åpne støvelen på flyet siden det hovner lett opp. Og ellers fra 6 uker når du får på støvel skal du gradvis belaste mer og mer de kommende 6 ukene til du når du tar av støvel etter 6 uker i teorien skal kunne fullbelaste.

Svarte det litt på spørsmålene?

 

Med meg går det bedre. Den jeg opererte sist føles igrunnen ganske bra selv om det som nevnt over er litt ømt og stivt og sånn (tar tid før det blir heelt 100%, men er 100ganger bedre enn før jeg opererte. Er utrolig fornøyd med at jeg gjorde det.

Venstre som jeg opererte først sliter jeg fortsatt med skruene så de må ut. Tar det på høsten. Men utenom smerter i skruer er den så føles den veldig bra ut.

 

Jeg har stivet av kun en etasje og jeg klarer nå å gå barfot ganske normalt på flatmark inne. Men ekstra belastende så bruker rullesåle ute. Bruker fortsatt krykker litt, men mest pga skruer og ustøhet. Tar tid å trene seg opp etter over et år og to operasjoner..hehe.

 

Blir spennende å høre hvordan det går videre med deg! Si fra om du vil ha noe mere utdypende så skal jeg forsøke svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar

Liten ting til: jeg anbefaler å flytte ned de første ukene. Ustøtt i trapp og du må ikke risikere tråkke ned på starten! Så første tiden ville jeg ordna meg til nede!

 

Mange takk for begge tilbakemeldingene og utfyllende svar. Det setter jeg utrolig pris på og nå kan jeg/vi planlegge dette mer.:-)

 

Vet du grunnen til at du plages mer med skruene i den ene foten kontra den andre. Er det utført på ulik måte ? Husker du om det var diskusjon på om du skulle stive av begge leddene, eller var det en selvfølge med bare ett.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Så bra! De nevnte i ettertid at skruene står annerledes i høyre enn i venstre slik jeg skjønte det. Kan se om jeg finner kopi av røntgenbildene så kan jeg legge de inn her for å vise hvem som er plagsomme og de som ikke er plagsomme :)

 

Det var en samtale rundt hvor mye som skulle stives av, men mitt hovedproblem lå bare mellom tallus og tibia så det var derfor bare nødvendig å stive av de to.

 

Så kommer nok litt an på hva problemet til avstivningen er :)

Lenke til kommentar

Praktisk info:

Jeg lånte rullestol fra korttidslageret på starten som jeg brukte til forflytning inne. I tillegg skaffet jeg dusjkrakk og toslettforhøyer (så man hadde håndtak). Men dette kommer an på hvordan det er hjemme hos dere. Du kan låne veldig mye gratis fra korttidslageret (hjelpemiddelsentralen). Bedre låne for mye enn for lite. Ellers kan man kjøpe sånn gummitrekk-støvel på apoteket som du kan trekke utenpå foten og gipsen når du dusjer. Også veldig kjekt :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

Her var det mange nyttige erfaringer å lese for et nytt medlem i dette forumet.

Jeg er, i likhet med dere andre, plaget med artrose i venstre ankel. Skaden inntraff ifm. en mopedulykke for ca. 30 år siden, og jeg ble allerede den gang informert om at skaden var av en slik art at avstiving av ankelledd måtte påregnes i fremtiden.

De siste årene har jeg forsøkt å «spare» ankelen så mye som mulig i det daglige. Gåturene har blitt både kortere og færre, men jeg har derimot vært veldig aktiv på sykkel (landevei og MTB - ca. 1200 mil / 500 timer pr. år). Jeg innser nå at jeg nærmer meg en avstiving pga. økt smerteomfang, og jeg er derfor svært interessert i å høre andres erfaringer knyttet til sykling etter et slikt inngrep. Sykkelsporten er en viktig del av min fritid, og jeg håper derfor at dette er en treningsform som jeg fortsatt kan utøve etter operasjonen. Takknemlig for tilbakemeldinger fra de av dere som har erfaring rundt dette.

Lenke til kommentar

Hei,

Her var det mange nyttige erfaringer å lese for et nytt medlem i dette forumet.

Jeg er, i likhet med dere andre, plaget med artrose i venstre ankel. Skaden inntraff ifm. en mopedulykke for ca. 30 år siden, og jeg ble allerede den gang informert om at skaden var av en slik art at avstiving av ankelledd måtte påregnes i fremtiden.

De siste årene har jeg forsøkt å «spare» ankelen så mye som mulig i det daglige. Gåturene har blitt både kortere og færre, men jeg har derimot vært veldig aktiv på sykkel (landevei og MTB - ca. 1200 mil / 500 timer pr. år). Jeg innser nå at jeg nærmer meg en avstiving pga. økt smerteomfang, og jeg er derfor svært interessert i å høre andres erfaringer knyttet til sykling etter et slikt inngrep. Sykkelsporten er en viktig del av min fritid, og jeg håper derfor at dette er en treningsform som jeg fortsatt kan utøve etter operasjonen. Takknemlig for tilbakemeldinger fra de av dere som har erfaring rundt dette.

Hei og velkommen til forumet!

 

Jeg vet ikke hvor godt jeg kan svare på sykkelspørsmålet ditt. Jeg tror landevei ikke blir noe problem (jeg sykler vanlig). Men MTB er jeg litt mer usikker på. Jeg har ikke blitt bra nok enda etter operasjonene til å forholde meg til dette. Jeg merker når jeg sykler i by og det er mye fortau og annet som gjør at jeg får ekstra trøkk på ankelen får jeg mere vondt. Men vet ikke om dette vil endre seg.

 

Kanskje noen andre her inne som har stivet av for lenge siden har noe tanker på området.

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet!

 

Jeg vet ikke hvor godt jeg kan svare på sykkelspørsmålet ditt. Jeg tror landevei ikke blir noe problem (jeg sykler vanlig). Men MTB er jeg litt mer usikker på. Jeg har ikke blitt bra nok enda etter operasjonene til å forholde meg til dette. Jeg merker når jeg sykler i by og det er mye fortau og annet som gjør at jeg får ekstra trøkk på ankelen får jeg mere vondt. Men vet ikke om dette vil endre seg.

 

Kanskje noen andre her inne som har stivet av for lenge siden har noe tanker på området.

 

Hei, og takk for svar.

 

Oppløftende å høre at landeveissykling muligens kan gjenopptas etter en eventuell operasjon. Som sagt har jeg for lenge siden innfunnet meg med at det er sykkel som er den idrettsgrenen jeg kan utøve ift. å holde meg i noenlunde fysisk form, og jeg har vært litt bekymret hvorvidt dette faktisk lar seg gjøre (og i det omfanget jeg gjør i dag).

 

Du skriver at du sykler "vanlig" - betyr dette at du ikke benytter noen form for klikkpedaler? I så fall, har du noen formening om hvilken del av fotsålen som du tråkker med i dag?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Ja, med vanlig mener jeg ikke treningssykling, men sykkelturer i vanlig tempo. Så nei bruker ikke klikkpedal. Jeg sykler nok nå mere med mitre/bakre del mer enn fremre del som jeg gjorde mer før. Har foten mer midt på pedalen. Men jeg er fortsatt litt forsiktig siden jeg enda ikke er 100% grodd etter siste operasjonen. Tror man lærer seg nye teknikker der det trengs og får til det man ønsker (innen rimeligheten).

 

Men jeg bør kanskje kommentere at jeg kun har stivet av 1 etasje. Ikke hele ankelen. Det betyr jeg har ikke opp og ned bevegelsen, men har litt sidelengs.

 

Vet du hvor du skal stive av? Om det er hele ankelen? Skal du stive av bare 1 eller begge?

 

Tror ikke du vil angre. Selv om jeg enda ikke er kommet til "100%" så har det blitt mye bedre enn det var. Angrer ikke et sekund selv med "begrensningene" det medfører ?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Ja, med vanlig mener jeg ikke treningssykling, men sykkelturer i vanlig tempo. Så nei bruker ikke klikkpedal. Jeg sykler nok nå mere med mitre/bakre del mer enn fremre del som jeg gjorde mer før. Har foten mer midt på pedalen. Men jeg er fortsatt litt forsiktig siden jeg enda ikke er 100% grodd etter siste operasjonen. Tror man lærer seg nye teknikker der det trengs og får til det man ønsker (innen rimeligheten).

 

Men jeg bør kanskje kommentere at jeg kun har stivet av 1 etasje. Ikke hele ankelen. Det betyr jeg har ikke opp og ned bevegelsen, men har litt sidelengs.

 

Vet du hvor du skal stive av? Om det er hele ankelen? Skal du stive av bare 1 eller begge?

 

Tror ikke du vil angre. Selv om jeg enda ikke er kommet til "100%" så har det blitt mye bedre enn det var. Angrer ikke et sekund selv med "begrensningene" det medfører

 

Hei,

og tusen takk for tilbakemelding!

 

Jeg fryktet nettopp at man muligens ville måtte endre punktet for hvor man treffer pedalen under fotsålen. Dersom det faller seg mest naturlig (pga. stivheten) å flytte punktet bakover, så vil dette umuliggjøre bruk av klikk-pedal. Og landeveissykling uten klikk-pedal er dessverre ikke helt det samme.

 

Jeg har kun skade i den venstre ankelen, og det blir følgelig kun operasjon av denne. Smertene har så langt vært til å leve med, og jeg har vært relativt forsiktig i all bruk av ankelen de siste 6-7 årene. Joggesko med god demping er stort sett det jeg bruker av skotøy, og jeg har også forsøkt å unngå det meste av gange på hardt underlag.

 

Nå de siste 2 årene har jeg likevel stadig oftere kjent at dette "går feil vei", og da spesielt i kalde perioder (betraktelig mindre smerter på sommeren). Nå har jeg derimot også opplevd mer og mer ubehag selv i den hetebølgen vi har hatt de siste ukene, uten at jeg helt vet hvordan dette vil eskalere videre. Men jeg har derfor fått fastlegen til å bestille time for konsultasjon på Diakonhjemmet, som jeg har forstått har den beste ekspertisen på dette området. Jeg vet derfor ennå ikke hvilken type operasjon det eventuelt blir på meg ennå.

 

Om jeg var sikker på at jeg kunne utøve tilsvarende sykling som jeg gjør i dag etter en operasjon, hadde jeg nok vurdert dette i nær fremtid. Dersom det imidlertid viser seg å bli vanskelig å sykle med klikk-pedal, velger jeg nok å utsette til det aller siste :-)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Anbefaler deg å høre med legen på Diakonhjemmet når du kommer dit i forhold til dette. Så ikke jeg øderlegger håpet ditt (siden jeg "bare" sykler vanlig og er ingen ekspert på området). Det kan også hende siden du bare skal stive av en at det blir annerledes. Jeg har stivet av begge to som såklart lager litt mer trøbbel.

 

Men ja, forstår at det er vanskelig valg når man har såpass mye plager, men har en form for trening man liker som kanskje blir vanskelig etterpå. Jeg perspnlig svømmer mye. Fordi jeg tidlig forstod at det var "eneste" treningsformen som trente hele kroppen og som ikke var noe problem for vonde (og nå stive) ankler å utføre eller skapte trøbbel for meg. Pga mye feilbelastning pga smerter, låsninger osv) har jeg slitt mye med ryggen også. Blir jo litt dominoeffekt når anklene svikter så trente en del på treningsstudio før, men fant til slutt ut at svømming er best og mest skånsomt. Driver med både crawl og vannarobic. Men svømming er ikke et alternativ for deg?

 

 

Ønsker deg all lykke til med valget. Du får si fra hva legen sier. Bra med Diakonhjemmet. Veldig flinke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...