Gå til innhold

1600 mHz ram brikker vises bare som 1333 mHz


Heika98

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt sammen min nye gaming maskin. Jeg har to 4 Gb corsair vengeance ram-brikker som har en klokke hastighet på 1600 mHz. Jeg har et Asus p8z77-v pro hovedkort. I bios står det at minnibrikkene bare kjører med en klokkahastighet på 1333 mHz. Er det en bios innstilling, eller noe sånt jeg må gjøre for å få dem opp på 1600 mHz?

 

Har en kompiss med akkurat samme hovedkort og ram, og han har akkurat samme problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XMP Profile må velges i BIOS.

 

Merk at når du kjører 1600MHz RAM vil prosessoren din overklokkes, maks turbo for en kjerne brukes uansett om en eller fire kjerner belastes.

 

Jeg har samme hk som TS. RAM er Vengeance 4x8 gb (1600). Disse er satt til XMP i bios. Når jeg kjører speccy på maskinen, kommer RAM opp som 800MHz. Stemmer dette, eller skal det egentlig komme opp med 1600MHz, som skal være hastigheten på RAM-brikkene?

 

Jeg fikk dette resultatet i Novabench, men det sier kanskje ikke så mye..?

 

http://novabench.com/view/403058

Endret av KaNi2013
Lenke til kommentar

Jeg har samme hk som TS. RAM er Vengeance 4x8 gb (1600). Disse er satt til XMP i bios. Når jeg kjører speccy på maskinen, kommer RAM opp som 800MHz. Stemmer dette, eller skal det egentlig komme opp med 1600MHz, som skal være hastigheten på RAM-brikkene?

 

Det kan stemme, spørs hvor du leser av hastigheten.

 

Jeg lastet ned speccy for å sjekke, den viser DRAM.

DRAM frequency er alltid halparten av DDR frequency (double data rate = DDR).

 

1600Mhz DDR3 = 800Mhz DRAM. Det er også måten å regne ut hva northbridgen din bør være på, en tommelfinger regel er 3x DRAM speed. 1600/2=800x3=2400Mhz

 

 

Før hadde vi SDRAM, single data rate.

Endret av Irathi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan stemme, spørs hvor du leser av hastigheten.

 

Jeg lastet ned speccy for å sjekke, den viser DRAM.

DRAM frequency er alltid halparten av DDR frequency (double data rate = DDR).

 

1600Mhz DDR3 = 800Mhz DRAM. Det er også måten å regne ut hva northbridgen din bør være på, en tommelfinger regel er 3x DRAM speed. 1600/2=800x3=2400Mhz

 

 

Før hadde vi SDRAM, single data rate.

 

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Hvor mye overklokkes prosessoren på en slik økning i ram-hastighet? Spiller det noen rolle om man kjører xmp profil eller bare manuelt justerer opp hastigheten i BIOS?

 

XMP profilen inneholder stort sett altid egne settings for timings og volt.

 

1600mhz på 8-8-8-24 er bedre enn f.eks 10-10-10-30, dersom du manuelt justerer hastigheten uten å justere de andre kan du få enten for lite ytelse(høy timings) eller ustabilt minne(lav volt).

 

Det skal også stå på rambrikken hvilke settings du evnt må bruke, jeg har selv justert mine Crucial Ballistix til 1600mhz 8-8-8-24 1.5v.

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Så det du mener er at det er en begrensning i CPU som er problemet???

 

Nei, han mener at du må velge "XMP" profil i bios (dersom tilgjengelig) for å få rambrikkene til å kjøre på oppgitt hastighet.

 

Eventuelt kan du velge egendefinert profil, sette hastigheten til 1600mhz og forandre timingene / volt settings til det brikkene dine er spesifisert for.

 

Typisk står det på et klistremerke eller lignende "1600 mhz 9-9-9-24 1.5v", dette må du manuelt sette inn i bios. Det er for øvrig svært normalt at brikkene ikke kjører på oppgitt hastighet med mindre man manuelt sørger for at de gjør det.

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

 

 

Nei, han mener at du må velge "XMP" profil i bios (dersom tilgjengelig) for å få rambrikkene til å kjøre på oppgitt hastighet.

 

Eventuelt kan du velge egendefinert profil, sette hastigheten til 1600mhz og forandre timingene / volt settings til det brikkene dine er spesifisert for.

 

Typisk står det på et klistremerke eller lignende "1600 mhz 9-9-9-24 1.5v", dette må du manuelt sette inn i bios. Det er for øvrig svært normalt at brikkene ikke kjører på oppgitt hastighet med mindre man manuelt sørger for at de gjør det.

 

Okei ja, jeg får vel leite litt i bios da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...