Gå til innhold

Ny High End Gaming PC - Budsjett: 20 000,- / Salg av Super PC fra 2009


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da var det på tide med innkjøp av en ny gaming pc. Vinteren 2009 kjøpte jeg meg pc sist. Det gjorde jeg etter mye hjelp og anbefalinger fra dette forumet. Jeg slo på stortrommen og kjøpte en gaming pc til rundt 24000,- som jeg bygde selv. Her er spesifikasjonene på den.

 

Specs:

EVGA x58 Classified 3x SLI Hovedkort

6gb Corsair RAM

ATI Radeon 5970 Grafikkort

Corsair 1000w Strømforsyning

Intel Core i7 920 Prosessor (Overclocked til 3,4ghz)

Corsair 800D Kabinett

Corsair H50 Vannkjøling

Western Digital Black 1TB

Intel 80gb SSD

Benq G2411HD skjerm

 

Har vurdert å oppgradere PCen istede for å kjøpe en helt ny. Men jeg har kommet frem til at det eneste jeg evt. ønsker å beholde er strømforsyningen (Corsair 1000w). Jeg ønsker å bytte kabinett også, ettersom Corsair 800D kabinettet blir for stort i ny leilighet.

 

Jeg ønsker derfor å selge min gamle PC. Den er fortsatt i veldig god stand, godt bygd, veldig god cable routing og med duppeditter som Blu-ray spiller og viftekontroll. Mitt første spørsmål er derfor hvilke prisantydning dere vil gi på et tidlig pensjonert beist som dette? Jeg håper å kunne få rundt 10 000,- inkl. skjerm og evt. et logitech G19 Keyboard.

 

 

NY PC

 

Da var det over til det nye leketøyet. Jeg har som sagt et budsjett på rundt

20 000,- denne gangen. Det skal inkludere en fullpakket PC og 2 skjermer. Da jeg kjøpte min forrige PC i 2009 hadde jeg stålkontroll på PC markedet og komponentene. Det har jeg ikke nå lenger. Jeg har ikke fulgt med på utviklingen de siste årene og trenger derfor hjelp. Jeg tror heller ikke jeg ønsker å bygge PCen selv denne gangen, til tross for at det gikk veldig fint forrige gang. Men det finnes vell flere firmaer som gjør dette for en 500,- lapp nå?

 

Her er en nærmere beskrivelse av hva jeg ønsker:

 

1. Kraft nok til å kjøre alt av spill og programmer de neste 2 årene uten å ense tendenser til lag og treghet.

2. Jeg ønsker 2 skjermer i strl. 24". Jeg vil at skjermene skal være elegante og minimalistiske med god bildekvalitet uten å koste en formue.

3. Et elegant støyfritt (med andre ord støyfrie vifter også) kabinett med gode muligheter for å skjule kabler og med god luftgjennomstrømning. Ønsker med andre ord ikke å bruke et vannkjølingssystem som må vedlikeholdes.

3. En SSD på minimum 300GB og en Harddisk med 2-3TB.

 

Jeg skal kjøpe PCen iløpet av de neste 2 månedene. Det betyr med andre ord at hvis det er ny generasjon med komponenter rett rundt hjørnet, vil jeg vente på de.

 

 

Jeg er svært takknemlig for all hjelp og eventuelle anbefalinger dere har. Dette forumet var til enorm hjelp sist, og jeg håper dere kan hjelpe meg på vei denne gangen også.

 

- Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får nokk ikkje meir enn 6-7 k for den maskina av ein smart kjøpar, teknologien i pcn er eldgammal, og du får tilsvarande modeler av nyaste generasjon til 10k.

 

når det gjelder ny pc ville eg og ha venta til haswell når du har eit så pass budsjett, og den maskina der fungerer fortsatt fint :)

Endret av eirikol1
Lenke til kommentar

Lang ventetid på ny cpu og hk, juni er heller ikkje sikkert med tanke på tilgjengelighet. Så realistisk sett får du ikkje oppgradert før ut i juli, men siden du har en i-7 920 vil eg nok være enige i dei andre seier om å vente. Kanskje heller bare oppgradere kabinettet du har og selge det du har, i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg synes 6-7k er litt lite å forvente for PCen? Skjønner selvfølgelig at en smart kjøper kan bygge noe bedre for 10k ettersom grafikkort og cpu er utdatert., men samtidig er det et bunnsolid hovedkort, et vanvittig kabinett og en 1000w psu som du kanskje ikke hadde endt om med hvis du skulle kjøpt et nytt setup til 10k? Kabinett og PSU går vell hvertfall ikke ut på dato. Vet ikke om teknologien har forandret seg helt når det kommer til hovedkort?

 

Skjermen selges fortsatt idag for en tusenlapp, så da blir det i prinsippet å betale 5k for en PC som dette, er ikke det et ran?

 

Hva er haswell? Har ikke hørt om dette før.

Endret av Alkohoel
Lenke til kommentar

Haswell er kodenavnet for neste generasjon Intel-prosessorer. Selv syns jeg 6-7k høres for mye ut om kjøper er smart. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg ville ikke vært interessert i å betale ekstra for en PSU som er nesten dobbelt så stor som det som er hensiktsmessig, et 2 generasjoner gammelt skjermkort og en tre(?) generasjoner gammel prosessor. Tilsvarende eller bedre deler i dag koster hvertfall mindre enn 7000.

Lenke til kommentar

Hvis du skal oppgradere, så hadde jeg bare kjøpt inn ett nytt skjermkort. Kanskje slengt inn bedre kjøler på cpu og overklokket den til ca 4 ghz.

 

Er ikke store grunnen for deg til å bytte cpu med mindre du trenger 2 ekstra kjerner.

 

 

Haswell er intels neste generasjon med cpu'er. Blir nok ikke snakk om noen revolusjon innen ytelse.

Lenke til kommentar

Angående den forrige PC-en din, så må jeg nok skuffe deg litt og si at du mest sannsynlig ikke vil få 10k for den. Utviklingen i PC-teknologien de siste årene har vært så stor, og du kan få en ny PC med bedre ytelse for 8-9k. Men noe mer detaljert prisantydning tør jeg ikke å komme med.

 

Uansett, her er mitt forslag til ny PC. Kabinettet er Corsair Obsidian 550D. Her har du god støydemping, og det er et standardformat ATX kabinett, altså litt mindre enn din forrige 800D. Jeg la også på en H110 CPU-kjøler. Hvis du velger denne må du montere den på toppen av kabinettet, og da må litt av det støydempende skummet bort. Du kan velge en H80i i stedet, og montere den på 120mm vifta bakerst. Det er helt opp til deg om du prioriterer støydemping eller kjøling og overklokking.

 

3TB HDD og 2x256GB SSD. Tenkte at du kunne sette de 2 SSD-ene i RAID 0 for maksimal ytelse. Videre valgte jeg 16GB RAM og i7-3770k CPU. Hvis PC-en ikke skal brukes til noe mer enn gaming, er dette overkill. Hvis du ikke kommer til å bruke PC-en til veldig tunge prosesser, som f.eks. videoredigering, ville jeg ha gått ned til 8GB RAM, byttet ut CPU-en med i5-3570k, og heller lagt på et ekstra skjermkort. Speaking of overkill, jeg valgte en 1050W PSU. Du kan gå ned litt, til f.eks. AX 860i. Men det kan være litt deilig å ha noe å gå på.

 

Og til slutt 2x Dell Ultrasharp 24". En fantastisk skjerm med IPS-panel, men allikevel til veldig lav pris.

 

Totalpris 18,5k. Hvis du går litt ned på CPU og RAM og slenger på et ekstra skjermkort, ender du nok opp ganske nøyaktig på 20k; kanskje litt over.

post-211104-0-01840800-1361012776_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for flere gode tilbakemeldinger.

 

Trist å høre at jeg ikke får mer enn 5-6k for denne PCen. Tror derfor jeg velger å ikke selge den i det hele tatt;)

 

Haswell høres interessant ut, er det vært å vente på? Kommer til å bruke PCen til mer enn bare gaming. Bl.a. videoredigering, bilderedigering og AUTOCAD.

 

2 SSD i Raid 0 høres også interessant ut. Ikke tenkt denne tanken før ettersom da jeg kjøpte SSD i 2009 var det galskap å tenke seg noe sånt ettersom de var svimlende dyre. Leste at ytelsen på SSD i Raid 0 økes omtrent proposjonalt med hvor mange SSD-er man bruker i RAID-et. Stemmer det?

 

Ang. DELL skjermene så liker jeg de veldig godt, med ett unntak: de er 1920x1200 16:10 skjermer. Det er viktig for meg at skjermen 1920x1080 16:9 skjerm. Vet at DELL skjermene er utrolig gode, men finnes det noe som har omkring samme ytelse og design til samme pris i 1920x1080 16:9 format?

Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for flere gode tilbakemeldinger.

 

Trist å høre at jeg ikke får mer enn 5-6k for denne PCen. Tror derfor jeg velger å ikke selge den i det hele tatt;)

 

Haswell høres interessant ut, er det vært å vente på? Kommer til å bruke PCen til mer enn bare gaming. Bl.a. videoredigering, bilderedigering og AUTOCAD.

 

2 SSD i Raid 0 høres også interessant ut. Ikke tenkt denne tanken før ettersom da jeg kjøpte SSD i 2009 var det galskap å tenke seg noe sånt ettersom de var svimlende dyre. Leste at ytelsen på SSD i Raid 0 økes omtrent proposjonalt med hvor mange SSD-er man bruker i RAID-et. Stemmer det?

 

Ang. DELL skjermene så liker jeg de veldig godt, med ett unntak: de er 1920x1200 16:10 skjermer. Det er viktig for meg at skjermen 1920x1080 16:9 skjerm. Vet at DELL skjermene er utrolig gode, men finnes det noe som har omkring samme ytelse og design til samme pris i 1920x1080 16:9 format?

 

Jeg tror ikke jeg hadde ventet på Haswell hvis jeg var deg. Det kommer ikke ut før i juni/juli, og jeg tviler på at vi kommer til å se så stor økning i ytelse. Nå som Intel dominerer mer og mer av CPU-markedet på bekostning av AMD, har de ikke nok konkurranse til å forbedre teknologien noe særlig. Det vil alltid være nye produkter og generasjoner på vei, og hvis du alltid venter på den neste vil du ikke få kjøpt PC i det hele tatt.

 

Teoretisk sett vil du få dobbel lesehastighet, ja. Skrivehastigheten tror jeg ikke endrer seg. Det man gjør er jo å legge halvparten av informasjonen på hver disk, slik at hver disk bare trenger å lese halvparten så mye. Det vil uansett være raskere enn 1x 500GB, og totalprisen var så å si den samme uansett.

 

Ikke noen jeg kommer på, nei. Du kan se selv: http://www.dustinhome.no/xgroup/21706/23-26-tommer/ Det du ser etter er en skjerm med paneltype IPS.

Lenke til kommentar

Bytt skjermkort, mer ram og sleng inn et par SSD'er i RAID0. Bytt til Noctua NH14 om du får plass i kabinettet du velger og klokk cpu lenger.

Kortet hans er jo på høyde med 7950 litt avhengig av oppløsning/spill. Av beskrivelsen hans er det spill som kommer til å kreve mest av maskinen, da holder 6GB ram i minst et halvt år til og sikkert lenger.

Hvilke spill er det Alkohoel spiller?

Sikkert god hjelp om noen av skjermkort-guruene har innspill.

Lenke til kommentar

Jeg spiller stort sett det meste av nye spill. Jeg ser bl.a. frem til å prøve Simcity, Crysis 3, Bioshock Infinite og Tomb Raider. Jeg er glad i nye store lanseringer. Itilegg spiller jeg spillene til Blizzard, Starcraft 2, Diablo 3 og WoW.

 

Jeg ser for meg å kjøpe det beste skjermkortet på markedet på det tidspunktet jeg kjøper maskin. Det gjorde jeg sist gang, og det har jeg aldri angret på siden. Som du sier; 5970 er FORTSATT et bra skjermkort, og det er nesten 4 år siden jeg kjøpte det. Selv om det sikkert er overkill, så er det på en måte det jeg ønsker med en PC til 20 000,- ;)

 

Jeg tror også det er en god idé som dere sier å holde ann litt med å kjøpe ny PC frem til juni-juli. Grunnen til at jeg ønsket å kjøpe nå var først å fremst fordi jeg ønsket å erstatte nåværende PC mens den enda var vært noe. Det ser jeg nå at den ikke er allikevell, og da kan jeg like gjerne vente til sommeren og bl.a. haswell. Hva synes dere?

 

Hvis jeg venter til juni måned, kan jeg forvente noen nye toppmodeller av skjermkort eller andre komponenter som blir released i det tidsrommet også som er vært å vente på?

Lenke til kommentar

Nå er det sånn at Pc'er (spesielt siden de har langt større markedsandel enn iMac's etc) faller kraftig i verdi allerede det første året, grovt estimert har du et fall på nesten hele 50% det første året og et videre fall med 10 - 15% minst per år.

 

I bunn og grunn er en pc som går mot 5 år nesten verdiløs rent pengemessig og så fort man går over reklamasjonsretten (5 år) så ser jeg personlig på Pc'en som verdiløs rent "kronemessig".

 

Det er dog soleklart at selv om pcen ikke er verdt så mye penger lengre at man faktisk kan bruke den til mye fornuftig.

 

 

Når det gjelder nye skjermkort så er det usikkert om Amd kommer til å lansere noe før sommeren, det er dog mulig at Nvidia kommer med noe reviderte utgaver at sine skjermkort som kan bli interessante. Sannsynligvis vil man se kort som yter noe bedre og bruker litt mindre strøm.

Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for flere gode tilbakemeldinger.

 

Trist å høre at jeg ikke får mer enn 5-6k for denne PCen. Tror derfor jeg velger å ikke selge den i det hele tatt;)

 

Haswell høres interessant ut, er det vært å vente på? Kommer til å bruke PCen til mer enn bare gaming. Bl.a. videoredigering, bilderedigering og AUTOCAD.

 

2 SSD i Raid 0 høres også interessant ut. Ikke tenkt denne tanken før ettersom da jeg kjøpte SSD i 2009 var det galskap å tenke seg noe sånt ettersom de var svimlende dyre. Leste at ytelsen på SSD i Raid 0 økes omtrent proposjonalt med hvor mange SSD-er man bruker i RAID-et. Stemmer det?

 

Ang. DELL skjermene så liker jeg de veldig godt, med ett unntak: de er 1920x1200 16:10 skjermer. Det er viktig for meg at skjermen 1920x1080 16:9 skjerm. Vet at DELL skjermene er utrolig gode, men finnes det noe som har omkring samme ytelse og design til samme pris i 1920x1080 16:9 format?

 

 

Problemet med SSD i raid-0 er at du mister TRIM støtte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet med SSD i raid-0 er at du mister TRIM støtte.

Nei, ikke med Z77 og oppdaterte chipset drivere, men om TS beholder sitt nåværende hk, så ja. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...