Gå til innhold

Anbefalt SAN?


NiTech

Anbefalte innlegg

Intro

Hei, jeg pleide å ha peiling på hardware og nettverk, men har ikke fulgt med de siste 8 årene, så her ser du hvordan det har gått ;-)

 

Så du kan si jeg ble overrasket da jeg oppdaget at den nye trådløse routeren jeg kjøpte hadde 300 mbps forbindelse, 1,5 gb trådhastighet og 2 USB porter jeg kunne koble eksterne disker på ... og i det hele tatt. ASUS RT-AC66U heter routeren.

 

Infrastruktur

Jeg bor i et toetasjers hus hvor jeg heldigvis fikk trukket opp 20mm spirorør til alle rom (inkl matboden; for, you never know...) Alle rørene går til et teknisk rom som har en 16 tommers rackskap (ser ut som en mikroovn).

 

Jeg har et TV-rom hvor jeg fabler om å sette opp en iTV eller lignende med projektor.

 

Vi har en del apple dingser i huset (jeg er ikke Apple fan altså, så kjøper gjerne noe annet - om det er mer hensiktsmessig).

 

Hva jeg så for meg

Jeg så for meg å kjøpe en eller annen SAN-dings hvor jeg kunne ha kontinuerlig backup av filer fra diverse maskiner, og gjerne hvor jeg kunne streamet musikk og video i fra. Vi er ikke storforbrukere av video, men hører en del på musikk.

 

Hvilken boks anbefales? Et SAN? Tror 1-2 TB skulle være mer en nok for meg. Heller høy hastighet enn stor lagringsplass.

 

Takk! Dere er supre! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der tror jeg du slo spikern på hodet. Selvfølgelig snakker vi om NAS og ikke SAN :p

 

Er det sånn at eks NetGear og Lacie sine NAS-er har de samme egenskapene?

Har liksom "alle" NAS-er til 1-2000 kroner streamingmuligheter?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638495

 

Jeg har ikke noe media senter i huset (bortsett fra en xbox 360). Sett at jeg hadde en Rasberry PI eller lignende. Hva måtte SAN-et støttet for at jeg skulle kunne streame musikk og video til den?

 

Jeg har heller ikke noen nettverkskoblet musikkspiller. Hva må SAN-et støtte for at jeg skal kunne bruke det?

 

Thanks :-)

Lenke til kommentar

Du får vurdere nøyaktig hva du vil at NAS skal gjøre. Jeg ville satset på en løsning som kan transcode video. Det gjør det mulig å se film på alle slags enheter vha f.eks Plex.

Transcoding krever at du har en kraftigere CPU enn i de rimeligste NASene.

En brukbar to-kjerner eller quad CPU vil kunne gjøre jobben.

 

Har man en halvgammel PC, så kan trolig den brukes som NAS med noen ekstra disker.

Lenke til kommentar

Jeg investerte i en HP proliant microserver, denne saken takler transcoding i plex helt greit, selv har jeg ubuntu server liggende på en liten ssd men maskinen har også en standard usb port innvendig slik at du kan kjøre freeNAS rett fra den, har testa det også og det fungerer glimrende!

 

Selv har jeg 3*3tb disker og 8gb ddr3 ecc ram, bruker zfs for å kjøre diskene i tilsvarende raid 5 og zfs liker å spise masse ram så vil anbefale deg at du kjøper minst 4gb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...