Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg et alkoholprobelm?


AnonymDiskusjon

  

39 stemmer

  1. 1. har jeg et alkoholproblem

    • ja
      11
    • nei
      28


Anbefalte innlegg

Hei, er student og bor i leilighet med en kompis. Han kom inn her om dagen og sa "Jævla alkiss". Og det var først da jeg begynte å tenke. Har jeg et alkohol problem?

 

tar meg minst en øller hver kveld. Gjerne 2 flasker eller 1 boks. av og til sper jeg på med en drink. Har ikke no trangt behov for å drikke meg dritfull i helgene. Det er vel heller et engangstilfelle at jeg drikker meg full i det hele tatt.

Jeg tenker ikke over alkohol vanen min, da jeg føler det ikke har noe påvirkning i livet mitt.

 

Viss jeg feks skal hente noen en plass om kvelden, tar jeg ølleren min når jeg kommer hjem, hvor sent det måtte være.

 

Ellers lever jeg sunt og går på treningssenter 2 ganger i uka, og i badehallen 1 gang i uka, der jeg itillegg er badevakt 1 dag i helgen og 1 dag i uken.

 

Anonym poster: bb2d1c8f99741eeef4ccbf32fe603824

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Bra.

kan du utdype svaret pittelitt? Hva skal til før man må sjerpe seg? Anonym poster: be9a55ec550ee1729ddf04b969432b27

 

Om du har et alkoholproblem er det du selv som vet best. Men rent helsemessig ligger maksimumsgrensa på 21 enheter alkohol i uka før det begynner å bli alvorlig usunt for kroppen. Det tilsvarer ca to six-packer med halvlitere i Norge så vidt jeg husker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva personen over meg sa. Du er vel ikke alkoholiker før det er en hemmelse i livet ditt. Eller du begynner å ljuge for å drikke. Husker ikke helt definisjonen.

 

Å ha en definisjon på om man er alkoholiker blir litt feil...

 

Er ikke bare snakk om mengde men også en del andre faktorer.

 

Spørsmålet mitt er om du klarer å slutte med vanene dine om du blir bedt om det... hvis ja, hvor mye energi i hverdagen vil du bruke på det? Vil du tenke på det hele dagen eller vil du knapt ense det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Viss jeg feks skal hente noen en plass om kvelden, tar jeg ølleren min når jeg kommer hjem, hvor sent det måtte være.

Anonym poster: bb2d1c8f99741eeef4ccbf32fe603824

 

Vil ikke påstå at du er "alkis", men heller at du er i "faresonen"

Lenke til kommentar

Å ha en definisjon på om man er alkoholiker blir litt feil...

 

Er ikke bare snakk om mengde men også en del andre faktorer.

 

Spørsmålet mitt er om du klarer å slutte med vanene dine om du blir bedt om det... hvis ja, hvor mye energi i hverdagen vil du bruke på det? Vil du tenke på det hele dagen eller vil du knapt ense det?

 

uten det er det noe som mangler, på samme måte som å ha sex uten og komme. får ikke "ro" før eg har tatt den.

 

takker for alle andre svar. Anonym poster: be9a55ec550ee1729ddf04b969432b27

Lenke til kommentar

uten det er det noe som mangler, på samme måte som å ha sex uten og komme. får ikke "ro" før eg har tatt den.

 

takker for alle andre svar. Anonym poster: be9a55ec550ee1729ddf04b969432b27

 

Da vil jeg foreslå at du oppsøker hjelp med en gang.... for ikke tror jeg det bare er mulig du kan bli alkoholiker men jeg tror det kanskje bare er spørsmål om tid før du blir det om du ikke allerede er det.

 

Saken er den at for å unngå den følelsen du forklarer her må trolig mengden økes med tiden og da er det lett å se hvilken vei det går....

 

Begynn med å ringe rustelefonen 08588 og forklar det du sier her så får du sikkert noen anbefalinger videre om hva du bør gjøre... husk den er anonym så du trenger ikke oppgi navn.

Lenke til kommentar

usikker da jeg bare har vert rundt 2 dager uten.

Anonym poster: be9a55ec550ee1729ddf04b969432b27

 

Avhengighet har to definisjoner, fysisk og psykisk. Alkohol er et narkotikum og noe man kan bli fysisk avhengig av, selv i relativt små mengder.

 

Etter to dager uten vedder jeg på at du har skikkelig lyst på en øl, men er den lysten psykisk, eller har fysiske abstinenser? Svetting eller hjerteklapp f.eks?

Lenke til kommentar

Er du alkoholiker? Nei. Har du et alkoholproblem? Ja, jeg vil si du har et problem, ikke fordi det er så vanskelig nå, men det kan utvikle seg. Det dumme er at vi gjerne venter til problemet har vokst seg stort før vi prøver å gjøre noe med det, men du har ennå sjansen til å slippe billig.

 

Viss jeg feks skal hente noen en plass om kvelden, tar jeg ølleren min når jeg kommer hjem, hvor sent det måtte være.

 

Dette er litt skummelt. Her omtaler du ølet på samme måte som folk snakker om medisin, noe du bare må ha hver dag. Jeg foreslår at du kjenner litt på det å ikke drikke hver kveld. Hold gjerne opp i en uke eller to. Hvis det er vanskelig, bør du revurdere drikkingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å bytt ut pilsen med noe annet. Lag deg noe mat du synes er god, gå en tur, ta et bad/en dusj ett eller annet. Det virker mer som en rutine enn et problem, og det er lettere å bytte ut en rutine med en annen, enn å bryte den helt. Jeg holdt på som TS da jeg var student og drakk ofte i ukedagene i tillegg til omtret hver eneste helg, mye pga. jeg hadde to jobber i henholdsvis restaurant og utelivsbransjen ved siden av studiene. Det gikk naturlig over av seg selv da jeg var ferdig og fikk en 8-4 jobb hvor jeg måtte opp kl 6 hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...