Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stive av ankel - noen med erfaringer?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

 

Jeg må snart ta motet til meg å få avstivet ankel, da jeg nå har konstant smerter. Det er vel noe gikt også. Hvor ble du operert og er det kun en operasjon ? Hvor lang tid tok det før du var opp å gå og var det mye trening. Går du med sko som har "rullesåle" ? Om det er høyre fot, hvordan er det å kjøre bil? Her var det mange spørsmål og jeg takker på forhånd for svar.

 

 

Hei :)

 

Jeg opererte på Diakonhjemmet i Oslo og er veldig fornøyd med legene der. Gjort de siste operasjonene der. Føler de tar deg særiøst og er veldig dyktige i det de gjør. Eneste stedet som ikke ga meg opp og sendte meg videre med beskjed om at det ikke var noe å gjøre og jeg bare måtte leve med smertene. Så jeg er fornøyd.

 

Jeg kan enda ikke si noe om hvordan livet med stive ankler blir, men lover å holde deg oppdatert på tråden etter som tiden går.

 

Jeg har kun stivet av i "øverste etasje" siden det kun var medial talus det var problemer med. Så jeg vil få problemer med å bøye foten opp og ned siden det er leddet som er stivet av. Men jeg sksl kunne beholde litt av side til side bevegelsen som har mye å si for balansen.

 

De har sagt at jeg vil kunne gå med vanlige sko (blir ikke avhengig av rullesko), men at det kan hende det vil kunne være godt å avrunde litt på sålen og evt bygge den litt opp. Må se an når jeg begynner å gå.

 

Ellers nå så har jeg fått av gipsen (etter 6 uker) og begynt å gå med sånn støvel. Jeg har fortsatt noe smerter etter operasjonen, men det er vanlig. De har jo tross alt filt ned beina og skrudd de sammen.. mye som skal gro til :)

 

Sover litt dårlig fordi jeg ikke er god til å sove på ryggen og det pga den støvelen er litt vanskelig finne de beste sovestillingene.

 

Jeg skal nå begynne å belaste ankelen litt og litt og i løpet av de neste 5 ukene skal jeg gradvis belaste fullt.

 

Hvis du ønsker kan jeg holde deg oppdatert på hvordan prosessen og rehabiliteringen går for meg med tanke på begrensninger, smerter og rehabilitering :)

 

Lykke til :) Hvis du har så mye smerter hadde jeg absolutt vurdert avstivning.

 

Kan si at faren min gjennomgitt avstivning og gikk fra å knapt kunne gå til å kunne gå 12-15kg i ulent terreng uten problemer eller smerter. Han klarte å gå langrenn (fikk bygd opp sålen litt) og tok ikke de største bakkene. Mest på noenlunde flatmark, men litt høydeforskjeller gikk greit nok. Men han sa at etter operasjonen gikk det enda 6 mnd før alt hadde grodd seg helt til og han opplevde smertefrihet. Men det kom og var veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gode erfaringer med avstivning, har fått et bedre liv. Går turer og er i full vigør. Og det er 30 år siden. Jeg er ikke mye hemmet. Men kan dessverre ikke løpe, noe jeg savner veldig. Har spesiallaget fottøy, det hjelper på situasjonen. Jeg ville ikke levd med smertene jeg hadde før operasjonen, det var ille. Da jeg brakk ankelen i 1977, hang foten bare i noen sener, alt var revet av. Var sykemeldt lenge etter på. Så var foten bra i mange år til jeg måtte avstive i 1987. Nå skriver vi 2017, og ankelen er stort sett bra. Det er mine erfaringer.  :)

Lenke til kommentar

Antar en blir avhengig av å gå og bevege seg litt annerledes etter en avstivning. Dette kan vel gi belastninger og eventuelt smerter andre steder i kroppen. Er det noen tips til forebygging (trening) av slike eventuelle plager og er det noe her som en kan forberede seg på?

Lenke til kommentar

Det er naturlig at andre ledd får belastninger når du har avstivet, de tar over kan du si. Men jeg har ikke merket noe til smerter. Det blir mer belastning på den andre foten. Ellers så blir det ikke så store forandringer, jeg gjør stort sett som jeg gjorde før avstiving. Jeg har ikke hatt spesielle øvelser for å trene opp ankelen. Det har gått forbausende bra. Ganglaget blir litt annerledes selvfølgelig, da du ikke har noe bevegelse i ankelleddet. Lykke til  :)

Lenke til kommentar

Det er godt å høre at det har vært såpass vellykket med avstivningen du gjorde i 2017! Jeg gleder meg veldig til å kunne gå uten smerter. Løping har jeg ikke kunnet gjøre på 16 år uansett så bare det å kunne ha en hverdag uten smerter hele tiden. Kunne gå en tur og ja ha et liv uten plager hele tiden drømmer jeg om. Så din erfaring er veldig positiv.

 

Eneste som sikkert blir en overgang er at jeg må stive av begge anklene. Har noen erfaring med det?

 

Jeg gleder meg til et liv uten smerter, men er nysgjerrig på hvordan det vil bli å bevege seg med to stive ankler. Hvordan bevege seg i trapper og opp og ned bakker.

 

Så om noen har stivet av to ankler er det spennende å høre erfaringer på det også :)

 

Jeg har en drøm om å kunne stå snowboard (evt nøye meg med slalom) - er det en realistisk drøm? Å stå på slalom? Det å stå i bakken har vært noe av det jeg har savnet aller aller mest de årene jeg har vært skadet.

 

Drev med mye idrett, bandy, fotball, håndball, tennis og også snowboard. Mye jeg måtte gi opp pga ankeltrøbbelet.

 

Har så drøm å ihvertfall kunne gjøre noe av dette igjen ?

 

Og kunne gå på fjelltur. Savner å kunne gå tur i fjellet eller lenger gåturer ?

Lenke til kommentar

Det er jo supert at det fortsatt fungerer så bra etter 30 år :)

 

Hørte av noen at det ble ofte stor belastning på andre ledd i ankelen så man måtte stive av dem også og det kunne skje etter 15-20 år.

 

Men da har jeg tro på at det kan vare mye lenger enn det før man må gjøre noe mer :-)

 

Gleder meg sånn til et liv uten smerter! Føles uvirkelig. Har jo hatt smerter og plager i mer enn halve livet mitt. Husker ikke hvordan det er å bevege seg uten smerter.

 

Ha en flott dag :)

Lenke til kommentar

 

 

*du gjorde i 1987 ;) ikke 2017..

Stemmer det, gjorde det i 1987, det er i år 30 år siden. Så jeg har god erfaring og har lært å leve med avstivet ankel. Fungerer greit i det daglige, men man må passe på å ikke overbelaste.  :)

 

 

Alltid veldig interessant å høre om erfaringer rundt en såpass stor inngrepen i det fysiske liv. Har forstått fra både kirurger og ortopeder at en avstivet ankel vil alltid være et bedre alternativ når ankelen likevel er såpass kronisk dårlig at smertene ødelegger livskvaliteten. Ankelen er likevel da såpass stiv at det kanskje ikke er så stor forskjell.. 

Men utfordringen er at mange likevel klarer de daglige gjøremål med ødelagt ankel, mens disse aller helst ønsker å kunne være mer aktiv. Kunne gå de avstandene på flyplasser, kunne ha glede av en storby weekend. Kunne gå fjellturer. Ikke nødvendigvis gjenoppta tidligere høy intensive aktiviteter, men kunne ha glede av å være i friluft og ta del i enkle aktiviteter.

Regner med at mange har  forhørt seg med andre som har slike erfaringer. Og hva kan vi forvente her? Det er selvsagt veldig individuelt hvordan operasjonen forløper, hvilke type skader en har (kanskje også nerver, sener leddbånd etc), hva en tåler av smerte og hvor flink en er med opptrening.

Men på generelt grunnlag ønsker jeg å vite konkret hva en kan gjøre av aktiviteter, hvor lenge en drive på med denne aktiviteten, hvor langt en kan gå (langs vegen)? Hvordan er det å gå i ulendt terreng? Går en trapper normalt?

Hvor lenge etter en slik operasjon kan en begynne å gå? Hilsen en spent 50-åring som klarte merket på Birken (sykkel) rett før skaden skjedde? Kan jeg klare dette igjen?

Lenke til kommentar

Det er jo supert at det fortsatt fungerer så bra etter 30 år :)

 

Hørte av noen at det ble ofte stor belastning på andre ledd i ankelen så man måtte stive av dem også og det kunne skje etter 15-20 år.

 

Men da har jeg tro på at det kan vare mye lenger enn det før man må gjøre noe mer :-)

 

Gleder meg sånn til et liv uten smerter! Føles uvirkelig. Har jo hatt smerter og plager i mer enn halve livet mitt. Husker ikke hvordan det er å bevege seg uten smerter.

 

Ha en flott dag :)

For meg har det fungert greit, og jeg har ikke måtte avstive andre ledd. Men jeg hadde en korrigering av avstivningen i 2003. Rensket og ryddet opp. Så nå fungerer det bra. Mulig jeg har vært heldig, og jeg går mye, nesten hver dag. Bruker føttene utrolig mye. 

Lenke til kommentar

 

Det er jo supert at det fortsatt fungerer så bra etter 30 år :)

 

Hørte av noen at det ble ofte stor belastning på andre ledd i ankelen så man måtte stive av dem også og det kunne skje etter 15-20 år.

 

Men da har jeg tro på at det kan vare mye lenger enn det før man må gjøre noe mer :-)

 

Gleder meg sånn til et liv uten smerter! Føles uvirkelig. Har jo hatt smerter og plager i mer enn halve livet mitt. Husker ikke hvordan det er å bevege seg uten smerter.

 

Ha en flott dag :)

For meg har det fungert greit, og jeg har ikke måtte avstive andre ledd. Men jeg hadde en korrigering av avstivningen i 2003. Rensket og ryddet opp. Så nå fungerer det bra. Mulig jeg har vært heldig, og jeg går mye, nesten hver dag. Bruker føttene utrolig mye. 

 

Utrolig mye? Hvor mye er det? Hva er f.eks. den lengste turen du kunne tenkt deg å gå (på god sti uten ulendt terreng)?

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo supert at det fortsatt fungerer så bra etter 30 år :)

 

Hørte av noen at det ble ofte stor belastning på andre ledd i ankelen så man måtte stive av dem også og det kunne skje etter 15-20 år.

 

Men da har jeg tro på at det kan vare mye lenger enn det før man må gjøre noe mer :-)

 

Gleder meg sånn til et liv uten smerter! Føles uvirkelig. Har jo hatt smerter og plager i mer enn halve livet mitt. Husker ikke hvordan det er å bevege seg uten smerter.

 

Ha en flott dag :)

For meg har det fungert greit, og jeg har ikke måtte avstive andre ledd. Men jeg hadde en korrigering av avstivningen i 2003. Rensket og ryddet opp. Så nå fungerer det bra. Mulig jeg har vært heldig, og jeg går mye, nesten hver dag. Bruker føttene utrolig mye. 

 

Utrolig mye? Hvor mye er det? Hva er f.eks. den lengste turen du kunne tenkt deg å gå (på god sti uten ulendt terreng)?

 

Jeg kan gå et par timer, men da er det ømt dagen etter. Du kjenner det fort om du har belastet for mye. 

Lenke til kommentar

Bare tanken på å kunne gå et par timer høres helt utrolig ut, selv om man blir øm etterpå :)

 

Og hyggelig å høre at du ikke har måttet stive av flere ledd. Jeg krysser fingrene for at jeg blir like heldig som det du har vært!

 

Er veldig spent på min nye smertefrie hverdag. Selv om det fortsatt er litt unna en helt smertefri hverdag. Må bli ferdig med denne og så må jeg gjennom det samme med høyre i september/oktober.

 

Men så ??

Lenke til kommentar

Hei.For to år siden gikk jeg realt på trynet og brakk beinet flere steder i tillegg til å ødelegge ankelen.Ankelen ble operert men jeg slet fortsatt med mye smerter. Etter et år ble ankelen operert på nytt, men smertene forsvinner ikke.Har vært på kontroll på Ullevål hvor de har slått fast at det nå ikke er mer brusk i ankelleddet og det eneste de kan gjøre for meg nå er å stive av ankelen.Jeg er skeptisk til å stive av ankelen selv om dette mest sannsynlig vil fjerne smertene. Jeg har to aktive barn og jeg ønsker jo så godt jeg kan å følge opp disse i aktivitet. Pr nå har jeg mulighet til å gå på langrenn samt gå i ulent terreng, men får da en real smell som fører til at jeg har store smerter i noen dager etterpå.Dersom jeg går for avstivning av ankel ser jeg for meg at det blir problematisk å gå langrenn, få på seg slalomstøvler, gå i ulent terreng osv samt at det er en irreversibel operasjon, så skulle jeg angre meg så er det ingen vei tilbake. Har hørt at det forskes på å kunne rekonstruere brusk men har ingen anelse hvor langt man har kommet i dette arbeidet.Noen som har erfaringer med avstivet ankel som kan dele litt av sin hverdag, hva er bra, hvilke hindringer møter du etter en slik operasjon, begrensninger osv. Vil bare være klar over hva jeg evt går til dersom jeg tar dette skrittet. Er nokså slitsomt å gå med smerter hele tiden også... Anonym poster: 70892694d07a32fc08b0f10eaae11fcc Anonym poster: 70892694d07a32fc08b0f10eaae11fcc

Hva vil avstivning av ankel si i praksis? For snart ett og et halvt år siden brakk jeg ankelen tvert av på høyre ben. Foten sto 90 grader rett ut til siden. Ble gående med krykker i fire måneder etter operasjonen, og når jeg endelig kunne trå på beinet igjen så hadde ankelen stivnet helt. Uten sko klarer jeg ikke en gang å trå ned med hele foten i gulvet. Går rundt på tåballene når jeg ikke har sko som bygger opp litt i hælen. Selv det å kjøre bil er et problem da jeg ikke får foten over pedalene. Å gå med et så ødelagt bein er jeg redd vil føre til andre plager i kroppen etterhvert også da jeg ikke går riktig.

Kan avstivning være noe som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

 

Hei.For to år siden gikk jeg realt på trynet og brakk beinet flere steder i tillegg til å ødelegge ankelen.Ankelen ble operert men jeg slet fortsatt med mye smerter. Etter et år ble ankelen operert på nytt, men smertene forsvinner ikke.Har vært på kontroll på Ullevål hvor de har slått fast at det nå ikke er mer brusk i ankelleddet og det eneste de kan gjøre for meg nå er å stive av ankelen.Jeg er skeptisk til å stive av ankelen selv om dette mest sannsynlig vil fjerne smertene. Jeg har to aktive barn og jeg ønsker jo så godt jeg kan å følge opp disse i aktivitet. Pr nå har jeg mulighet til å gå på langrenn samt gå i ulent terreng, men får da en real smell som fører til at jeg har store smerter i noen dager etterpå.Dersom jeg går for avstivning av ankel ser jeg for meg at det blir problematisk å gå langrenn, få på seg slalomstøvler, gå i ulent terreng osv samt at det er en irreversibel operasjon, så skulle jeg angre meg så er det ingen vei tilbake. Har hørt at det forskes på å kunne rekonstruere brusk men har ingen anelse hvor langt man har kommet i dette arbeidet.Noen som har erfaringer med avstivet ankel som kan dele litt av sin hverdag, hva er bra, hvilke hindringer møter du etter en slik operasjon, begrensninger osv. Vil bare være klar over hva jeg evt går til dersom jeg tar dette skrittet. Er nokså slitsomt å gå med smerter hele tiden også... Anonym poster: 70892694d07a32fc08b0f10eaae11fcc Anonym poster: 70892694d07a32fc08b0f10eaae11fcc

Hva vil avstivning av ankel si i praksis? For snart ett og et halvt år siden brakk jeg ankelen tvert av på høyre ben. Foten sto 90 grader rett ut til siden. Ble gående med krykker i fire måneder etter operasjonen, og når jeg endelig kunne trå på beinet igjen så hadde ankelen stivnet helt. Uten sko klarer jeg ikke en gang å trå ned med hele foten i gulvet. Går rundt på tåballene når jeg ikke har sko som bygger opp litt i hælen. Selv det å kjøre bil er et problem da jeg ikke får foten over pedalene. Å gå med et så ødelagt bein er jeg redd vil føre til andre plager i kroppen etterhvert også da jeg ikke går riktig.

Kan avstivning være noe som kan hjelpe meg?

 

Det må du nesten høre med legene om. En legmann kan ikke svare på det. Få henvisning fra fastlege.  Eksperter på ortopedi må vurdere ankelen din. Ønsker deg lykke til! 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...